Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية برنامج تدريبي لتنمية درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية
لتحسين الكفاءة الذاتية/
المؤلف
محمد،آلاء احمدصادق عبد المقصود.
هيئة الاعداد
باحث / آلاءاحمد صادق
مشرف / سناء سليمان
مشرف / عواطف شوكت
مناقش / محمود عبد الحكيم
مناقش / هيام شاهين
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
217 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
11/6/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 243

from 243

المستخلص

الملخص:
يعد الذكاء الروحي من المفاهيم الحديثة نسبيًا في ميدان العلوم النفسية، وله تأثير واضح في حياة الأفراد في كافة مجالات الحياة مما يستوجب دراسته دراسة علمية ويري بوزان أن القرن الحادي والعشرين هو بداية عصر ينتقل فيه العالم من حالة الظلمة الروحانية إلى عصر من الوعي والتطور والتنوير الروحي، فهناك اهتماما عالميًا بتنمية الذكاء الروحي(بشري إسماعيل أرنوط، ،2008، 213-286).
وقد تقدمت البحوث في الذكاء الروحي بناءا على جهود الباحثين والعلماء في دراسة الذكاء من خلال نظريات عديدة، ومن بينها نظرية الذكاءات المتعدد لجاردنر والتي لاقت رواجًا من قبل العلماء والباحثين، وترى أن الذكاء ليس نوعًا واحدًا وإنما هو ذكاءات متعددة يمكن تنميتها، حيث يساهم استخدام نوع من أنواع الذكاء في تطور نوع آخر من الذكاء(محمد عبد الهادي حسين،2003 ،37). وقد قدم ايمونز نوعًا جديدًا من الذكاء هو الذكاء الروحي ليبني أسسا علمية جديدة للنجاح (خديجة إسماعيل الدفتار، 2011، 8).
ويتعلق الذكاء الروحي بطرق اكتساب الصفات وتنميتها، ويعنى بتنمية الهوية الأخلاقية والعاطفية، ويتكون الذكاء الروحي من الذكاء الشخصي، والذكاء الاجتماعي، فالذكاء الشخصي هو معرفة المرء وفهمه وتقديره لذاته، وأما الذكاء الاجتماعي فهو معرفة المرء وتقديره وفهمه للآخرين، وبالتالي يستطيع المرء فهم كل جوانب الحياة من حوله. ويعد الذكاء الروحي من أهم الذكاءات الإنسانية لقدرته على تغيير حياة الإنسان وتغيير أهم الأشياء من حوله، وترجمة المبادئ والقيم بسلوك إنساني متوازن، والسيطرة على النفس، والشعور بالسلام والأمن الداخلي، والتكامل والتناغم مع الذات، والقدرة على السمو الذاتي، والتقرب إلى الله عز وجل، والقدرة على التوازن في التعامل بين العقل الحاضر والعقل الباطن، فالإنسان يسعى دومًا لتحقيق ذاته، والتوصل إلى حالة روحية عالية، يبدع فيها ويصبح متسامحًا، ومثابرًا، وواثقًا من ذاته، وذو بصيرة، وسعة أفق، ويتصرف بحكمة واتزان، ويصل إلى الصورة التي يتخيلها عن نفسه، والتي تمكنه من مواجهة التحديات دون الخوف من الفشل، وتجعله قادرًا على الإبداع، وتحقيق الكثير في حياتهMamin,2008,143-146)).
ويعد الذكاء الروحي من المفاهيم المعاصرة المرتبطة ببناء الطاقات الإيجابية لدى الطالب، وتوضح أمل عبد الكريم يونس (2015) أن مفهوم الذكاء الروحي يرتبط بضمان الحالة الإيجابية للطالب من خلال بناء المفهوم الإيجابي للذات، والشعور بالسعادة، والرضا عن الحياة وعن النفس، والقبول على العلم والتعلم، والاهتمام بالحالة الصحية. إن الذكاء الروحي مدخل ضروري لتحسين جودة الحياة لدى الطالب، حيث يتسم الطالب بدرجة عالية من المرونة والقدرة على الاندماج، مع الوعي الذاتي، والتفكير الجماعي،واستيعاب الروابط بين الأشياء، والقدرة على المواجهة والتعلم من التجارب والخبرات، والقدرة على العمل باستقلالية.
ويوضح (مسعد نجاح أبو الديار،2015)أن الذكاء الروحي يعرف بالقدرة على استخدام الحواس المتعددة التي تتضمن التأمل والتخيل والتصور، من أجل إخراج معارف الطالب الداخلية، وقدراته الذاتية، واستخدامها في حل المشكلات، ويرتبط الذكاء الروحي بمجموعة من الأبعاد أو القيم الروحية أهمها الشعور المرتبط بتوظيف الحواس والحدس في الانتباه واستيعاب الأشياء،والبحث عن معنى للحياة وأنشطتها وقيمها ،والتسامي وتعني مواجهة الذات في مستويات الأنانية، وتحسين الحياة من خلال فضائل حب الحياة والاستمتاع ورؤية الجمال والحرية، ولتنمية الذكاء الروحي يمكن استخدام استراتيجيات وعمليات التصورات والتخيل والاستنتاجات وحل المشكلات.
