Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
التقييم الدينامى لنظم العمليات المعرفية لأطفال ما قبل المدرسة ذوى القدرات الخاصة ”دراسة تجريبية”/
المؤلف
عيسى، وفاء محمود هاشم.
هيئة الاعداد
باحث / وفاء محمود هاشم
مشرف / سعد عبد الرحمن
مشرف / حسنية غنيمى
مناقش / سهام على
مناقش / اسماء محمد
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
256ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الصحة (العلوم الاجتماعية)
الناشر
تاريخ الإجازة
23/9/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تربية الطفل
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 282

from 282

المستخلص

ملخص الدراسـة
تتكون الدراسة من أربعة فصول؛ يعرض الفصل الأول مدخل إلى الدراسة، الفصل الثانى الإطار النظرى والدراسات السابقة للدراسة، الفصل الثالث يقوم بعرض منهج الدراسة وإجراءاتها، الفصل الرابع وفيه نتائج الدراسة وتفسيرها، وصولاً إلى المراجع والملاحق.
مشكلة الدراسة:
إنبثقت مشكلة الدراسة الحاليةإنطلاقاً من حاجة المجتمع إلى فئة الموهوبين والموهوبين ذوى صعوبات التعلم بما يسهم فى تحسين طرق تشخيصهم وتقييمهم بإسلوب ومنهج علمى سليم يقف على أساس نظرى متكامل فى التشخيص والتقييم والعلاج، وتحقيق ذلك يتطلب تبنى استراتيجية للتقييم تتضمن إصدار الأحكام بشكل عملى بناءاً على إختبارات العمليات المعرفية والبناء المعرفى، وهنا برزت الحاجة إلى استخدام المنحى الدينامى فى التقييم الذى يأخذ فى الإعتبار أسلوب وعمليات النمو العقلى والعمليات المعرفية، والبناء المعرفى للطفل، تلك التى تلعب دوراً هاماً فى التشخيص تمهيداً للتخطيط والإثراء هذا من ناحية، والتحرر من نظام التقييم التقليدى الذى يعتمد على شكل المخرجات وطبيعتها من ناحية أخرى.
كما ساعد على تحديد مشكلة البحث ملاحظات الباحثة وقيامها باستطلاع رأى معلمات رياض الأطفال وملاحظاتهم الدقيقة حول الأطفال الموهوبين، حيث وجدت الباحثة شكوى دائمة من المعلمات عن وجود أطفال يظهر عليهم خصائص الموهبة ولكنهم فى ذات الوقت يواجهون مشكلات تعلم تتضح فى نتائج إختباراتهم التحصيلية للأنشطة المقدمة لهم، وهم (فئة الموهوبين ذوى صعوبات التعلم)، كما أنهم يواجهون مشكلة دائمة أيضا فى تشخيص وتقييم هؤلاء الأطفال، فهم يرغبون فى مساعدتهم واستغلال قدراتهم على نحو صحيح.
فمنظومة التقييم المعرفى ترتكز إلى إطار نظرى متكامل وهو نظرية العمليات المعرفية PASS للعالم (نجليرى داس، Naglieri J.P Das) حيث تتضمن مجموعة من الإختبارات للعمليات المعرفية الأربع (التخطيط، الانتباه، التآنى، التتابع) بهدف التعرف على البناء المعرفى للأطفال الموهوبين والأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم والفرق بين أدائهم بالمنحى التقليدى والمنحى الدينامى، وتستخدم للتشخيص الفارقى بين وجود قصور فى العمليات المعرفية أو عدم وجود قصور، وإعداد برنامج لتنمية نقاط الضعف وأوجه القصور.
وهذا ما تسعى إليه الدراسة الحالية، حيث تسعى إلى تشخيص العمليات المعرفية لدى طفل الروضة الموهوب وطفل الروضة الموهوب ذو صعوبات التعلم من خلال تطبيق منظومة التقييم المعرفى بالمنحى التقليدى والدينامى، للتعرف على الفروق بين التقييم الدينامى والتقليدى فى تقييم أداء الأطفال الموهوبين والأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم، وتحديد مستويات التدخل الوسيط التى يحتاج إليها كل منهم للوصول لأقصى أداء ممكن، ومن ثم تقديم برنامج لتنمية نقاط القوة ومعالجة أوجة القصور فى العمليات المعرفية وفقا لنظرية PASS.
