الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص هدف البحث الحالي إلىإكساب مهارات الاستعداد للقراءة لدى ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة من خلالبرنامج تدريبى لتنمية الذاكرة العاملة، وتحقيقاً لهذا الهدف استخدم البحث عينة قوامها(12)طفلاً من ذوى الإعاقة الفكرية البسيطة، وتم تقسيمهم الى مجموعتين(6) مجموعة تجريبية، و(6) مجموعة ضابطة، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (12:8)عاماً،وذلك كالاتى:مجموعة تجريبية بمتوسط عمر زمني (9 سنوات، وسبعة شهور)، وانحراف معياري (0,884) ، ومجموعة ضابطة بمتوسط عمر زمني (9 سنوات، وثمانية شهور)، وانحراف معياري (0,813)،ويبلغ معامل الذكاء لديهم (69:55)، وبعد تطبيق مقياس ستانفورد– بينيه للذكاء ”الصورة الخامسة” وذلك لقياس الذاكرة العاملة ، ومقياس الاستعداد للقراءة، والبرنامج التدريبي(إعداد الباحثة)،أسفرت أهم النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين متوسطي رتب درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية في المجموعة التجريبية،وذلك على مقياس كلًا من الذاكرة العاملة، والاستعداد للقراءة قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي لصالح القياس البعدي. The current research aimed to acquire the skills of reading readiness among people with mild intellectual disabilities through a training program for the development of working memory, and to achieve this goal, the research used a sample of (12) children with mild intellectual disabilities, and they were divided into two groups (6) experimental group, and (6) control group, and their chronological ages ranged between (12:8) years, as follows: an experimental group with an average chronological age (9 years, seven months), a standard deviation (0.884), and a control group with an average chronological age (9 years, eight months), and a standard deviation (0.813), and their intelligence coefficient is (69:55), and after applying the Stanford-Binet Intelligence Scale ”Fifth Image” to measure working memory, reading readiness scale, and the training program (prepared by the researcher), the most important results resulted in There were statistically significant differences at the level of (0.05) between the average grades of children with intellectual disabilities in the experimental group, on the scale of both working memory, and readiness to read before and after the application of the training program in favor of telemetry. |