Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
شعر بنو غني في الجاهليَّة وصدر الإسلام /
المؤلف
محمد،أسماء فكري محمد.
هيئة الاعداد
باحث / أسماء فكري محمد محمد
مشرف / عثمان محمد عثمان الغزالي
مشرف / محمود عبدالحفيظ
مشرف / ياسر عكاشة حامد
الموضوع
شعر بنو غني - الجاهلية.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
122ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الأدب والنظرية الأدبية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/5/2023
مكان الإجازة
جامعة الزقازيق - كــــليــــة الآداب - قسم اللغة العربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 152

from 152

المستخلص

تهدف هذه الدراسة بجمع وتحقيق للشعر الجاهلي وخاصة شعراء بنو غني بأبواب رئيسة مختلفة مستقلة، وهى الفخر والحماسة، والمدح، والهجاء، والرثاء، وأعراض إضافية غير مستقلة أو ثانوية، كالغزل، والطبيعة، والخمريات، والحكم، والمواعظ.
والوصف أعظم ركن يعتمد عليه شاعرهم في مختلف أبوابه وأغراضه، لما له من عين نافذة حديدة اللَّحْظ دقيقة المراقبة، تتنبه لكل ما يحيط بها من الموصوفات، وهى محدودة في البادية فإذا أراد أن يصف شيئاً- ولا يصف إلا ما يؤثر في نفسه مما يعايشه ويسمعه ويراه، أو مما يتوهمه فيحسه وتنطبع له صورة بليغة في خياله – أحاط بالموصوف من أظهر نواحيه، أو أحاط بناحية منه يطلبها دون غيرها، مشبعاً موصوفة على الحالين، مخرجًا عنه صورًا حسيَّةٌ رابية الملمس تنقله أحيانًا نقلاً آليًا مهذبًا، وتخلقه حينًا خلقًا شعريًا زكيًا.
على أن خيال الجاهليين لم يتسع للملاحم والقصص الطويلة لانحصاره في بادية متشابهة الصور، محدودة المناظر، ثم لماديتهم وكثافة روحانيتهم، ثم لفرديَّتهم وضعف الروح القومية والاجتماعية فيهم، ثم لقلة خطر الدين في قلوبهم وقِصَر نظرهم عما بعد الطبيعة، فلم يلتفوا إلى أبعد من ذاتهم، ولا إلى عالم غير العالم المنظور، ولا تولدت عندهم الأساطير الخصيبة، ولم يكن لأصنامهم من الفن والجمال ما يبعث الوحي في النفوس شأن أصنام اليونان والرومان، فقلَّ من ذكر منهم أوثانه واستوحاها في شعره.
انطلاقاً مما للشّعرِ من أهمية بالغة تنعكس بآثارها على كلَّ نشاطٍ لغويَّ، إلى جانب مالهُ من دّورِ فى ارتقاء الذائقة الشّعوريةِ لدى العربيَّ، مع ما يعلمُه ممّا أُنيطّ به من وظائِف حيويّةٍ في الدّودِ عن حياض اللَّغة، جاءت عنايةُ الأدباء والنقاد واللغوية به حفظًا وتدوينًا وتمثلاً وفهمًا لمعانيه ومقاصده.
وحيثُ كان لكل جماعةٍ من العرب ما ينمازون به من الطبائع، وينفردون به من مظاهر التنوّع البيئيُّ واللغوي، كثرت الشروحات والتحليلات الموضوعة على دواوين الشعر العربي القديم – في عصوره المختلفة، وانبرى عدد من اللغويين للتصدي للحديث عن شعراء بعض قبائل العرب منفردين، لبيان ما أحدثوه في الشعر العربي من تأثير بارز أسهم في التأسيس للحضارة اللغوية للعرب، من خلال ماقام به من تعبير صادق عن حياتهم، ومآثرهم وبيئاتهم، وأجوائهم النفسية والاجتماعية.
فقد سارت هذه الدراسة على منوال ما صنعه بعض كبار أدباء ونقاد عصور العربية الزاهرة، منطلقين من تلك الغاية، حيث خصوا شعراء بعض قبائل العرب بالحديث عن شعريتهم وشاعريتهم وبيئاتهم، ومدى ما عكسته حيواتهم في شتى مظاهرها على شعرهم، فبدت جلية في أساليب صياغتهم للنظم، وطرائق تأليفهم بين الأغراض المختلفة، والغايات المتفاوتة، بأسلوب يميزهم ويعكس أجواء بيئاتهم فيه بلا تخليط بين شعرهم وشعر غيرهم من القبائل الأخرى.
وقد هدفت هذه الدراسة إلى تحقيق وتوضيح أهم خصائص شعر بني غنى، ودراسة هؤلاء الأساليب والتراكيب؛ لذلك لتعدد مستويات نصوصهم التركيبية والإيقاعية والدلالية والإيقاعية.
ولذلك اتبعت الدراسة منهجا موضوعيا مبررا لأهم ما انفرد به الشعر الغنوي من خصائص وسمات موضوعية وأسلوبية فارقة بينه وبين غيره، في القالب الفني للصياغة والجوهر الموضوعي الذي ارتكز على مجموعة مائزة من طرق العرض، واللغة النصية المستعلمة في الأداء الدلالي، على وفق ترتيب محدد نقف عليه حين نعرض بشئ من الإيضاح للحديث عن زمرة هؤلاء الشعراء، وأساليبيتهم الشعرية، بما يضعنا أمام التعريف بهم على الوجه المنشود من تلك الدراسة.
وقد خلصت الدراسة إلى العديد من النقاط الموضوعية الهامة والتى من أبرزها تعدد أغراض النظم وموضوعاته لدى شعراء بني غني بن أعصر، تماهيا مع ما جرت به عادة الشعراء في عصرهم وعصور الشعر التى سبقتهم، وأن من أبرد ما يميز شعر شعراء بني غني طفيان توظيفهم لبعض المعايير الأسلوبية التى منحته استقلالاً وأضفت عليه رونقاً وديباجة فريدة لا تكاد تقع لها على نظير في شعر غيرهم من العرب في أي من عصور النظم الزاهرة، مع ملاحظة اختلاق ديباجة النظم لدى كل شاعر من شعراء بني غني، بحسب ما انتابه من ظروف البيئة المحيطة به، والجو النفسي المنبعث من داخله، بما عكس عليه أثره في النظم.
كما لوحظ براعة هؤلاء الشعراء في الاستهلال بغرض ما من الأغراض غير الأصلية وقوتهم في التخلص من هذا الغرض إلى ما سواه من غير إحداث انكسار في مادة النظم وطريقة العرض لفكر القصيدة ومن أكثر الخصائص التى ظهرت أثناء الدراسة من واقع الاستقرار لشعر هؤلاء الشعراء – تأثيره في طريقة إفادتهم للدلالة من الأنماط الأسلوبية ما يلي (الأمر – النهي – الاستفهام – التمني – الرجاء – النداء) وكثرة أسلوب الحذف، نظرا لبلاغة هذا العصر من الناحية اللغوية والذائفة العربية، التى تهتم باللفظ والمعنى، بإفادة واضحة للمتكلم، فلم يخل قصيدة من قصائد الغنويين إلا وبها أسلوباً من الحذف.
فللشعراءِ الغنويَّين ما لغيرهم من الشأن في توظيف الصورة الفنية المشكلة لبعض أبنية النص الشعري لديهم، والمفعمة له بالجمالية والحيوية والمركة، ولذا يلمح في شعرهم معبراً أكمل التعبير عن الأجواء النفسية المتأثرة بموضوع النظم والغرض الذي يخدم المقام.