وتتحدد خصائص التلاميذ الذي يمتلك مكونات الذكاء الروحي في القدرة على استخدام القدرات الروحية في زيادة الفعالية في المواقف الحياتية، وزيادة الرفاة النفسي، مع التفوق والسمو، وتوظيف القدرات والموارد الروحية في حل المشكلات بطرق علمية صحيحة، والدخول في حالات روحانية عميقة، والتواصل مع الآخرين بدرجة عالية من الرقي،مع المشاركة والالتزام بالسلوك العفيف، والوعي الدقيق لمشاعره والتحكم بها، والتصرف بعقلانية، مع درجة عالية من القبول والرضا. (عبلة محمد مرتضي، مرفت العدروس ندا، 2017، 142-148)
وما من شك بأن السلوك التعليمي للتلميذ في الصف يتأثر بعوامل مختلفة، منها معرفته العلمية ومستوى فهمه للمفاهيم العلمية، ومن العوامل المهمة التي تؤثر في سلوكه التعليمي هي كفاءته الذاتية Self-Efficacy؛ إذ تشير النظرية المعرفية الاجتماعية لباندورا Bandura إلى أن معتقدات الفرد المرتبطة بقدرته على أداء عمل معين تؤثر في كيفية أدائه للعمل. وقد حدد باندورا (Bandura, 2007, 641-658) بعدين للكفاءة الذاتية: البعد الأول يسمّى بالكفاءة الذاتية الشخصية Personal Self–efficacy، ويقصد بها إيمان الفرد بقدرته على تنفيذ المهام المطلوبة منه بنجاح. أما البعد الثاني فيسمى بتوقع المخرجات Outcome Expectancy؛ ويشير إلى إيمان الفرد بأن سلوكه بطريقة معينة سيؤدي إلى النتائج المطلوبة.
وتدعم التجارب آراء باندورا Bandura، حيث تؤثر الكفاءة الذاتية للتلميذ في سلوكه التعليمي؛ فالتلميذ الذي يمتلك كفاءة ذاتية عالية يكون أداؤه أفضل؛ حيث تكون لديه رغبة كبيرة في التعليم، ويكون أكثر سعادة، ويمتلك درجة عالية من الثقة بنفسه وتنعكس إيجابًا على مخرجات التعليم، أما التلميذ الذي يمتلك كفاءة ذاتية منخفضة فرغبته في التعليم قليلة، ولا يسعى لتحقيق الأهداف، ولا يثق بقدراته التعليمية، وغير مثابر في مواجهة الظروف الصعبة، ويعزوه الفشل. (Bandura, 1997)
ولقد أجريت العديد من الدراسات التي تناولت متغير الذكاء الروحي منها على سبيل المثال دراسة (جبار وادي العكيلي،2019) والتي تهدف إلى التعرف على التوجه نحو الحياة وعلاقته بالذكاء الروحي واليقظة العقلية لدى طلبة الثانوية المتميزين، كما جاءت (ميريان عياد ذكي شحاتة،2019) بدراسة تهدف إلي تحديد مستوى الذكاء الروحي وعلاقته بالسعادة الدراسية لدى طلاب المرحلة الثانوية، وجاء ( رشيد سواكر،2019) بدراسة للكشف عن العلاقة بين الذكاء الروحي ومستوى التحصيل لدى عينة من طلبة السنة الثالثة بجامعة الوادي، و جاءت (أمينة مصطفى محمد،2020) بدراسة للتحقق من فاعلية برنامج إرشادي لتنمية الذكاء الروحي لدى طالبات الجامعة، ودراسة (لطيفه عايض الحربي،2020) بدراسة للتعرف على الذكاء الروحي والتوافق النفسي وعلاقتهما باتخاذ القرار لدى طالبات المرحلة الثانوية بالرس،وقامت (أوان كاظم عزيز،2021) بدراسة هدفت إلى التعرف على مستوى الذكاء الروحي ومستوى المسؤولية الاجتماعية لدى طلبة المرحلة الإعدادية، قام (HooseinJenaabadi و 2022, Sedigheh Noora) بدراسة هدفت إلى تحديد العلاقة بين الذكاء الروحي والمشاركة الأكاديمية من خلال الدور الوسيط للضمير الأكاديمي لدى طالبات المدارس الثانوية في المنطقة الثانية من زاهدان ، إيران.
