Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تقييم الأقران داخل المجموعات وبينها في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية لتنمية مهارات البرمجة والرضا لدى طلاب تكنولوجيا التعليم/
المؤلف
عبد الناصر، محمود محمد عبد العزيز .
هيئة الاعداد
باحث / مجمود محمد عبد العزيز
مشرف / محمد عطية خميس
مشرف / حنان اسماعيل
مناقش / محمد فوزى
مناقش / زينب حسن
تاريخ النشر
2022
عدد الصفحات
358ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
تكنولوجيا التعليم
الناشر
تاريخ الإجازة
7/3/2022
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تكنولوجيا التعليم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 331

from 331

المستخلص

ملخص البحث
مقدمة
يعد تطوير عملية التقييم، أحد المداخل المهمة والواقعية عند السعي لتطوير أي نظام تعليمي؛ ذلك لما يستلزمه تطوير عملية التقييم من تطوير لكافة عمليات وجوانب النظام التعليمي بأكمله، بداية بالأهداف التعليمية ومرورًا بعمليات تنظيم المحتوى واستراتيجيات التدريس وأنماط وأساليب التعلم، وأنشطة ومهام التعلم وتحديد أدوار كل من المعلم والمتعلم، كما تضمن عملية التطوير لتقييم الطلاب تحسين النظام التعليمي بأكمله.
وشهد هذا الميدان تحولات متسارعة من المدخل التقليدي، والمعتمد على تقييم المعلم للطالب في جوانب معرفية محددة، إلى المدخل متعدد الأبعاد والذي تبني أساليب التقييم البديل، والتي تحول الطالب من عنصر متلقي إلى كيان فاعل يشارك في عمليات التقييم من خلال أنشطة تعكس تمكنه من المهارات المعرفية المختلفة (صلاح الدين علام، 2004)، ومن هذه الأساليب تقييم الأقران وهو ذلك النوع من التقييم الذي يُسند فيه للطالب عملية إصدار حكم على أعمال أقرانه وفق أسس وقواعد واضحة (Mayfield, Tombaugh, 2019).
ووفقًا للتوجهات الحديثة في التعلم، يُعد إشراك الطالب في عملية التعلم والتقييم ضرورة؛ لتحقيق الأهداف المطلوبة، حيث يعتمد استخدام أسلوب تقييم الأقران على أساس أن عملية تحقيق الطالب لنواتج التعلم تتم من خلال عمليات معرفية عميقة ومعقدة، لذلك يُعد الطالب أكثر قدرة على إصدار الحكم من المعلم الذي يعتمد في تقييمه لواجبات التلاميذ على معرفة سابقة بموضوع التعلم وليس على عملية تعلم حديثة ومتعمقة (Race, 2001) كما أن هذا النوع من التقييم يُسهم في تطوير شخصية المتعلم بصورة أكثر شمولًا وعمقًا، بالإضافة إلي ذلك فإن التحول الإجباري نحو التعلم عن بُعد والذي فرضته جائحة (كوفيد-19)، واحتمالية استمراره؛ جعل هناك حاجة ملحة إلي التوسع في توظيف أساليب التقييم البديل مثل تقييم الأقران.
كما أكد كل من فلشيكوف (2001, p.16) Falchikov وكيبيل وآخرون (2006, p. 456) Keppell, et al على أن تقييم الأقران يهدف إلي توظيف قدرة المتعلمين على إصدار أحكام مستقلة خاصة بهم على أعمال الأخرين بحيث يمكن تطويرها وفق مجموعة من المعايير، فهي تحفز الطلاب وتشجعهم على المشاركة والمسؤولية، وإنشاء إطار أكثر وضوحًا، وتعمل على تعزيز التفوق، والاهتمام بمهارات التعلم وزيادة التغذية الراجعة.
