Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية برنامج تدريبي قائم على استخدام استراتيجية تحليل المهمة لتحسين مستوى القراءة والكتابة للأطفال ضعاف السمع /
المؤلف
حسن،إيمان فؤاد أحمد.
هيئة الاعداد
باحث / إيمان فؤاد أحمد حسن
مشرف / عطية عطية محمد سيد أحمد
مشرف / تهاني محمد عثمان منيب
مشرف / سعيد عبد الرحمن محمد
الموضوع
فعالية برنامج تدريبي - للأطفال ضعاف السمع.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
175ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
تاريخ الإجازة
1/8/2023
مكان الإجازة
جامعة الزقازيق - كلية علوم ذوى الإعاقة والتأهيل - قسم الإعاقة السمعية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 222

from 222

المستخلص

استهدفت الدراسة التعرف على فعالية البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية تحليل المهمة لتحسين مستوى القراءة والكتابة للأطفال ضعاف السمع،والتعرف على مدى استمرارية فعالية البرنامج التدريبي بعد فترة المتابعة. وقد تكونت عينة الدراسة من (20) طفلاً وطفلة من الأطفال ضعاف السمع ممن تراوحت أعمارهم مابين ( 6 - 8 ) سنوات ذوي فقدان سمعي بسيط بالصف الأول الابتدائي. واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي. وأعدت الباحثة اختبار تقييم مستوى مهارات القراءة للأطفال ضعاف السمع بالصف الأول الابتدائي إعداد (عطية محمد، والباحثة)، واختبار تقييم مستوى مهارات الكتابة للأطفال ضعاف السمع بالصف الأول الابتدائي إعداد (عطية محمد، والباحثة)، والبرنامج التدريبي القائم على استخدام استراتيجية تحليل المهمة إعداد (عطية محمد، والباحثة). وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً (عند مستوى01 ,0) بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لاختبار مهارات القراءة ولاختبار مهارات الكتابة أيضاً( جميع الأبعاد، والدرجة الكلية للاختبار) لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائياً (عند مستوى01 ,0) بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لاختبار مهارات القراءة ولاختبار مهارات الكتابة أيضاً(الأبعاد، والدرجة الكلية للاختبار) لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي لصالح المجموعة التجريبية على اختبار مهارات القراءةوأيضاًلاختبار مهارات الكتابة (الأبعاد، والدرجة الكلية للاختبار). وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام باستراتيجية تحليل المهمة ووضعها ضمن طرق التدريس الناجحة لتحقيق أهداف المناهج بشكل يتناسب مع قدرات كل طفل ضعيف سمع.
The study aimed to identify the effectiveness of the training program based on the task analysis strategy to improve the reading and writing level of hearing-impaired children, and to identify the extent of the continuity of the effectiveness of the training program after the follow-up period. The study sample consisted of (20) male and female hearing-impaired children whose ages ranged between (6-8) years with mild hearing loss in the first grade of primary school. The researcher used the experimental method. The researcher prepared a test to evaluate the level of reading skills for hearing-impaired children in the first grade of primary school, prepared by (Attia Muhammad, and the researcher), and a test to evaluate the level of writing skills for hearing-impaired children in the first grade of primary school, prepared by (Attia Muhammad, and the researcher), and the training program based on using the task analysis strategy, prepared by ( Attia Muhammad, and the researcher). The results of the study resulted in the presence of statistically significant differences (at the 0.01 level) between the average ranks of the scores of the children of the experimental and control groups in the post-measurement of the reading skills test and the writing skills test as well (all dimensions, and the total score of the test) in favor of the experimental group, and the presence of statistically significant differences ( At the level of 0.01) between the average ranks of the scores of the children of the experimental group in the pre- and post-measurements of the reading skills test and the test of writing skills as well (dimensions and the total score of the test) in favor of the post-measurement, and there are no statistically significant differences between the average ranks of the scores of the children of the experimental group in the post-measurement. The follow-up is in favor of the experimental group on the reading skills test and also on the writing skills test (dimensions, and the total score of the test). The study recommended the need to pay attention to the task analysis strategy and place it within successful teaching methods to achieve the curricular objectives in a manner commensurate with the abilities of each Hard of hearing child.