كما أجريت العديد من الدراسات التي تناولت متغير الكفاءة الذاتية على سبيل المثال دراسة (وائل سماح محمد إبراهيم ،2019) التي هدفت إلى التعرف على فاعلية تطبيقات جوجل التعليمية على تنمية المهارات الرقمية والكفاءة الذاتية لدى الطلاب المعلمين،ودراسة (أحمد زقاوة،2020) دراسة للكشف عن الإسهام النسبي لكل من توقعات الكفاءة الذاتية والحيوية الذاتية في التنبؤ بالدافعية الداخلية، وجاءت (وفاء سرحان ،2020) بدراسة هدفت إلى فحص مدى فاعلية النموذج التميزي في الإشراف في تحسين الكفاءة الذاتية المُدرَكة لدى المعلمين المرشدين في مدارس وكالة الغوث الدولية، ودراسة (آيات أبو العينين عليوة ،2020)والتي هدفت إلى محاولة الكشف عن العلاقة بين التفكير الإيجابي وكفاءة الذات المدركة والتحصيل الدراسي لدى طلاب كلية الاقتصاد المنزلي بجامعة المنوفية،ساهم (أحمد عبد الكافي عبد الفتاح ،2021) بدراسة بعنوان مشاركة تلاميذ المرحلة الثانوية في غرف الدردشة الصوتية بالألعاب الإلكترونية وعلاقتها بالكفاءة الذاتية المدركة،وقام (غسان الزحيلي،2022) بدراسة هدفت إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين الأسلوب المعرفي والكفاءة الذاتية لدى عينه من طلبة كليتي التربية والعلوم بجامعة دمشق.
إلا أنه لا توجد دراسة قد تناولت فعالية برنامج تدريبي لتنمية درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية لتحسين الكفاءة الذاتية- في حدود اطلاع الباحثة - مما يضفي أهمية خاصة على الدراسة الراهنة.
ثانيًا: مشكلة الدراسة وأسئلتها:
تبلورت مشكلة الدراسة في محاولة الإجابة على الأسئلة التالية:
أولًا: أسئلة الدراسة الوصفية:
1. هل توجد علاقة بين الذكاء الروحي والكفاءة الذاتية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية؟
2. هل تختلف درجة الذكاء الروحي والكفاءة الذاتية باختلاف النوع(ذكور-أناث)؟
ثانيًا: أسئلة الدراسة التجريبية:
1. هل تتحسن درجة الذكاء الروحي لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعديبعد تطبيق البرنامج التدريبي؟
2. هل تتحسن درجة الكفاءة الذاتية لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعديبعد تطبيق البرنامج التدريبي؟
3. هل يختلف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة على مقياس الذكاء الروحي بعد تطبيق البرنامج التدريبي؟
4. هل يختلف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة على مقياس الكفاءة الذاتية بعد تطبيق البرنامج التدريبي؟
5. هل يختلف التحسن في درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المجموعة التجريبية باختلاف القياسين البعدي والتتبعي؟
6. هل يختلف التحسن في درجة الكفاءة الذاتية لدى تلاميذ المجموعة التجريبية باختلاف القياسين البعدي والتتبعي؟
ثالثًا: أهداف الدراسة:
هدفت الدراسة إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي لتنمية درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية لتحسين الكفاءة الذاتية من خلال الأهداف الآتية:
أولًا: أهداف الدراسة الوصفية:
1. الكشف عن العلاقة بين الذكاء الروحي والكفاءة الذاتية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.
2. التعرف على اختلاف درجة الذكاء الروحي والكفاءة الذاتية باختلاف النوع(ذكور-أناث).
ثانيًا: أهداف الدراسة التجريبية:
1. الكشف عن مدى تحسن درجة الذكاء الروحي لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعديبعد تطبيق البرنامج التدريبي.
2. الكشف عن مدى تحسن الكفاءة الذاتية لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعديبعد تطبيق البرنامج التدريبي.
3. التعرف على الفروق في أداء أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة على مقياس الذكاء الروحي بعد تطبيق البرنامج التدريبي.
4. التعرف على الفروق في أداء أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة على مقياس الكفاءة الذاتية بعد تطبيق البرنامج التدريبي.
5. الكشف عن مدى استمرار فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية درجة الذكاء الروحي باختلاف القياسين البعدي والتتبعي.
6. الكشف عن مدى استمرار فاعلية البرنامج التدريبي في تحسن الكفاءة الذاتية باختلاف القياسين البعدي والتتبعي.
رابعًا: أهمية الدراسة:
أولا: الأهمية النظرية:
1. إلقاء الضوء على متغيرات ذات أهمية في مجال علم النفس الإيجابي والصحة النفسية، مما يؤدى إلى إثراء المكتبة العربية بأطر نظرية ودراسات سابقة ذات أهمية وصلة بمتغير الذكاء الروحي والكفاءة الذاتية.
2. تستمد الدراسة أهميتها من أنها من الدراسات القلائل في حدود اطلاع الباحثة التي اهتمت ببناء برنامج تدريبي يجمع بين متغيري الدراسة (الذكاء الروحي، الكفاءة الذاتية) مما يعد أضافة في مجال الصحة النفسية وعلم النفس الإيجابي.
3. تصميم وبناء مقياس الذكاء الروحي ومقياس الكفاءة الذاتية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية مما قد يثرى مجال القياس البحثي.
ثانيًا: الأهمية التطبيقية:
1. يهتم البحث بالمرحلة الإعدادية التي تعد بداية مرحلة المراهقة (المراهقة المبكرة) حيث تبدأ مرحلة البلوغ من خلال مؤشراتها العضوية وظهور الصفات الجنسية وهي تعدد مرحلة هامه في حياة الإنسان حيث يكون المراهق في كثير من الأحيان عرضه إلى الضغوط النفسية، مما يتطلب أن يتمتع الإنسان في هذه المرحلة من حياته بمستوى من المرونة والصحة النفسية لمواجهة هذه التحديات والظروف.
