Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أثر نمط التشارك ببيئة تعلم إلكترونية في تنمية مهارات إنتاج
الكتاب الإلكتروني التفاعلي لطلاب الدراسات العليا وقابلية استخدام البيئة /
المؤلف
زكى، محمد سيد.
هيئة الاعداد
باحث / محمد سيد زكى
مشرف / ايمان صلاح الدين
مشرف / شيماء يوسف صوفي
مناقش / ايمان صلاح الدين
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
180 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
التعليم
تاريخ الإجازة
11/1/2023
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 180

from 180

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات إنتاج الكتاب الإلكتروني التفاعلي لدى طلاب
الدراسات العليا وقابلية استخدام البيئة من خلال الكشف عن أنسب نمط تشاركي (التسلسلي-
التآزري)، ولتحقيق أهداف البحث اتبع الباحث المنهج الوصفي في مرحلة دراسة متغيرات البحث
وإعداد قائمة مهارات إنتاج الكتاب الإلكتروني التفاعلي، كما تم إتباع المنهج التجريبي لدراسة أثر
المتغير المستقل على المتغيرات التابعة، وبلغت عينة البحث (12) طالبًا من طلاب الدبلوم
الخاص تخصص تكنولوجيا التعليم، كلية التربية جامعة الفيوم، تم تطبيق أدوات البحث التي شملت
اختبار تحصيلي معرفي، بطاقة تقييم كتاب إلكتروني تفاعلي، مقياس القابلية استخدام بيئات التعلم
الإلكترونية وأسفرت نتائج البحث إلى تفوق نمط التشارك التآزري على نمط التشارك التسلسلي
في تنمية مهارات إنتاج الكتاب الإلكتروني التفاعلي، وارتفاع مستوى قابلية استخدام بيئة التعلم
الإلكترونية لصالح طلاب نمط التشارك التآزري على طلاب نمط التشارك التسلسلي.
الكلمات المفتاحية:
التشارك التآزري، التشارك التسلسلي، بيئة التعلم الإلكترونية، الكتاب الإلكتروني التفاعلي، قابلية
الاستخدام.
Thesis Title: "The Effect of the Pattern of Sharing an Electronic Learning
Environment on Developing the Interactive E-Book Production Skills
among Post-Graduate Students and the Usability of the Environment".
Candidate Name: Muhammad Sayed Zaki Muhammad Abdel Latif.
Degree-awarding Institution: Faculty of Education, Fayoum University,
Department of Curricula and Teaching Methods, Educational Technology.
Year: 1444 AH–2023
Academic Degree: master of Curriculum and Teaching Methods
(Specialization: Educational Technology)
Language of Research: Arabic.
2
Supervisory Board:
Prof. Dr. Iman Salah El-Din Saleh
Dr. Shaima Youssef Sufi.
Abstract
The current study aims to develop the interactive e-book production skills
of postgraduate students and the usability of the environment by revealing
the most appropriate participatory style (sequential-synergistic). To achieve
the study objectives, the researcher followed the descriptive approach in the
stage of studying the research variables and preparing a list of interactive e-
book production skills. The experimental approach has also been followed
to examine the effect of the independent variable on the dependent
variables. The study sample consisted of 12 students from the special
diploma specializing in educational technology, Faculty of Education,
Fayoum University. As for the research tools, they included a cognitive
achievement test, an interactive electronic book evaluation card, and a
measure of the ability to use electronic learning environments. The research
results showed the superiority of the synergistic sharing style over the
sequential sharing style in developing interactive e-book production skills,
and a high level of usability of the electronic learning environment in favor
of the synergistic sharing style students over the sequential sharing style
students.
Key words:
Sharing Style; E-Learning Environment; Interactive E-Book; and Usability