Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تنمية الإدارة الداخلية للعبء المعرفي لخفض التلكؤ الأكاديمي
لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المتأخرين دراسيًا/
المؤلف
محمد،جيهان عبد الرحمن السيد.
هيئة الاعداد
باحث / جيهان عبد الرحمن
مشرف / هبه حسين
مشرف / محمود عبد الحليم
مناقش / ولاء ربيع
مناقش / رشا عادل
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
127ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
12/6/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 165

from 165

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى تنمية الإدارة الداخلية للعبء المعرفي لخفض التلكؤ الأكاديمي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المتأخرين دراسيًا، وذلك باستخدام برنامج تدريبي قائم على مبادئ نظرية العبء المعرفي، وتكونت عينة الدراسة من (20) تلميذًا وتلميذةً من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المتأخرين دراسيًا، وتتراوح أعمارهم بين (10- 12) سنة ، بمتوسط عمري (96,10) سنة ، وانحراف معياري (587, 0) وتم تقسيمهم عشوائيًا إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة، وتم استخدام المنهج التجريبي، وقد تم الاستعانة بالأدوات التالية: مقياس التلكؤ الأكاديمي، ومقياس الإدارة الداخلية للعبء المعرفي (إعداد الباحثة). وأسفرت نتائج الدراسة عن فعالية البرنامج التدريبي لتنمية الإدارة الداخلية للعبء المعرفي في خفض التلكؤ الأكاديمي لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائي المتأخرين دراسيًا، حيث توصلت نتائج الدراسة إلى : خفض درجة التلكؤ الأكاديمي لدى المجموعة التجريبية على مقياس التلكؤ الأكاديمي في اتجاه القياس البعدي للبرنامج ، لا اختلاف في درجة التلكؤ الأكاديمي لدى المجموعة التجريبية باختلاف القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التلكؤ الأكاديمي , لا اختلاف في درجة التلكؤ الأكاديمي لدى المجموعة الضابطة باختلاف القياسين القبلي والبعدي على مقياس التلكؤ الأكاديمي ، تحسن درجة الإدارة الداخلية للعبء المعرفي لدى المجموعة التجريبية على مقياس الإدارة الداخلية للعبء المعرفي في اتجاه القياس البعدي للبرنامج ، لا اختلاف في درجة الإدارة الداخلية للعبء المعرفي لدى المجموعة التجريبية باختلاف القياسين البعدي والتتبعي ، لا اختلاف في درجة الإدارة الداخلية للعبء المعرفي لدى المجموعة الضابطة باختلاف القياسين القبلي والبعدي على مقياس الإدارة الداخلية للعبء المعرفي .
الكلمات المفتاحية: الإدارة الداخلية للعبء المعرفي، التلكؤ الأكاديمي، المتأخرون دراسيًا.
Abstract
Internal Management Developing of Cognitive Load to Reduce Academic Procrastination for Underachieved Primary School Pupils
The study aimed to develop the internal management of the cognitive load to reduce the academic procrastination among students of the primary stage underachievement by using a training program based on the principles of cognitive load theory, the study sample consisted of (20) male and female students from the fifth grade of primary school who are late in school, and their ages ranged from (10-12) years, with an average age of (10,96) years, and a standard deviation (0,587) ,and they were divided randomly into two groups, an experimental group and a control group, the experimental method was used, and the following tools were used: the academic procrastination scale and the internal management of the cognitive load scale (prepared by the researcher). The results of the study revealed the effectiveness of the training program for developing the internal management fo the cognitive load in reducing academic procrastination among the students of the fifth grade of primary school who aer lagging behind, the results of the study revealed a decrease in the degree of academic procrastination among the experimental group on the academic procrastination scale in the direction of the post- measurement of the program. There is no difference in the degree of academic procrastination among the experimental group according to the post and follow-up measurements on the academic procrastination scale . there is no difference in the degree of academic procrastination among the control group according to the pre and post measurements on the academic procrastination scale .the improvement of the degree of internal management of the cognitive load of the experimental group on the scale of internal management of the cognitive load in the direction of the post-measurement of the program . there is no difference in the degree of internal management of cognitive load of the experimental group according to the post and follow-up measurments. There is no difference in the degree of internal management in the control group according to per and post measurements.
Keywords: Internal management of the cognitive load, Academic procrastination, Underachievement