Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دور الجامعـــة فى نشر الثقافة القانونيــة لطلابها كمدخــل
لتحقيـــق الأمن الاجتمــــاعي :
المؤلف
السوداني، همت فرج عباس.
هيئة الاعداد
باحث / همت فرج عباس السوداني
مشرف / هاني محمد يونس موسى
مشرف / هناء محمد محمدي هيكل
مناقش / محمد عبد الرازق ابراهيم
مناقش / محمد حسن احمد جمعه
الموضوع
طلبة الجامعات.
تاريخ النشر
2022.
عدد الصفحات
286 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/9/2022
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - قسم أصــــــــول التربيــــــة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 317

from 317

المستخلص

مشكـلــة الدراســــة:
تبلورت مشكلة الدراسة فى السؤال الرئيس التالى :
- كيف يمكن تحسين دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية المنظمة للعمل لطلابها كمدخل لتحقيق الأمن الاجتماعى؟
ويتفرع عن هذا السؤال الرئيس مجموعة من التساؤلات البحثية الفرعية التالية:
1- ما الأسس الفكرية للثقافة القانونية بصفة عامة, والثقافة القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة للعمل بصفة خاصة؟
2- ما دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة للعمل لطلابها؟
3- ما أبرز الخبرات العالمية والإقليمية للجامعات فى نشر الثقافة القانونية لطلابها؟
4- ما أهم الأسس الحاكمة للأمن الاجتماعى وعلاقته بالثقافة القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة للعمل ؟
5- ما واقع دور الجامعة فى نشر الثقافـة القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة للعمل لطلابها؟
6- ما السيناريوهات المستقبلية المقترحة لتحسين دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة للعمل لطلابها كمدخل لتحقيق الأمن الاجتماعى؟
أهــــــداف الـــــدراســـــة :
تمثلت الأهداف الرئيسة للدراسة فيما يلى:
تحديد ملامح الدراسة المستقبليـة لتحسين دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية المنظمة للعمل لدى طلاب الجامعة كمدخل لتحقيق الأمن الاجتماعى, وفى سبيل ذلك سعت الدراسة الحالية إلى تحقيق الأهداف الفرعية التالية:
1. التعرف على الإطار الفكرى للثقافة القانونيـة بصفة عامة, والثقافـة القانونية المنظمة للعمل بصفة خاصة.
2. توضيح دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية المنظمة للعمل لدى طلابها.
3. عرض أبرز الخبرات العالمية والإقليمية للجامعات فى نشـر الثقافة القانونية لطلابها.
4. التعرف على الأسس الحاكمة للأمن الاجتماعى وكيفية تحقيقه من خلال نشر الثقافة القانونية.
5. الكشف عن واقع دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة للعمل لطلابها.
6. طرح عدد من السيناريوهات المستقبلية البديلة فى ضوء الواقع الحالى ومتطلبات الأمن الاجتماعى, وذلك بهدف تحسين دور الجامعة فى نشر الثقافـة القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة للعمل لطلابها كمدخل لتحقيق الأمن الاجتماعى.
أهميــــة الــــدراســــة :
استمدت الدراسة أهميتها من أهمية الثقافة القانونية حيث :
1- تُمثل المعرفة القانونية نقطة الانطلاق لبناء ثقافة الطلاب القانونية, ومَن ثَم بناء ثقافتهم الحضارية.
2- تُعد الجامعة من أبرز المؤسسات الاجتماعية وأهمها؛ حيث إنها تمتلك مميزات وخصائص تؤهلها لإعداد أفراد المجتمع, التى أنشئت من قِبل المجتمع؛ لتقوم بإعداد وتربية وتعليم أبنائه.
3- تزايد الاهتمام العالمى والإقليمى بقضية الثقافة القانونية, وخاصة وعى المواطنين بحقوقهم وواجباتهم وبخاصةً فى المرحلة الحالية, بالإضافة إلى تأكيد العديد من المؤتمرات والندوات المحلية والإقليمية على ضرورة قيام المؤسسات التربوية والتعليمية بدورها فى هذا المجال فى جميع المراحل.
4- قد يوجه البحث نظر المسئولين عن وضع السياسات التعليمية إلى مدى حاجة طلاب الجامعة إلى برامج إعداد تشتمل على الثقافة القانونية؛ لتنمية وعيهم بالقوانين المنظمة للعمل, ومعرفة حدود حقوقهم وواجباتهم؛ وذلك لتخطى الوقع فى المخالفات القانونية وتحقيق الأمن الاجتماعى.
منهج الدراسة وأداته:
1- المنهــــــج الـــــوصفـــــي:
اقتضت طبيعة الدراسة استخدام المنهج الوصفى كأحد منـاهج البحث العلمـى لكونه يهتم بجمع البيانات والمعلومات الخاصة بالظاهرة, واستخلاص الدلالات والمعانـى المختلفـة التى تنطوى عليهـا البيانات والمعلومات, وإعطـاء التفسيـر العلمى.