وقد أثبتت البحوث والدراسات فاعلية استخدام تقييم الأقران على الطلاب، للجوانب النفسية والمعرفية للطلاب؛ كما هو الحال في دراسة تشاكسايريس وساوثروث Chaktsiris and Southworth (2019)، ودراسة ليمان وكيز (2019) Lyman and Keyes ودراسة أنهار ربيع، وحنان محمد (2013) ودراسة مصطفي محمد ورانيا السيد (2014)، ودراسة حمدي عبد العظيم (2014)،
ولذلك اتجه البحث نحو تحسين تقييم الأقران وزيادة فاعليتها، من خلال دراسة متغيراتها التصميمية، وتُعد أنماط تقييم الأقران من أهم هذه المتغيرات التصميمية.
ويصنف تقييم الأقران وفقًا للمشاركين في التفاعلات التعليمية التشاركية إلى عدة أساليب منها: تقييم فرد لفرد (Assessment One-to-One)؛ تقييم فرد لأعمال مجموعة (Assessment One-to-Group)؛ تقييم أعضاء المجموعة لأعمال فرد داخلها (Assessment Many-to-one Within Group)؛ تقييم المجموعة لأعمال المجموعة أخرى (Assessment Between Groups). (Davies, 2000, p.532; Beckman & Kieffer, 2004, p. 126)
يُعد تقييم الأقران هو بالأساس نشاط تشاركي، يحدث بين اثنين على الأقل بين الأقران (Kollar & Fischer, 2010) ، وقد تناولت دراسة كورل وفيشر Kollar and Fischer (2010) محاولة تفسير تقييم الأقران داخل بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي من منظور إداركي، حيث أكدت على أن تقييم الأقران يعمل على تكوين هوية الطلاب، ويشعرهم بالانتماء للمجموعات، ويطور من أدائهم المهاري والمعرفي، فتقييم الأقران يعد امتدادًا لأنشطة التعلم في البيئات التشاركية (هاني الشيخ، 2014 Bryant & Carless, 2010)
والتعلم التشاركي يُعد مدخلًا واستراتيجية تعلم يعمل فيها المتعلمون معًا في مجموعات صغيرة أو كبيرة ويشاركون في إنجاز المهمة أو تحقيق أهداف تعليمية مشتركة، حيث يتم اكتساب المعرفة والمهارات أو الاتجاهات من خلال العمل الجماعي المشترك، ومن ثم فهو يركز على الجهود التعاونية التشاركية بين المتعلمين لتوليد المعرفة وليس استقبالها، من خلال التفاعلات الاجتماعية والمعرفة، وهو تعلم متمركز حول المتعلم، وينظر إلى المتعلم كمشارك نشط في العملية التعليمية (محمد خميس، 2003، ص268).
كما أن بيئات التعلم التشاركي من البيئات التي يمكن خلالها استخدام أدوات وإمكانات الإنترنت في تنمية المهارات المختلفة، وذلك إذا تم بناؤها بشكل مناسب وتوظيف أدوات الإنترنت التوظيف الأمثل لخدمة التعلم التشاركي (Holt, 2017)، كما أن بيئات التعلم الإلكترونية التشاركية تختلف عن بيئات التعلم الإلكترونية الأخرى، فيجب أن يسبق تطبيقها دراسات علمية وأكاديمية تحدد كيفية بناء تلك الأنشطة، وكيفية الاستفادة منها وتوظيفها في المواقف التعليمية (محمد حسين، زينب أمين، أمل خليفة، 2018)، كما أكدت دراسة جوستيس Justus (2014) أن بيئات التعلم التشاركي تساعد على تنمية الجانب الاجتماعي بين الطلاب، حيث أنها تدعم المتعلمين بأساليب تعلم فعالة تؤدي إلى تكوين معلومات وتعلم إيجابي في مجتمعات التعلم الإلكترونية، وتنمية الجانب الاجتماعي بينهم وتكوين رؤى جديدة لما يقومون بطرحه من موضوعات وكذلك اتخاذ القرارات المناسبة بشأن حل المشكلات التي تواجههم.