2. قد تفيد نتائج الدراسة الباحثين والمرشدين النفسيين بمعلومات تمكنهم من إعداد برامج أخرى تعمل علي تحسين الذكاء الروحي وتحسين الكفاءة الذاتية لدى عينات أخرى غير تلاميذ المرحلة الإعدادية.
3. تزويد هذه الدراسة المكتبة العربية ببرنامج تدريبيي قائم على تنمية درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية لتحسين الكفاءة الذاتية، يمكن الاستفادة منه وتطبيقه على عينات أخرى مما يعمل علي تحسين أنواع الذكاء المختلفة والارتقاء بمستوى الصحة النفسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.
خامسًا:فروض الدراسة:
بعد الاطلاع على التراث النظري وبعض الدراسات السابقة يمكن صياغة فروض الدراسة على النحو التالي:
أولًا: فروض الدراسة الوصفية:
1. توجد علاقة موجبة دالة إحصائيًا بين الذكاء الروحي (الوعي بالذات، التسامح مع الذات، معني الحياة، الاستمتاع بالحياة، الممارسة الروحية) والكفاءة الذاتية (الكفاءة الانفعالية، الكفاءة المعرفية، الكفاءة الاجتماعية، الثقة بالذات، الإصرار وتحمل المسؤولية، تنظيم وإدارة الوقت) لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.
2. تختلف درجة الذكاء الروحي والكفاءة الذاتية باختلاف النوع(ذكور-أناث).
ثانيًا: فروض الدراسة التجريبية:
1. يختلف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة على مقياس الذكاء الروحي بعد تطبيق البرنامج التدريبيالبرنامج التدريبي.
2. يختلف أداء أفراد المجموعة التجريبية عن أداء أفراد المجموعة الضابطة على مقياس الكفاءة الذاتية بعد تطبيق البرنامج التدريبي.
3. تتحسن درجة الذكاء الروحي لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعديعنها في القياس القبليبعد تطبيق البرنامج التدريبي.
4. تتحسن درجة الكفاءة الذاتية لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي عنها في القياس القبليبعد تطبيق البرنامج التدريبي.
5. لا يختلف التحسن في درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المجموعة التجريبية باختلاف القياسين البعدي والتتبعي.
6. لا يختلف التحسن في درجة الكفاءة الذاتية لدى تلاميذ المجموعة التجريبية باختلاف القياسين البعدي والتتبعي.
سادسًا: محددات الدراسة:
تحددت الدراسة الراهنة بعدد من المحددات وهي كالتالي:
1- منهج الدراسة:
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي للتحقق من فروض الدراسة الوصفية، بالإضافة إلى المنهج التجريبي للتحقق من فروض الدراسة التجريبية بطريقة القياسات القبلية والبعدية على مجموعتين أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة، للتحقق من فعالية برنامج تدريبي لتنمية درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية لتحسين الكفاءة الذاتية.
2-أدوات الدراسة:
للتحقق من صحة فروض الدراسة اعتمدت الباحثة على الأدوات التالية:
1. مقياس الذكاء الروحي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. (إعداد الباحثة)
2. مقياس الكفاءة الذاتية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. (إعداد الباحثة)
3. برنامج تدريبي لتنمية درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية لتحسين الكفاءة الذاتية. (إعداد الباحثة)
3-عينة الدراسة:
حيث تحددت الدراسة بطبيعة العينة المستخدمة فيها، قد يتم اختيار عينة الدراسة على النحو التالي:
• مجموعة التحقق من الخصائص السيكومترية: وتكونت من (100) تلميذ من تلاميذ المرحلة الإعدادية، بالصف الثاني الإعدادي من المدارس الحكومية، بإدارة العاشر من رمضان التعليمية، محافظة الشرقية وذلك للتحقق من الخصائص السيكومترية لأدوات للدراسة.
• مجموعة الدراسة الوصفية: تكونت من (204) تلميذ من تلاميذ المرحلة الإعدادية، بالصف الثاني الإعدادي من المدارس الحكومية، بإدارة العاشر من رمضان التعليمية، محافظة الشرقية.
• مجموعتي الدراسة التجريبية:
تكونت مجموعتي الدراسة التجريبية من (50) تلميذ من تلاميذ المرحلة الإعدادية، بالصف الثاني الإعدادي من المدارس الحكومية، بإدارة العاشر من رمضان التعليمية، محافظة الشرقية، قسمت إلى مجموعتين على النحو التالي:
1. مجموعة تجريبية قوامها (25) تلميذ من تلاميذ المرحلة الإعدادية، بالصف الثاني الإعدادي من المدارس الحكومية، بإدارة العاشر من رمضان التعليمية، محافظة الشرقية.
2. مجموعة ضابطة قوامها (25) تلميذ من تلاميذ المرحلة الإعدادية، بالصف الثاني الإعدادي من المدارس الحكومية، بإدارة العاشر من رمضان التعليمية، محافظة الشرقية.
