Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
استراتيجية مقترحة في القراءة الإلكترونية لتنمية مهارات الفهم القرائي والوعي بعمليات القراءة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية /
المؤلف
شحاتة، أَسماء عبد العزيز السيد.
هيئة الاعداد
باحث / أَسْمَاء عَبْد الْعَزِيز السَّيِّد شحاتة
مشرف / عَلى سَعْـد جَاب اللَّه
مناقش / عُلا عَبْد الْمَقْصُود عَبْد الصَّادِق
مناقش / عَلى سَعْـد جَاب اللَّه
الموضوع
القراءة. القراءة الآلية. الطلبة تدريب.
تاريخ النشر
2022.
عدد الصفحات
289 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
تاريخ الإجازة
1/1/2022
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - مناهج وطرق تدريس اللغة العربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 309

from 309

المستخلص

تحددت مشكلة الدراسة في تدني مستوى تلاميذ الصف الأول الإعدادي في مهارات الفهم القرائي والوعي بعمليات القراءة، مما يستلزم تنمية هذه المهارات باستخدام إستراتيجيات حديثة، ومن بين هذه الإستراتيجيات إستراتيجية القراءة الإلكترونية، وللتصدي لهذه المشكلة أجابت الباحثة عن الأسئلة التالية:
1. ما مهارات الفهم القرائي المناسبة لتلاميذ المرحلة الإعدادية؟
2. ما أبعاد الوعي بعمليات القراءة المناسبة لتلاميذ المرحلة الإعدادية؟
3. ما المقترحة في القراءة الالكترونية لتنمية مهارات الفهم القرائي والوعي بعمليات القراءة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية؟
4. ما فاعلية هذه الإستراتيجية في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي؟
5. ما فاعلية هذه الإستراتيجية في تنمية أبعاد الوعي بعمليات القراءة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي؟
6. هل توجد علاقة ارتباطية موجبة بين تنمية مهارات الفهم القرائي والوعي بعمليات القراءة؟
ثانيا: أدوات الدراسة وموادها التعليمية:
تمثلت أدوات الدراسة الحالية في الآتي:
 قائمة بمهارات الفهم القرائي اللازمة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي.
 قائمة بأبعاد الوعي بعمليات القراءة اللازمة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي.
 اختبار الفهم القرائي لتلاميذ الصف الأول الإعدادي.
 مقياس الوعي بعمليات القراءة لدى لتلاميذ الصف الأول الإعدادي.
 كتاب التلميذ لتنمية مهارات الفهم القرائي والوعي بعمليات القراءة باستخدام إستراتيجية القراءة الإلكترونية المقترحة.
 دليل المعلم لتنمية مهارات الفهم القرائي والوعي بعمليات القراءة باستخدام إستراتيجية القراءة الإلكترونية المقترحة.
ثالثا: إجراءات الدراسة:
تحددت إجراءات الدراسة الحالية في الآتي:
1- تحديد مهارات الفهم القرائي اللازمة لتلاميذ المرحلة الإعدادية
2- تحديد أبعاد الوعي بعمليات القراءة اللازمة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي
3- تحديد الخطوات الإجرائية الخاصة بإستراتيجية القراءة الإلكترونية
4- إعداد اختبار للفهم القرائي، ومقياس للوعي بعمليات القراءة وضبطهما.
5- اختيار مجموعتين: تجريبية تدرس باستخدام إستراتيجية القراءة الإلكترونية، وأخرى ضابطة تدرس بالطريقة المتبعة.
6- تطبيق اختبار الفهم القرائي، ومقياس الوعي بعمليات القراءة قبليــًا على المجموعتين.
7- التدريس للمجموعة التجريبية باستخدام إستراتيجية القراءة الإلكترونية.
8- تطبيق اختبار الفهم القرائي، ومقياس الوعي بعمليات القراءة بعديــًا على المجموعتين.
9- رصد البيانات ومعالجتها إحصائيـــــًا.
10- تحليل النتائج وتفسيرها.
11- تقديم التوصيات والمقترحات.
رابعا: فروض الدراسة:
سعت الدراسة الحالية إلى التحقق من صحة الفروض الآتية:
1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في اختبار الفهم القرائي قبليا.