ولذلك يستخدم البحث الحالي نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات، وبينها) في بيئة تعلم إلكتروني تشاركي، بهدف تنمية مهارات البرمجة بلغة HTML والرضا لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وذلك من خلال استخدام تطبيقات الحوسبة السحابية؛ حيث يعد التعلم التشاركي من الأسس التي بنيت عليها تطبيقات الحوسبة السحابية، وهناك كثير من الأبحاث والتي تؤكد على العلاقة بين الحوسبة السحابية والتعلم التشاركي وعلاقتهم بزيادة فعالية العملية التعليمية لما لتطبيقات الحوسبة السحابية من خصائص: (استقلالية الجهاز والموقع، الأمن، الصيانة، قلة التكاليف) ولما للتعلم التشاركي من خصائص: (التفاعل، التكامل، الاتصال، المساءلة الفردية).
فالحوسبة السحابية Cloud Computing نموذجًا لتوفير وصول مناسب ودائم في أي وقت إلى شبكة الإنترنت، بغرض مشاركة مجموعة كبيرة من المصادر الرقمية، التي يمكن نشرها وتوفيرها بسهولة ويسر عن طريق مزود الخدمة، كما توصف بأنها: نموذج للتمكين من الدخول عند الطلب إلى شبكة الإنترنت، والدخول إلى مستودع مشترك من مصادر المعلومات، بمعنى الدخول إلى شبكات وخوادم، وتخزين وتطبيقات وخدمات، والتي يمكن التزويد بها بسهولة وإطلاقها بأقل مجهود. (أنهار ربيع، 2021، 142 (Radu, 2017; Mell & Grance, 2011)
ويعد الرضا أحد المخرجات الوجدانية الهامة لعملية التعلم، ومن أهم مؤشرات نجاح أي بيئة تعليمية، فهو يتناول مشاعر الطلاب تجاه المادة التعليمية، وأسلوب التعلم المستخدم، وانطباعتهم حول البيئة، كما يقوم الرضا بدور هام في زيادة دافعية الطلاب نحو التعلم وتحقيق البرامج التعليمية لأهدافها بفاعلية (محمد أحمد، 2018، ص 69-70)، كما أشارت دراسة مارتيروسيان واخرون Martirosyan, et al (2014) إلى أن رضا المتعلم هو أحد العوامل المهمة التي يجب مراعاتها لتحسين التعلم، ويؤثر على التحصيل والإنجاز.
مما سبق يرى الباحث أن تطبيق بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية باستخدام نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات، وبينها) قد يسهم في تحقيق رضا الطلاب عن استخدام مثل هذه البيئات، كما يسهم في تنمية مهارات البرمجة بلغة HTML لدى طلاب تكنولوجيا التعليم
من خلال ما سبق يمكن تحديد مشكلة البحث في ما يلي:
توجد حاجة إلى الكشف عن فاعلية تقييم الأقران بنمطيه داخل المجموعات وبينها في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية على تنمية مهارات البرمجة بلغة HTML والرضا لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.
أسئلة البحث
انطلاقًا من صياغة مشكلة البحث، أمكن طرح السؤال الرئيسي التالي:
كيف يمكن تصميم بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي باستخدام نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات وبينها) القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية لتنمية مهارات البرمجة والرضا لدى طلاب تكنولوجيا التعليم؟
ويتفرع من هذا السؤال الرئيسي الأسئلة التالية:
1- ما الجوانب المعرفية والأدائية لمهارات البرمجة بلغة HTML اللازمة لطلاب تكنولوجيا التعليم؟
2- ما المعايير التصميمية لبيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية باستخدام نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات – بين المجموعات) لتنمية مهارات البرمجة بلغة HTML والرضا لدى طلاب تكنولوجيا التعليم؟
3- ما التصميم التعليمي لبيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية باستخدام نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات – بين المجموعات) لتنمية مهارات البرمجة بلغة HTML والرضا لدى طلاب تكنولوجيا التعليم؟
4- ما شكل نموذج تقييم الأقران (داخل المجموعات، بين المجموعات) في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على الحوسبة السحابية على تنمية الجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة HTML والرضا لدي طلاب تكنولوجيا التعليم؟
5- ما أثر نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات، بين المجموعات) في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على الحوسبة السحابية على تنمية الجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة HTML لدي طلاب تكنولوجيا التعليم؟
6- ما أثر نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات، بين المجموعات) في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على الحوسبة السحابية على تنمية الجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغة HTML لدي طلاب تكنولوجيا التعليم؟
7- ما أثر نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات، بين المجموعات) في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية على رضا الطلاب؟
فروض البحث
في ضوء أسئلة البحث، صاغ الباحث الفروض الآتية:
أولا: الفروض الخاصة بالجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة HTML.
