Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أثر استخدام بعض إستراتيجيات التعلم النشط في تدريس القراءة على تنمية الحس اللُّغوي والفهم القرائي لدى طالبات الصف الأول الإعدادي /
المؤلف
عبدالرحيم، نداء عبدالستار حافظ.
هيئة الاعداد
باحث / نداء عبدالستار حافظ عبدالرحيم
مشرف / أحمد جابر أحمد السيد
مشرف / سناء محمد حسن أحمد
مناقش / حسن عمران حسن عمران
مناقش / خالد عبداللطيف محمد عمران
الموضوع
طرق التدريس.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
338 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
الناشر
تاريخ الإجازة
13/3/2023
مكان الإجازة
جامعة سوهاج - كلية التربية - المناهج وطرق التدريس.
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 361

from 361

المستخلص

The study aims to identify the effect of using some active learning strategies in teaching reading on developing the skills of language sense and reading comprehension among the first-grade preparatory female students. The sample comprised of (80) first grade preparatory female students at Balsfoura Preparatory School for Girls, Sohag Educational Administration, Sohag Governorate, in the scholastic year 2013/2014. The participants were divided into an experimental group that adopted the strategies of active learning, i.e. cooperative learning “learn together” (think-pair-share) and Jigsaw and a control group that adopted the traditional approach. The results showed the effectiveness of using some active learning strategies in developing language sense test for the test as a whole at the significance level of (0.05), suggesting a statistically significant value. It also demonstrated the effectiveness of using some active learning strategies in developing reading comprehension skills at the significance level (0.05), suggesting a statistically significant value.
The study recommends immersing the skills of language sense and reading comprehension in Arabic language curricula. Furthermore, preparation programs should show the teachers of Arabic language how to use and diversify active learning strategies, including cooperative learning “learn together”, (think - pair - share) and Jigsaw.