Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
القراءة الحداثية للقرآن الكريم عند طه عبد الرحمن
المؤلف
طاعى، سمية.
هيئة الاعداد
باحث / سمية طلعى
مشرف / عامر يس
مشرف / رحاب رفعت
مناقش / جمال الحسينى
مناقش / محمد عبد السلام
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
305 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الدراسات الدينية
الناشر
تاريخ الإجازة
27/8/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم اللغة العربية- تخصص الدراسات الاسلامية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 324

from 324

المستخلص

المستخلص
تناول البحث موضوع القراءة الحداثية للقرآن الكريم عند طه عبد الرحمن, وعلاقتها بنظريته الائتمانيةقصد مقاربة العديد من القضايا التاريخية والمعاصرةوفق المنهج الإبداعي الحداثي. ويهدف البحث إلى بيان أهمية التأسيس لنظر قرائي جديد للقرآن الكريم يتسم بالتجرد والموضوعية, ويبتعد عن الجمود والتشدد في الفهم. وكذلك بيان موقف طه عبد الرحمن من الحداثيين المقلدين في قراءتهم للقرآن الكريم في ظل الحداثةباعتبارها من أكثر الظواهر حضوراًفي حقل الفكر الإسلامي، وأيضا الوقوف على أدوات النظر النقدية والبنائية التي اعتمدها هذا المفكر المجدد، وإبراز الجدة في خطابه، والإحكام في منهجه الاستدلالي والبرهاني.وقد اعتمد البحث المنهج الوصفي القائم على الاستقراء والتحليل، وكذلك المنهج النقدي والمقارن لمعالجة مختلف الأفكار التي طرحها طه عبد الرحمن. وقد جاء البحث في خمسة فصول ناقش الفصل الأول منها السياق التاريخي للقراءة الحداثية، وانتقالها إلى العالم العربي، وأهم رموزها, بينما تحدث الفصل الثانيعن القراءات الحداثية المقلدة: خططها, وموقف طه عبد الرحمن منها, وتعرض الفصل الثالث للقراءة الحداثية المبدعة للقرآن الكريم عند طه عبد الرحمن, بينما تناول الفصل الرابع قراءة طه عبد الرحمن الحداثية لآياتالأسماء الحسنى, أما الفصل الخامس فقد تطرق إلى قراءة طه عبد الرحمن الحداثيةلقصة آدم وحواءوابنيهما. وقد أظهرت نتائج البحث أن نظرية طه عبد الرحمن حول القراءة الحداثية للقرآن الكريم لها جذور في التراث الإسلامي وفي الآن ذاته تواكب متطلبات العصر, فضلا عن تميزها بتقديم حرمة النص القرآني وقداسته أثناء النظر فيه لترسيخ كون القرآن الكريم مقدسا ووحيا من عند الله تعالى وإبطال كل دعاوى الحداثيين المعاصرين وشبهاتهم حول القرآن الكريم. بالإضافة إلى أهمية نظرية طه عبد الرحمن الائتمانية في الارتقاء بجهد قراءة النص القرآني، كونها تتخذ بعدًا عميقًا في الفكر والعمل وتنبني على الأخلاق والمفاهيم الكلية الإسلامية. وقد أوصى البحث الباحثين بأهمية معالجة القضايا التي يقصد الحداثيون من خلالها الطعن في القرآن الكريم تحت شعار التجديد والنظر بهدف التلاعب بمسلمات المسلمين وثوابت عقيدتهم، وكذا دعاالبحث إلى بذل الجهد في إبطالها والرد عليها بالحجة والبرهان، والاجتهاد في تطوير نظريات تترجم لاستقلالية العقل المسلم وقدرته على الإبداع والتجديد.
Abstract
This research is concerned with explaining the significance of Taha Abdul Rahman’s new reflective reading of the Holy Qur’an, and its relationship to his trustworthiness theory, in order to uncover many historical and contemporary issues considering modernist creative approach. One of the most important objectives of this research was to demonstrate the importance of establishing a new reflective reading of the Holy Qur’an characterized by impartiality, shunning fossilization and over-restrictiveness in understanding. Besides, the researcher highlighted Taha Abdul Rahman’s position on the imitating modernists in their mis-readings of the Holy Qur’an in the light of modernity as one of the most prevalent phenomena in the field of Islamic thought, as well as identifying the critical and constructive consideration tools adopted by this innovative thinker, highlighting the novelty in his discourse, and the precision in his inferential and demonstrative approach. This research followed the inductive approach depending on induction and analysis, as well as the critical and comparative approach to address the various ideas put forward by Taha Abdul Rahman. The research came in five chapters, of which the first chapter discussed the historical context of the modernist reading, its transmission to the Arab world, and its most important symbols, while the second chapter talked about imitative modernist intentional mis-readings: their plans, and Taha Abdul Rahman’s position on them, while the fourth chapter dealt with Taha Abdul Rahman’s modern reading of the verses of the NAMES OF ALLAH, while the fifth chapter dealt with Taha Abdul Rahman’s modern reading of the story of Adam and Eve and their two sons. The results showed that Taha Abdul Rahman’s theory about the new reflective reading of the Qur’anic text was based on theories having roots in the Islamic heritage and simultaneously keep pace with the era requirements, as well as its distinction on presenting the sanctity of the Qur’anic text while examining it to establish that the Holy Qur’an is sacred and a revelation from God. Additionally, he nullified all fallacies raised by contemporary modernists and their suspicions about the Glorious Qur’an. In addition to the importance of Taha Abdul Rahman’s trustworthiness theory in improving the effort of reading the Qur’anic text, as it takes a deep dimension in thought and action and is based on morals and Islamic holistic concepts. This research recommended scholars to address the issues through which modernists intend to challenge the Holy Qur’an under the slogan of renewal and creation in order to manipulate Muslim beliefs and the constants of their faith. The research also called for exerting effort to refute the falsification and responding to it with argument and proof, and diligence in developing theories that translate the independence of the Muslim mind and its capacity to create and renew.