1- لا يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى (نمط التقييم داخل المجموعات) والثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي في الجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة HTML.
2- يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الأولى (نمط التقييم داخل المجموعات) في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي في الجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة HTML لصالح التطبيق البعدي.
3- يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي في الجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة HTML لصالح التطبيق البعدي.
ثانيا: الفروض الخاصة بالجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغة HTML.
4- لا يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط رتب درجات مشروعات طلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى (نمط التقييم داخل المجموعات) والثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في تقييم الأقران المبدئي للجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغة HTML.
5- لا يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط رتب درجات مشروعات طلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى (نمط التقييم داخل المجموعات) والثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في التقييم النهائي للأقران للجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغة HTML.
6- يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين رتب متوسطي درجات مشروعات طلاب المجموعة التجريبية الأولى (نمط تقييم داخل المجموعات) في التقييم المبدئي والنهائي للجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغةHTML لصالح التقييم النهائي.
7- يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين رتب متوسطي درجات مشروعات طلاب المجموعة التجريبية الثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في التقييم المبدئي والنهائي للجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغةHTML لصالح التقييم النهائي.
ثالثًا: الفروض الخاصة بالرضا
8- لا يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى (نمط التقييم داخل المجموعات)، الثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في مقياس الرضا.
أهداف البحث
يهدف البحث الحالي إلى:
1- التوصل لقائمة بمعايير تصميم بيئة تعلم تشاركية قائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية لتقييم الأقران بنمطيه داخل المجموعات وبينها.
2- التوصل إلى قائمة بالجوانب المعرفية والأدائية لمهارات البرمجة التي يجب توافرها لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.
3- تقديم نموذج مقترح لتقييم الأقران داخل المجموعات وبينها في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية.
4- تطوير بيئة تعلم تشاركية قائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية.
5- الكشف عن فاعلية أنماط تقييم الأقران في تحقيق بعض نواتج تعلم المهارات المعرفية.
6- الكشف عن أثر أنماط تقييم الأقران داخل المجموعات وبينها في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي على الأداء المعرفي والمهاري لمهارات البرمجة.
7- الكشف عن مدى رضا الطلاب عن نمط تقييم الأقران، والبيئة التشاركية القائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية.
أهمية البحث
يتوقع أن يسهم البحث في الآتي:
1- توجيه أنظار المعلمين والخبراء والمتخصصين التربويين نحو أنماط تقييم الأقران، وطرق تطبيقها في بيئات التعلم الإلكتروني التشاركي، وأثر ذلك على تنمية جوانب التعلم المعرفية والأدائية.
2- توجيه نظر الباحثين بمجال تكنولوجيا التعليم إلى تطبيق بيئات تكنولوجية جديدة قائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية والاستفادة منها في تطوير منتجات التعلم.
3- توجيه اهتمام مصممي بيئات التعلم الإلكتروني التشاركي بضرورة الاستفادة من مميزات استخدام تطبيقات الحوسبة السحابية ودمج أدواتها في البيئات، لتقديم واستخدام أنماط عديدة لتقييم الأقران.
4- تقديم أدوات مقننة في الجانبين المعرفي والأدائي لمهارات البرمجة 5- يُعد هذا البحث أحد الأبحاث التطويرية في تكنولوجيا التعليم، حيث يقوم على تبني أحد نماذج التصميم التعليمي وتطبيقه في الواقع الحالي.