وبناء على ماسبق فإن مشكلة الدراسة تتحد فى محاولة الإجابة على التساؤلات الأتية:
1- إلى أى مدى توجد فروق بين الأطفال الموهوبين والأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم فى نتائج التقييم الدينامى؟
2- إلى أى مدى توجد فروق بين التقييم الدينامى والتقييم التقليدى بالنسبة لبعض العمليات المعرفية (التخطيط، والانتباه والتآني والتتابع) فى تقييم أداء الأطفال الموهوبين والموهوبين ذوى صعوبات التعلم.
3- هل توجد فروق بين نتائج التقييم الدينامى للأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم ونتائج التقييم التقليدى للأطفال الموهوبين فى الدرجة الكلية وفى درجات العمليات (PASS) (التخطيط، والانتباه، والتآني،التتابع) ؟
4- ما الأثر الذى يحدثة البرنامج المقترح فى تنمية بعض العمليات المعرفية وفقا لنظرية PASS لدى أطفال الروضة الموهوبين ذوى صعوبات التعلم ؟
أهمية الدراسة:
الأهمية النظرية:
5- تعد الدراسة إثراءاً للأطر النظرية التى تلقى الضوء على التقييم الدينامى للعمليات المعرفية لما له من أهمية فى تقييم أداء الموهوبين والموهوبين ذوى صعوبات التعلم، على أسس علمية.
6- تتناول الدراسة فئة هامة فى المجتمع، وهى فئة الأطفال الموهوبين والموهوبين ذوى صعوبات تعلم.
7- تطبيق التقييم الدينامى فى تقييم أداء الأطفال الموهوبين والموهوبين ذوى صعوبات التعلم لبعض العمليات المعرفية.
8- طبيعة المرحلة العمرية التى يجرى عليها البحث، وهى مرحلة الروضة التى يعتبرها العلماء على إختلاف تخصصاتهم وتوجهاتهم أهم وأخطر المراحل العمرية للنمو الإنسانى.
الأهمية التطبيقية :
5- تقديم بعض الأدوات الجديدة التى تفيد الباحثين فى مجال الكشف عن أطفال الروضة الموهوبين (قائمة تشخيص أطفال الروضة الموهوبين).
6- تطبيق إجراءات التدخل الدينامى مع الأطفال الموهوبين والأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم، ومعرفة مدى الإستفاده منه.
7- إعداد برنامج للأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم فى ضوء نظرية Passكتصور حديث للذكاء الانسانى.
8- تقدمالدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحاتالتى تفيد المتخصصين فى مجال الطفولة .
أهداف الدراسة:
5- الكشف عن الفروق بين التقييم الدينامى والتقييم التقليدى للعمليات المعرفيةPASS)) لدى أطفال الروضة الموهوبين وأطفال الروضة الموهوبين ذوى صعوبات التعلم.
6- الكشف عن الفروق بين التقييم الدينامى للعمليات المعرفية (PASS) لدى أطفال الروضة الموهوبين والموهوبين ذوى صعوبات التعلم.
7- التحقق من فاعلية برنامج فى تنمية العمليات المعرفية فى ضوء نظرية PASS لدى الأطفالالموهوبين ذوى صعوبات التعلم.
فروض الدراسة
11) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات الأطفال الموهوبين فى الأداء بالمنحى التقليدى مقارنة بالأداء بالمنحى الدينامى فى العمليات المعرفية PASS (التخطيط، والانتباه، والتآنى، والتتابع) لصالح الأداء بالمنحى الدينامى.
12) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم فى الأداء بالمنحى التقليدى مقارنة بالأداء بالمنحى الدينامى فى العمليات المعرفية PASS (التخطيط، والانتباه، والتآنى، والتتابع) لصالح الأداء بالمنحى الدينامى.
13) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال الموهوبين وبين متوسطات رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم فى الأداء بالمنحى الدينامى فى العملياتالمعرفية PASS (التخطيط، والانتباه، والتآني، التتابع) لصالح الأطفال الموهوبين.
14) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات التقييم الدينامى للأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم ومتوسطى رتب درجات التقييم التقليدى للأطفال الموهوبين فى العمليات المعرفية PASS لصالح التقييم الدينامى للأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم.
15) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم فى العمليات الأربعة PASS (التخطيط، والانتباه، والتآني، والتتابع) قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح التطبيق البعدى.
حدود الدراسة
2- الحدود الزمنية:طبقت الدراسة خلال الفصل الدراسى الأول وبداية الفصل الدراسى الثانى إلى منتصف شهر مارس لعام (2019-2020).
2-الحدودالمكانية: تم تطبيق الدراسةفى روضات (السيدة خديجة التجريبية – أبوبكر الصديق التجريبية- على بن ابى طالب التجريبية) التابعات لإدارة المطرية بمحافظة القاهرة.
3-الحدود البشرية:تكونت العينة من (11) طفلا وطفلة (إناث، وذكور) من الأطفال الموهوبين تراوحتأعمارهم الزمنية من (5-7) سنوات، ومن(8) طفلاً وطفلة أطفال (إناث، وذكور) من الأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم تراوحت أعمارهم من (5-7).
إجراءات الدراسة:
 دراسة نظرية حول موضوع الدراسة.
 الإطلاع على الدراسات السابقة المتعلقة بموضوع الدراسة.
 اختيار عينة الدراسة من الأطفال الموهوبين والموهوبين ذوى صعوبات التعلم من (5-7) سنوات فى رياض الأطفال.
 إعداد الأدوات الخاصة بالدراسة.
 إجراء دراسة استطلاعية للتأكد من صدق وثبات المقاييس والأدوات.
 تطبيق مقياس منظومة التقييم المعرفى بالمنحى التقليدى على عينة الدراسة.
 تطبيق مقياس منظومة التقييم المعرفى بالمنحى الدينامى على عينة الدراسة.
 تطبيق البرنامج على عينة الأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم.
 إجراء القياس البعدى للبرنامج.
 تسجيل النتائج ومعالجتها بالأساليب الإحصائية وتفسيرها.
 تقديم التوصيات والبحوث المقترحة فى ضوء نتائج الدراسة.
أدوات الدراسة:
لإتمام إجراءات الدراسة تم الاستعانة بالأدوات الآتية:
• اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لرافن لقياس الذكاء.
(تقنيين حسن،2016)
• قائمة تشخيص أطفال الروضة الموهوبين. (إعداد الباحثة)
• اختبار التفكير الابتكارى عند الأطفال باستخدام الحركات و الأفعال.
(إعداد: تورانس، وترجمة ثابت،2010)
• قائمة صعوبات التعلم النمائية لأطفال الروضة.
(إعداد: عبدالله، 2006)
• مقياس منظومة التقييم المعرفى م.ت.م (الكاس) CAS
(إعداد: نجليرى، وقام باعداده للبيئة المصرية الديبوالأعسر,2006)
• برنامج لتنمية أوجه القصور فى العمليات المعرفية لمنظومة التقييم المعرفىلأطفال الروضة الموهوبين ذوى صعوبات التعلم فى ضوى نظرية PASS.(اعداد: الباحثة)
نتائج الدراسة:
1) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات الأطفال الموهوبين فى الأداء بالمنحى التقليدى مقارنة بالأداء بالمنحى الدينامى فى العمليات المعرفية PASS (التخطيط، والانتباه، والتآنى، والتتابع) لصالح الأداء بالمنحى الدينامى.
2) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم فى الأداء بالمنحى التقليدى مقارنة بالأداء بالمنحى الدينامى فى العمليات المعرفية PASS (التخطيط، والانتباه، والتآنى، والتتابع) لصالح الأداء بالمنحى الدينامى.
3) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال الموهوبين وبين متوسطات رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم فى الأداء بالمنحى الدينامى فى العملياتالمعرفية PASS (التخطيط، والانتباه، والتآني، التتابع) لصالح الأطفال الموهوبين.
4) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات التقييم الدينامى للأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم ومتوسطى رتب درجات التقييم التقليدى للأطفال الموهوبين فى العمليات المعرفية PASS لصالح التقييم الدينامى للأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم.
5) توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات الأطفال الموهوبين ذوى صعوبات التعلم فى العمليات الأربعة PASS (التخطيط، والانتباه، والتآني، والتتابع) قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح التطبيق البعدى.
الكلمات المفتاحية:Keywords:
- التقييم الدينامى – Dynamic assessment
– Cognitive processes - العمليات المعرفية
– Gifted kindergarten children - أطفال الروضة الموهوبين
ٍSummary
Summary of the study
The current study has been shaped of four chapters where the first chapter presents the entrance to the study,The second chapter shows the theoretical framework and previous studies,The third chapter demonstrates methodology of the study and procedures,tools and the hypotheses, The fourth chapter results of the study,its interpretation, the recommendations and the proposed research.
Problem of the study:
- The current study problem came from the community’s need for the gifted and gifted with learning disabilities which contribute to improving their methods of diagnose and assessment in a sound scientific method or approach that stands on an integrated theoretical basis in diagnosis, assessment and treatment, and achieving that requires adopting an assessment strategy that includes making judgments in a practical way based on the tests of cognitive processes and cognitive construction, and here the need emerged to use the dynamic assessment in evaluation which takes into account the method and processes of mental development and cognitive processes, and cognitive construction of the child, those that play an important role in diagnosis for planning and enrichment on the one hand, and freedom from the traditional assessment system that depends on the form of outputs and their nature on the other hand.
- It also helped to define the research problem, the researcher’s observations and her survey of kindergarten teachers ’opinions and their accurate observations about gifted children, as the researcher found a permanent complaint from the teachers about the presence of children have the properties of talent, but at the same time they face learning problems that are evident in the results of their attained tests of the activities presented to them, They are (the category of the gifted with learning disabilities), and they also face a permanent problem of the diagnosis and assessment of these children, they want to help them and use their abilities correctly.
- The cognitive assessment system is based on an integrated theoretical frame, which is the theory of cognitive processes (PASS) of scientist(Naglieri J.P Das)which includes a set of tests for the four cognitive processes (planning, attention, simultaneity and succession) aiming to identify the cognitive structure of gifted children and gifted children with learning disabilities and the difference between their performance in the traditional and dynamic assessment, and it is used for the differential diagnosis between the presence of a lack of cognitive processes or the absence of lack , And preparing a program to develop weaknesses and shortcomings.
In the light of the above, Study questions:
1- To what extent are there differences between gifted and gifted children with learning disabilities in the results of the dynamic assessment?
2- To what extent there are differences between the dynamicassessment and the traditionalassessment for some cognitive processes(planning, attention, simultaneity and succession) in evaluating the performance of gifted and gifted children with learning disabilities.
3- Are there differences between the results of the dynamicassessment of gifted children with learningdisabilities? And the results of the traditionalassessment of gifted children in the total degree and in the degreesof four processes (PASS)(planning, attention, simultaneity and succession)?
4- What is the effect of the proposed program on developing some cognitive processes according to PASS theory for gifted kindergarten children with learningdisabilities?
Objectives of the study:
1- Detecting the differences between the dynamic assessment and the traditional assessment of cognitive processes (PASS) of gifted kindergarten children and gifted kindergarten children with learning disabilities.
2-Detectingthe differences between the dynamic assessment of cognitive processes (PASS) among gifted kindergarten children and gifted kindergarten children with learningdisabilities.
3- Verifying the effectiveness of a program in developing cognitive processes in the light of the PASS theory for gifted children with learningdisabilities.
Importance of the study:
-Theoretical importance:
1- The study is an enrichment of theoretical frames that shed light on the dynamic assessment of cognitive processes because of its importance in evaluating the performance of the gifted and the gifted with learning disabilities, on scientific foundations.
2- The study shows an important group in society, which is the category of gifted children and gifted children with learning disabilities.
3- The nature of the age stage in which research deal with, it is the kindergarten stage, which scientists of different specialties consider the most important and most dangerous age stages of human development.
4- Applying dynamicassessment in evaluating the performance of giftedchildren and gifted children with learningdisabilities for some cognitive processes.
Application importance:
1- Providing some new tools that benefit researchers to reveal gifted kindergarten children (list of diagnosis of gifted kindergarten children).
2- Applying the procedures of dynamic intervention with gifted children and gifted children with learning disabilities, and knowing the extent of benefiting from it.
3- Preparing a program for gifted children with learning disabilitiesin the light of (PASS) theory as a modern view of human intelligence.
4- The study presents a set of recommendations and proposals that benefit specialists in childhood field.
