Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
استخدام الدعائم التعليمية في تدريس العلوم لتنمية التحصيل والدافعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية /
المؤلف
نصرالله، أماني محمـود عـودة.
هيئة الاعداد
باحث / أمانى محمود عودة نصر الله
مشرف / ابراهيم عبد العزيز محمد البعلى
مشرف / عطيات محمد يس
مشرف / إيمان عبد المحسن محمد
الموضوع
العلوم تعليم و تدريس. الطلبة. الدافعية.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
214 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس العلوم
تاريخ الإجازة
1/1/2023
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - مناهج وطرق تدريس العلوم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 214

from 214

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلي التعرف علي فعالية استخدام الدعائم التعليمية في تنمية التحصيل والدافعية لتعلم العلوم لدي تلاميذ الصف السادس الابتدائي، وللتحقق من هذا الهدف تم إعداد أوراق عمل التلميذ ودليل المعلم وفقًا للدعائم التعليمية، واختبار التحصيل الدراسي في وحدتي ”القوي والحركة” و”الطاقة الحرارية” في مستويات (التذكر، الفهم، التطبيق)، وكذلك مقياس الدافعية لتعلم العلوم المكون من خمسة أبعاد (التحدي، الفضول، تحمل المسئولية، المثابرة، مستوي الطموح)، وتم تطبيق أداتي الدراسة قبليًا علي مجموعة الدراسة وعددها (77) تلميذًا من تلاميذ الصف السادس الابتدائي، وتم تقسيمهم إلي مجموعتين إحداهما مجموعة تجريبية عددها(40) تلميذًا والتي درست وفق الدعائم التعليمية، ومجموعة ضابطة عددها (37) تلميذًا والتي درست باستخدام الطريقة المعتادة، وبعد الانتهاء من تدريس الوحدتين تم تطبيق أداتي الدراسة بعديًا، وقد توصلت نتائج الدراسة إلي:
1- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي (α ≤ 0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي ككل وعند مستويات (التذكر، الفهم، التطبيق)، لصالح المجموعة التجريبية.
2- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي (α ≤ 0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية لتعلم العلوم ككل وعند كل بعد من أبعاده، لصالح المجموعة التجريبية.
3- وجود ارتباط دال إحصائيًا عند مستوي (α ≤ 0.01) بين التحصيل الدراسي و الدافعية لتعلم العلوم لدي تلاميذ المجموعة التجريبية.
The Problem of the Study is determined in the low Level of Motivation for Science Learning among Primary School Pupils, which prompted the Study to use the Instructional Scaffolding, which could develop Motivation to learn Science.
To address this problem, the Study tried to answer the following main Question:
 What is the Effect of the using the Instructional Scaffolding in Teaching Science on Achievement and Motivation to learn Science among Sixth Grade Primary Pupils?
The main Question has the following Sub-Questions:
 What is the Effect of using Instructional Scaffolding in Teaching Science on the Development of Achievement among the Sixth Grade Primary Pupils?
 What is the Effect of using the Instructional Scaffolding in Teaching Science on Motivation to learn Science for Sixth Grade Primary Pupils?
 What is the Correlation between the Motivation to learn Science and the Achievement of the Sixth Grade Students Primary Pupils?
Aims of the Study:
The Current Study aimed to the following:
1- Identifying the Effect of using the Instructional Scaffolding in Teaching Science on the Development of Achievement and Motivation to learn Science among the Sixth Grade Primary Pupils.
2- Deterring the Correlation between the Motivation to learn Science and the Achievement in Learning Science among Sixth Grade Primary Stage Pupils.
Importance of the Study:
The Current Study derived its Importance from:
1- Providing the Teacher’s Guide explains how to teach the ”Energy and Movement” Units, ’Thermal Energy’ according to the Instructional Scaffolding that Teachers can benefit from how to teach the Topics of Science as Researchers also benefit from it in Preparing the Teacher’s Guide in the same way in other Units of the Science Book.
2- Providing Worksheets Papers for Students to the ”Energy and Movement” Units, ’Thermal Energy’ according to the Instructional Scaffolding that Learners can benefit from them in Practicing the included Activities that enhance the Motivation to learn Science, and also Teachers can benefit from theses worksheets to develop Different Aspects of Learning among Learners.
3- Providing an Achievement Test that the Researchers, Teachers and Curriculum Planners can benefit from Evaluating Students’ Achievement, and in preparing similar Tests for Different Instructional Stages, and Students benefit from it in Evaluating themselves.
4- Providing a Motivation Scale for Learning that Researchers can benefit from it in this field.
Delimitations of the Study:
The Current Study was limited to the following:
 A group of Sixth -Grade Primary Stage Pupils at the Arab Almoqabla School , and Salama Abdul Hamid Hussein School, the two Primary Schools of the Benha Educational Administration in Qaliubiya Governorate.
 The ”Energy and Movement” Units, ’Thermal Energy’ of Science Book assigned for the Sixth Grade of Primary School in the first Semester of 2022 Academic year.
 Measurement of Academic Achievement at levels (Remembering, Understanding and Applying).
 Measurement of Motivation for Science Learning at Levels (Challenge - Curiosity - Responsibility - Perseverance - Level of ambition).
Instruments of the Study:
The Study materials and Tools were as follows:
 Working Papers in the ”Energy and Movement” Units, ’Thermal Energy’ according to the Instructional Scaffolding.
 The Teacher’s Guide explains how to teach the ”Energy and Movement” Units, ’Thermal Energy’ according to the Instructional Scaffolding.
 The Motivation Scale for Science Learning (prepared by the Current Study Researcher).
 Achievement Test in the ”Energy and Movement” Units, ’Thermal Energy’ (prepared by the Current Study Researcher).
Study procedures: