Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
اليقظـــة العقليــــة والتنظـيم الانفعالي وعلاقتـهما بالتنــمر لـدى المــراهقينمن تلاميذ /
المؤلف
عبد الخالق، هــاجــر أسامة إبراهيم.
هيئة الاعداد
باحث / هــاجــر أسامة إبراهيم عبدالخالق
مشرف / هيـام صابرشاهين
مشرف / أسماء عبد المنعم أحمد عرفان
مناقش / نبيلة ابوزيد
مناقش / اسماء محمد
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
141 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
10/10/2022
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 167

from 167

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية



ملخص الدراسة باللغة العربية
مقدمة الدراسة:
تمثل المدرسة محيطًا اجتماعيًا مهمًا في حياة المراهق بعد الأسرة، إذ أنها لاتؤدي فقط إلى اكتساب المعارف والمعلومات بل تؤدي دورًا مهمًا في بناء شخصية المراهق، ويعتبر التنمر من أبرز المشكلات التي تواجه المُراهقين في المدرسة، كما يُعد من المشكلات التي لها آثار سلبية على المُتنمر أو ضحية التنمر على حد السواء، وعلى البيئة المدرسية بأكملها، ويتمثل ذلك في الهروب من المدرسة، وخلق بيئة نفسية غير آمنة تتسم بالخوف وعدم الاحترام بين المراهقين، وضعف الأداء المدرسي.
أهداف الدراسة:
1- بحث العلاقة بين كل من اليقظة العقلية والتنظيم الانفعالي وبين التنمرلدى المراهقين بالمرحلة الإعدادية.
2- الكشف عن اختلاف متغيرات الدراسة باختلاف المتغيرات الديموجرافيــــة: النوع(ذكور-إناث)، ونوع المدرسة(حكومية –خاصة).
أهميةالدراسة
فقد تمثلت في الأهمية النظرية والاهمية التطبيقية:
- الأهمية النظرية وتتمثل في:-
1- تعدالدراسةحديثةنسبيًافيهذاالمجال،وذلكلندرةالدراساتالعربيةالتيتناولت العلاقة بين كل من اليقظةالعقلية والتنظيم الانفعالي وبين التنمر لدى المراهقين بالمرحلة الإعدادية -في حدوداطلاع الباحثة.
2- أهمية العينة:تمثل مرحلةالمراهقة فترة مهمة وخطيرةفيحياةالفرد، فهي تتصف بالعديدمنالضغوطالنفسيةفي المجالاتالأكاديميةوالاجتماعيةوالأسرية.
3- أهمية المتغيراتالتيتتناولهاهذهالدراسة،حيث إنالاهتمامبمصطلحاليقظةالعقليةكأحد جوانبموضوعاتعلمالنفسالإيجابيالذي يسهم في الارتقاء بالصحة النفسية، ويؤثر على مختلف جوانب الحياة، فضلًا عن أهمية متغير التنظيم الانفعالي لدى المراهقين، كما كشفت مواقع شبكة الإنترنت عن انتشار التنمر بين المراهقين بالمدارس في المراحل الدراسية المختلفة، وما ينتج عنه من آثار سلبية على المجتمع.
- الأهمية التطبيقية وتتمثلفي:-
1- طبقًا لما تسفر عنه نتائج الدراسة الحالية يمكنتصميم بعض البرامج الإرشادية والعلاجية التي تسهم في تعديل سلوكيات المراهقين المتنمرين.
2- تهتم هذه الدراسة بإعداد مقاييس لتقدير كل من اليقظة العقلية والتنظيم الانفعالي والتنمر لدى المراهقين بالمرحلة الإعدادية، الأمر الذي قد يسهم في إثراء مكتبة القياس النفسي بمقاييس جديدة تناسب هذه الفئة.
