Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج تدخل مبكر لتخفيف بعض اضطرابات اللغة لدي الأطفال ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد /
المؤلف
محمد، هبــــة سمير عبد الله.
هيئة الاعداد
باحث / هبة سمير عبد الله محمد
مشرف / اشرف احمد عبد القادر
مناقش / هشام عبد الرحمن الخولى
مناقش / عمرو رفعت عمر
مشرف / ابراهيم عبد الفتاح الغنيمى
الموضوع
التلعثم(علم نفس). النطق عيوب. الأطفال لغة.
تاريخ النشر
2022
2022.
عدد الصفحات
196 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الصحة النفسية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/8/2022
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - الصحة النفسية والتربية الخاصة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 198

from 198

المستخلص

تعد اللغه أداه التواصل الرئيسيه في المجتمع باعتبارها اكثر الوسائل فاعليه في تمكين الفرد من الدخول في علاقات وتفاعلات اجتماعيه ,حيث يعتمد الانسان اعتمادا كبيرا علي اساليب التواصل اللفظي في مشاركته لافكاره ومشاعره مع الاشخاص الاخرين وفي اكتساب المعلومات والخبرات من خلال تفاعله معهم, و أن الاضطرابات اللغوية و اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد من أكثر المشكلات انتشارًا لدى الأطفال والتي يمكن ملاحظتها في سنوات ماقبل المدرسة والتي تؤثر سلبا علي عملية التواصل بين الطفل ومن حوله, وتعتبرمرحله الطفوله المبكره من اهم المراحل العمريه التي يكون فيها الطفل في ذروه استعداداته وقابليته للنمو والتغيير, فيجب الاهتمام بهذه المرحلة العمرية , والتدخل المبكر لأي اضطراب في هذه المرحلة .
مشكلــــة الدراســـة :
يمكن للباحثة صياغة مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيسي التالي :
- ما مدى فاعلية برنامج قائم على التدخل المبكر لتخفيف بعض اضطرابات اللغة لدى الأطفال ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد ؟
هــــدف الدراســـه :
تهدف الدراسه الحاليه الي التعرف على فاعلية برنامج تدخل المبكر لتخفيف بعض اضطرابات اللغه لدي الاطفال ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد .
أهميـــــة الدراســـــة :
للدراسة الحالية أهمية نظرية وتطبيقية تتمثل في :
الأهميــــة النظريــــة :
1- اعداد اطار نظري يخص بعض اضطرابات اللغة وخصائص الأطفال المضطربين لغويا.
الأهميـــة التطبيقيـــة :
إعداد وتطبيق برنامج للتدخل المبكر للتخفيف من حده الاضطرابات اللغويه لدي الاطفال, حيث أننا بحاجة الى مثل هذه البرامج, وذلك باشراك الوالدين في عملية الاكتشاف المبكر للاضطرابات اللغوية لدى الأطفال وخاصة للذين يعانون من ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد.
فــــروض الدراســــة :
1. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: القبلي والبعدي لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (بعد اللغة الاستقبالية)، وذلك لصالح القياس البعدي.
2. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: القبلي والبعدي لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (بعد اللغة التعبيرية)، وذلك لصالح القياس البعدي.
3. يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: القبلي والبعدي لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (الدرجة الكلية)، وذلك لصالح القياس البعدي.
4. لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: البعدي، وما بعد المتابعة(بعد مرور شهرين كمتابعة) لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (بعد اللغة الاستقبالية).
5. لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: البعدي، وما بعد المتابعة(بعد مرور شهرين كمتابعة) لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (بعد اللغة التعبيرية)
6. لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: البعدي، وما بعد المتابعة(بعد مرور شهرين كمتابعة) لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (الدرجة الكلية).
محــــددات الدراســـــة :
محـــددات منهجيــــة :
1- منهج الدراسة : استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي ذي التصميم التجريبي للمجموعه الواحده .
2-عينة الدراسة :
تكونت عينة الدراسة الحالية من (5) أطفال ذكور من الأطفال المضطربين لغويًا الذين يعانون من اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد ويترددون على عيادة التخاطب الموجودة بمستشفى الأطفال التخصصي ومركز فلاورز للتخاطب ببنها والذين تتراوح أعمارهم ما بين (4-7) سنوات, ومتوسط حسابي (5,8 ) , وانحراف معياري (1.02), والحاصلين على درجات منخفضة على مقياس اضطرابات اللغة واضطراب نقص الانتباه المصحوب بنشاط حركي زائد كما جاء في خطوات الدراسة الحالية.
3-أدوات الدراسة :
 مقياس اضطرابات اللغة للأطفال (إعداد الباحثة).
 مقياس اضطراب نقص الانتباه المصحوب بنشاط حركي زائد (إعداد أ.د/ أمل عبد المحسن الزغبي).
 برنامج تدخل مبكر لتخفيف بعض اضطرابات اللغة لدى الأطفال ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد (إعداد الباحثة).
4-الأساليب الإحصائية المستخدمة : والتى تتمثل في :
-اختبار ويلكوكسون للدلالة الإحصائية اللابارامترية.
نتائـــــــج الدراســـــة : توصلت الدراسة الي النتائج الأتية :
1- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: القبلي والبعدي لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (بعد اللغة الاستقبالية)، وذلك لصالح القياس البعدي.
2- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: القبلي والبعدي لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (بعد اللغة التعبيرية)، وذلك لصالح القياس البعدي.
3- يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: القبلي والبعدي لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (الدرجة الكلية)، وذلك لصالح القياس البعدي”.
4- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: البعدي، وما بعد المتابعة(بعد مرور شهرين كمتابعة) لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (بعد اللغة الاستقبالية).
5 - لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: البعدي، وما بعد المتابعة(بعد مرور شهرين كمتابعة) لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (بعد اللغة التعبيرية).
6- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين: البعدي، وما بعد المتابعة(بعد مرور شهرين كمتابعة) لأفراد عينة الدراسة على مقياس اضطرابات اللغة (الدرجة الكلية).
