Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دراسة مقارنة لنظام الجامعات التكنولوجية في كل من ألمانيا وماليزيا وإمكان الإفادة منها في مصر /
المؤلف
البغدادي، أسماء محمد علي عبد الحميد.
هيئة الاعداد
باحث / أسماء محمد علي عبد الحميد البغدادي
مشرف / محمد أحمد حسين ناصف
مشرف / سهام أحمد علوان
مشرف / نهلة عبد القادر هاشم
الموضوع
الجامعات التكنولوجية - ألمانيا وماليزيا.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
372ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/1/2023
مكان الإجازة
جامعة كفر الشيخ - كلية التربية - قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 397

from 397

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الإطار النظري للجامعات التكنولوجية، من حيث: المفهوم، وعوامل النشأة والتطور، والأهداف، والأهمية، ونظام الجامعات بمدخلاته ، وعملياته ومخرجاته ، وعناصر التميز للجامعات التكنولوجية، والقوى والعوامل الثقافية المؤثرة على الجامعات التكنولوجية ، والكشف عن ملامح نظام الجامعات التكنولوجية في كل من ألمانيا وماليزيا، وعرض واقع نظام الجامعات التكنولوجية في مصر، وتحديد أوجه التشابه والاختلاف بين نظام الجامعات التكنولوجية في ألمانيا وماليزيا ، وتقديم تصور مقترح لتطوير نظام الجامعات التكنولوجية في مصر في ضوء الإفادة من الخبرة الألمانية والماليزية. واستخدمت الدراسة المنهج المقارن من خلال مدخل بيريداي في الدراسات التربوية المقارنة لأنه المدخل المنهجي الملائم لطبيعة الدراسة وأهدافها. وأسفرت نتائج الدراسة عن تعدد البرامج الدراسية في الجامعات التكنولوجية ، وتنوع مجالاتها وأشكالها حسب عدة مسارات أبرزها: المجال الصناعي، والتقني، والهندسي، ويتفرع منها برامج إجبارية وبرامج اختيارية تحددها كل جامعة على حدة بحسب المسار التي تقدمه. وتوصلت الدراسة إلى وجود مجموعة من المعوقات ، التي تدل على أن البرامج الدراسية لا تفتح الباب أمام فرص عمل كافيه وأن هناك حاجة إلى زيادة وعي أصحاب المصلحة وزيادة مشاركتهم بما فيهم الخريجين وأرباب العمل. ومن تلك المعوقات: ضآلة عدد أعضاء هيئة التدريس الأصليين، فضلا عن أن الطلاب يعانون قصوراً في المهارات الشخصية، والمهارات المتعلقة بالمواد التي درسوها، والمهارات اللازمة للعمل، وأظهرت النتائج أيضاً أن الكليات في حاجة لأن تنسق تنسيقاً أفضل مع طلابها حتى تلبي احتياجات سوق العمل على المستوي المحلي والإقليمي والدولي، بالإضافة إلى أن الكليات لا تلتزم التزاماً كافياً بإتباع طرق التعلم والتدريس التي تمكن الطلاب من تحقيق نتائج التعلم المقصودة، وأنها لا تلتزم أيضاً بتوفير مواصفات المراد على نحو منتظم، وباطلاع الطلاب على معايير التقييم. ومن ثم تحتاج تلك الصعوبات التي تواجه الجامعات التكنولوجية في مصر إلى جهد مشترك من المسئولين والعاملين لتطوير نظام الجامعات التكنولوجية وفق الخبرات العالمية والاستفادة من تجربة الجامعات الألمانية والماليزية خصيصا في هذا المجال.
The aim of the study is to identify the theoretical framework of technological universities, in terms of: the concept, factors of origin and development, objectives, importance, administrative and organizational structure, requirements, and obstacles, revealing the features of the system of technological universities in both Germany and Malaysia, and reviewing the reality of the university system. Technological universities in Egypt, identifying the similarities and differences between the technology universities system in Germany and Malaysia, and presenting a proposal for the development of the technology universities system in Egypt in the light of benefiting from the German and Malaysian experience. The study used the comparative approach through the Peridai approach in comparative educational studies because it is one of the appropriate approaches to the nature and objectives of the study. The results of the study resulted in the multiplicity of study programs in technological universities and the diversity of their fields and forms according to several tracks, the most prominent of which are: the industrial, technical, and engineering fields. The study concluded that there are a number of obstacles that indicate that the study programs do not open the door to sufficient job opportunities and that there is a need to raise the awareness of stakeholders and increase their participation, including graduates and employers. Among those obstacles: the small number of original faculty members, in addition to the fact that students suffer from deficiencies in personal skills, skills related to the subjects they studied, and the skills needed for work. The results also showed that colleges need to coordinate better with their students in order to meet the needs of the labor market accordingly. The local, regional and country levels, in addition to the fact that colleges are not sufficiently committed to following methods of learning and teaching that enable students to achieve the intended learning outcomes, and they are also not committed to providing the desired specifications on a regular basis, and to informing students of the evaluation criteria. Hence, the difficulties facing universities of technology in Egypt require a joint effort by officials and workers to develop the system of technological universities according to international experiences and to benefit from the experience of German and Malaysian universities in this field.