Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الحقوق المالية للمرأة بين اليهودية والإسلام /
المؤلف
أبو هاشم، دعاءأحمد.
هيئة الاعداد
باحث / دعاء أحمد أبوهاشم
مشرف / عادل محمد محمد درويش
مشرف / هانئ محمد المهدي محمد
مشرف / عبدالغني الغريب طه راجح
الموضوع
الحـقوق المالية للمرأة - اليهودية والإسلام.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
217ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الدراسات الدينية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/1/2023
مكان الإجازة
جامعة الزقازيق - معهد الدراسات والبحوث الأسيوية - قسم مقارنة الأديان
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 245

from 245

المستخلص

يهدف البحث إلي بيان الحقوق المالية في اليهودية والإسلام تحديداً الحق المالي المتعلق بالصداق والنفقة والميراث، وأن مصدر وجوب جميع الحقوق للمرأة هو الله - سبحانه وتعالي.
الصداق ركن أساسي لصحة الزواج في اليهودية والإسلام، واستقرار الأسرة يقوم بالدرجة الأولي علي العلاقة القائمة علي مراعاة حقوق الزوجين.
النفقة في اليهودية كما جاء في التوراة واجبة علي الزوج؛ يلزم بالنفقة من وقت الخطبة؛ فالنفقة بعد الزواج توفير المسكن والكسوة والطعام والعلاج.
أما النفقة في الإسلام فهي واجبة علي كل زوج؛ وكل ما تحتاج إليه المرأة في معيشتها من مسكن وكسوة وعلاج وطعام؛ كما أن الطلاق هو مباح في اليهودية ومن حق الرجل وحده كتابة وثيقة الزواج وتسليمها للزوجة، والطلاق في الإسلام حل عقدة النكاح بلفظ الطلاق؛ إباحة الطلاق في الإسلام مع الكراهة، وهو بيد الزوج والزوجة (الخلع)؛ كما أن حق المرأة المطلقة في المتعة هو عبارة عن مبلغ من المال يختلف باختلاف حال الزوج يسراً أو عسراً؛ وأما الميراث فالقاعدة العامة في اليهودية أن المرأة لا ترث مع وجود الذكر، أما مع عدم وجودة فترث.
كما ذكر الميراث في الإسلام أن الله تعالي خص نفسه بتحديد النصيب في الميراث؛ لذلك نزلت أحكامه مفصلة في سورة النساء؛ حيث حفظ الإسلام للمرأة حقوقها في الميراث كما جاء في سورة النساء حفظ حقها بنتاً وأختاً وزوجة وأماً.
أوجب الدين اليهودي الزواج كما جاء في التلمود أن الذي لا يتزوج إنما يعيش بلا بهجة بلا بركة بلا مال وأن العاذب ليس رجلاً بمعني الكلمة لأن الله يقول أنه خلقكم من ذكراً وأنثى وباركهم.
وجاء في مجموعة ابن شمعون أن الزواج في اليهودية فرض علي كل إسرائيلي.
ويعتقد اليهود أن الزواج يتقرر في السماء من قبل ميلاد الشخص؛ فقد ورد في المشنة أنه (قبل ميلاد الطفل بأربعين يوماً يعلن في السماء أنه يستزوج بنت فلان).
توجد الخطبة في العرف اليهودي علي المرحلة النهائية في الحصول علي الزواج، وإذا تمت الخطبة تحتاج إلي طلاق بين الخطيبين.
وإذا توفي الخاطب وجب علي الخطيبة أن تعتد عدة الوفاة.
أن الخطبة وعد لازم إلا أنه ورد في التلمود عدم الالتزام ويجوز للزوج إبرامها وهذه النظرة للربانين.
أما القرائين تختلف فنظرتهم للخطبة بأنها زواج تقريبي إلا أنه لا يجوز فيها الاختلاط الجنسي.
وقد حدد التلمود مدة الخطبة ستة أشهر للبكر وثلاثين يوماً للأرملة.
تلزم الشريعة اليهودية الزوج بتقديم المهر للمرأة التي يريد زواجها.
مقدار المهر:
تستحق المرأة المهر في الشريعة اليهودية من حين العقد.
القرائين تحرم الدخول بالمرأة قبل قبض المهر.
وكان المهر في العقد القديم ذا قيمة تساوي وزناً من الفضة أو الذهب، فقال الربانيون أن المهر للبكر 200 معوب أو سبعة وثلاثون درهماً فضة؛ أما غير البكر فلها النصف سواء كانت غنية أم فقيرة.