Study hypotheses:
1) There arestatistically significant differences between the mean ranks of gifted children in performance with the traditional assessment compared to performance with the dynamicassessmentin cognitive processes PASS (planning, attention, simultaneity and succession) for performance with the dynamicassessment.
2) There are statistically significant differences between the meanranks for gifted children with learning disabilities in performance with the traditionalassessment compared to performance with the dynamic assessment in cognitive processes (planning, attention, simultaneity and succession) for performance with the dynamicassessment.
3) There are statistically significant differences between the meanranks for gifted children and between the meanranks for gifted children with learningdisabilitiesin performance with dynamicassessment in cognitive processes PASS(planning, attention, simultaneity and succession) for the sake of gifted children.
4) There are statistically significant differences between the average ranks of the dynamic assessment degrees for gifted children with learningdisabilities and the average ranks of the traditionalassessment degrees for gifted children in cognitive processesPASSfor dynamicassessment of gifted children with learning disabilities.
5) There are statistically significant differences between the mean ranks for gifted children with learningdisabilitiesin the four processes PASS (planning, attention, simultaneity and succession) before and after applying the program.
Study boundaries:
1- Time limits: The study was applied during the first semester and the beginning of the second semester until the middle of March of the year (2019-2020).
2- Spatial boundaries: The study was applied in Rawdat (Al-Sayyida Khadija Experimental - Abu Bakr Al-Siddiq Experimental - Ali Bin Abi Talib Experimental) affiliated to Al-Matareya Administration in Cairo Governorate.
3- Humanboundaries: The sample consisted of (11) children (females and males) from gifted children whose ages ranged from (5-7) years, and from (8) children (females and males) from gifted children with learningdisabilitieswhose ages ranged from (5-7).
Study procedures:
 A theoretical study on the subject of the study.
 Access to previous studies related to the subject of the study.
 Selecting the sample of the study from gifted children and gifted children with learning disabilities from (5-7) years in kindergarten.
 Preparing study tools.
 Doing a survey study to ensure the validity and reliability of the measures and tools.
 Applying the scale of cognitive assessment system with the traditional assessment to the study sample.
 Applying the scale of the cognitive assessment system with the dynamicassessment on the study sample.
 Applying the program to a sample of gifted children with learningdisabilities.
 Recording the results, processing them with statistical methods, and interpret them.
 Presenting recommendations and proposed researches in light of the study results.
Study tools:
To complete the study procedures, the following tools were used:
1) Testing color sequence matrices (for Raven) for measurement of intelligence. (Hassan, 2016)
2) Diagnostic list for gifted kindergarten children. (Prepared by the researcher)
3) Testing innovative thinking forTorrance for children by using movements and actions.
4) List of developmental learning disabilities for kindergarten children. (Prepared by: Abdullah, 2006)
5) Cognitive Assessment System Scale (CAS)
(Prepared by: Negleri, prepared for the Egyptian Environment by El-Dibo Al-Asar, 2006)
6) A program to develop shortcomings in the cognitive processes of the cognitive assessment system for gifted kindergarten children with learning disabilities in the light of the (PASS) theory. (Prepared by: the researcher)
Study results:
1) There arestatistically significant differences between the mean ranks of gifted children in performance with the traditional assessment compared to performance with the dynamicassessmentin cognitive processes PASS (planning, attention, simultaneity and succession) for performance with the dynamicassessment.
2) There are statistically significant differences between the meanranks for gifted children with learning disabilities in performance with the traditionalassessment compared to performance with the dynamic assessment in cognitive processes (planning, attention, simultaneity and succession) for performance with the dynamicassessment.
3) There are statistically significant differences between the meanranks for gifted children and between the meanranks for gifted children with learningdisabilitiesin performance with dynamicassessment in cognitive processes PASS(planning, attention, simultaneity and succession) for the sake of gifted children.
4) There are statistically significant differences between the average ranks of the dynamic assessment degrees for gifted children with learningdisabilities and the average ranks of the traditionalassessment degrees for gifted children in cognitive processesPASSfor dynamicassessment of gifted children with learning disabilities.
5) There are statistically significant differences between the mean ranks for gifted children with learningdisabilitiesin the four processes PASS (planning, attention, simultaneity and succession) before and after applying the program.