- أداة الدراسة:
تُعد الاستبانة أداة هامة لجمع البيانات والمعلومات من عينة الدراسة حول واقع معرفة طلاب الجامعة بالقواعد القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة العمل, وذلك من خلال تصميم استبانة موجهة إلى طلاب الجامعة لمعرفة واقع دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية لديهم حول القوانين المنظمة للعمل.
2- أسلـــــوب السينــاريــوهــــات:
اقتضت طبيعة الدراسة استخدام اسلوب السيناريوهات؛ فهو أحد الأساليب المستخدمة فى الدراسات المستقبلية التى تنتهى عـادة بالسيناريوهات أو أكثر, ويقدم تصور عن المستقبل متضمنًا مكونات عن مختلف الأبعاد والأحداث المحتملة, أو الممكن حدوثها فى شكل قصصى عن البدائل الممكنة, أو الاحتمالات المستقبلية.
مصطلحـــــات الــــدراســــة :
ارتكزت الدراسة على المصطلحات التالية:
1- الثقافة القانونية Legal Culture :
عرفت الباحثة الثقافة القانونية إجرائيًّا بأنها ”قدرة طلاب الجامعة على تعلم قواعد القانون واكتساب المعرفة والوعى حول التشريعات والمواد القانونية للقوانين المنظمة للعمل, والتى تمكنهم من تنظيم سلوكياتهم, وإفادة أنفسهم ومجتمعهم؛ لتحقيق الأمن الاجتماعى”.
2- الثقافة القانونية المنظمة العمل:
عرفت الباحثة الثقافة القانونية المنظمة للعمل إجرائيًّا بأنها ”اكتساب الطلاب جملة التشريعات والإجراءات التى تهدف بشكل مباشر إلى إيجاد سبل للتفاهم بين كل من المسئولين عن التوظيف فى المؤسسات المختلفة وبين المتقدمين للوظائف والعاملين فيها؛ بحيث يضمن تعريف كل من هذه الأطراف بحقوقهـم وواجباتهم، بصورة تضمن عدم ضياع حقوق أى منهم.
3- قـــــانــون العمــــل:
يقصد به فى الدراسة الحالية ”مجموعة القواعد التى تُطبق على العلاقات الفردية والجماعية الناشئة بين العاملين وأصحاب العمل تحت إشرافهم وسلطتهم بمناسبة أداء العمل, بمقابل أجر”.
4- الأمن الاجتماعى Social Security:
عرفت الباحثة الأمن الاجتماعى إجرائيًّا بأنه ”كل الإجراءات والبرامج والخطط السياسية والاقتصادية والثقافية والاجتماعية الهادفة لتأمين الخدمات الأساسية للإنسان, وهـو ما يجعله فى حالة من التوازن الوجدانى؛ نظرًا لحصوله على حقوقه من ناحية, وأدائه لواجباته من ناحية أخرى.
5- دراسة مستقبلية: Future Study
ويقصد بها ”عملية منهجية تخضع للأساليب العلمية, تقدم عدة صور للمستقبل وفق قاعدة علمية وبيانات وإحصاءات, تهدف إلى تحديد العوامل الحاكمة فى تشكيل المستقبل, وكيفية التدخل لتوجيه تلك العوامل لتحقيق أهداف منشودة تم وضعها سلفًا, والاستعداد للمستقبل بما يحمله من مخاطر”.
خطوات الـــــدراســـــة :
سارت الدراسة وفقًا للخطوات التالية:
 الخطوة الأول: تحديد الإطار العام للدراسة, على النحو التالى: مقدمة الدراسة, وتحديد مشكلة الدراسة, وأهداف الدراسة, وأهمية الدراسة, وحدود الدراسة, ومنهج الدراسة وأدواته, ومصطلحات الدراسة, وخطوات الدراسة .
 الخطوة الثانية: الإطار النظرى للدراسة: وفيه تم تناول الأسس الفكرية للثقافة القانونية, توضيح دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية المنظمة للعمل لطلاب الجامعة, وعرض لأبرز الخبرات العالمية والإقليمية للجامعات فى نشر الثقافة القانونيـة لطلاب الجامعة, والأسس الفلسفية للأمن الاجتماعى وكيفية تحقيقه من خلال نشر الثقافة القانونية.
 الخطوة الثالثة: الإطار الميدانى للدراسة, وانقسم إلى قسمين:
1- إجراءات الدراسة الميدانية: وتشمل أهداف الدراسة الميدانية, وتصميم وإعداد أداة الدراسة, وعينة الدراسة, وخطوات تطبيق الاستبانة, وخطة التحليل الإحصائى, وصعوبات الدراسة الميدانية.