المحددات الزمانية: تم تطبيق أدوات الدراسة على عينة من تلاميذ المدارس الحكومية، بإدارة العاشر من رمضان التعليمية، محافظة الشرقية، خلال العام الدراسي (2022/2023) وذلك في الفترة من (15/8/2022) إلى (24/11/2022) أما القياس التتبعي فقد كان بعد حوالي شهرين من تطبيق القياس البعدي.
سابعًا: الأساليب الإحصائية المستخدمة في الدراسة:
1. المتوسطات الحسابية والوسيط الحسابي والانحراف المعياري والالتواء والتفلطح والخطأ المعياري.
2. معامل الارتباط لحساب الاتساق الداخلي لمقياس الذكاء الروحي والكفاءة الذاتية.
3. التجزئة النصفية ومعامل ألفا كرونباخ.
4. حساب المقارنة الطرفية اختبار مان ويتني اللابارامتري.
5. اختبار t.testللعينات المستقلة لحساب دلالة الفروق بين متوسطات عينات أفراد المجموعة الضابطة والتجريبية للذكاء الروحي والكفاءة الذاتية.
6. اختبار t.testللعينات المرتبطة لحساب دلالة الفروق بين متوسطات للمجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج و التتبعي للذكاء الروحي والكفاءة الذاتية.
ثامنًا: نتائج الدراسة:
تشير نتائج البحث إلى فعالية برنامج تدريبي لتنمية درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية لتحسين الكفاءة الذاتية؛ فقد أسفر هذا البحث عن النتائج التالية:
1. توجد علاقة موجبة دالة إحصائيًا بين الذكاء الروحي (الوعي بالذات، التسامح مع الذات، معني الحياة، الاستمتاع بالحياة، الممارسة الروحية) والكفاءة الذاتية (الكفاءة الانفعالية، الكفاءة المعرفية، الكفاءة الاجتماعية، الثقة بالذات، الإصرار وتحمل المسؤولية، تنظيم وإدارة الوقت) من تلاميذ المرحلة الإعدادية.
2. تختلف درجة الذكاء الروحي باختلاف النوع في بُعد (الوعي الكوني بمعنى الحياة) وبُعد (الممارسة الروحية) لمقياس الذكاء الروحي لصالح الذكور.
3. تختلف درجة الكفاءة الذاتية باختلاف النوع في بُعد (الكفاءة الانفعالية) وبُعد (الكفاءة المعرفية) وبُعد (الثقة بالذات) وعلى الدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الذاتية لصالح الذكور.
4. فعالية البرنامج التدريبي المستخدم لتنمية درجة الذكاء الروحي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية لتحسين الكفاءة الذاتية؛ حيث أظهرت النتائج ما يلي:
أ‌- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية ومتوسطي درجات أفراد المجموعة الضابطة على مقياس الذكاء الروحي بعد تطبيق البرنامج التدريبي لصالح المجموعة التجريبية.
ب‌- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة أفراد التجريبية ومتوسطي درجات أفراد المجموعة الضابطة على مقياس الكفاءة الذاتية بعد تطبيق البرنامج التدريبي لصالح المجموعة التجريبية.
ت‌- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الذكاء الروحي لصالح القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج التدريبي.
ث‌- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الكفاءة الذاتية لصالح القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج التدريبي.
ج‌- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس الذكاء الروحي.
ح‌- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس الكفاءة الذاتية.
Study summary
Study title:The effectiveness of a training program to develop the degree of spiritual intelligence among middle school students to improve self-efficacy.
Researcher: Alaa Ahmed SadekAbdelmaksoud Mohamad.
Academic degree:M.Ed. in Education(Educational Psychology)majored(Mental Health).
First: Introduction to the study:
Spiritual intelligence is one of the relatively modern concepts in the field of psychological sciences, and it has a clear impact on the lives of individuals in all areas of life, which requires a scientific study. Buzan believes that the twenty-first century is the beginning of an era in which the world moves from a state of spiritual darkness to an era of awareness, development, and spiritual enlightenment. There is a global interest in developing spiritual intelligence (Bishri Ismail Arnout, 2008, 213-286).
Research in spiritual intelligence has progressed based on the efforts of researchers and scientists to study intelligence through many theories, including Gardner’s theory of multiple intelligence, which has been popular with scholars and researchers. It believes that intelligence is not a single type, but rather multiple intelligence that can be developed, as the use of one type of intelligence contributes to the development of another type of intelligence (Muhammad Abdel-Hadi Hussein, 37, 2003). Emmons introduced a new type of intelligence, spiritual intelligence, to build new scientific foundations for success (Khadija Ismail Al-Daftar, 2011, 8).