القاعدة العامة (المرأة لا ترث) فهي ملك أبيها قبل الزواج وملك لزوجها بعد الزواج.
جاء في سفر العدد: أيما رجل مات وليس له ابن تنقلون ملكه إلي ابنته وإن لم تكن له ابنته تعطوا ملكه لإخوته، وإن لم يكن له أخوة تعطوا ملكه لأعمامه.
وقال ابن عزريا: يرث الأبناء ثروة أبيهم والبنات يتعيشن.
الميراث حكر علي الذكور ولا ترث البنت إلا في حالة عدم وجود أخ ذكور الأرملة لا ترث زوجها لكن لها حق النفقة والإقامة في بيته.
ورد في التلمود: ”إذا قالت الأرملة لا يمكنني أن أترك بين زوجي فلا يمكن الورثة أن يقولوا أذهبي لبيت أبيك ونحن نطعمك ولها حق الإعاشة”.
- إذا رفضت الأرملة البقاء في بيت زوجها وتريد العودة إلي بيت أبيها فإنها تحرم من حق الإعاشة التي كانت مقررة لها لأنها حينئذ ستصبح نفقتها علي أبيها، وليس لها عند الورثة من الميراث شيئاً.
تميز اليهودية بين (الميراث والكتوبا):
الكتوبا حق المرأة تسترجعه قبل قسمة الميراث وليس لها من ميراث الزوج إلا حق الإعاشة.
أجاز التلمود للزوجة بيع ممتلكات زوجها لتسترجع كتوبتها. مطالبة الأرملة بكتوبتها مرتبط بمكان إقامتها.
فإذا أقامت في بيت أبيها تطلبه بصورة مطلقة، وإذا بقيت في بيت زوجها تطلبه خلال مدة محددة، وهي خمس وعشرين سنة تبدأ من تاريخ وفاة الزوج بعد انقضاء هذه المدة ليس لها حق المطالبة بالكتوبا، لأن ما أنفق عليها خلال هذه المدة بعادل قيمة كتوبتها.
حقوق المرأة المالية في الزواج في الإسلام:
الحقوق الزوجية التي جاءت بها شريعة الإسلام، لاستقرار الحياة الزوجية متنوعة، وكلها يؤدي اتباعها إلى ما يسعد الأسرة، ويجعلها تتكون من أفراد يصلحون ولا يفسدون، يبنون ولا يهدمون، يعمرون ولا يخربون، يتعاونون على البر والتقوى لا على الإثم والعدوان.
وهذه الحقوق الحقو تنقسم إلى ثلاثة أقسام:
هناك حقوق أوجبتها شريعة الإسلام للزوج على زوجته.
وهناك حقوق أوجبتها شريعة الإسلام للزوجة على زوجها.
وهناك حقوق مشتركة بينهما، بمعنى التزام الزوج والزوجة بهذه الحقوق.
أهمية الميراث في القرآن:
إن الله تعالي خص نفسه فقط بتحديد نصب الميراث لذلك نزلت أحكامه مفصلة حصرت أحكام الميراث في آيات سورة النساء (1-12).
قوله – تعالي: ﴿لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ....﴾.
قوله – تعالي:﴿ يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ ۖ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَيَيْنِ ۚ ........﴾.
أخيراً عُرضت أحكام الكلالة في قوله – تعالي: ﴿يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ ۚ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ ۚ وَهُوَ يَرِثُهَا إِن لَّمْ يَكُن لَّهَا وَلَدٌ ۚ فَإِن كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ ۚ وَإِن كَانُوا إِخْوَةً رِّجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَيَيْنِ ۗ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَن تَضِلُّوا ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾.
الحقوق المتعلقة بالميراث في الإسلام:
1) التجهيز – تغسيل المتوفى وتكفينه.
2) سداد ديوانه قد تكون حقاً لله تعالي كالذكاة والندر أو حقاً للعباد ديون.
3) تنفيذ الوصية وهي ما أوصى به المتوفى وهي واجبة التنفيذ.
قال الرسول الكريم – صلي الله علي وسلم: (لا وصية لوارث).
4) حق الورثة ما بقي من الحقوق السابقة.
أهمية الميراث في السنة النبوية الشريفة:
قال رسول الله – صلي الله علي وسلم: (تعلموا الفرائض فإنها من دينكم).
قول الرسول الكريم – صلي الله علي وسلم: (تعلموا الفرائض وعلموه للناس ...).
The Jewish religion enjoined marriage, as stated in the Talmud, that whoever does not marry lives without joy, without blessing, without money, and that the one who gives birth is not a man in the truest sense of the word, because God says that He created you from male and female and blessed them.
