Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تطوير دور الإعلام المدرسي في التنمية الشخصية للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة بمصر/
المؤلف
محمد، رجــب محمــد جــودة .
هيئة الاعداد
باحث / رجب محمد جودة
مشرف / حنان اسماعيل
مشرف / زينب عبد العزيز
مناقش / سهير الجيار
مناقش / السيد سلامة
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
276ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
21/2/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 295

from 295

المستخلص

مستخلص:
تطوير دور الإعلام المدرسي في التنمية الشخصية للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة بمصر
هدفت الدراسة إلى تطوير دور الإعلام المدرسي في التنمية الشخصية للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة بمصر على ضوء خبرات الاتجاهات العالمية المعاصرة، بتقديم تصور مقترح لتطويره.
ولتحقيق ذلك الهدف قامت الدراسة بتناول الأسس النظرية لمدارس ذوي الاحتياجات الخاصة (فئة الصم والبكم - وفئة المكفوفين)، من حيث سياستها التعليمية، وفلسفتها، وأهدافها، والتحديات التي تواجهها لتحقيق أهدافها داخل الحقل التعليمي، واستعرضت الدراسة دور الإعلام المدرسي في كلاً من: المملكة المتحدة ( إنجلترا- ويلز- إسكتلندا - إيرلنداالشمالية )، ألمانيا، روسيا، كندا، الولايات المتحدة الامريكية- من خلال المحاور التالية نبذة مختصرة عن الموقع الجغرافي لكل دولة على حده، نشأة الإعلام المدرسي، أهمية الإعلام المدرسي وأهدافه، المناهج الدراسيةوعلاقتها بالإعلام المدرسي، التحديات التي تواجه الإعلام المدرسي وذلك للاستفادة من الخبرات الناجحة في هذا المجال.
كما تناولت الدراسة دور الإعلام المدرسي في مصر من حيث نشأته وتطوره وأهدافه ومبادئه، ودور أخصائي الإعلام المدرسي في مدارس ذوي الاحتياجات الخاصة، وتنمية الاخصائيين مهنياً، والصعوبات التي تواجههم في القيام بعملهم، كما تم إجراء دراسة ميدانية عن واقع الإعلام المدرسي بمدارس ذوي الاحتياجات الخاصة، لمعرفة الوضع الراهن وتحديد نقاط القوة والضعف، والتوصل لمتطلبات تطويرها.
وبناءً على ما توصلت له الدراسة النظرية والميدانية تم وضع تصور مقترح لتطوير دور الإعلام المدرسي في التنمية الشخصية للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة بمصر.
الكلمات المفتاحية:
الإعلام المدرسي - مدارس ذوي الاحتياجات الخاصة - أخصائي الاعلام المدرسي – التنمية الشخصية - الدور.
Abstract
Developing the role of school media in the personal development of students with special needs in Egypt.
The study aimed to develop the role of the school media in the personal development of students with special needs in Egypt in the light of the experiences of contemporary global trends, by presenting a proposed vision for its development.
To achieve this goal, the study examined the theoretical foundations of schools for people with special needs (the deaf and dumb class - and the blind group), in terms of its educational policy, philosophy, goals, and challenges it faces in achieving its goals within the educational field. The study reviewed the role of school media in both: the United Kingdom (England - Wales - Scotland - Northern Ireland), Germany, Russia, Canada, and the United States of America - through the following axes (a brief description of the geographical location of each country separately, the origin of school media, the importance of school media and its goals, curricula and their relationship to media School, challenges facing the school media) in order to benefit from the successful experiences in this field.
The study also examined the role of the school media in Egypt in terms of its origin, development, goals and principles, the role of the school media specialist in schools with special needs, the development of specialists professionally, and the difficulties they face in carrying out their work, and a field study was also conducted on the reality of the school media in schools with special needs, To know the current situation and identify the strengths and weaknesses, and reach the requirements for its development.
Based on the findings of the theoretical and field study, a proposed vision was developed to develop the role of school media in the personal development of students with special needs in Egypt.
Key words:
School media .Schools special needs. School Media Specialist.Personal development- the role.