Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
المناخ الأسري كمنبيء للتنمر الإلكتروني لدى طلاب المرحلة الثانوية/
المؤلف
احمد، ايمان احمد ابو الحسن.
هيئة الاعداد
باحث / ايمان احمد ابو الحسن احمد
مشرف / ماجى وليم يوسف
مشرف / عبير نصر الدين
مناقش / بدرية كمال
مناقش / نادية اميل
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
138ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس الاجتماعي
الناشر
تاريخ الإجازة
7/3/2022
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 150

from 150

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى فحص العلاقة بين المناخ الأسري والتنمر الإلكتروني لدى طلاب المرحلة الثانوية، ومدى الإسهام النسبي للمناخ الأسري في حدوث التنمر الإلكتروني، والكشف عن دلالة الفروق بين الذكور والإناث في التنمر الإلكتروني، ومعرفة مستوى التنمر الإلكتروني لدى طلاب المرحلة الثانوية( عينة الدراسة)، ولتحقيق أهداف الداسة قامت الباحثة باستخدام المنهج الوصفي لمناسبته لأهداف وأسئلة الدراسة الحالية، وتمثلت عينة البحث الوصفية في (300) طالب وطالبة من طلاب الصف الثالث الثانوي، واشتملت أدوات البحث على مقياس المناخ الأسري (إعداد الباحثة)، ومقياس التنمر الإلكتروني ( ترجمة وإعداد الباحثة )، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها أن هناك علاقة ارتباطية موجبة بين المناخ الأسري والتنمر الإلكتروني لدى طلاب المرحلة الثانوية، وأنه يمكن التنبؤ بالتنمر الإلكتروني من خلال المناخ الأسري، كما أن هناك فروق دالة إحصائياً بين الذكور والإناث في مستوى التنمر الإلكتروني في اتجاه (الإناث)، كما توصلت النتائج إلى ارتفاع مستوى التنمر الإلكتروني لدى طلاب المرحلة الثانوية، وأن المناخ الأسري السائد لدى المتنمرين إلكترونياً هو مناخ أسري غير سوي، وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات ببحوث أخرى مستقبلية.
الكلمات المفتاحية:
المناخ الأسري - التنمر الإلكتروني - طلاب المرحلة الثانوية
Abstract
The study aimed to examine the relationship between the family climate and cyberbullying among high school students, the relative contribution of the family climate to occurrence of cyberbullying, to reveal the significance of differences between males and females in cyber bullying, and to know the level of cyber bullying among high school students (Sample study), and to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach due to its appropriateness to the objectives of the current study as well as to the questions it addresses.the descriptive research sample consisted of (300) studentsfrom the third grade high school, and the research tools included The family climate (prepared by the researcher), and the cyber bullying scale (translated and preparated by the researcher). The finding of the study showed a number of results, the most important of which is that there is a positive correlation between the family climate and cyber bullying in high school students, that cyber bullying can be predicted through the family climate, that there are statistically significant differences between males and females in the level of cyber bullying in the direction of (females), and the results have found a level of cyber bullying among high school students is high, and that the prevailing family climate among cyber bullies is an abnormal one. In light of these research finding,a number of recommendations and suggestions were presented for future studies.
Key Words:
Family Climate – Cyber Bullying – High school students.