Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الصورة الفنية في القصيدة الليبية الحديثة بين الكلاسيكية والرومانسية
(المهدوي والماجري نموذجاً)/
المؤلف
اللفيع،لطفية سالم محمد.
هيئة الاعداد
باحث / لطفية سالم محمد
مشرف / منير سلطان
مشرف / زينب عبد الكريم
مناقش / عزه محمد
مناقش / وليد سعيد
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
260ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الأدب والنظرية الأدبية
الناشر
تاريخ الإجازة
10/2/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم اللغة العربية وادابها
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 269

from 269

المستخلص

ملخص الرسالة
يهتم هذا البحث بدراسة الصورة الفنية في القصيدة الليبية الحديثة بين الكلاسيكية والرومانسية (المهدوي والماجري نموذجًا)، والتعريف بالشاعرين وعقد دراسة موازنة بينهما، من خلال الصورة الفنية في شعريهما، إذ يمثل الشاعران تيارين أدبيين مختلفين، تيارًا كلاسيكيًا يمثله المهدوي، وتيارًا رومانسيًا يمثله الماجري، فالمهدوي من شعراء المدرسة الإحيائية في ليبيا، وهو رائد الشعر الليبي الحديث، عرف بين دارسي الشعر الليبي بشاعر الوطن الكبير، لكثرة قصائده الوطنية، وقد تأثر في موضوعاته وطريقة أدائه الفني برواد مدرسة الإحياء، أمثال أحمد شوقي، وحافظ إبراهيم، وجميل صدقي الزهاوي، وشعره يحمل كثيرًا من خصائص شعر أولئك الرواد.
والماجري من رواد النهضة الثقافية في ليبيا، ومن الشعراء الذين عاصروا مراحل التجديد في الشعر وشاركوا فيها، فحين برزت مدرسة أبوللو برومانسيتها على يد علي محمود طه، وإبراهيم ناجي، وأبي القاسم الشابي، كان الماجري يبدع نصوصه التي لا تقل روعة عن شعر أقطاب ذلك الاتجاه، فعقدت بين الشاعرين دراسة موازنة للوقوف على موضوعات الصورة الفنية لديهما بالتحليل والفهم، وبيان نقاط التلاقي والاختلاف بينهما، ومدى تأثير المذهب الأدبي لكيلهما على صوره الفنية.
وقد نهجت في دراستي هذه سبيل المنهج الموضوعي.
وقسمت الدراسة إلى تمهيد وبابين وخاتمة.
تناولت في التمهيد ما يأتي:
• الكلاسيكية والرومانسية وحياة الأدب في ليبيا.
• التعريف بالشاعرين وديوانيهما.
وكان الباب الأول بعنوان: التشكيل المجازي للصورة الفنية عند الشاعرين، حيث قسمته على ثلاثة فصول.
الفصل الأول: الصورة التشبيهية، حيث درست فيه الصورة التشبيهية عند الشاعرين، ثم عقدت بينهما دراسة موازنة من خلال الأمثلة والشواهد المتنوعة.
الفصل الثاني: الصورة الاستعارية.
وفيه تعرضت لدراسة الصورة الاستعارية عند الشاعرين، وعقد موازنة بينهما مستعينة بالأمثلة والشواهد المتنوعة.
الفصل الثالث: الصورة الكنائية.
وقد تناولت فيه الصورة الكنائية عند الشاعرين، ثم عقدت بينهما دراسة موازنة من خلال الصورة الكنائية.
أما الباب الثاني فكان بعنوان: التشكيل الجمالي للصورة الفنية عند الشاعرين.
وقد قسمته أيضًا على ثلاثة فصول.
الفصل الأول: اللغة والأسلوب.
وفيه تعرضت لدراسة لغة الشاعرين وأسلوبهما في الشعر، ثم عقدت بينهما دراسة موازنة مستعينة بالشواهد المختلفة.
الفصل الثاني: المحسنات البديعية.
ودرست فيه المحسنات البديعية المتمثلة في الجناس والطباق والتصريع والتكرار عند الشاعرين، وعقدت من خلالها دراسة موازنة بين الشاعرين للوقوف على نقاط الاتفاق والاختلاف بينهما.
الفصل الثالث: الصورة والتناص.
وفيه تناولت بالدراسة التناص الداخلي والخارجي عند الشاعرين، وعقد موازنة بين الشاعرين من خلال الصورة والتناص.
ثم تلا هذه الأبواب والفصول خاتمة، اشتملت على أهم النتائج ومنها الكشف عن عمق توظيف الشاعرين لعناصر التشكيل المجازي والجمالي في شعريهما، وذيل البحث بقائمة للمصادر والمراجع التي أفادت منها الدراسة.
Summary of the Study
This research is concerned with studying the artistic image in the modern Libyan poem between the classical and romantic (Mahdavi and Mejri as a model), introducing the poets and holding a comparative study between them through the artistic image in their poetry, as the two poets represent two different literary currents, a classical one represented by Mahdavi, and a romantic current represented by Mejri. Mahdavi is one of the poets from the revival school in Libya, as he is the pioneer of modern Libyan poetry, he was known among the scholars of Libyan poetry poet as the great homeland poet because of his several national poems and he has been influenced, through his topics and the way his artistic performance, by the pioneers of the school of revival school such as Ahmed Shawki, Hafiz Ibrahim, Jamil Sidqi Al-Zahawi, and his poem holds many of the characteristics of those pioneers.
Al-Majri is one of the pioneers of the cultural renaissance in Libya, and he is from among the poets who lived through the stages of renewal in poetry and participated in it. When the Apollo School came with its romance to prominence by Ali Mahmoud Taha, Ibrahim Naji, and Abu Al-Qasim Al-Shabi, Majri was creating his texts, which are no less magnificent than the poetry of the poles of such attitude, as a comparative study was conducted between the two poets to find out the topics of their artistic image through analysis and understanding, clarifying the points of convergence and difference between both of them, the extent of the influence of literary doctrine of both of them on his artistic images.
In my study, I adopted the course of integrated approach and
divided the study into preface, two sections and a conclusion as I tackled in the preface the following:
 The classicalism, romanticism and literary life in Libya.
 Give the information about the two poets and their divans.
The first section was entitled: “the metaphorical formation of artistic image of the two poets”, where I divided it into three chapters.
- The first chapter: the analogy in which I studied the analogy according to the two poets, then I held a comparative study between both of them through various examples and evidences.
- The second chapter: the metaphorical image in which I studied the metaphorical image pursuant to the two poets, then I held a comparison between both of them using the various examples and evidences.
- The third chapter: the metonymy image in which I dealt with the metonymy image according to the two poets, then I held a comparative study through the metonymy image.
The second section was entitled: “the aesthetic formation of artistic image of the two poets”, as I also divided it into three chapters.
- ¬The first chapter: the language and style in which I
studied the language of the two poets and their style in poetry, then I held a comparative study between both of them using the various examples and evidences.
- The second chapter: the rhetorical devices in which I examined the rhetorical devices represented in the paronomasia, antithesis, leonine rhyme and repetition according to the two poets and I held a comparative study between both of them to find out the points of agreement and differences between them.
- The third chapter: the image and intertextuality in which
I studied the internal and external intertextuality pursuant to the two poets, and I held a comparison between both of them through the image and intertextuality.
Then, the conclusion came after these sections and chapters that included the most important findings such as the disclosure of the depth of functioning the elements of metaphorical and aesthetic formation by the two poets in their poetry, and the research was ended up with a list of sources and references from which the study benefited.