Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دراسة تقويمية لمنظومة مدارس المستقبل بدولة الكويت في ضوء استراتيجية التعليم العام 2005- 2025 /
المؤلف
سعدالله، محمد فيصل يوسف.
هيئة الاعداد
باحث / محمد فيصل يوسف سعد الله
مشرف / صلاح الدين محمد توفيق
مشرف / أحمد غنيمي مهناوي
مشرف / سمير محمد إبراهيم الديب
مناقش / سعيد اسماعيل عثمان
الموضوع
المدارس. التعليم.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
14/9/2022
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - قســم أصـــول التربيـــة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 218

from 218

المستخلص

استشعارا من الباحث بأهمية تطوير مدارس المستقبل من خلال الخطة الإستراتيجية للتعليم العام بدولة الكويت باعتبارها مدخلا أساسيا في الإصلاح التعليمي تحددت مشكلة البحث في الإجابة عن السؤال الرئيس التالي:
 كيف يمكن تقويم منظومة مدارس المستقبل بدولة الكويت في ضوء الأهداف الإستراتيجية لنظام التعليم العام 2005- 2025؟
وقد استهدف البحث تعرف الأسس الفلسفية والفكرية لمدرسة المستقبل وأهم التوجهات والإسهامات العالمية في تطوير منظومة مدارس المستقبل، والوقوف على واقع منظومة مدارس المستقبل في دولة الكويت، ووضع خطة لتطويرها في ضوء غايات وأهداف إستراتيجية التعليم العام 2005-2025.
وتجلّت أهمية البحث في: تقديم رؤية واضحة يمكن أن يستعين بها المعنيون في تطوير مدارس المستقبل، والاستفادة من توجهات وإسهامات بعض الدول في مجال تطوير مدارس المستقبل والارتقاء بكفاءتها، كما أن عملية التقويم قد تفيد المعنيين وواضعي السياسات التعليمية في دولة الكويت على تحديد المداخل الإصلاحية الفعالة لمدارس المستقبل.
واستخدم البحث المنهج(الوصفي) بفيناته وآلياته وذلك في جمع المادة العلمية المتعلقة بطبيعة واقع مدارس المستقبل وعرض توجهات بعض الدول المتقدمة في مجال تطوير
مدرسة المستقبل.
ولتحقيق أهداف البحث تمّ إعداد الأداة: (استبانة تقييم منظومة مدارس المستقبل في دولة الكويت)، وطُبّقت الأداة على مجموعة البحث: المعلمون والمدراء ونواب المدراء، المكونة من(256) مستجيبا ومستجيبة.
توصلت الدراسة الميدانية إلى مجموعة من النتائج يمكن تصنيف أهم نتائجها على النحو التالي:
أ‌- النتائج المتحققة بمدارس المستقبل:
 تنطلق فلسفة النظام من الظروف المحلية والتجارب العالمية التي تتناغم مع
المجتمع الكويتي.
 تصاغ فلسفة النظام في ضوء العقيدة الإسلامية والعروبة ومطالب التنمية.
 تغرس الأهداف روح المواطنة لدى الطلاب.
 تتسم منظومة مدارس المستقبل بالمرونة لمواجهة التغير السريع محليا ودوليا.
 يقلل نظام الدراسة من إخفاق الطلاب في استكمال دراستهم.
 يساعد نظام الدراسة الطالب على فهم القيم والعادات والتقاليد للمجتمع الكويتي.
 يخضع نظام الدراسة الحالي للتقييم بصورة دورية.
 تحقق المقررات الدراسية أهداف وفلسفة السياسة التعليمية للنظام.
 تستخدم التقنيات الحديثة في تنفيذ البرامج الدراسية.
 يتم تصميم المناهج في ضوء خبرات الدول المتقدمة.
 يستخدم المعلمون أدوات تقويم مناسبة للطلاب.
 تحدد اللوائح إجراءات تقويم الطلاب وأساليبه.
 يلتزم المعلمون بحضور الدورات التدريبية التي تجريها الوزارة.
 يمنح المعلمون حوافز مادية أثناء قيامهم بمشروع تدريبي.
 يتم تقويم أداء المعلمين مهنيا بشكل دوري.
 تعد إدارة المدرسة خططا تشغيلية لتحقيق الأهداف المدرسية بصورة دورية.
 تحدد اختصاصات أفراد الهيكل التنظيمي ومسؤولياتهم بوضوح.
 تتوافر الموارد المالية اللازمة لتحقيق الجودة والتميز في الأداء المدرسي.
 يمثل التمويل الحكومي المصدر الأساسي في ميزانية مدارس المستقبل.
ب‌- نتائج غير متحققة بمدارس المستقبل:
 محدودية تلبية الأهداف التعليمية للنظام حاجات المتعلمين.
 ضعف تنمية فلسفة النظام في الطالب الإحساس بمشكلات المجتمع.
 قلة اتاحة نظام الدراسة استخدام الوسائل التعليمية الحديثة داخل الفصل.
 ضعف الاهتمام بالأنشطة اللاصفية المدرسية.
 محدودية اتاحة فرصة اختيارا لطلاب للبرنامج الدراسية الذي يتوافق مع ميولهم.
 ضعف برامج إعداد المعلمين مهارات العمل الجماعي داخل الفصل.
 ضعف برامج تدريب المعلمين على تنمية دورهم كمشاركين في تخطيط المنهج.
 ندرة اتاحة الفرصة للمعلمين للسفر إلى الخارج وعلى نفقة الدولة لحضور ورش عمل أو مؤتمرات تتعلق بالمهنة.
 محدودية تشجيع مدارس المستقبل علي ونشر ثقافة الشراكات مع مؤسسات
المجتمع المدني.
 ضعف الاستفادة من خبرات حملة الماجستير والدكتوراه عند اختيار المديرين
لمدارس المستقبل.
وقد أوصى البحث بمجموعة من التوصيات أهمها: الاهتمام بتدريب المعلمين في مدارس المستقبل وتأهيلهم تأهيلا شاملا، والمرونة الكبيرة في تصميم المناهج الدراسية وتنفيذها، وضرورة تمتع مدارس المستقبل بالإدارة الذاتية وبالاستقلالية التمويلية.
In recognition of the importance of developing future schools through the Strategic Plan for Public Education in Kuwait as a key entry point in educational reform, the problem of research has been identified in answering the following key question:
 How can the future school system in Kuwait be evaluated in light of the strategic objectives of the education system in 2005-2025?
The research aimed at identifying the philosophical and intellectual foundations of the Future School and the most important global trends and contributions to the development of the future school system, identifying the reality of the future school system in Kuwait, and developing a plan for its development in the light of the objectives and objectives of the2005-2025 education strategy.
The importance of research was reflected in: providing a clear vision that can be used by those involved in the development of future schools, and taking advantage of the trends and contributions of some countries in the development and efficiency of the future, and the evaluation process may benefit stakeholders and educational policy makers in Kuwait to identify effective correctional entrances to future schools.
The research used the (descriptive) curriculum with its vines and mechanisms in collecting scientific material on the nature of the reality of future schools and presenting the directions of some developed countries in the development of the school of the future.
To achieve the research objectives, the tool was developed: (questionnaire of the evaluation of the future school system in Kuwait), and applied to the research group: teachers, principals and deputy principals, consisting of 256 responders and responders.
The field study found a set of results, the most important of which could be classified as follows:
Results achieved in future schools:
 The system’s philosophy is based on local conditions and global experiences that are in tune with Kuwaiti society.
 The regime’s philosophy is formulated in the light of Islamic faith, Arabism and the demands of development.
 Goals instill a sense of citizenship among students.
 The future school system is flexible to cope with rapid change locally and internationally.
 The study system reduces students’ failure to complete their studies.
 The study system helps students understand the values, customs and traditions of Kuwaiti society.
 The current study system is periodically evaluated.
 Courses achieve the objectives and philosophy of the system’s educational policy.
 Modern technologies are used in the implementation of study programs.
 The curriculum is designed in light of the experiences of developed countries.
 Teachers use student-friendly calendar tools.
 The regulations specify the procedures and methods of student evaluation.
 Teachers are obliged to attend the ministry’s training courses.
 Teachers are given material incentives while on a training project.
 Teachers’ performance is evaluated professionally periodically.
 The school administration prepares operational plans to achieve school objectives periodically.
 The terms of reference and responsibilities of the members of the organizational structure are clearly defined.
 Financial resources are available to achieve quality and excellence in school performance.
 Government funding is the primary source in the future school budget.
Unfulfilled results in future schools:
 Limited meeting the educational objectives of the system the needs of learners.
 The poor development of the philosophy of the system in the student sense of the problems of society.
 The lack of access to modern educational methods within the classroom.
 Poor interest in extracurricular school activities.
 Limited opportunity to select students for a course that corresponds to their inclinations.
 Poor teacher preparation programs and teamwork skills within the classroom.
 Weak teacher training programs to develop their role asa participant in curriculum planning.
 Teachers rarely have the opportunity to travel abroad at state expense to attend career workshops or conferences.
 Limited encouragement of future schools to spread a culture of partnerships with civil society institutions.
 Poor use of master’s and doctoral expertise when selecting managers for future schools.
The research recommended a range of recommendations, the most important of which are: attention to the training and comprehensive qualification of teachers in future schools, great flexibility in curriculum design and implementation, and the need for future schools to be self-managed and financially independent.