Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
المسئولية الاجتماعية للعلاقات العامة الرقمية
”دراسة تطبيقية لبعض منظمات المجتمع المدني في مصر”/
المؤلف
ابو الحسن، فاطمة شهاب الدين عبدالعال .
هيئة الاعداد
باحث / فاطمة شهاب
مشرف / اعتماد علام
مشرف / وائل اسماعيل
مناقش / فاتن احمد
مناقش / رزق سعد
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
316ص+32ملاحق
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم الاجتماع والعلوم السياسية
الناشر
تاريخ الإجازة
30/3/2022
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم الاجتماع شعبة الاعلام
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 394

from 394

المستخلص

ملخص الدراسة:
تهدف الدراسة إلى التعرف علي الأدوار الفعلية لإدارة العلاقات العامة بمنظمات المجتمع المدني في تطوير وتطبيق برامج المسئولية الاجتماعية على الحسابات الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي (الفيس بوك).
وقد اعتمدت الدراسة على نموذج جرونج للاتصالات الأربعة لممارسة العلاقات العامة، ونظرية الاتصال الحواري، ونظرية الدور ونظرية المسئولية الاجتماعية- كإطار نظري موجه للدراسة، فهذه الدراسة تنتمي للدراسات الوصفية Descriptive Studies، وتعتمد على منهج المسح بشقيه الوصفي والتحليلي، وقد طُبقت الدراسة التحليلية على موقع التواصل الاجتماعي (الفيس بوك) لصفحات منظمات (مصر الخير ، جمعية رسالة للأعمال الخيرية، مستشفي 57357)، حيث قامت الباحثة بتحليل عينة عمدية من
وقد اعتمدت الدراسة على نموذج جرونج للاتصالات الأربعة لممارسة العلاقات العامة، ونظرية الاتصال الحواري، ونظرية الدور ونظرية المسئولية الاجتماعية- كإطار نظري موجه للدراسة، فهذه الدراسة تنتمي للدراسات الوصفية Descriptive Studies، وتعتمد على منهج المسح بشقيه الوصفي والتحليلي، وقد طُبقت الدراسة التحليلية على موقع التواصل الاجتماعي (الفيس بوك) لصفحات منظمات (مصر الخير ، جمعية رسالة للأعمال الخيرية، مستشفي 57357)، حيث قامت الباحثة بتحليل عينة عمدية من المواد المنشورة في الفترة من (1/1/ 2021) حتي (30/6/2021)، وقامت الباحثة بتحليلها للتعرف على طبيعة تلك الصفحات من حيث الشكل والمضون.
ثم أٌجريت الدراسة الميدانية على (10) حالات من مديري وممارسي التسويق، والعلاقات العامة، والمسئولية الاجتماعية في المنظمات مجال الدراسة، إضافة إلى إجراء عدد من المقابلات الحرة مع عدد من المتطوعين ومتلقي الخدمة بالمنظمات مجال الدراسة.
وقد جاءت أهم النتائج كالتالي:
1. تبين من التحليل أن تحديث موقع التواصل الاجتماعي ”الفيس بوك” للمنظمات الثلاث يتم بشكل دوري إلا أنه يختلف التحديث بين كل فترة لأخري، وفقًا لوجود معلومات أو أحداث جديدة خاصة بالمنظمات، فالتحديث على موقع الفيس بوك يتم بشكل مستمر خاصة في جمعية رسالة للأعمال الخيرية ما بين(4-5) منشورًا في اليوم الواحد يليها مستشفى 57357 (3-4) منشور.
2. استفادت المنظمات الثلاث بالإمكانات التي يتيحها موقع الفيس بوك عند نشر منشورات المسئولية الاجتماعية؛ فبالنسبة لمؤسسة مصر الخير فقد جاء في صدارة هذه الأشكال نص مصاحب لفيديو وهاشتاج ولينك بنسبة (38.6%)، بينما جاءت كل من مستشفى 57357 وجمعية رسالة للأعمال الخيرية في صدارة هذه الأشكال نص مصاحب لصورة وهاشتاج بنسبة (48,7%)، (27,2%) على التوالي، وهنا يتضح اعتماد مؤسسة مصر الخير على مستوي ثراء مرتفع الذي يعتمد على تقديم المواد المنشورة على المواد المرئية والمسموعة كالفيديوهات، بينما تعتمد كل من مستشفى 57357 وجمعية رسالة على مستوي ثراء متوسط.