And it came in Ibn Shimon’s collection that marriage in Judaism was obligatory for every Israeli.
Jews believe that marriage is decided in heaven by a person’s birth; It was stated in the Mishna that (forty days before the birth of the child, he announces in heaven that he is marrying the daughter of so-and-so).
Engagement is found in the Jewish custom on the final stage in obtaining marriage, and if the engagement takes place, it requires a divorce between the two betrothed.
If the suitor dies, the fiancée must observe the waiting period for the death.
The betrothal is a necessary promise, but it is stated in the Talmud that there is no commitment, and it is permissible for the husband to conclude it, and this view is for the captains.
As for the Qaraites, their view of the engagement is that it is an approximate marriage, but that sexual mixing is not permissible.
The Talmud specified the duration of the betrothal as six months for the firstborn and thirty days for the widow.
Jewish law requires the husband to provide a dowry for the woman he wants to marry.
Dowry amount:
According to Jewish law, a woman is entitled to a dowry from the time of the contract.
The Qaraites forbid consummating the marriage with a woman before receiving the dowry.
And the dowry in the old contract was of a value equal to the weight of silver or gold. As for the non-virgin, she gets half, whether she is rich or poor.
The general rule (a woman does not inherit) is the property of her father before marriage and the property of her husband after marriage.
It came in the Book of Numbers: If a man dies without a son, you transfer his property to his daughter, and if he does not have a daughter, give his property to his brothers, and if he does not have brothers, give his property to his uncles.
Ibn Azaria said: Sons inherit their father’s wealth, and daughters live.
Inheritance is restricted to males, and the daughter does not inherit except in the absence of a male brother. The widow does not inherit from her husband, but she has the right to support and reside in his house.
It was stated in the Talmud: “If the widow says, ‘I cannot leave between my husband,’ the heirs cannot say, ‘Go to your father’s house, and we will feed you, and she has the right to subsist.’
If the widow refuses to stay in her husband’s house and wants to return to her father’s house, then she is deprived of the right to subsistence that was prescribed for her, because then her maintenance will become on her father, and she has nothing from the inheritance with the heirs.
Judaism distinguishes between (inheritance and ketuba):
• The book is a woman’s right to take it back before the inheritance is divided, and she has no husband’s inheritance except the right to subsist.
• The Talmud permitted a wife to sell her husband’s property to get her ketubah back. The widow’s claim to be written is linked to her place of residence.
• If she resides in her father’s house, she requests it in an absolute manner, and if she stays in her husband’s house, she requests it within a specified period, which is twenty-five years starting from the date of the husband’s death after the expiration of this period, she has no right to claim it in writing, because what was spent on her during this period is equal to the value of her writing.
Women’s financial rights in marriage in Islam:
• The marital rights brought by Islamic law, for the stability of marital life, are diverse, and all of them lead to what makes the family happy, and makes it consist of individuals who reform and do not corrupt, who build and do not destroy, who build and who do not destroy, who cooperate in righteousness and piety, not in sin and aggression.
These rights are divided into three categories:
• There are rights imposed by Islamic law on the husband over his wife.
• There are rights imposed by Islamic law on the wife over her husband.
• There are common rights between them, in the sense that the husband and wife are bound by these rights.
The importance of inheritance in the Qur’an:
God Almighty singled himself out only for determining the amount of inheritance, so His rulings were revealed in detail, limiting the provisions of inheritance in the verses of Surat Al-Nisa (1-12).
His saying - the Almighty: ﴾Men have a share of what the parents and relatives leave, and women have a share....«.
His saying - Come: God commands you regarding your children.
Finally, the provisions of the kalalah were presented in his saying - come: What he leaves, and he inherits from her if she has no child, and if they are two, then they get two-thirds of what he leaves, even if they are brothers. men And women, for the male is like the portion of the two females. God makes it clear to you that you should go astray. And God is Knowing of all things.
Inheritance rights in Islam:
1- Preparation - washing and shrouding the deceased.
2- Paying his debts may be a right to God, the Almighty, such as alms and scarcity, or a right to the servants as debts.
3- Executing the will, which is what the deceased bequeathed and is obligatory.
• The Holy Prophet - may God’s prayers and peace be upon him said: (There is no bequest to an heir).
• The right of the heirs to what remains of the previous rights.
• The importance of inheritance in the honorable Sunnah of the Prophet:
• The Messenger of God - may God’s prayers and peace be upon him - said: (Learn the religious obligations, for they are part of your religion).
• The Holy Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, said: (Learn the religious obligations and teach them to people….).