Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
جهود المنظمات الدولية فى تطوير التعليم قبل الجامعى فى كل من إندونيسيا وباكستان وإمكانية الإفادة منهما في مصر :
المؤلف
شوشة، خليل السيد خليل.
هيئة الاعداد
باحث / خليل السيد خليل شوشة
مشرف / أحمـد إبـراهيــم أحمـد
مشرف / جمال محمـد أبو الــوفـــا
مشرف / جمال محمـد أبو الــوفـــا
الموضوع
المنظمات الدولية. التعليم.
تاريخ النشر
2021.
عدد الصفحات
400 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
Multidisciplinary تعددية التخصصات
تاريخ الإجازة
1/1/2021
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية الرياضية - التربية المقارنة والإدارة التعليمية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 449

from 449

المستخلص

تُعد إسهامات المنظمات الدولية عنصراً لاغنى عنه فى إصلاح وتطوير وتحسين مكونات وعناصر المنظومة التعليمية، حيث إن التعليم أصبح الأن ضرورة قصوى لتحقيق الأهداف المنشودة لأى دولة، وبدونه، لا تستطيع الدولة مواكبة التحديات التكنولوجية والمعرفية العالمية، ولا تقدر على تحقيق الميزة التنافسية؛ فالتعليم مفتاح لتحقيق التنمية والنمو، فهو حق أساسي من حقوق الإنسان.
لذا، اهتمت المنظمات الدولية وركزت جهودها المتمثلة فى المشاريع والبرامج والمؤتمرات والندوات وورش العمل فى مجال تطوير التعليم قبل الجامعى بدول الأعضاء وذلك لتحقيق أهدافها المنشودة بخروج البلدان النامية؛ لتصبح بلدان قوية وفعالة ومثمرة. ومن أبرز تلك المنظمات: منظمة اليونسكو والبنك الدولى ومنظمة العمل الدولية، حيث تسعى كل منظمة إلى التأكيد على أهمية التعليم للجميع وبالجميع؛ وذلك لتحقيق التنمية المستدامة، وتعزيز السلام والتعاون والتفاهم الدولى ونبذ العنف وتعزز ثقافة حقوق الإنسان والمواطنة العالمية بين شباب دول الأعضاء خاصة إندونيسيا وباكستان ومصر.
ولذا، فقد جاء موضوع البحث الحالي محاولاً الاستفادة من خبرتى إندونيسيا وباكستان فيما يتصل بالجهود المبذولة من قِبل المنظمات الدولية؛ لتطوير التعليم قبل الجامعي في مصر.
مشكلـــــة البحــــــث:
يُعد الحق فى التعليم حقاً عالمياً، ولا يعترف بأى استثناء أو تمييز، ولابد من التمسك به بشكل مؤكد، غير أن هذا الحق مهدد بالإختفاء فى كثير من الدول النامية ومنها إندونيسيا وباكستان ومصر، ويرجع ذلك إلى قلة الموارد والتمويل من جانب الحكومات، وظهور جائحة كوفيد- 19 المستجد التى تسببت فى تزعزع واضطراب العملية التعليمية حول العالم.
وهناك بعض المظاهر السلبية فى إندونيسيا وباكستان ومصر، كالأمية، والعنف والشغب المدرسى، وأسوء أشكال عمالة الأطفال، والتسرب من التعليم، والنقص الشديد فى عدد المعلمين، وانتشار الفيروسات الضارة بين العناصر البشرية التعليمية، ونقص فى تمويل التعليم قبل الجامعى، وهدر مبادئ حقوق الإنسان( الحق فى التعليم والحق فى العمل اللائق، والحق فى الصحة)، وارتفاع معدلات البطالة والفقر. ونظراً لكون مصر فى حاجة ماسة الى الخدمات التى تقدمها المنظمات الدولية فى المجال التعليم قبل الجامعى بالدول النامية؛ لتحد من تلك المظاهر السلبية، وللحفاظ على حقوق الأجيال القادمة فى حياة كريمة، وجب الأمر المشاركة والتعاون مع المنظمات الدولية المتخصصة، المتمثلة فى منظمة اليونسكو والبنك الدولى ومنظمة العمل الدولية؛ وذلك لتحقيق الأهداف المنشودة المتوقعة من قِبل تلك المنظمات فى مصر، وعليه يمكن صياغة مشكلة البحث فى التساؤل الرئيسى التالى:
 ما أهم جهود المنظمات الدولية فى تطوير التعليم قبل الجامعى فى كل من إندونيسيا وباكستان وإمكانية الإفادة منهما فى مصر؟
وينبثق من هذا التساؤل، التساؤلات الفرعية التالية:
1- ما ماهية المنظمات الدولية وملامحها البنائية؟
2- ما ملامح التعليم قبل الجامعى فى جمهورية إندونيسيا؟
3- ما ملامح التعليم قبل الجامعى فى جمهورية باكستان الإسلامي؟
4- ما ملامح التعليم قبل الجامعى فى جمهورية مصر العربية؟
5- ما واقع الجهود المبذولة من قِبل المنظمات الدولية فى مجال تطوير التعليم قبل الجامعى بدول المقارنة؟
6- ما التحليل المقارن (أوجه التشابه والاختلاف) لواقع التعليم قبل الجامعى بدول المقارنة فى ضوء القوى والعوامل الثقافية المؤثرة فيه، والجهود المبذولة من قِبل المنظمات الدولية بدول المقارنة، وعلية يمكن الاستفادة منه فى مصر؟
7- ما أهم النتائج والمقترحات التى يتم التوصل إليها لإبراز الجهود المبذولة من قِبل المنظمات الدولية لتطوير التعليم قبل الجامعى فى مصر؟