أسئلة الدراسة:
1- ماشكل وقوة العلاقة بين اليقظة العقلية والتنمر لدى المراهقين بالمرحلة الإعدادية؟
2- ماشكل وقوة العلاقة بين التنظيم الانفعالي والتنمر لدى المراهقين بالمرحلة الإعدادية؟
3- ما مدى ودلالة اختلاف اليقظة العقلية باختلاف المتغيرات الديموجرافية النوع (ذكور- إناث)،ونوع المدرسة (حكومية _ خاصة)؟
4- ما مدى ودلالة اختلاف التنظيم الانفعالي باختلاف المتغيرات الديموجرافية النوع (ذكور- إناث)، ونوع المدرسة (حكومية _ خاصة)؟
5- ما مدى ودلالة اختلاف التنمر باختلاف المتغيرات الديموجرافية النوع (ذكور- إناث)، ونوع المدرسة (حكومية _ خاصة)؟
فروض الدراسة:
فقد تمت صياغتها بناءً على ما أسفرت عنه نتائج الدراسات والبحوث السابقة كالآتي:-
1- توجد علاقة ارتباطية بين درجات عينة الدراسة من المراهقين بالمرحلة الإعدادية على مقياسي اليقظة العقلية والتنمر وأبعادهما الفرعية.
2- توجد علاقة ارتباطية بين درجات عينة الدراسة من المراهقين بالمرحلة الإعدادية على مقياسي التنظيم الانفعالي والتنمر وأبعادهما الفرعية.
3- لا تختلف متوسطات درجات عينة الدراسة من المراهقين بالمرحلة الإعدادية على مقياس اليقظة العقلية وأبعاده الفرعية باختلاف المتغيرات الديموجرافية: النوع (ذكور-إناث) - نوع التعليم (خاص –حكومي).
4- لا تختلف متوسطات درجات عينة الدراسة من المراهقين بالمرحلة الإعدادية على مقياس التنظيم الانفعالي وأبعاده الفرعية باختلاف المتغيرات الديموجرافية: النوع (ذكور-إناث) - نوع التعليم (خاص –حكومي).
5- لا تختلف متوسطات درجات عينة الدراسة من المراهقين بالمرحلة الإعدادية على مقياس التنمر وأبعاده الفرعية باختلاف المتغيرات الديموجرافية: النوع (ذكور-إناث) - نوع التعليم (خاص –حكومي).
منهج وإجراءات الدراسة، ويتضمن:
1- منهج الدراسة:
اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي المقارن؛ وذلك لبحث العلاقة بين كل من اليقظة العقلية والتنظيم الانفعالي وبين التنمر لدى المراهقين بالمرحلة الإعدادية، بالإضافة إلى بحث اختلاف متغيرات الدراسة باختلاف المتغيرات الديموجرافيــــة: النوع(ذكور-إناث)، نوع المدرسة (حكومية –خاصة).
2- عينة الدراسة:
تضمنت عينة الدراسة مجموعتين فرعيتين على النحو التالي: -
1- مجموعة الدراسة الاستطلاعية: والهدف منها التحقق من الكفاءة السيكومترية لأدوات الدراسة وتضمنت (60) تلميذًا وتلميذة بالمرحلة الإعدادية بالصف (الأول والثاني) الإعدادي، تتوافر فيهم نفس مواصفات وشروط العينة الوصفية.
2- مجموعة الدراسة الوصفية: واُختيرت بطريقة عرضية من المراهقين بالمرحلة الإعدادية بمدارس القاهرة الكبرى، وبلغ عددها (233) تلميذًا وتلميذة بواقع (108) من الذكور، و(125) من الإناث، تراوحت أعمارهم ما بين (12-14) عامًا بالصف الأول والثاني الإعدادي وتم التطبيق بشكل إلكتروني.
3- أدوات الدراسة:
لإتمام إجراءات الدراسة تم الاستعانة بالأدوات التالية:
1- مقياس اليقظة العقلية للمراهقين بالمرحلة الإعدادية (إعداد: الباحثة)، وفي سبيل ذلك تم الاطلاع على العديد من المقاييس السابقة التي اهتمت بقياس اليقظة العقلية، ومنها على سبيل المثال لا الحصر؛ في البيئة العربية (أحلام مهدي عبد الله،2013، جوهرة صالح المرشود،2020، هيام صابر شاهين، 2017) ومنها الأجنبي:
) Bear & Smith,2006; Brown& Ryan,2003; Cardaciotto, et al.,2008(.