2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في مقياس الوعي بعمليات القراءة قبليا.
3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في اختبار الفهم بعديا.
4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في مقياس الوعي بعمليات القراءة بعديا.
5- توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين مهارات الفهم القرائي والوعي بعمليات القراءة.
خامسا: نتائج الدراسة:
في ضوء ما اتبعته الدراسة الحالية من إجراءات، فقد توصلت إلى الآتي:
 فاعلية الإستراتيجية في تنمية الفهم القرائي والوعي بعمليات القراءة لتلاميذ الصف الأول الإعدادي.
 وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01α=) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في اختبار الفهم القرائي بعديا، وذلك لصالح المجموعة التجريبية
 وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01α=) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في مقياس الوعي بعمليات القراءة بعديا، وذلك لصالح المجموعة التجريبية.
سادسا: توصيات الدراسة:
في ضوء نتائج الدراسة الحالية، توصي الباحثة بالآتي:
1. ضرورة تطبيق التعلم الإلكتروني في المدارس وخاصة بعد انتشار جائحة كورونا جنبا إلى جنب مع التعليم وجها لوجه.
2. ضرورة تنمية مهارات الفهم القرائي والوعي بعمليات القراءة معا لدى التلاميذ.
3. ضرورة التنوع في طرق التدريس واستخدام الوسائل التعليمية المحفزة بما يتناسب طبيعة الموقف التعليمي والموضوعات القرائية وما يناسب طبيعة تلاميذ المرحلة الإعدادية
4. ضرورة الحث على إعمال تلاميذ المراحل التعليمية لعقولهم في فهم ما يقرأون في جميع المقررات الدراسية وليس فقط اللغة العربية وموضوعات القراءة بها.
5. الاهتمام ببرامج إعداد الطلاب المعلمين، وذلك بتدريبهم على استخدام إستراتيجية القراءة الإلكترونية ضمن مقرر طرق تدريس اللغة العربية.
6. عقد دورات تدريبية لمعلمي اللغة العربية في أثناء الخدمة على استخدام إستراتيجية القراءة الإلكترونية في تنمية الفهم القرائي لدى تلاميذهم.
سابعا: مقترحات الدراسة:
في ضوء نتائج الدراسة الحالية وتوصياتها تقدم الباحثة مجموعة من الاقتراحات البحثية ذات الصلة بموضوع الدراسة الحالية فيما يلي:
1. برنامج قائم على القراءة الإلكترونية لتنمية الفهم البلاغي لدى طلاب المرحلة الثانوية.
2. برنامج قائم على القراءة الإلكترونية لتنمية المفاهيم النحوية لتلاميذ المرحلة الابتدائية.
3. تقويم كتب القراءة في ضوء مستجدات العصر والثورة الرابعة.
1- تصور مقترح لتدريس موضوعات القراءة المتعددة في ظل جائحة كورنا باستخدام أنظمة التعلم الإلكتروني.
Language is the most important means of communication between a person and others, as it is the means by which he expresses his feelings and achieves through it communication with others and thus satisfies his social and cultural needs.
The human need for reading comprehension increases with the knowledge revolution prevailing in the world, and with the intellectual and cognitive production produced by printing presses at tremendous rates daily, until he called it the third wave. (Fayza Awad, 2003, 7)
Reading comprehension requires the reader’s interaction with the reading material, an interaction that results in the construction of meaning and the understanding of texts, and requires treatment related to linguistic elements and related concepts and relationships (Maher Abdel Bari, 2009, 43).
Awareness moves the reader from the level of quantitative education to the level of qualitative education, which makes the learner the focus of the educational process, which emphasizes the importance of mental upbringing, developing thinking, and providing the student with the means that enable him to deal effectively with information in its various sources, in an effort to achieve a higher level of understanding of these Information and its use in different situations (Ihsan Fahmy, 2003, 119).
The e-reading strategy is one of the strategies that can help both the teacher and the learner in the reading comprehension processes, through the hypertext links that it provides in building the electronic document in the form of hyperlinks that may be internal that lead the reader to parts within the text. Or external sends it to other texts within the document (Abdulaziz Al-Subhi, 2007, 51).