Pre-Islamic poetry has independent main chapters, which are pride, enthusiasm, praise, satire, and lamentation. And additional purposes that are not independent or secondary: such as spinning, nature, wines, wisdom and sermons.
Description is the greatest pillar upon which their poet relies in its various chapters and purposes. Because he has an eye that is sharp, observant, accurate, observing, alert to everything that surrounds it of the attributes, and it is limited in the desert, so if he wants to describe something - and he describes only what affects him from what he experiences, hears and sees, or from what he imagines, he feels it and an eloquent image is imprinted on him. His imagination -he surrounded the described by those who showed his aspects, or surrounded an aspect of him that he requested without others, saturating his description in both cases, leaving him with sensual images that were rich in texture, which sometimes transmitted him mechanically and politely, and created him at times as a poetic creation.
However, the imagination of the pre-Islamic people did not accommodate epics and long stories. Because of being confined to a desert with similar images and limited scenery, then because of their materialism and the intensity of their spirituality, then because of their individualism and the weakness of the national and social spirit in them, then because of the lack of danger of religion in their hearts and their myopia beyond nature, so they did not turn to anythingbeyond themselves, nor to a world other than the visible world, and they were not born they have fertile legends; Their idols of art and beauty did not inspire the souls like the idols of the Greeks and Romans, so few of them mentioned their idols and inspired them in their poetry.
Proceeding from the great importance of poetry, which is reflected in its effects on every linguistic activity, in addition to its role in improving the poetic taste of the Arab, with what it teaches about the vital functions assigned to it in defending the menses of language, representation and understanding of its meanings and purposes.
Whereas each group of Arabs had their own characteristics, and were unique to them in terms of environmental and linguistic diversity, there were many explanations and analyzes placed on collections of ancient Arab poetry - in its different eras. In order to show the prominent influence they had on Arab poetry that contributed to the establishment of the linguistic civilization of the Arabs, through the honest expression it made of their lives, exploits, environments, and psychological and social atmospheres.
This study followed the example of what was done by some of the great writers and critics of the prosperous Arab eras, starting from that goal, as they singled out the poets of some Arab tribes to talk about their poetics, their poetics and their environments, and the extent to which their lives reflected it in its various manifestations in their poetry, so it appeared clearly in their poetry styles. And the methods of composing them between different purposes and different ends, in a manner that distinguishes them and reflects theatmosphere of their environments in it, without mixing their poetry with the poetry of other tribes.
This study aimed to achieve and clarify the most important characteristics of Ghani’s poetry, to study these Ghanawi poets objectively and artistically, and to understand the specific poetic material through methods and structures; Therefore, due to the multiplicity of levels of their synthetic, rhythmic, semantic and rhythmic texts.
When we present with some clarification to talk about the group of these poets, and their poetic styles, which puts us in front of the definition of them in the desired aspect of that study.
emitted from within, with its impact reflected on systems.
It was also observed that these poets are taken into account in the purpose of the purposes of the other, and their strength in the disposal of this abuse until the other things that it has made is a break of the way. Among the most important characteristics that emerged during the study, based on the reality of extrapolation of the poetry of these poets - its impact on the way they benefit from the indication of stylistic patterns, are the following: (command -prohibition - interrogation - wish - hope - appeal), and the abundance of omissions; Due to the eloquence of this era from the linguistic point of view and the Arabic taste, which is concerned with pronunciation and meaning, with a clear benefit to the speaker, there was no poem from the poems of the Ghanawis without a method of omission.
Ghanian poets have the same importance as others in employing the artistic image that forms some of the structures of their poetic text, and fills it with aesthetics, vitality, and elegance. Therefore, it hints in their poetry as a complete expression of the psychological atmosphere affected by the topic of rhyme and the purpose that serves the place.