Language is the main communication tool in society as it is the most effective means in enabling the individual to enter into social relationships and interactions, as the person relies heavily on verbal communication methods in sharing his thoughts and feelings with other people and in acquiring information and experiences through his interaction with them, and that language disorders Attention deficit hyperactivity disorder is one of the most common problems in children, which can be observed in the pre-school years, which negatively affects the process of communication between the child and those around him. The early childhood stage is one of the most important stages of life in which the child is at the peak of his preparations and his ability to grow and change. Attention must be paid to this age stage, and early intervention for any disorder at this stage.
the study Problem :
The researcher can formulate the study problem in the following main question:
- What is the effectiveness of a program based on early intervention to alleviate some language disorders in children with attention deficit disorder accompanied by hyperactivity?
Study Aim:
The current study aims to identify the effectiveness of an early intervention program to alleviate some language disorders in children with attention deficit disorder accompanied by hyperactivity.
The importance of the study:
The current study has a theoretical and practical importance, which is:
Theoretical importance:
1- Preparing a theoretical framework for some language disorders and the characteristics of linguistically disturbed children
Practical importance:
Preparing and implementing a program Early intervention to alleviate language disorders in children, as we need such programs, by involving parents in the process of early detection of language disorders in children, especially for those who suffer from attention deficit disorder accompanied by hyperactivity.
Study assignments:
1. There is a statistically significant difference between the mean ranks of the two measurements: pre and post for the study sample members on the language disorders scale (receptive language dimension), in favor of the post measurement.
2. There is a statistically significant difference between the average ranks of the two measurements: pre and post for the study sample members on the language disorders scale (after expressive language), in favor of the post measurement.
3. There is a statistically significant difference between the mean ranks of the two measurements: pre and post for the study sample members on the language disorders scale (total score), in favor of the post measurement.
4. There is no statistically significant difference between the average ranks of the two measurements: post- and post-follow-up (after two months as follow-up) for the study sample members on the language disorders scale (after receptive language).
5. There is no statistically significant difference between the mean ranks of the two measurements: post- and post-follow-up (after two months as follow-up) for the study sample on the language disorders scale (after expressive language).
6. There is no statistically significant difference between the average ranks of the two measurements: post- and post-follow-up (after two months as follow-up) for the study sample members on the language disorders scale (total score).
Study limitations:
Methodological limitations:
1- Study Methodology: The researcher used the quasi-experimental method with an experimental design for one group.
2- Study sample:
The current study sample consisted of (5) children with language disturbances who suffer from attention deficit disorder accompanied by hyperactivity and who frequent the speech clinic located at the Children’s Specialized Hospital and Flowers Speech Center in Benha, whose ages ranged between (4-7) years, and an arithmetic average ( 5.8), standard deviation (1.02), and those with low scores on the scale of language disorders and attention deficit disorder accompanied by excessive motor activity, as stated in the steps of the current study.
Study tools:
1- Children’s Language Disorders Scale (prepared by the researcher).
Scale of attention deficit disorder accompanied by excessive physical activity (prepared by Prof. Dr. / Amal Abdel Mohsen Al-Zoghbi).
2-An early intervention program to alleviate some language disorders in children with attention deficit hyperactivity disorder (prepared by the researcher).
3- The statistical methods used: which are:
The Wilcoxon test for nonparametric statistical significance.
Study results: The study found the following results:
1- There is a statistically significant difference between the mean ranks of the two measurements: pre and post for the study sample on the language disorders scale (receptive language dimension), in favor of the post measurement.
2- There is a statistically significant difference between the average ranks of the two measurements: pre and post for the study sample members on the language disorders scale (after expressive language), in favor of the post measurement.
3- There is a statistically significant difference between the average ranks of the two measurements: pre and post for the study sample on the language disorders scale (total score), in favor of the post measurement.
4- There is no statistically significant difference between the average ranks of the two measurements: post- and post-follow-up (after two months as follow-up) for the study sample on the language disorders scale (after receptive language).
5- There is no statistically significant difference between the mean ranks of the two measurements: post- and post-follow-up (after two months as follow-up) for the study sample on the language disorders scale (after expressive language).
6- There is no statistically significant difference between the average ranks of the two measurements: post- and post-follow-up (after two months as follow-up) for the study sample members on the language disorders scale (total score).