Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تصميمان لوحدات التعلم المصغر الإلكترونية في نموذج الفصل المقلوب وأثرهما على تنمية مهارات التعلم الذاتي وحل المشكلات الرياضية لدى الطلاب/
المؤلف
سابق، سمر سابق مـحمد.
هيئة الاعداد
باحث / سمر سابق
مشرف / حنان محمد الشاهر
مشرف / نيفين منصور
مناقش / عبد اللطيف الجزار
مناقش / منال عبد العال
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
405ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
تكنولوجيا التعليم
الناشر
تاريخ الإجازة
20/11/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تكنولوجيا التعليم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 415

from 415

المستخلص

(المستخلص)
هدف هذا البحث إلى التوصل لأثر التصميمين (الخطي- التفاعلي) لوحدات التعلم المصغر الإلكترونية في نموذج الفصل المقلوب على تنمية مهارات التعلم الذاتي وحل المشكلات الرياضية لدى طالبات الصف العاشر الثانوي، وللوصول إلى هذا الهدف تم تحديد معايير تصميم بيئة التعلم المقلوب القائمة على وحدات التعلم المصغر الإلكترونية، وفي الفصل المدرسي، ثم قامت الباحثة بتصميم وتطوير بيئة التعلم المقلوب القائمة على وحدات التعلم المصغر الإلكترونية بنمطيها (الخطي- التفاعلي)، وتصميم وتطوير بيئة التعلم المقلوب في الفصل المدرسي، في ضوء تلك المعايير، وبتطبيق نموذج للتصميم التعليمي.
استخدمت الباحثة منهج البحث التطويري، وقد تكونت العينة من (64) طالبة من طالبات الصف العاشر من المرحلة الثانوية بمدرسة صباح السالم الثانوية بنات التابعة لإدارة منطقة مبارك الكبير التعليمية، بدولة الكويت، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين، تكونت كل مجموعة من (32) طالبة وتم تخصيصهم عشوائيًا على مجموعتي البحث في تصميم تجريبي ذو المجموعة التجريبية الممتد مع القياس القبلي والبعدي، كما قامت الباحثة بإعداد أدوات البحث والتي اشتملت على مقياس التقييم الذاتي للتعلم الذاتي، واختبار حل المشكلات الرياضية قبلي/ بعدي، وبطاقة تقييم مهارات الطالبات في حل المشكلات الرياضية، ومقياس الفصل المقلوب، وقد تم التأكد من صدق وثبات هذه الأدوات وصلاحيتها للقياس.
وقد تم معالجة البيانات إحصائيًا باستخدام نظام المعلومات الإحصائي (SPSS)، وكشفت النتائج عن وجود أثر لكل نمط من نمطي التصميم على تنمية مهارات التعلم الذاتي، وحل المشكلات الرياضية، وتوصلت كذلك لوجود فروق دالة إحصائيًا بين نمطي التصميم (الخطي- التفاعلي) في تنمية مهارات التعلم الذاتي وحل المشكلات الرياضية بين المجموعتين التجريبيتين، لصالح المجموعة التجريبية الثانية (نمط التصميم التفاعلي) وفي ضوء ذلك قدمت الباحثة التوصيات والمقترحات للاستفادة من نتائج البحث.
الكلمات المفتاحية:
الفصل المقلوب، التعلم المصغر، مهارات التعلم الذاتي، مهارات حل المشكلات الرياضية.
(Abstract)
The present research aims at exploring the effect of two designs (linear - interactive) of electronic micro-learning units in the flipped classroom model on developing self-learning skills and solving mathematical problems among tenth grade secondary school students, and to achieve this goal, the design standards for flipped learning environment based on micro-learning units, and in the classroom, were determined. The researcher then designed and developed the flipped learning environment based on the electronic micro-learning units in its two modes (linear - interactive), and the design and development of the flipped learning environment in the classroom, through applying an ISD Model.
The researcher used the development research methodology, and the sample consisted of (64) female students from the tenth grade of high school at Sabah Al-Salem Secondary School for Girls affiliated to the Mubarak Al-Kabeer Educational District Administration. In the State of Kuwait, they were divided into two experimental groups, each consisted of (32) female students, and these assigned randomly to the two research groups in an experimental design with an Extend of control group pretest, posttest design, and the researcher also prepared research tools that included a self-learning scale, the pre- post/ post- achievement test to measure the mathematical problem-solving, card of students’ skills in solving mathematical problems, and the flipped learning scale, and the validity and reliability of these tools and their validity for measurement were confirmed.
The data were statistically analyzed using (SPSS), the results revealed the effect of each type of the two design patterns on developing self-learning skills and solving mathematical problems and found statistically significant differences between the two design type (Linear- Interactive) in developing skills, Self-learning and mathematical problem solving between the two experimental groups, For the second experimental group type (interactive design) and considering this the researcher made recommendations and suggestions to benefit from the results of the research.
Key words:
Flipped classroom, micro-learning, mathematical problem-solving skills, self-learning skills.