2- مقياس التنظيم الانفعالي للمراهقين بالمرحلة الإعدادية (إعداد: الباحثة)، وفي سبيل ذلك تم الاطلاع على العديد من المقاييس السابقة التي اهتمت بقياس التنظيم الانفعالي، ومنها على سبيل المثال لا الحصر؛.(Garnefski, et al.,2001; Gross& john,2003;Gratz& Roemer, 2004)
3- مقياس التنمر للمراهقين بالمرحلة الإعدادية (إعداد: الباحثة)، وفي سبيل ذلك تم الاطلاع على العديد من المقاييس السابقة التي اهتمت بقياس التنمر، ومنها على سبيل المثال لا الحصر:
1) مقياس (علي موسى الصبيحين ومحمد فرحان القضاه،2007)، والذي اهتم بقياس التنمر من خلال عدد من الأبعاد الفرعية مثل:(التنمر اللفظي– التنمر الاجتماعي– التنمر الجسمي– التنمر الجنسي -الاستقواء على الممتلكات).
2) مقياس (محرم فؤاد،2016) والذي اهتم بقياس التنمر من خلال عدد من الأبعاد الفرعية مثل:(التنمر اللفظي– التنمر الاجتماعي– التنمر الجسدي – التنمر الالكتروني).
ملخص نتائج الدراسة:-
1- توجد علاقة ارتباطية سالبة ذات دلالة إحصائية بين درجات المراهقين عينة الدراسة في مقياس اليقظة العقلية وأبعاده الفرعية (التصرف بوعي؛ الملاحظة؛ الوصف؛ الانفتاح على الجديد) والتنمر بأبعاده الفرعية (التنمر اللفظي؛ التنمر الجسدي؛ التنمر الإلكتروني؛ الاعتداء على الممتلكات)، وكذلك الدرجة الكلية.
2- وجود علاقة ارتباطية سالبة ذات دلالة إحصائية عند مستويين دلالة (0.01، 0.05)بين درجات المراهقين عينة الدراسة على مقياس التنظيم الانفعالي واثنين من أبعاده الفرعية (التقبل؛ الاجترار) والتنمر بأبعاده الفرعية (التنمر اللفظي؛ التنمر الجسدي؛ التنمر الإلكتروني؛ الاعتداء على الممتلكات)، كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة موجبة بين الكبت وكل من الدرجة الكلية والأبعاد الفرعية للتنمر، ووجود علاقة موجبة بين إعادة التقييم المعرفي وبُعدي التنمر اللفظي والاعتداء على الممتلكات والدرجة الكلية للتنمر باستثناء العلاقة بين بُعد إعادة التقييم المعرفي وبُعدي التنمر الجسدي والإلكتروني فجاءت سلبية.
3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات الذكور والإناث على مقياس اليقظة العقلية كدرجة كلية وكأبعاد فرعية، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المراهقين بالمرحلة الإعدادية في المدارس الحكومية والخاصة على ثلاثة من أبعاد مقياس اليقظة العقلية (الملاحظة والوصف والانفتاح على الجديد) حيث كانت قيم (ت) غير دالة إحصائيًا، باستثناء البعد الأول التصرف بوعي فهو دال إحصائيًا وكذلك الدرجة الكلية أي يوجد فروق بين المراهقين بالمدارس الخاصة والحكومية في اليقظة العقلية في بُعد التصرف بوعي والدرجة الكلية تجاه المراهقين بالمدارس الحكومية.
4- لا توجد فروق بين متوسطي درجات الذكور والإناث على مقياس التنظيم الانفعالي كدرجة كلية وكأبعاد فرعية، كما توجد فروق دالة إحصائيًا في الدرجة الكلية وثلاثة من أبعاد مقياس التنظيم الانفعالي (إعادة التقييم المعرفي والتقبل والكبت) وهذه الفروق تجاه المراهقين بالمدارس الحكومية بإستثناء بُعد الكبت كانت الفروق تجاه المدارس الخاصة، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في بُعد (الاجترار) بين المراهقين بالمدارس الحكومية والخاصة.
5- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الذكور والإناث على الدرجة الكلية لمقياس التنمر واثنين من أبعاده الفرعية (التنمر اللفظي والجسدي) وهذه الفروق تجاه الذكور، بينما لا توجد فروق بين الذكور والإناث في التنمر الإلكتروني والاعتداء على الممتلكات، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المراهقين بالمدارس الحكومية والخاصة على الدرجة الكليةلمقياس التنمر وبُعد التنمر الجسدي وهذه الفروق تجاه المراهقين بالمدارس الخاصة، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا في التنمر اللفظي والتنمر الإلكتروني والاعتداء على الممتلكات بين المراهقين بالمدارس الخاصة والحكومية.
توصيات الدراسة:
1- إقامة دورات تدريبية تستهدف تنمية اليقظة العقلية لدى المراهقين بالمرحلة الإعدادية.
2- إعداد برامج إرشادية ووقائية لخفض سلوك التنمر لدى المراهقين بالمرحلة الإعدادية.
البحوث المقترحة:
1- إجراء دراسة عن العوامل المهمة في زيادة اليقظة العقلية لدى المراهقين.
2- دراسة العلاقة بين اليقظة العقلية والتنمر لدى فئات عمرية مختلفة.

Study summary
Introduction to the study:
The school represents an important social environment in the adolescent’s life after the family, as it not only leads to the acquisition of knowledge and information, but also plays an important role in building the adolescent’s personality, Bullying is considered one of the most prominent problems facing adolescents in school, and is considered one of the problems that has negative effects on the bully or the victim of bullying alike, and on the entire school environment, This is represented in escaping from school and creating an unsafe psychological environment characterized by fear and disrespect among adolescents, and poor school performance.
The study Objectives:
1- Examining the relationship between mindfulness and emotional regulation to bullying among adolescents in the preparatory stage.
2- Investigating the change between the study variables according to the different demographic variables, considering gender (males - females), and school type (governmental -private).
The importance of the study:
1. The theoretical importance
A. The study is considered –relatively- new at this field, as a result of the lack of the Arabic studies that have dealt with the relation between the mindfulness and the emotional regulation on one hand and the bullying issue on the other hand among adolescents in the preparatory stage -Within the limits of the researcher’s knowledge-.
B. The importance of sample: adolescence is dangerous period in the individual’s life and its involving of so many psychological pressures at all academic, social, and familial levels.
C. The importance of the variables that the study deals with as focusing on the mindfulness as a part of the positive psychology that contributes in improving the psychological wellness and impacting all the life fields, In addition to the importance of the emotional regulation variable among adolescents, Internet sites have revealed the prevalence of bullying among adolescents in schools at different academic levels, and the resulting negative effects on society.
2. The applied importance of the study:
A. What the current study would result could help designing a counselling and treating programs which contribute in modifying the bullying adolescents’ behavior.
B. This study is concerned with preparing measures to assess mindfulness, emotional regulation and bullying among adolescents in the preparatory stage, which may contribute to enriching the psychometric library with new measures that fit this category.
The Study Questions:
1- What is the form and strength of the relationship between mindfulness and bullying among adolescents in the preparatory stage?
2- What is the form and strength of the relationship between emotional regulation and bullying among adolescents in the preparatory stage?
3-What is the extent and significance of the difference in mindfulness with different demographic variables? Gender (male - female), and type of school (governmental - private)?
4- What is the extent and significance of the difference in emotional regulation according to different demographic variables? Gender (male - female), and type of school (governmental - private)?
5- What is the extent and significance of the difference between bullying according to different demographic variables? Gender (male - female), and type of school (governmental - private)?
Hypotheses of the study:
1- There is a correlation between the scores of the study sample of adolescents in the preparatory stage on the scales of mindfulness and bullying and their sub-dimensions.
2- There is a correlation between the scores of the study sample of adolescents in the preparatory stage on the emotional regulation and bullying scales and their sub-dimensions.