Spiritual intelligence is related to ways of acquiring and developing qualities and is concerned with developing moral and emotional identity. Spiritual intelligence consists of personal intelligence, social intelligence. Personal intelligence is one’s knowledge, understanding, and self-esteem while social intelligence is one’s knowledge, appreciation, and understanding of others, and thus one can understand all aspects of life around him. Spiritual intelligence is one of the most important human intelligence because of its ability to change a person’s life and change the most important things around him. Translating principles and values into balanced human behavior, self-control, a sense of peace and internal security, integration and harmony with oneself, the ability to transcend oneself, drawing closer to God Almighty, and the ability to balance in dealing between the present mind and the subconscious mind, as a person always strives to achieve himself, to reach a high spiritual state, in which he excels and becomes tolerant, persistent, self-confident, insightful, broad-minded, and acts with wisdom and balance, and reaches the image he imagines of himself, which enables him to face challenges without fear of failure. And make him able to create and achieve a lot in his life (Mamin, 2008, 143-146).
Spiritual intelligence is one of the contemporary concepts associated with building the positive energies of the student. Amal Abdul Karim Younis (2015) explains that the concept of spiritual intelligence is linked to ensuring the positive state of the student through building a positive self-concept, a sense of happiness, satisfaction with life and self, and acceptance of knowledge and learning. and concern for health. Spiritual intelligence is a necessary input to improve the quality of life for the student, as the student is characterized by a high degree of flexibility and the ability to integrate with self-awareness, collective thinking, understanding the links between things, the ability to confront and learn from experiences and expertise, and the ability to work independently.
Massad Najah Abu Al-Diyar (2015) explains that spiritual intelligence is defined as the ability to use multiple senses, which include meditation, imagination, and visualization, in order to bring out the student’s inner knowledge and self-abilities and use them in solving problems. Spiritual intelligence is linked to a set of spiritual dimensions or values, the most important of which is the associated feeling. By employing the senses and intuition to pay attention and comprehend things, and to search for a meaning for life, its activities and values, and sublimation means confronting oneself at the levels of selfishness and improving life through the virtues of love of life, enjoyment, seeing beauty and freedom, and to develop spiritual intelligence, strategies and processes of perceptions, imagination, conclusions and problem-solving can be used.
The characteristics of the student who possesses the components of spiritual intelligence are determined by the ability to use spiritual abilities to increase effectiveness in life situations, increase psychological well-being, with excellence and transcendence, and to employ spiritual capabilities and resources in solving problems in correct scientific ways, entering into deep spiritual states, and communicating with others to a degree A high level of sophistication, with participation and commitment to chaste behavior, careful awareness of his feelings and control over them, and acting rationally, with a high degree of acceptance and satisfaction (Abla Muhammad Mortada, Mervat Al-Adrous Nada, 2017, 142-148).
There is no doubt that the student’s educational behavior in the classroom is affected by various factors, including his scientific knowledge and the level of his understanding of scientific concepts. One of the important factors affecting his educational behavior is his self-efficacy. Bandura’s social cognitive theory suggests that an individual’s beliefs about his or her ability to perform a particular action influence how the action is performed. Bandura (2007, 641-658) identified two dimensions of self-efficacy: the first dimension is called personal self-efficacy, and it refers to the individual’s belief in his ability to carry out the tasks required of him successfully. As for the second dimension, it is called Outcome Expectancy. It refers to an individual’s belief that behaving in a certain way will produce the desired results.
Experiments support Bandura’s views, as the student’s self-efficacy affects his educational behavior. The student who has high self-efficacy performs better. where he has a great desire for education, he is happier, and he has a high degree of self-confidence, which reflects positively on the outcomes of education. As for the student who has low self-efficacy, his desire for education is low, he does not seek to achieve goals, he does not trust his educational abilities, and he is not persistent in the face of Difficult circumstances, and attributed failure (Bandura, 1997).
Several studies have been conducted that dealt with the variable of spiritual intelligence, for example, the study of Jabbar Wadi Bahedh Al-Aqili (2019), which aims to identify the orientation towards life and its relationship to spiritual intelligence and mental alertness among distinguished high school students. Mirian Ayad Zaki Shehata (2019) came with a study It aims to determine the level of spiritual intelligence and its relationship to academic happiness among secondary school students. Rasheed Sawaker (2019) came up with a study of The relationship between spiritual intelligence and the level of achievement among a sample of third-year students at Al-Wadi University was revealed, and Amina Mustafa Abu Al-Naga Muhammad (2020) came up with a study to verify the effectiveness of a counseling program for developing spiritual intelligence among university students, and a study by Latifa Ayed Al-Harbi (2020) in an identification study On spiritual intelligence and psychological compatibility and their relationship to decision-making among secondary school students in Rass. Awan Kazem Aziz (2021) conducted a study aimed at identifying the level of spiritual intelligence and the level of social responsibility among middle school students. To determine the relationship between spiritual intelligence and academic engagement through the mediating role of academic conscience among secondary school female students in the second district of Zahedan, Iran.
