Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية برنامج قائم على مهارات الوعى الصوتى في خفض اضطرابات النطق لدى التلاميذ زارعي القوقعة الالكترونية بالمرحلة الابتدائية /
المؤلف
ابراهيم، ياسر محمد بخاطره.
هيئة الاعداد
باحث / ياسر محمد بخاطره ابراهيم
مشرف / محمود مندوه محمد
مشرف / محمد عيسي محمد
مناقش / ابراهيم الشافعي
الموضوع
الوعي الصوتي. اضطرابات النطق. القوقعة الإلكترونية.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
229 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التربوى
تاريخ الإجازة
1/1/2023
مكان الإجازة
جامعة المنصورة - كلية التربية - قسم الصحة النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 229

from 229

المستخلص

The current study aimed to verify the effectiveness of a the Phonological Awareness Skills in Reducing Speech Disorders for Cochlear Implant Students at the Primary Stage, The study sample consisted of students, whose ages ranged from ( 6 : 9 )years , who were divided into two groups ; An experimental group (n=10) and a control group (n=10) .The researcher used the following tools : the illustrated speech scale (prepared / researcher ). a program based on phonemic awareness skills in reducing speech disorders (prepared / researcher). The results of the study revealed significant differences Statistically between the mean scores of the experimental and control groups in the post- measurement on the visualized speech disorders scale in the direction of the control group, and there are statistically significant differences between the mean ranks of the visualized speech disorders scale before and after applying the program in the direction of the pre- measurement , and there are no statistically significant differences between the mean ranks the scores of the experimental group in the pictured speech disorders scale in the post and follow – up measurements.