Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
التفاعل بين كثافة الوسائط بالفيديو الرقمي في بيئة تعلم إلكتروني والأسلوب المعرفي وأثره في تنمية مهارات إنتاج الرسومات الرقمية وخفض الحمل المعرفي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم /
المؤلف
عدلى، أسماء يحى أحمد.
هيئة الاعداد
باحث / أسماء يحى أحمد عدلى
مشرف / وائــــل رمضان عبد الحميد
مشرف / أمـل جـودة محمـود محـمـد
مناقش / أمـل جـودة محمـود محـمـد
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2024.
عدد الصفحات
383 p. :
اللغة
الإنجليزية
الدرجة
ماجستير
التخصص
تكنولوجيا التعليم
تاريخ الإجازة
11/2/2024
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية النوعية - تكنولوجيا التعليم
الفهرس
Only 14 pages are availabe for public view

from 383

from 383

Abstract

هدف البحث الحالي إلى الكشف عن أثر التفاعل بين كثافة الوسائط (مرتفعة/منخفضة) بالفيديو الرقمي في بيئة تعلم إلكتروني والأسلوب المعرفي (سطحي/عميق)، وأثره في تنمية مهارات إنتاج الرسومات الرقمية وخفض الحمل المعرفي لدى طلاب شعبة تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية - جامعة الفيوم، وقد قامت الباحثة بإعداد عدة أدوات لقياس أثر التفاعل (الاختبار التحصيلي - بطاقة الملاحظة)، وتبنت الباحثة مقياس الحمل المعرفي لحلمي الفيل (2015)، وقد تكونت عينة البحث من (120) طالب وطالبة، وتم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية بواقع (30) طالب لكل مجموعة، وقد أظهرت نتائج البحث فاعلية الفيديو الرقمي مرتفع كثافة الوسائط مقارنة بالفيديو الرقمي منخفض كثافة الوسائط، في كلًا من التحصيل، وبطاقة ملاحظة الأداء، ومقياس الحمل المعرفي، كما أشارت النتائج إلى تفوق طلاب المجموعتين التجريبيتين أصحاب الأسلوب المعرفي العميق في كلًا من التحصيل، وبطاقة ملاحظة الأداء، بينما أسفرت النتائج إلى تساوي تقدم الطلاب أصحاب الأسلوب المعرفي (سطحي/ عميق) لمقياس الحمل المعرفي، وأكدت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى (التحصيل- الأداء المهاري- الحمل المعرفي) نتيجة للتفاعل بين كثافة الوسائط بالفيديو الرقمي والأسلوب المعرفي.
الكلمات المفتاحية: كثافة الوسائط بالفيديو الرقمي، الأسلوب المعرفي، بيئة التعلم الإلكتروني، مهارات إنتاج الرسومات الرقمية، الحمل المعرفي.
Research Abstract
Title: The Interaction between Media Density in Digital Video in an E-Learning Environment and the Cognitive Style and Its Impact on Developing Digital Graphics Production Skills and Reducing the Cognitive Load of Educational Technology Students.
Researcher’s Name: Asmaa Yahia Ahmed Adly
Granting Institution: Fayoum University, Faculty of Specific Education.
Year: 2024
Language: Arabic.
Degree: master’s Degree in Education Technology.
Supervisors: Professor Wael Ramadan Abdel Hamid, Associate Professor Amal Gouda Mahmoud, and Dr. Hamdy Ahmed Abdel-Azim.
Abstract:
The current research aimed to investigate the impact of interaction between media density (high/low) in digital videos in an e-learning environment and cognitive style (surface/deep) on the development of digital graphics production skills and the cognitive load of educational technology students in the Faculty of Specific Education, Fayoum University. The researcher prepared some tools to measure the effect of interaction, including an achievement test and observation card, and adopted Helmy El-Feel’s cognitive load scale (2015). The research sample consisted of 120 male and female students. The research sample divided into four groups )30 students each (. The research findings have shown that digital videos with high media density are more effective in academic achievement, performance observation cards, and cognitive load measurement than digital videos with low media density. The results have also indicated that students with a deep cognitive style in the two experimental groups performed better in academic achievement and performance observation cards. However, no significant difference was observed between (surface/deep) cognitive style students regarding cognitive load measurement. Additionally, the study has confirmed that there are statistically notable differences in achievement levels, performance skills, and cognitive load based on the interaction between media density and cognitive style.
Keywords: media density in digital videos, cognitive style, e-learning environment, digital graphics production skills, cognitive load