Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
المساندة الاجتماعية المدركة وعلاقتها بجودة الحياة لدى عينة من ذوي الإعاقة البصرية /
المؤلف
معوض، إيمان عبد الله.
هيئة الاعداد
باحث / إيمان عبد الله معوض
مشرف / إسماعيل إبراهيم بدر
مشرف / رحاب يحيى أحمد
مناقش / أشرف محمد عبد الحميد
مناقش / آمال ابراهيم الفقى
الموضوع
المكفوفون علم نفس. المكفوفون رعاية.
تاريخ النشر
2022.
عدد الصفحات
125 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
28/9/2022
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - الصحة النفسية والتربية الخاصة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 130

from 130

المستخلص

لا شك أن حاسة البصر من أهم حواس الإنسان على الاطلاق، وإن الحرمان منها يفقد الطفل معظم خبراته اليومية المتعلقة بالصورة واللون والشكل ويحرمه من تكوين الصورة الذهنية عن معظم الأشياء في البيئة وكما هو معلوم فإن تكوين الصور الذهنية عن الأشياء وتخزنها واستدعائها عند الحاجة تعتبر من أهم مقومات عملية التعلم.
فالمساندة الاجتماعية المدركة تساعد المراهق في كيفية إدراكه لأحداث الحياة الضاغطة الناتجة عن هذا الاضطراب البصري، وأساليب مواجهتها والتعامل معها، كما أنها تساعده على إشباع الحاجة إلى الأمن النفسي الناتج عن هذه المعاناة، فتخفف بذلك الأعراض المرضية من جهة، وتساعد على إقامة علاقات اجتماعية ناجحة، فتزيد بذلك في اكتساب وتنمية مهاراته الاجتماعية واكتساب الصحة النفسية. (تفات رزيقة، 2013، 238 )؛ وقد أوضحت الدراسات ان مستوى الاداء الوظيفى لدى الفرد المعاق بصريا وتقييمه لشخصيته يؤثر على جودة الحياة فقد اوضح Barger,1998, 344)) أن ارتفاع مستوى المهارات الاجتماعية على سبيل المثال يؤدى إلى تحسين مستوى ونوعية حياة ذوى الاعاقة البصرية، ومنها المشاركة في الحديث ومواصلته، واستخدام النبرة المناسبة للصوت، وطلب التوضيح، والمطالبة بالحقوق في صورة مهذبة، والتفاوض بلطف، والمرح، والثناء على سلوكيات الآخرين وتشجيعهم، والعناية بالمهام واستكمالها، ومتابعة التعليمات والتوجيهات، والعناية بالملبس، وبذل الجهد.
مشكلــــة الدراســـة :
وفي ضوء خبرة الباحثة الشخصية وجدت أن أن المعاق بصرياً يشعر بالنقص وقلة الثقة بنفسه والإحساس بالمهانة والألم، وأنه عالة على غيره، وبالتالي تتأثر جودة حياته سلبا ويصبح أكثر حاجه للمساندة، كما أشارت إلى إحساس المعاق بصرياً بنقص الثقة بذاته، وإلى الإحساس بالفشل والإحباط وذلك بسبب إعاقته البصرية التي تتسبب في تدني أدائه الأكاديمي أو المهني، مقارنة مع المبصرين، وينعكس ذلك على موقفه من الآخرين ومن ردود الأفعال المتوقعة من الآخرين، ومعرفة الفرد لمشاعرهم نحوه ومشاعره نحوهم (الذكاء الوجداني) وقد يكون موقفاً سلبياً يغلب عليه طابع الشفقة والرفض، وقد يكون موقفاً إيجابياً يغلب عليه طابع القبول الاجتماعي فيجب أن تعامل الأسرة الابن الكفيف على قدم المساواة مع إخوته وأنه إنسان كغيره جدير بالاحترام والتقدير
هــــدف الدراســـــة:
تهدف الدراسة الحالية الى الآتي :
1- التعرف على مستوى المساندة الاجتماعية المدركة و جودة الحياة لدى المعاقين بصرياً.
