Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية كل من العلاج المعرفي السلوكي والعلاج بالمعنى في خفض اضطراب المزاج الدوري (السيكلوثيميا) لدى الطالبات المراهقات /
المؤلف
عوض الله، سارة محمود زهير.
هيئة الاعداد
باحث / سارة محمود زهير عوض الله
مشرف / سيد عبد العظيم محمد
مشرف / زيزي السيد إبراهيم
مناقش / زيزي السيد إبراهيم
الموضوع
Qrmak
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
323 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
8/3/2023
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - الصحة النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 323

from 323

المستخلص

هدفت الدراسة تعرف فعالية كل من العلاج المعرفي السلوكي والعلاج بالمعنى، في خفض اضطراب المزاج الدوري لدى الطالبات المراهقات، وذلك لدى عينة تكونت من (24) طالبة جامعية، تراوحت أعمارهن ما بين (18-20) عامًا بمتوسط عمري (19.02) عامًا وانحراف معياري (1.3)، حيث تكونت المجموعة التجريبية الأولى من (12) طالبة، والمجموعة التجريبية الثانية من (12) طالبة، وتم تطبيق أدوات الدراسة وهي: مقياس اضطراب المزاج الدوري (السيكلوثيميا) (إعداد: الباحثة)، وبرنامج العلاج المعرفي السلوكي (إعداد: الباحثة)، وبرنامج العلاج بالمعنى (إعداد: الباحثة).
وتوصلت نتائج الدراسة إلى فعالية كل من العلاج المعرفي السلوكي والعلاج بالمعنى في خفض اضطراب المزاج الدوري لدى عينة الدراسة، وكذلك استمرارية فعالية البرنامجين في خفض اضطراب المزاج الدوري بعد فترة المتابعة ومدتها شهران.
الكلمات المفتاحية:
العلاج المعرفي السلوكي - العلاج بالمعنى – السيكلوثيميا – المراهقات.
Abstract
Fayoum University
Faculty of Education
Department of Mental Hygiene
The study title: The effectiveness of both cognitive-behavioral therapy and meaning therapy in reducing cyclothymia among teenage female students.
Researcher name: Sarah Mahmoud Zuhair Awadallah.
Academic degree: Doctor of Philosophy in Education (specializing in Mental Hygiene).
Supervision Committee:
Mr. Dr.
Syed Abdul-Azim Muhammad
Professor of mental health
Vice Dean of the College of Education for Postgraduate
Studies and Research Affairs Minia University D.
Zizi Elsayed Ibrahim
Assistant Professor of Clinical Psychology
Faculty of Arts, Fayoum University
The study aimed to know the effectiveness of both cognitive-behavioral therapy and meaning therapy in reducing cyclothymia among teenage female students, in a sample consisting of (24) university students, whose ages ranged between (18-20) years, with an average age of (19.02) years and a standard deviation. (1.3), where the first experimental group consisted of (12) female students, and the second experimental group consisted of (12) female students, and the study tools were applied, namely: the cyclothymia measure (prepared by: the researcher), and the cognitive behavioral therapy program (prepared by: The researcher), and the meaning therapy program (prepared by: the researcher). The results of the study revealed the effectiveness of both cognitive-behavioral therapy and meaning therapy in reducing cyclothymia in the study sample, as well as the continuity of effectiveness of the two programs in reducing cyclothymia after a two-month follow-up period.
Keywords:
cognitive behavioral therapy - meaning therapy - cyclothymia - adolescent girls.