2- تحليل وتفسير نتائج الدراسة الميدانية.
 الخطوة الرابعة: تقديم سيناريوهات مستقبلية لتحسين دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية المنظمة للعمل لطلاب الجامعة؛ تحقيقًا للأمن الاجتماعى.
ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة فى نتائجها :
1- وجود قصور فى دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية لطلابها؛ نتيجة للعديد من الصعوبات والمعوقات التى تواجه عناصر البيئة الجامعية فى تحقيق أدوراها.
2- أن الثقافة القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة للعمل لها دور هام فى تحقيق الأمن الاجتماعى وذلك من خلال: سيادة القانون, وتنمية الوعى القانونى, وتنمية الشعور بالمواطنة, ونبذ العنف فى مكان العمل, ومعالجة أزمة القيم, ومواجهة الفساد الإدارى, وتحقيق التنمية البشرية.
3- إكساب الطلاب الثقافة القانونية يمكن أن يحقق العدالة بين الأفراد داخل مؤسسات العمل بصفة خاصة, ومَن ثَم تحقيق الأمن الوظيفى الذى يُعد جزءًا من الأمن الاجتماعى.
4- معرفة الطلاب أن الثقافة القانونية حتى وإن تحققت بين الأفراد لن تلغى أبدًا الخلافات والنزاعات فى العمل, وإن ما يمكن أن تقوم به الثقافة القانونية هو تحجيم العنف والفساد داخل مؤسسات العمل؛ حتى لا يظهر بصورة عنيفة تعطل مصالح الأفراد.
5- الحرص على إرساء مبدأ العدالة والمساواة في تطبيق اللوائح والقوانين الجامعية يؤدى إلى غرس احترام القانون فى نفوس الطلاب وسائر أعضاء المجتمع الجامعى بصفة عامة.
6- نشر الثقافة القانونية المرتبطة بالقوانين المنظمة للعمل لدى الطلاب يساهم في تأمين مسيرة العمل بطريقة تنظيمية وإدارية مناسبة, خالية من العقبات والصعاب داخل مؤسسات العمل.
7- وجود ثلاثة سيناريوهات مستقبلية بديلة توضح ملامح تحسين أدوار عناصر البيئة الجامعية, بحيث تساهم تلك الأدوار بفاعلية فى نشر الثقافة القانونية للطلاب؛ تحقيقًا للأمن الاجتماعى.
8- أن السبيل لتحسين دور الجامعة فى نشر الثقافة القانونية لطلابها هو تبنى متطلبات السيناريو الابتكارى الذى يساعد على الارتقاء بأوضاع المجتمع الجامعى, ومَن ثَم نشر الثقافة القانونية للطلاب؛ تحقيقًا للأمن الاجتماعى.
Study Problem:
The problem of the study crystallized in the following main question:
How can the university’s role be improved in spreading the legal culture that organizes work for its students as an entry point for achieving social security?
from this main question, the following sub-questions are derived:
1- What are the intellectual foundations of the legal culture in general, and the legal culture associated with the laws governing employment in particular?
2- What is the university’s role in spreading the legal culture related to the laws regulating work for its students?
3- What are the most prominent global and regional experiences of universities in disseminating legal culture to their students?
4- What are the most important foundations governing social security and its relationship to the legal culture associated with the laws regulating work?
5- What is the reality of the university’s role in spreading the legal culture associated with the laws regulating work for its students?
6- What are the proposed future scenarios for improving the university’s role in spreading the legal culture associated with the laws regulating work for its students as an entry point for achieving social security?
Study Objectives:
The study’s main objectives were as follows:
Outline the future study to improve the University’s role in the dissemination of the legal culture organized to work for University students as an entry point for social security. The present study has sought to achieve the following sub-objectives:
1- Knowledge of the intellectual framework of the legal culture in general and of the legal culture organized for action in particular.
2- Clarification of the University’s role in disseminating the legal culture of employment among its students.
3- Showcase the world and regional experiences of universities in disseminating legal culture to their students.
4- Recognize the governing foundations of social security and how it can be achieved through the dissemination of legal culture.
5- Revealing the realities of the University’s role in the dissemination of the legal culture associated with the laws governing the work of its students.
6- Proposing a number of alternative future scenarios have been put forward in the light of current realities and social security requirements, with a view to Improving the University’s role in disseminating legal culture linked to the laws regulating the work of its students as an entry point for social security.
Study important:
The importance of the study was derived from the importance of legal culture:
1- Legal knowledge is the starting point for building students’ legal culture, and then building their cultural culture.
2- The University is one of the most prominent and important social institutions; They possess the advantages and characteristics to qualify them for the preparation of members of society, established by society; to prepare, educate and educate his children.