3. وقد أوضحت نتائج الدراسة تنوع التفاعل مع المواد المنشورة على معظم صفحات التحليل ما بين الإعجاب والمشاركة والتعليق، فقد تباينت الصفحات موضع التطبيق فيما بينها من حيث مدي الاعجاب بالمنشورات المعروضة عليها، ففي مصر الخير جاء الإعجاب في المستوي المنخفض في المقدمة بواقع (65.2%)، أما في مستشفى 57357 جاء الإعجاب في المستوي المتوسط بنسبة (73.2%)، فيما بلغت كثافة الإعجاب في جمعية رسالة للأعمال الخيرية بنسبة (68,1%) بالمستوي المتوسط، أما بالنسبة للتعليقات فقد كانت متوسطة في كل من مؤسسة مصر الخير ومستشفى 57357، فيما جاء التعليق في المستوي المنخفض في جمعية رسالة للأعمال الخيرية بنسبة (84,4%).
وحول نسب المشاركة في الصفحات محل الدراسة، فقد أوضحت النتائج ضعف المشاركات في كل من المنظمات محل الدراسة؛ ويتضح من ذلك تماثل فى مستوى تفاعل المستخدمين على الصفحات في أن
المنشورات التي تحتوي على تعليق وإعجاب ومشاركة (أقل من 100)، هي الأكثر تكرارًا وهو ما يدل على مستوى ضعيف من التفاعل من جانب المستخدمين رغم العدد الكبير لمشتركي الصفحات على الفيس بوك والذي يتجاوز لكل منها المليون مشترك.
4. كشفت الدراسة التحليلية اعتماد المنظمات الثلاث علي المبدأ الأول لنظرية الاتصال الحواري ألا وهو تقديم معلومات مفيدة، وذلك عن طريق إعطاء معلومات عن تاريخ المنظمة ورؤيتها ومهمتها علي الفيس بوك بالإضافة إلى انجازاتها والحملات والبرامج التي تقوم بها، بهدف تعريف الجمهور المستهدف من المتبرعين والمتطوعين بالأنشطة والخدمات التي تقدمها وحثهم على المشاركة في التطوع والتبرع للحصول على تمويل لتنفيذ برامج المسئولية الاجتماعية التي يتبنوها.
5. فيما يخص الموضوعات التي تتناول برامج المسئولية الاجتماعية بالنسبة للمنظمات الثلاث أتضح اهتمام المنظمات بتنمية المجتمع المحلي وما يتصل به من موضوعات مثل :- مساعدة فئات المجتمع المختلفة، والمشاركة في العملية التعليمية، والالتزامات الخاصة بالصحة العامة خاصة مع أزمة كورونا.
6. أوضحت الدراسة الميدانية تعدد الأدوار التي يقوم بها ممارسوا العلاقات العامة، وتختلف باختلاف الأهداف التي تسعي لتحقيقها من منظمة إلى أخري، الا أن هناك تكاملية فى هذه الأدوار، حيث يتمثل دور إدارة العلاقات العامة بمؤسسة مصر الخير فى نشر وترويج أخبار مشروعات المؤسسة إعلاميًا في كافة القنوات والمنصات الإعلامية، أما مستشفى 57357 تقوم إدارة العلاقات العامة بعدد من المهام في مجال الزيارات، وتسويق برامج التبرعات، التواصل والتنسيق بين إدارات المستشفى لاستكمال الدعم، وتنسيق الاحتفالات للأطفال التي تتم داخل المستشفى، أما فى جمعية رسالة للأعمال الخيرية جاء التعامل بشكل أساسى مع الشركات والرعاة والشخصيات العامة والمؤسسات الحكومية والجهات الخارجية أما على مستوى الفروع اختصت مهام إدارة العلاقات العامة فى جمع التبرعات فقط.
المسئولون على وجود تخطيط مسبق للبرامج التي يتم نشرها على وسائل الاعلام المختلفة فهناك برامج ثابته سنوية في أوقات معينة مثل (شهر رمضان، والعيد الكبير وعيد الأم) وهناك بعض الأنشطة يتم تفعيلها طوال العام كجمعية رسالة للأعمال الخيرية حيث تستمر في توزيع الأطعمة مرتين في الاسبوع ويتم تكثيفه في شهر رمضان، وكذلك الاستمرار فى دروس التقوية، وجلسات تنمية مهارات التخاطب للأطفال، وتحفيظ القرآن ،وغيرها من الأنشطة، وكذلك مؤسسة مصر الخير ومستشفى 57357 وهناك أنشطة تمارس خلال الأحداث الطارئة في المجتمع مثل أزمة كورونا حيث تم تكثيف البرامج التوعوية والصحية وتوفير عدد من المستلزمات للمصابين من الطعام والاكسجين وغيرها من الأدوات الاحترازية، وكل نشاط له ميزانيتة المخصصة.
8. اتضح من خلال الدراسة الميدانية في المنظمات الثلاث وعيهم بمفهوم المسئولية الاجتماعية لمنظمات المجتمع المدني، ووجود إدارات متخصصة بأنشطة المسئولية الاجتماعية تابعة للإدارة العليا على اختلاف مسمياتها من منظمة لأخري.
Summary
The present study drives at identifying the actual roles of the Public Relations Department of civil society organizations in the development and application of social responsibility programs on the official accounts of the social media sites (Facebook).
