Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الدلالات المجازية للطلب والخبر دراسة في مسرحيات توفيق الحكيم /
المؤلف
قاسم، وسام محمود أحمد.
هيئة الاعداد
باحث / وسام محمود أحمد قاسم
مشرف / محمد دياب غزاوي
مشرف / هاني علي سعيد
مناقش / هاني علي سعيد
الموضوع
qrmak مسرحيات توفيق الحكيم
تاريخ النشر
2024
عدد الصفحات
220 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
اللغة واللسانيات
تاريخ الإجازة
11/2/2024
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية الاداب - اللغة العربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 220

from 220

المستخلص

ملخص الرسالة
يقدم هذا البحث دراسة موسعة للدلالات المجازية لأسلوبي الطلب والخبر في مسرحيات توفيق الحكيم، والمقصود بالدلالة المجازية دلالة الأسلوب على غير ما وضع له، كأن يدل الاستفهام على الطلب، أو يدل الأمر على التهديد، إلى آخره. ويستهدف البحث استقراء الدلالات المجازية للطلب والخبر، وبيان كيفية تولد هذه الدلالات، وذلك من خلال تطبيق قانون الطلب الذي قدمه السكاكي، وأكملت تفاصيله بعض الدراسات المعاصرة، والذي يربط بين تولد الدلالة، وغياب عنصر من عناصر إجراء الأسلوب على الحقيقة، كأن نقول إن من شروط الدلالة الحقيقية للأمر أن يكون المأمور به ممكنا، فإن كان مستحيلا انتقلت دلالة الأمر إلى التعجيز أو التحدي، وهكذا.
وقد قامت الدراسة بتحليل عدد كبير جدا من الأمثلة على نحو يكشف عن شروط إجراء أساليب الطلب والخبر على الحقيقة، ويوضح كيف أن كل دلالة من الدلالات المجازية تتولد عندما يتخلف عنصر من عناصر الممثلة لشروط الإجراء على الحقيقة. وقد تمثلت المادة التطبيقية للدراسة في مسرح توفيق الحكيم، بوصف اللغة المسرحية لغة تحاول أن تحاكي اللغة المنطوقة بكل ما تحويه من عناصر مقامية بالغة الأهمية في سياق هذا البحث. وقد أثبت البحث أهمية اختيار هذه المادة التطبيقية؛ حيث توقفت الباحثة عند دلالات جديدة بدا أنها أكثر ارتباطا بالمادة المسرحية.
وقد أفادت هذه الدراسة بشكل مباشر من البلاغة العربية القديمة، لا سيما من نظرية قانون الطلب وشروط إجراء الأسلوب على الحقيقة التي أشار السكاكي إليها في مفتاح العلوم، كما أفادت من منهج تحليل الخطاب، وفي ضوء ذلك تمكنت من بيان العناصر التي تمثل شروط إجراء كل أسلوب من الأساليب على حقيقته، والتي يعد تخلف أحدها سببا في انتقال دلالة الأسلوب إلى دلالة مجازية، وكشفت عن العلاقة التي تربط بين تخلف هذه المكونات والدلالات المجازية للأسلوب، وقدمت تفسيرا لكيفية معرفة المخاطب لحضور شروط الإجراء على الحقيقة أو غيابها من خلال دراسة العناصر السياقية التي تدل على ذلك، سواء كانت تنتمي للسياق اللغوي، أو للسياق الخارجي.
ABSTRACT
This research presents an extensive study of the metaphorical connotations of the predicate and the demand in Tawfiq Al- Hakim’s Plays. What is meant by the metaphorical connotation is the connotation of the style other than what it was intended for, such as the interrogative indicating a require, or the ordered command indicating a threat, etc. The research aims to extrapolate the metaphorical connotations of Predicate and Demand, and explain how these connotations are generated, through the implementation of thesis demand presented by Al-Sakaki, Some modern research has provided the details, which relate the formation of connotation with the absence of an element of the method’s application of the truth, such as if we state that one of the prerequisites The command’s true significance lies in the fact that what it commands is achievable. If it is impossible, the meaning of the command changes to impossibility or challenge, and so on.
The study analyzed a very large number of examples in a way that detect the conditions for applying the demand and predicate methods to the truth and explains how each metaphorical connotation is generated when an element representing the conditions for performing the truth fails. The applied subject of the study was represented in Tawfiq al-Hakim’s theatre, describing the theatrical language as a language that attempts to imitate the spoken language with all the extremely important religious elements it contains in the context of this research. The research has proven the importance of choosing this applied material. where the researcher depended at new connotations that seemed to be more related to the theatrical material.
This study benefited directly from ancient Arabic rhetoric, especially from the theory of the law of demand and the conditions for implementing the method based on the truth that Al-Sakaki referred to in Miftah al-Ulum. It also benefited from the discourse analysis method, and in light of that, it was able to clarify the elements that represent the conditions for implementing each method. Of the styles as it is, the absence of one of which is considered a reason for the transfer of the meaning of the style to a metaphorical meaning, and it uncover the relationship that links the absence of these components and the metaphorical connotations of the style, and provided an explanation of how the addressee knows the presence or absence of the conditions of action on the truth through studying the contextual elements that indicate Therefore, whether it belongs to the linguistic context, or to the external context