The contributions of international organizations are indispensable in the reform and development of educational components and elements. This is due to the fact that education has now become an absolute necessity to achieve the desired goals for any country; and without it the country cannot keep up with global technological and cognitive challenges. Education is a key to achieve development and growth, as it is a basic human right.
Therefore, international organizations have focused their efforts on projects, programs, conferences, seminars and workshops in the field of developing pre-university education in the member states, so as to achieve their desirable goals with the exit of the developing countries. Hence, they become strong, efficient and fruitful countries. Among the most prominent of these organizations are: UNESCO, the World Bank and the International Labor Organization. Each organization seeks to emphasize the importance of education for all and by all. This is to achieve sustainable development, enhance peace, cooperation and international understanding, renounce violence, and promote a culture of human rights and global citizenship among the youth of the member states, especially Indonesia, Pakistan and Egypt.
Therefore, the current research was an attempt to benefit from the experiences of Indonesia and Pakistan regarding the efforts of international organizations to develop the pre-university education in Egypt.
The Research Problem
The right to education is a universal right without any exception or distinction and adherence to it with certainty. This right is threatened with disappearance in many developing countries, such as Indonesia, Pakistan and Egypt. This is due to the lack of resources and funding by governments, and the emergence of the Covid-19, which has destabilized and disrupted the educational process around the world.
There are some negative aspects in Indonesia, Pakistan and Egypt, such as illiteracy, violence and school riots, the worst forms of child labor, school dropout, severe shortage of teachers’ number, the spread of harmful viruses among educational human elements, lack of funding for the pre-university education, and the waste of human rights principles. Because of the fact that Egypt is in an urgent need for the services provided by the international organizations in the field of the pre-university education in developing countries, so as to reduce these negative aspects, and to preserve the rights of future generations to have a decent life, it is necessary to participate and cooperate with the specialized international organizations. These are represented by UNESCO, the World Bank and the International Labor Organization. This is to achieve the desired goals expected by those organizations in Egypt. Accordingly, the research problem can be stated in the following main question:
 What are the most important efforts of the international organizations in developing the pre-university education in Indonesia and Pakistan, and the possibility of benefiting from them in Egypt?
This question has the following sub-questions:
1- What are the international organizations and their structural features?
2- What are the features of the pre-university education in the Republic of Indonesia?
3- What are the features of the pre-university education in the Islamic Republic of Pakistan?
4- What are the features of the pre-university education in the Arab Republic of Egypt?
5- What is the reality of the efforts exerted by the international organizations in the field of developing the pre-university education in the comparison countries?
6- What is the comparative analysis (similarities and differences) of the reality of the pre-university education in comparison countries in the light of the cultural forces and factors affecting it, and the efforts exerted by the international organizations in the comparison countries, and how can they be used in Egypt?
7- What are the most important results and suggestions that are reached to highlight the efforts exerted by the international organizations to develop the pre-university education in Egypt?