Several studies have also been conducted that dealt with the variable of self-efficacy, for example, the study of Wael Samah Muhammad Ibrahim (2019), which aimed to identify the effectiveness of Google educational applications on developing digital skills and self-efficacy among student teachers, and the study of Ahmed Zaqawa (2020), a study to reveal the contribution For each of the expectations of self-efficacy and self-energy in predicting internal motivation, Wafaa Sarhan (2020) came up with a study aimed at examining the effectiveness of the discriminatory model of supervision in improving the perceived self-efficacy of counseling teachers in UNRWA schools, and the study of the verses of Abu Al-Anein Mahmoud Aliwa ( 2020), which aimed at trying to reveal the relationship between positive thinking and perceived self-efficacy and academic achievement among students of the Faculty of Home Economics at Menoufia University. Ahmed Abdel-Kafi Abdel-Fattah (2021) contributed a study entitled Participation of secondary school students in voice chat rooms with electronic games and its relationship to perceived self-efficacy. And Ghassan Al-Zuhaili (2022) conducted a study aimed at revealing the correlation between cognitive style and self-efficacy in Ain He is a student of the Faculties of Education and Science at Damascus University.
However, no study has dealt with the effectiveness of a training program to develop the degree of spiritual intelligence among middle school students to improve self-efficacy - within the limits of the researcher’s knowledge - which gives special importance to the current study.
Second: The problem of the study and its questions:
The problem of the current study was crystallized to answer the following questions:
First: Descriptive Study Questions:
1. Is there a relationship between spiritual intelligence and self-efficacy among middle school students?
2. Does the degree of spiritual intelligence and self-efficacy differ according to gender?
Second: Experimental Study Questions:
1. Does the degree of spiritual intelligence improve among the experimental group in the post-measurement after applying the training program?
2. Does the degree of self-efficacy improve among the experimental group in the post-measurement after applying the training program?
3. Is the performance of the experimental group different from that of the control group on the spiritual intelligence scale after applying the training program?
4. Does the performance of the experimental group differ from that of the control group on the self-efficacy scale after applying the training program?
5. Does the improvement in the degree of spiritual intelligence differ among the students of the experimental group according to the post and follow-up measurements?
6. Does the improvement in the degree of self-efficacy differ among the students of the experimental group according to the post and follow-up measurements?
Third: Study Objectives:
The current study aimed to verify the effectiveness of a training program to develop the degree of spiritual intelligence among middle school students to improve self-efficacy through the following objectives:
First: Objectives of the descriptive study:
1. Exposing the relationship between spiritual intelligence and self-efficacy among middle school students.
2. Recognizing the difference in the degree of spiritual intelligence and self-efficacy according to gender.
Second: Objectives of the experimental study:
1. Detecting the extent of the improvement in the degree of spiritual intelligence of the experimental group in the post-measurement after applying the training program.
2. Detecting the extent of improvement in self-efficacy of the experimental group in the post-measurement after applying the training program.
3. Identifying the differences in the performance of the experimental group and the control group on the spiritual intelligence scale after applying the training program.
4. Knowing the differences in the performance of the experimental group and the control group on the self-efficacy scale after applying the training program.
5. Exposing the extent to which the training program continues to be effective in developing the degree of spiritual intelligence according to the post-measurement and follow-up measurements.
6. Exposing the continuing effectiveness of the training program in improving self-efficacy according to the post- and follow-up measurements.
Fourth: The importance of the study:
First: Theoretical Importance:
1. Shedding light on variables of importance in the field of positive psychology and mental health, which leads to enriching the Arab library with theoretical frameworks and previous studies of importance and relationship to the variable of spiritual intelligence and self-efficacy.
2. The current study derives its importance from the fact that it is one of the few studies within the knowledge of the researcher that focused on building a training program that combines the two variables of the study (spiritual intelligence, self-efficacy), which is an addition in the field of mental health and positive psychology.
3. Designing and building a measure of spiritual intelligence and a measure of self-efficacy for middle school students which may enrich the field of research measurement.
Second: Practical Importance:
1. The current research is concerned with the preparatory stage, which is the beginning of adolescence (early adolescence), where puberty begins through its organic indicators and the emergence of sexual characteristics. A person at this stage of his life has a level of resilience and mental health to face these challenges and circumstances.
2. The results of the current study may benefit researchers and psychological counselors with information that enables them to prepare other programs that improve spiritual intelligence and improve self-efficacy in samples other than middle school students.
3. This study provided the Arab library with a training program based on developing the degree of spiritual intelligence among middle school students to improve self-efficacy. It can be used and applied to other samples, which works to improve the different types of intelligence and improve the level of mental health among middle school students.
Fifth: study hypotheses:
After reviewing the theoretical heritage and some previous studies, the study hypotheses can be formulated as follows:
First: Hypotheses of the descriptive study:
1. There is a statistically significant positive relationship between spiritual intelligence (self-awareness, self-tolerance, meaning of life, enjoyment of life, spiritual practice) and self-efficacy (emotional efficiency, cognitive efficiency, social competence, self-confidence, persistence and responsibility, time management and organization) For middle school students.
2. The degree of spiritual intelligence and self-efficacy varies according to gender.
Second: Hypotheses of the experimental study:
1. The performance of the experimental group differs from that of the control group on the spiritual intelligence scale after applying the training program.
2. The performance of the experimental group differs from that of the control group on the self-efficacy scale after applying the training program.
3. The degree of spiritual intelligence improved among the experimental group in the post-measurement compared to the pre-measurement after applying the training program.
4. The degree of self-efficacy of the experimental group improved in the post-measurement compared to the pre-measurement after applying the training program.
