Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي وعلاقته بالاغتراب
لدى الشباب الجامعي المصري/
المؤلف
بندق،سماح محمد أحمد محمد .
هيئة الاعداد
باحث / سماح محمد احمد
مشرف / سامية قدرى
مشرف / عالية حلمى
مناقش / رامى عطا
مناقش / سامية قدرى
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
173 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم الاجتماع والعلوم السياسية
الناشر
تاريخ الإجازة
3/7/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم الاجتماع - شعبة الاعلام
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 188

from 188

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
1- عنوان الدراسة: استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي وعلاقته بالاغتراب لدى الشباب الجامعي المصري.
2- مشكلة الدراسة:الكشف عن العلاقة بين استخدامات الشباب الجامعي المصريللتطبيقات التفاعلية عبر وسائل الاتصال التكنولوجية الحديثة، ومستوى الشعور بالاغتراب لديهم، وكذلك تأثير المتغيرات الديموغرافية المتمثلة في (النوع- محل الإقامة- المستوى الاقتصادي)، على تلك العلاقة.
3- تساؤلات الدراسة:
‌أ- ما هي تطبيقات التواصل الاجتماعي الأكثر استخداماً لدى الشباب الجامعي المصري؟
‌ب- ما كثافة استخدام الشباب الجامعي لتطبيقات التواصل الاجتماعي؟
‌ج- ما دوافع استخدام الشباب الجامعي لتطبيقات التواصل الاجتماعي؟
‌د- ما مستوى الشعور بالاغتراب لدى الشباب الجامعي؟
‌ه- ما هي أبرز مظاهر (أبعاد) الاغتراب شيوعاً لدى الشباب الجامعي؟
‌و- ما مدى تأثير المتغيرات الديموغرافية على طبيعة العلاقة بين استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي وخلق حالة من الاغتراب لدى الشباب الجامعي؟
4- أهداف الدراسة:
‌أ- التعرف على أكثر تطبيقات التواصل الاجتماعي استخداما لدى الشباب الجامعي المصري.
‌ب- التعرف على مدى استخدام الشباب لتطبيقات التواصل الاجتماعي المختلفة بوسائل الاتصال التكنولوجية الحديثة، مثل: فيسبوك، يوتيوب، واتسآب، تيك توك، وغيرهم من التطبيقات الاتصالية.
‌ج- التعرف على دوافع استخدام الشباب الجامعي لتطبيقات التواصل الاجتماعي.
‌د- التعرف على إلى أي مدى الشباب الجامعي المصري يعيش حالة من الاغتراب.
‌ه- التعرف على أبرز مظاهر الاغتراب شيوعاً في المجتمع المعاصر.
‌و- الكشف عن تأثير المتغيرات الديموغرافية في طبيعة العلاقة بين استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي ومستوى الشعور بالاغتراب لدى الشباب الجامعي المصري.
5- فروض الدراسة:
‌أ- توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كثافة استخدام الشباب الجامعي المصري لتطبيقات التواصل الاجتماعي، ومستوى الشعور بالاغتراب لديهم.
‌ب- توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين دوافع استخدام الشباب الجامعي المصري لتطبيقات التواصل الاجتماعي، ومستوى الشعور بالاغتراب لديهم.
‌ج- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى الشعور بالاغتراب، والمتغيرات الديموغرافية لدى الشباب الجامعي المصري (النوع- محل الإقامة- المستوى الاقتصادي).
‌د- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين دوافع استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي، والمتغيرات الديموغرافية لدى الشباب الجامعي المصري (النوع- محل الإقامة- المستوى الاقتصادي).
‌ه- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين كثافة استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي، والمتغيرات الديموغرافية لدى الشباب الجامعي المصري (النوع- محل الإقامة- المستوى الاقتصادي).
6- منهج الدراسة:وتنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية التحليلية واعتمدت هذه الدراسة على منهج المسح باستخدام أداة الاستقصاء (استمارة استبيان)
7- عينة الدراسة: اعتمدت هذه الدراسة على عينة عمدية قوامها 400 مفردة من الشباب الجامعي المصريمن الذكور والإناث بجامعة عين شمس وجامعة 6أكتوبر.
8- أدوات الدراسة: اعتمدت هذه الدراسة علىأداة الاستقصاء(استمارة استبيان)لجمع البيانات من مفردات العينة، وذلك بأسلوب المقابلة المباشرة. وتحددت أسئلة الاستبيان وفقاً للمحاور التي تكشف عن استخدام الشباب الجامعي المصريللتطبيقات التفاعلية عبر أجهزة الاتصال الذكية، كما تكشف عن مظاهر الاغتراب لديهم.
9- نظرية الدراسة: مدخل الاستخدامات والإشباعات.
10- نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلى أن يفضل أفراد عينة الشباب الجامعي المصري استخدام تطبيق ”فيسبوك” و”واتس آب” و”يوتيوب” في مقدمة تطبيقات التواصل الاجتماعي، ويفضل الشباب الكتابة باللهجة العاميةأثناء استخدامهلها بنسبة (73.4%)، وأن ما يقرب من (93%) من العينة يعتمدون على استخدام الهاتف الذكي للدخول إلى هذه التطبيقات. وأوضحت الدراسة أن الغالبية العظمى (87.5%) من أفراد العينة يستخدمون تطبيقات التواصل الاجتماعي بكثافة مرتفعة أو متوسطة. كما أثبتت النتائج أن من أهم دوافع الشباب لاستخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي هو الاستخدام لدافع معرفة الأوضاع والأحداث التي تحدث في المجتمع، وأن الإشباعات النفعية المتعلقة بزيادة المعرفة والاطلاع على الأحداث المحيطة من الإشباعات المتحققة من استخدام هذه التطبيقات. كما أظهرت الدراسة أن أكثر من نصف أفراد العينة يشعرون بمستوى اغتراب مرتفع ومتوسط بنسبة (62%)، وأن من أبرز مظاهر الاغتراب شيوعاً لدى أفراد عينة الدراسة هي الشعور بفقدان المعايير الاجتماعية بنسبة (37.75%). كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين كثافة استخدام الشباب الجامعي المصري لتطبيقات التواصل الاجتماعي ومستوى الشعور بالاغتراب لديهم، ووجود علاقة ارتباطيةذات دلالة إحصائية بين دوافع استخدام الشباب الجامعي المصري لتطبيقات التواصل الاجتماعي ومستوى الشعور بالاغتراب لديهم، ووجود فروق دالة إحصائياً بين مستوى الشعور بالاغتراب ومتغيرمحل الإقامة لدى الشباب الجامعي المصري، بينما لا يوجد فروق دالة إحصائياً بين مستوى الشعور بالاغتراب وكلٌ من متغير النوع والمستوى الاقتصادي لدى الشباب الجامعي المصري، وتوجد فروق دالة إحصائياَ بين دوافع استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي وكلٌ من متغير النوع ومحل الإقامة لدى الشباب الجامعي المصري، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً بين دوافع استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي ومتغير المستوى الاقتصادي لدى الشباب الجامعي المصري، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين كثافة استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي والمتغيرات الديموغرافية لدى الشباب الجامعي المصري (النوع- محل الإقامة- المستوى الاقتصادي).
هذاوقدتممناقشةالنتائجفيضوءماأسفرتعنهالدراساتالسابقةوماتمعرضهمنخلالالإطارالنظري.
الكلمات المفتاحية: (تطبيقات التواصل الاجتماعي – الاغتراب– الشباب الجامعي).
Summary of the Study
1- Study Title: The Use of Social Media Applications and its Relationship to Alienation among Egyptian University Students.
2- The study problem:To investigate the relationship between Egyptian university students’ use of interactive applications through modern technological communication methods, and their level of alienation, also the demographic variables of (gender, place of residence, and economic level), on that relationship.
3- Study questions:
a) What are the most commonly used social media applications among Egyptian university students?
b) What is the density of Egyptian university students’ use of social media applications?
c) What are the motives behind Egyptian university students’ use of social media applications?
d) What is the level of alienation among Egyptian university students?
e) What are the most common manifestations (dimensions) of alienation among Egyptian university students?
f) To what extent do demographic variables affect the nature of the relationship between the use of social media applications and the creation of a state of alienation among Egyptian university students?
4- Aim of Study:
a) To identify the most commonly used social media applications among Egyptian university students.
b) To identify the extent of the use of various social media applications by Egyptian university students through modern technological communication methods, such as Facebook, YouTube, WhatsApp, TikTok, and other communication applications.
c) To identify the motives behind Egyptian university students’ use of social media applications.
d) To identify the extent to which Egyptian university students experience a state of alienation.
e) To identify the most common manifestations of alienation in contemporary society.
f) To investigate the impact of demographic variables on the nature of the relationship between the use of social media applications and the level of alienation among Egyptian university students.
5- The Hypotheses of the Study:
a) There is a statistically significant correlation between the density of Egyptian university students’ use of social media applications and their level of alienation.
b) There is a statistically significant correlation between the motives for using social media applications by Egyptian university students and their level of alienation.
c) There are statistically significant differences in the level of alienation and demographic variables among Egyptian university students (gender, place of residence, economic level).
d) There are statistically significant differences in the motives for using social media applications and demographic variables among Egyptian university students (gender, place of residence, economic level).
e) There are statistically significant differences in the density of social media application use and demographic variables among Egyptian university students (gender, place of residence, economic level).
6- Study Methodology: This study belongs to the descriptive and analytical studies and it relied on the survey method using a questionnaire as a research tool.
7- Study Sample: This study relied on a purposive sample of 400 individuals from male and female Egyptian university students at Ain Shams University andOctober 6 University.
8- Study Tools:This study relied on a survey tool (questionnaire) to collect data from the sample, using the direct interview approach. The questionnaire questions were determined according to the axes that reveal the use of Egyptian university students of interactive applications through smart devices, as well as the manifestations of alienation they experience.
9- Theoretical Attitude:This study depends on “Uses and Gratifications” theory.
10- Study Results: The study found that Egyptian university students prefer to use Facebook, WhatsApp, and YouTube as their top social media applications. The majority of the youth (73.4%) prefer to use colloquial dialect while using these applications, and almost (93%) of the sample use smartphones to access these apps. The study also revealed that the overwhelming majority (87.5%) of the sample use social media apps frequently or moderately. The results also demonstrated that one of the most important motivations for using social media apps among young people is to keep up with current events happening in the community, and that the utilitarian satisfactions related to increasing knowledge and staying informed about surrounding events are achieved through using these apps. Additionally, more than half of the sample (62%) feel a high or moderate level of alienation, and one of the most common manifestations of alienation among the study participants is the feeling of losing social standards (37.75%). The study also found a statistically significant correlation between the frequency of Egyptian university students’ use of social media apps and their level of alienation, and a statistically significant correlation between their motivations for using social media apps and their level of alienation. There were statistically significant differences in the level of alienation and the variable of place of residence among Egyptian university students, whereas there were no statistically significant differences in the level of alienation and both the gender and the economic level variables. Additionally, there were statistically significant differences in the motivations for using social media apps and both the gender and the place of residence variables among Egyptian university students, whereas there were no statistically significant differences in the motivations for using social media apps and the economic level variable. Finally, there were no statistically significant differences in the frequency of using social media apps and any of the studied variables (gender, place of residence, economic level).
Keywords:social media applications, Alienation, University youth.