Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية برنامج أنشطة أدائية لتنمية الضمير لدى أطفال ما قبل المدرسة /
المؤلف
علام، ريهام محمد قرني محمد.
هيئة الاعداد
باحث / ريهام محمد قرني محمد علام
مشرف / علياء عبد المنعم إبراهيم
مشرف / شيماء عبد الفتاح عبـد الحميد
مناقش / شيماء عبد الفتاح عبد الحميد
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
357 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
التعليم
تاريخ الإجازة
8/3/2022
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية رياض الأطفال - العلوم الأساسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 357

from 357

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار مدى فعالية برنامج الأنشطة الأدائية لتنمية الضمير لدى أطفال ما قبل المدرسة وذلك من خلال تطبيق البرنامج على عدد من الأطفال في مرحله روضه تانى وتكونت عينه الدراسة من عدد (80) طفلا وطفلة من أطفال مدرسه الصداقة الفرنسية
وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه تجريبي وقسمت العينة على مجموعتين ضابطة (40) طفلا واستخدمت معهم القياس القبلي وتجريبيه (40) طفلا تم تطبيق البرنامج عليهم وكشفت الدراسة عن النتائج التالية :-
1- دلت النتائج على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الأطفال في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي
2- أثبتت النتائج فعالية استخدام برنامج الأنشطة الأدائية في تنمية الضمير لدى أطفال ما قبل المدرسة
الكلمات الافتتاحية : الضمير – الانشطة الادائية – البرنامج – طفل ما قبل المدرسة – القيم الاخلاقية -


Abstract of the study in English
- Researcher name: Reham Muhammad Qarni Muhammad Allam
- Thesis title: The effectiveness of a program of performing activities to develop the conscience of pre-school children
- Academic degree: master’s degree in Childhood Education
Abstract
The current study aimed to test the effectiveness of the program of performing activities to develop the conscience of pre-school children, through the application of the program to a number of children in the second kindergarten stage, and the study sample consisted of 80 children from the children of the French Friendship School
The researcher used the quasi-experimental approach and divided the sample into (40) children with whom she used the tribal measurement, and (40) children on whom the program was applied.
The study confirmed These results:
1- There are statistically significant differences between the average scores of children in the two measurements, before and after, in favor of the post measurement.
2- The effectiveness of using the performance activities program in developing the conscience of pre-school children