The study relies on Grunge’s four-communications model for the practice of public relations, the dialogue communication theory, the role theory and social responsibility theory - as a theoretical framework directed to the study. This study belongs to descriptive type of studies, depending as well, on the survey
method, both the descriptive and the analytical. The analytical study has been applied on the social media site (Facebook) concerning the pages of the organizations of (Misr El-Khair - Resala Society for charitable Works - Hospital 57357). The researcher has analyzed a purposed sample of materials published in the period from (1/1/ 2021 to 30/6/2021), in attempt to identify the nature of those pages in terms of the form and the content.
The field study has been conducted on (10) cases of managers and practitioners of marketing, public relations, and social responsibility in the organizations in the field of study; in addition to conducting a number of free interviews with a number of volunteers and service recipients in the understudy organizations
The most important results are as follows:
1. It has been found from the analysis that updating the social media sites “Facebook” for the three organizations is carried out periodically, but the update varies from time to time, according to the presence of new information or events related to the organizations. The update on the Facebook site is carried out continuously, especially, for Resala Society for charitable Works that has between (4-5) leaflets per day, followed by Hospital 57357 (3-4) leaflets.
2. The three organizations have benefited from the capabilities offered by the Facebook when publishing social responsibility publications. Regarding Misr El Khair Foundation, comes at the forefront of these forms a text accompanying
video, hashtag, and a link, representing (38.6%), while 57357 Hospital and the Resala Society for charitable Works rely the forefront of these forms on a text accompanying an image and a hashtag with a percentage of (48.7%), (27, 2%) respectively; and here it is evident that the Misr El Khair Foundation depends on a high level of wealth, which depends on the provision of published materials on visual and audio materials such as videos, while 57357 Hospital and the Resala Society depend on a medium level of wealth.
3. The results of the study show that the interaction with the published materials on most of the analysis pages diverse between admiration, participation and comment. The understudy pages have varied among themselves in terms
of the extent of admiration for the publications presented to them. As for Hospital 57357, admiration has been at the medium level with a percentage of (73.2%), while the admiration of Resala Society for charitable Works has registered (68.1%) at an average level. The comments have been on a low level concerning Resala Society for charitable Works representing (84.4%). Regarding the participation rates in the pages understudy; the results of the study manifest weak participation in each of the organizations under study. It is extracted from this, that the level of interaction of users on the pages is similar in that the posts that contain comments, likes and shares (less than 100), are the most frequent, which indicates a poor level of interaction on the part of users despite
the large number of page subscribers on Facebook, which exceeds each one million subscribers.
4. The analytical study has revealed the dependence of the three organizations on the first principle of the dialogue communication theory, which is to provide useful information, by giving information about the organization’s history, vision and mission on Facebook; in addition to its achievements, campaigns and programs, with the aim of introducing the target-audience of donors and volunteers to Works and services they provide, urging them as well, to participate in volunteering and donating to obtain funding and implement their social responsibility programs.
5. With regard to topics dealing with social responsibility programs for the three organizations, it has become clear that those organizations are interested in developing the local community and the relevant involved topics such as: presenting assistance to different groups of society, participation in the educational process and the public health obligations, especially, in presence of Corona crisis.
6. The field study demonstrates the multiplicity of roles that public relations practitioners play, and that they differ according to the goals they seek to achieve from one organization to another. However, there are complementarities in these roles, as the role of the Public Relations Department at the Misr El Khair Foundation is to disseminate and promote the news of the Foundation’s
projects in the media, in all media channels and platforms. As for Hospital 57357, the Public Relations Department performs a number of tasks in the field of visits, marketing donation programs, communication and coordination between hospital departments to complete support, and coordinating celebrations for children that take place inside the hospital. As for Resala Society for charitable Works, dealing mainly with companies, sponsors, public figures, government institutions and external bodies. At the branch level, the tasks of the Public Relations Department are concerned with collecting donations only.
7. The officials emphasize the existence of prior planning for the programs that are published on the various media. There are annual fixed programs at certain times such as (Ramadan, Al-Adha Eid and Mother’s Day), and there are
also some activities that are activated throughout the year, such as those concerning Resala Society for charitable Works, which continues to distribute food twice/per week and this activity is intensified in the month of Ramadan, as well as continuing in supporting remedial lessons, sessions of developing speech skills for children, memorizing the Holy Qur’an, and other activities. This is also the case for both Misr El Khair Foundation and 57357 Hospital. There are activities that are practiced during emergency events in society such as the Corona crisis, where awareness and health programs have been intensified, providing a number of supplies for the injured, including food, oxygen and other precautionary tools, and each activity has its own allocated budget
8. Through the field study in the three organizations, it is indicated that they have been aware of the concept of social responsibility of civil society organizations, and that there are departments specialized in social responsibility works affiliated with the senior management, with different names from one organization to another.