3- Increased global and regional attention to the issue of legal culture, especially citizens’ awareness of their rights and duties, especially at the current stage, as well as the emphasis on the need for educational institutions to play their part in this field in all
4- Research may draw the attention of those responsible for the development of educational policies to the extent to which university students need development programs that include legal culture; To develop their awareness of the laws governing employment and knowledge of the limits of their rights and duties; In order to overcome the incidence of legal irregularities and achieve social security.
Study curriculum and its tool:
-Descriptive methodology:
The nature of the study necessitated the use of the descriptive curriculum as a scientific research curriculum because it was concerned with the collection of data and information on the phenomenon, the extraction of connotations and the different meanings of data and flags, and the giving of scientific interpretation.
- Study tool:
The questionnaire is an important tool for collecting data and information from the sample study on the realities of the University students’ knowledge of the legal norms associated with the laws governing labor by designing a questionnaire for University students to learn about the realities of the University’s role in the dissemination of legal culture.
2-Methods of scenarios:
The nature of the study necessitated the use of the scenario method; It is one of the methods used in future studies that usually ends in scenarios or more, and presents a vision of the future that includes components of different dimensions and potential events, or that can occur in the form of stories of possible alternatives, or future possibilities.
Terms of study:
The study was based on the following terms:
Legal Culture:
The Legal Culture Researcher defines a procedural culture as ”the ability of university students to learn the rules of law and acquire knowledge and awareness of the legislation and legal materials of the laws governing labor, and to enable them to regulate their behaviors and benefit themselves and their society; to achieve social security ”.
Organized legal culture:
The researcher defines a procedural legal culture as ”the acquisition by students of all legislation and procedures directly aimed at finding ways of understanding between both those responsible for employment in different institutions and applicants and their employees; to ensure that each of these Parties is informed of their rights and duties, in such a way as to ensure that the rights of any of them are not lost.
3- Labor Code:
”Set of rules applicable to individual and collective relationships arising between employees and employers under their supervision and authority on the occasion of the performance of the work, in exchange for remuneration”.
4- Social Security:
The Social Security Researcher has defined procedurally as ”all political, economic, cultural and social actions, programmers and plans aimed at securing basic human services, which is in a state of serious balance; Because of his rights on the one hand, and his duties on the other.
5-Future Study:
It means ”a systematic process subject to scientific methods, presenting several images of the future according to a scientific base, data and statistics, aimed at identifying the governing factors in shaping the future, and how to intervene to guide those factors to achieve the desired goals that were set in advance, and prepare for the future with the risks it carries.”
Study steps:
The study proceeded in accordance with the following steps:
Step 1: Define the general framework of the study, as follows: introduction to the study, identifying the problem of the study, the objectives of the study, the importance of the study, the limits of the study, the curriculum and its tools, the terms of the study, and the steps of the study.
Step 2: The theoretical framework of the study: in which the intellectual foundations of legal culture, clarification of the role of the university in disseminating the legal culture organized for the work of university students, presentation of the most prominent global and regional experiences of universities in disseminating the legal culture of university students, and philosophical foundations of social security and how to achieve it through the dissemination of legal culture.
Step 3: Field framework for study, divided into two sections:
1- Field study procedures: field study objectives include, design and preparation of study tool, study sample, steps to apply the identification, statistical analysis plan, and difficulties of field study.
2- Analysis and interpretation of the results of the field study.
Step 4: Presentation of future scenarios to improve the University’s role in the dissemination of the legal culture organized to work for University students; For social security.
The study’s main findings include:
1- There are deficiencies in the University’s role in disseminating legal culture to its students; As a result of many difficulties and obstacles faced by elements of the university environment in fulfilling their roles.
2- The legal culture associated with the laws governing labor has an important role to play in achieving social security through: the rule of law, the development of legal consciousness, the development of a sense of citizenship, the rejection of violence in the workplace, addressing the crisis of values, confronting administrative corruption and achieving human development.
3- Providing students with a legal culture can achieve justice among individuals within work institutions in particular, and thus achieve functional security, which is part of social security.
4- Students know that even if legal culture is achieved among individuals, disputes and disputes at work will never be eliminated. What can be done by legal culture is to reduce violence and corruption within labor institutions; in order not to appear violently to disrupt individuals’ interests.
5- Ensuring that the principle of justice and equality in the application of university regulations and laws is upheld leads to the inclusion of respect for the law among students and other members of university society in general.
6- Disseminating the legal culture associated with the laws regulating the work of students contributes to securing the course of work in an appropriate organizational and administrative manner, free from obstacles and difficulties within the work institutions.
7- The existence of three alternative scenarios outlining the improvement of the roles of the elements of the university environment, so that those roles effectively contribute to the dissemination of students’ legal culture; For social security.
8- The way to improve the University’s role in disseminating legal culture to its students is to adopt the requirements of an innovative scenario that helps to improve the conditions of university society, and thus to disseminate legal culture to students; For social security.