Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج تدريبي لمعلمات التربية الخاصة في تنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد /
المؤلف
السيد، ولاء رمضان محمد.
هيئة الاعداد
باحث / ولاء رمضان محمد السيد
مشرف / نور أحمد الرمادي
مشرف / سيد أحمد محمد الوكيل
مناقش / سيد محمد أحمد الوكيل
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
315 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
11/1/2023
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - الصحة النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 314

from 314

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبي لمعلمات التربية الخاصة في تنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي لدراسة تأثير المتغير المستقل المتمثل في البرنامج التدريبي لمعلمات التربية الخاصة فى المتغير التابع المتمثل في المهارات الاجتماعية لدى عينة الدراسة. وقد استخدمت الباحثة تصميم المجموعتين المتكافئتين؛ حيث تكونت عينة الدراسة من (24) معلمة بمتوسط عمري (30,27)، وانحراف معياري مقداره (6,20)، والمجموعة الضابطة تكونت من (12) معلمة، وقد قامت الباحثة بالتحقق من التكافؤ بين أفراد المجموعتين. وأعدت الباحثة أدوات الدراسة المتمثلة في مقياس تقدير معلمات التربية الخاصة للمهارات الاجتماعية، واستمارة جمع البيانات، والبرنامج التدريبي.
وأظهرت نتائج الدراسة فاعلية البرنامج التدريبي لمعلمات التربية الخاصة في تنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي مقارنة بالمجموعة الضابطة، واستمرار هذه الفاعلية خلال فترة المتابعة، وقد أوصت الدراسة بضرورة تنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وما يترتب عليه من آثار، وتوفير البرامج التدريبية المناسبة لتقليل العجز الاجتماعي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد.
الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي، المهارات الاجتماعية، معلمات التربية الخاصة، الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد



Abstract
Researcher Name: Walaa Ramadan Mohammed El-Sayed.
Message title: The effectiveness of a training program for special education teachers in the development of social skills in children with autism spectrum disorder.
Degree: masters.
Section: Mental health.
Faculty: Education.
University: Al-Fayoum.
This study aimsed to verify the effectiveness of a training program for special education teachers in the development of social skills for children with spectrum autism disorder, the study relied on an experimental methed to study the effect of independent variable represented in the training program for special education teachers on the dependent variable of social skills in the study sample. The researcher used the design of the two equivlemt groups, where the study sample consisted of (24) teacher with an average age of (30.27), and a standard deviation of (6.20), and the control group consisted of (12) teacher, and the researcher verified the equivalence between the members of the two groups, and the study tools were the measure of estimation of special education teachers for social skills (by the researcher), the data collection form (by the researcher), and the training program (by the researcher). The results of the study showed the effectiveness of the training program for special education teachers in the development of social skills in children with autism spectrum disorder among members of the experimental group in telemetry compared to the control group, and the continuation of this effectiveness during the follow-up period, and the study recommended the need to develop social skills in children with autism spectrum disorder, and its implications and provide appropriate training programs to reduce the social disability of children with autism spectrum disorder.
Keywords: training program, social skills, special education teachers, children with autism spectrum disorder