2- دراسة العلاقة بين المساندة الاجتماعية المدركة و جودة الحياة لدى المعاقين بصرياً.
أهميــــة الدراســـــة :
اولاً: الأهمية النظرية: تأتي أهمية هذه الدراسة من تناولها لمتغيرين فى غاية الأهمية لذوي الإعاقة البصرية وهما المساندة الاجتماعية وجودة الحياة وهما من جواهر علم النفس الإيجابى الذي بحث عن الجوانب الإيجابية فى الشخصية خاصة لدى المعاقين بصرياً الذين يحتاجون إلى تنمية هذه الجوانب لديهم.
ثانياً: الأهمية التطبيقية:
أ- من المتوقع أن تفيد هذه الدراسة العاملين فى مجال التربية والعاملين فى مراكز رعاية المكفوفين بصرياً، ولذك بما تقدمه من نتائج يمكن أن تمثل واحدة من الأساسات لبناء البرامج التربوية والإرشادية لهذه الفئة.
ب- تفيد الآباء والمربين فى إكسابهم المعارف المرتبطة بكيفية التعامل مع أبنائهم ذوي الإعاقة البصرية، وتقبلهم وتعزيز مستوى تقبلهم وتقديرهم لذاتهم.
ج- لفت الانتباه إلى فئة يجب إلقاء مزيد من الضوء حولها وهى فئة المعاقين بصرياً، وما تواجهه من مشكلات تتعلق بمساندة الاجتماعية المدركة و جودة الحياة لدي ذوي الإعاقة البصرية ، مما يسهم في تحديد أهداف كثيرة من البرامج التدريبية و الإرشادية المقدمة لهم.
د- توجيه نظر الجهات المسئولة إلى أهمية دمج المعاقين بصرياً مع المبصرين فى كافة الأنشطة التعليمية والاجتماعية و مساندتهم لإحساسهم بجودة الحياة.
الطريقـــة والإجـــراءات:
أولاً : العينـــــة :
تتكون عينة الدراسة الحالية من مجموعة المراهقين المعاقين بصرياً (80) طالباً وطالبة الملتحقين بمدرسة النور للمكفوفين والذين تتراوح أعمارهم من 13-20 سنة.
ثانياً: أدوات الدراسة :
1- مقياس المساندة الاجتماعية المدركة (إعداد الباحثة)
2- مقياس جودة الحياة (إعداد الباحثة)
ثالثاً: المنهج المستخدم :
اتبعت الباحثة فى دراستها الحالية المنهج الوصفى .
رابعاً: الأساليب الإحصائية :
استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية الآتية:
 معامل ارتباط بيرسون.
 اختبار (ت).
 تحليل التباين.
نتائــــج الدراســــة :
1. توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات المعاقين بصرياً على مقياس المساندة الاجتماعية المدركة ودرجته الكلية ودرجاتهم على مقياس جودة الحياة بابعاده ودرجته الكلية.
2. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيا بين متوسطات درجات الذكور والإناث المعاقين بصرياً على مقياس المساندة الاجتماعية المدركة ودرجته الكلية.
3. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيا بين متوسطات درجات الذكور والإناث على مقياس جودة الحياة ودرجته الكلية.
4. توجد فروق ذات دلالة إحصائيا بين متوسطات درجات ذوى الاعاقة البصرية الولادية ومتوسطات درجات ذوى الإعاقة المكتسبة على مقياس المساندة الاجتماعية المدركة ودرجته الكلية لصالح ذوى الإعاقة البصرية الولادية.
5. توجد فروق ذات دلالة إحصائيا بين متوسطات درجات ذوى الاعاقة البصرية الولادية ومتوسطات درجات ذوى الاعاقة المكتسبة على مقياس جودة الحياة ودرجته الكلية لصالح ذوى الإعاقة البصرية الولادية.