5. The improvement in the degree of spiritual intelligence of the students of the experimental group did not differ according to the post and follow-up measurements.
6. The improvement in the degree of self-efficacy of the students of the experimental group did not differ according to the post- and follow-up measurements.
Sixth: Study Determinants:
The current study was determined by a number of determinants, as follows:
1- Study Methodology:
The current study relied on the descriptive approach to verify the hypotheses of the descriptive study, in addition to the experimental approach to verify the hypotheses of the experimental study using the pre and post measurements method on two groups, one experimental and the other control.
To verify the effectiveness of a training program for developing the degree of spiritual intelligence among middle school students to improve self-efficacy.
2- Study tools:
To verify the validity of the study hypotheses, the researcher relied on the following tools:
1. A measure of spiritual intelligence. (Prepared by the researcher)
2. A measure of self-efficacy for middle school students. (Prepared by the researcher)
3. A training program to develop the degree of spiritual intelligence among middle school students to improve self-efficacy. (Prepared by the researcher)
3- Study sample:
where the study was determined by the nature of the sample used in it, the study sample may be selected as follows:
• A group to check the psychometric characteristics: It consisted of (100) middle school students, the second year of middle school from government schools, in the Tenth of Ramadan Educational Administration, Ash Sharqia Governorate, in order to verify the psychometric characteristics of the study.
• The descriptive study group: It consisted of (204) middle school students, the second year of middle school from government schools, in the Tenth of Ramadan Educational Administration, Ash Sharqia Governorate.
• Two experimental study groups:
The two groups of the experimental study consisted of (50) middle school students, the second year of middle school from public schools, in the Tenth of Ramadan Educational Administration, Ash Sharqia Governorate, and were divided into two groups as follows:
1. An experimental group of (25) middle school students, the second year of middle school, from government schools, in the Tenth of Ramadan Educational Administration, Ash Sharqia Governorate.
2. A control group consisting of (25) middle school students, the second year of middle school from government schools, in the Tenth of Ramadan Educational Administration, Ash Sharqia Governorate.
Temporal determinants: The study tools were applied to a sample of public-school students, in the Tenth of Ramadan Educational Administration, Ash Sharqia Governorate, during the academic year (2022/2023), during the period from (8/15/2022) to (11/24/2022). As for the follow-up measurement, it was about two months after applying the post-measurement.
3. An experimental group of (25) preparatory students, second year of preparatory school, from Al-Sahaba School for Basic Education, Tenth of Ramadan Educational Administration, Ash Sharqia Governorate.
4. A control group consisting of (25) preparatory students, second grade of preparatory school, from Al-Sahaba School for Basic Education, Tenth of Ramadan Educational Administration, Ash Sharqia Governorate.
Temporal determinants: The study tools were applied to a sample of students from Al-Sahaba School for Basic Education, Tenth of Ramadan Educational Administration, Ash Sharqia Governorate, during the academic year (2022/2023), during the period from (8/15/2022) to (11/24/2022). As for the follow-up measurement, it was about two months after applying the post-measurement.
Statistical methods used in the study:
1. Means, median, standard deviation, skewness, flatness, and standard error.
2. Correlation coefficient to calculate the internal consistency of the measure of spiritual intelligence and self-efficacy.
3. Partition half and Cronbach’s alpha coefficient.
4. Calculation of the terminal comparison Mann-Whitney nonparametric test.
5. The t-test for independent samples to calculate the significance of differences between the means of samples of the control and experimental groups for spiritual intelligence and self-efficacy.
6. The t-test for related samples to calculate the significance of the differences between the means of the experimental group before and after applying the program and the tracking program for spiritual intelligence and self-efficacy.
Results:
The results of the study indicate the effectiveness of a training program to develop the degree of spiritual intelligence among middle school students.
To improve self-efficacy; This study yielded the following results:
1. There is a statistically significant positive relationship between spiritual intelligence and its dimensions (self-awareness, self-tolerance, meaning of life, enjoyment of life, spiritual practice) and self-efficacy and its dimensions (emotional competence, cognitive competence, social competence, self-confidence, persistence and taking responsibility, organizing, and managing time) among middle school students.
2. The degree of spiritual intelligence differs according to gender in the dimension (universal awareness of the meaning of life) and the dimension (spiritual practice) of the spiritual intelligence scale in favor of males among middle school students.
3. The degree of self-efficacy differs according to gender in the dimension of (emotional competence), the dimension of (cognitive competence), and the dimension of (self-confidence) and the total score of the self-efficacy scale in favor of males among middle school students.
4. The effectiveness of the training program used to develop the degree of spiritual intelligence among middle school students to improve self-efficacy; where:
A- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group on the spiritual intelligence scale after applying the training program to the experimental group.
b- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the mean scores of the control group on the self-efficacy scale after applying the training program to the experimental group.
T- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurements on the spiritual intelligence scale in favor of the post measurement.
d- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurements on the self-efficacy scale in favor of the post measurement.
C- There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post- and follow-up measurement of the spiritual intelligence scale.
h- There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post- and follow-up measurement of the self-efficacy scale.