3- The average scores of the study sample of preparatory school adolescents on the mindfulness scale and its sub-dimensions do not differ according to the different demographic variables: gender (males - females) - type of education (private - governmental).
4- The average scores of the study sample of preparatory adolescents on the emotional regulation scale and its sub-dimensions do not differ according to the different demographic variables: gender (males - females) - type of education (private - governmental).
5- The average grades of the study sample of adolescents in the preparatory stage do not differ on the bullying scale and its sub-dimensions according to different demographic variables: gender (males - females) - type of education (private - governmental).
Methodology and procedures of the study:
A. Methodology:
This study are based on the comparative descriptive relational approach. In order to examine the relationship between mindfulness and emotional regulation and bullying among adolescents in the preparatory stage, in addition to examining the change variables of the study according to the different demographic variables: gender (males - females), type of school (governmental - private).
B. The sample of the study:
The sample of the study consisted of (233) male and female students, by (108) males, and (125) females, their ages ranged between (12-14) years in the first and second preparatory grades.
C. Tools:
To complete the study procedures, the following tools were used:
1- A measure of mindfulness for adolescents in the preparatory stage (prepared by: the researcher).
2- A measure of emotional regulation for adolescents in the preparatory stage (prepared by: the researcher).
3- A measure of bullying for adolescents in the preparatory stage (prepared by: the researcher).
Summary of the study results:-
1. There is a negative, statistically significant correlation between the scores of the adolescents in the study sample in the mindfulness scale and its sub-dimensions (Acting with awareness; observation; description; Opening to the new) and bullying in its sub-dimensions (verbal bullying; physical bullying; Cyber Bullying; Bullying for property). As well as the total score.
2. There is a negative, statistically significant correlation at two significance levels (0.01, 0.05) between the scores of the study sample adolescents in the emotional regulation scale and two of its sub-dimensions (acceptance; Rumination) and bullying with its sub-dimensions (verbal bullying; physical bullying; Cyber Bullying; Bullying for property) The study also found a positive relationship between Suppression and both the total degree and the sub-dimensions of bullying, And there was a positive relationship between cognitive re-evaluation and the dimensions of verbal bullying and property abuse and the overall degree of bullying, except for the relationship between cognitive re-evaluation and the physical and Cyber Bullying dimensions, which were negative.
3. There are no statistically significant differences between the scores of males and females on the mindfulness scale as a total score and as sub-dimensions, There are also no statistically significant differences between the average grades of adolescents in the preparatory stage in governmental and private schools on three dimensions of the mindfulness scale (observation, description and Opening to the new), where the values of (T) were not statistically significant, except for the first dimension: Acting with awareness, which is statistically significant as well. The total score, there are differences between adolescents in private and government schools in mindfulness in the dimension of acting with awareness and the total score towards adolescents in governmental schools.
4. There are no differences between the average scores of males and females on the emotional regulation scale as a total score and as sub-dimensions. There are also statistically significant differences in the total score and three dimensions of the emotional regulation scale (cognitive re-evaluation, acceptance and suppression), These differences towards adolescents in governmental schools, with the exception of the dimension of repression, were differences towards private schools, and there are no statistically significant differences in the dimension (rumination) between adolescents in governmental and private schools.
5. There are statistically significant differences between the average scores of males and females on the total score of the bullying scale and its two sub-dimensions (verbal and physical bullying) and these differences are towards males, While there are no differences between males and females in cyberbullying and Bullying for property, the results also indicated that there are statistically significant differences between the average scores of adolescents in governmental and private schools on the total score of the bullying scale and the dimension of physical bullying, and these differences are towards adolescents in private schools, While there are no statistically significant differences in verbal bullying, cyber bullying and Bullying for property among adolescents in private and governmental schools.
Study recommendations:
1. Organizing training courses aimed at developing mindfulness among adolescents in the preparatory stage.
2. Preparing guidance and preventive programs to reduce bullying behavior among adolescents in the preparatory stage.
Suggested Research:
1. Conducting a study on the important factors to increasing mindfulness in adolescents.
2. Studying the relationship between mindfulness and bullying among different age groups.