There is no doubt that the sense of sight is one of the most important human senses at all, and deprivation of it loses most of his daily experiences related to image, color and shape and deprives him of forming a mental image of most things in the environment. Elements of the learning process.
Perceived social support helps the adolescent in how he perceives the stressful life events resulting from this visual disturbance, and the methods of confronting and dealing with them. Thus, it increases the acquisition and development of social skills and the acquisition of mental health. (Tafat Zreika, 2013, 238); Studies have shown that the level of functional performance of the visually impaired individual and his assessment of his personality affects the quality of life. Barger, 1998, 344) explained that the high level of social skills, for example, leads to an improvement in the level and quality of life for people with visual impairment, including participation in and continuing the conversation, Use the appropriate tone of voice, ask for clarification, politely claim rights, negotiate nicely, have fun, praise and encourage the behavior of others, take care and complete tasks, follow directions, dress, and make effort.
Problem of the study :
In light of the researcher’s personal experience, she found that the visually impaired person feels inferior and lacks self-confidence, a sense of humiliation and pain, and that he is dependent on others, and thus the quality of his life is negatively affected and becomes more in need of support. His visual disability, which causes his academic or professional performance to decline, compared to those who are sighted, and this is reflected in his attitude towards others and the expected reactions of others, and the individual’s knowledge of their feelings towards him and his feelings towards them (emotional intelligence). A positive attitude dominated by the nature of social acceptance. The family must treat the blind son on an equal basis with his brothers and that he is a human being like others worthy of respect and appreciation.
Objectives of the study:
The objective study are as follows:
1- Identifying the level of perceived social support and quality of life for the visually impaired.
2- Study the relationship between of perceived social support and quality of life among the visually impaired.
The importance of studying :
First: The theoretical side:
The importance of this study comes from its treatment of two very important variables for people with visual disabilities, namely, social support and quality of life, which are among the jewels of positive psychology, which searched for the positive aspects of personality, especially among the visually impaired who need to develop these aspects for them.
Second: The applied side :
A- It is expected that this study will benefit workers in the field of education and workers in care centers for the visually blind, and therefore the results it presents can represent one of the foundations for building educational and extension programs for this category.
B - It helps parents and educators to provide them with knowledge related to how to deal with their visually impaired children, accept them and enhance their level of acceptance and self-esteem.
C- Draw attention to a category about which more light should be shed, which is the category of the visually impaired, and the problems they face related to perceived social support and quality of life for people with visual disabilities, which contributes to identifying many objectives of the training and guidance programs provided to them.
D- Directing the attention of the responsible authorities to the importance of integrating the visually impaired with sighted people in all educational and social activities and supporting them in their sense of quality of life.
Study Procedures:
The study sample:
The current study sample consists of a group of visually impaired adolescents (80) male and female students enrolled in Al-Noor School for the Blind, whose ages range from 16-18 years old.
Study tools:
1- Perceived social support scale (researcher preparation))
2- 2- Quality of life measure Scale (researcher preparation)
The method used:
The researcher used in her current study the descriptive approach.
Statistical Methods:
The researcher used the following statistical methods:
- Pearson correlation coefficient.
- T-test.
-Analysis of variance.

Results:
1- There is a positive, statistically significant correlation between the degrees of the visually impaired on the perceived social support scale and its total degree, and their scores on the quality of life scale with its dimensions and total degree.
2. There are no statistically significant differences between the average scores of visually impaired males and females on the perceived social support scale and its total score.
3. There are no statistically significant differences between the average scores of males and females on the quality of life scale and its total score.
4. There are statistically significant differences between the mean scores of people with congenital visual disabilities and the average scores of people with acquired disabilities on the perceived social support scale and its total score in favor of those with congenital visual disabilities.
5. There are statistically significant differences between the mean scores of people with congenital visual disabilities and the average scores of people with acquired disabilities on the quality of life scale and its total score in favor of those with congenital visual disabilities.