Among the manifestations of the association of the e-reading strategy with reading comprehension, and awareness of reading processes, is that it develops in the learner many reading skills, such as identifying ideas (total and sub-ideas) of the text or the electronically read material, understanding linguistic connotations through the read text, distinguishing between truth and metaphor, and the ability to explain the situation. Or the event and its interpretation in a sound linguistic framework, and the analysis of the situation into ideas and events (Abdul Rahim Ismail, 2010, 69)
First: The problem of the study:
The problem of the study was determined by the low level of first year middle school students in reading comprehension skills and awareness of reading processes, which requires the development of these skills using modern strategies, and among these strategies is the e-reading strategy, and to address this problem the researcher answered the following questions:
1. What are the appropriate reading comprehension skills for middle school students?
2. What are the dimensions of awareness of appropriate reading processes for middle school students?
3. What are the foundations for building the proposed strategy in e-reading to develop reading comprehension skills and awareness of reading processes for middle school students?
4. What is the effectiveness of this strategy in developing the reading comprehension skills of first year middle school students?
5. What is the effectiveness of this strategy in developing the dimensions of awareness of reading operations for first year preparatory students?
6. Is there a positive correlation between developing reading comprehension skills and awareness of reading processes?
Second: Study tools:
The tools of the current study were the following:
• List of reading comprehension skills needed for first year middle school students.
• A list of the dimensions of awareness of the necessary reading processes for first year preparatory students.
• Reading comprehension test for first year middle school students.
• Awareness scale of reading operations for first year middle school students
Third: Study Procedures:
The procedures of the current study were determined as follows:
1. Determining the necessary reading comprehension skills for middle school students
2. Determining the dimensions of awareness of the necessary reading processes for students of the first year of middle school
3. Determine the procedural steps of the e-reading strategy
4. Preparing a reading comprehension test and a measure of reading awareness and control.
5. Choosing two groups: an experimental group taught using the e-reading strategy, and a control group taught using the used method.
6. Applying the reading comprehension test, and the reading process awareness scale, by advance to the two groups.
7. Teaching the experimental group using the e-reading strategy.
8. Applying the reading comprehension test and the reading process awareness scale by the two groups.
9. Data monitoring and statistical processing.
10. Analyzing and interpreting the results.
11. Providing recommendations and suggestions.
Fourth: Study hypotheses:
The current study sought to verify the validity of the following hypotheses:
1. There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the control group and the experimental group in the pre-test reading comprehension.
2. There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the control group and the experimental group in the scale of awareness of pre-reading operations.
3. There are statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the control group and the experimental group in the post-comprehension test.
4. There are statistically significant differences at the level of 0.05 between the mean scores of the control group and the experimental group in the post-reading process awareness scale.
5. There is a positive, statistically significant correlation between reading comprehension skills and awareness of reading operations.
Fifth: Study results:
In light of the procedures followed by the current study, it reached the following:
• The effectiveness of the strategy in developing reading comprehension and awareness of reading processes for first year preparatory students.
• There are statistically significant differences at the level of significance (α=0.01) between the mean scores of the experimental and control group in the post-test reading comprehension, in favor of the experimental group.
• There are statistically significant differences at the level of significance (0.01 α) between the mean scores of the experimental and control group in the post-reading process awareness scale, in favor of the experimental group.
Sixth: Study recommendations:
In light of the results of the current study, the researcher recommends the following:
• The necessity of applying e-learning in schools, especially after the spread of the Corona pandemic along with face-to-face education.
• The need to develop reading comprehension skills and awareness of reading processes together for students.
• The necessity of diversity in teaching methods and the use of stimulating teaching aids in proportion to the nature of the educational situation and reading topics and what suits the nature of preparatory stage students
• The necessity of urging students of the educational stages to use their minds to understand what they read in all academic courses, not only the Arabic language and its reading topics.
Seventh: Study Suggestions:
In light of the results and recommendations of the current study, the researcher presents a set of research proposals related to the topic of the current study as follows:
• A program based on electronic reading to develop rhetorical understanding among secondary school students.
• A program based on electronic reading to develop grammatical concepts for primary school students.
• Evaluating reading books in the light of the developments of the age and the fourth revolution.
• A proposed conception for teaching multiple reading topics in light of the Corona pandemic using e-learning systems.