6- يعتبر البحث الحالى مسايرًا للاتجاهات التربوية الحديثة التي تؤكد أهمية جعل المتعلم مشاركًا ومنتجًا في العملية التعليمية، وليس متلقيًا أو مستهلكًا لها.
7- يسهم في تطوير برامج إعداد أخصائي تكنولوجيا التعليم بجامعة الأزهر.
متغيرات البحث
يشتمل البحث الحالي على المتغيرات الآتية:
1- المتغير المستقل وله نمطان:
أ‌- تقييم الأقران داخل المجموعات.
ب‌- تقييم الأقران بين المجموعات.
2- المتغيرات التابعة:
أ‌- تنمية مهارات البرمجة.
ب‌- الرضا.
منهج البحث
ينتمي هذا البحث إلى فئة البحوث التطويرية Developmental Research والتي عرفها الجزار Elgazzar (2014)بأنه تكامل ثلاثة مناهج متتابعة للبحث:
1- المنهج الوصفي: واستخدمه الباحث في وصف وتحليل الأدبيات والبحوث والدراسات السابقة التي تناولت كلًا من: تقييم الأقران بنمطيه (داخل المجموعات- بين المجموعات) والتعلم الإلكتروني التشاركي، تحديد المعايير التصميمية للبيئة، وتطبيقات الحوسبة السحابية، ومهارات البرمجة بلغة HTML والرضا عن التعلم.
2- منهج تطوير المنظومات التعليمية: واستخدمه الباحث في تصميم وتطوير المعالجات التجريبية تقييم الأقران داخل المجموعات، وتقييم الأقران بين المجموعات وذلك من خلال تطبيق نموذج محمد عطية خميس (2007).
3- المنهج التجريبي: واستخدمه الباحث في تطبيق تجربة البحث لدراسة أثر استخدام تقييم الأقران بنمطيه (داخل المجموعات وبينها) في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية، في تنمية مهارات البرمجة لدى طلاب تكنولجيا التعليم.
التصميم التجريبي للبحث:
استخدم الباحث التصميم التجريبي القائم على مجموعتين تجريبيتين مع القياس القبلي والبعدي The two groups design with pre and post test حيث تم اختيار عينة البحث، ثم طُبق عليها القياس القبلي للاختبار التحصيلي المعرفي، ثم تطبيق المتغير المستقل (المعالجة التجريبية) المتمثلة في نمطي تقييم الأقران داخل المجموعات وبينها في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية، وبعدها تم إجراء التطبيق البعدى لكل من بطاقة تقييم مشروعات الأقران
(مبدئي / نهائي) والاختبار التحصيلي المعرفي، ومقياس الرضا، كما هو موضح بشكل (1)
مجموعة البحث التطبيقات القبلية المعالجة التجريبية التطبيقات البعدية
المجموعة التجريبية الأولي الاختبار التحصيلي للجانب المعرفي
تقييم الأقران داخل المجموعات في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية - بطاقة تقييم مشروعات الأقران (مبدئي / نهائي)
- الاختبار التحصيلي للجانب المعرفي
- مقياس الرضا
المجموعة التجريبية الثانية تقييم الأقران بين المجموعات في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية
شكل (1) التصميم التجريبي للبحث
اللازمة لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.
حدود البحث
يقتصر البحث الحالي على:
1- عينة من طلاب الفرقة الرابعة تكنولوجيا التعليم بكلية التربية جامعة الأزهر بنين بالقاهرة.
2- العام الدراسي 2020/2021.
3- بعض الجوانب المعرفية والأدائية لمهارات البرمجة بلغة HTML.
4- استخدام نمطين لتقييم الأقران (داخل المجموعات، وبينها) ببيئة تعلم إلكتروني تشاركي قائمة على بعض تطبيقات الحوسبة السحابية.
5- استخدام تطبيقات Google Meet, Google Calander, Google Form, G-mail, YouTube، محرر الأكواد التشاركية، نظام Moodle لإدارة التعلم، كتطبيقات للحوسبة السحابية.
أدوات البحث
قام الباحث بتصميم أدوات قياس محكية المرجع والتي تمثلت في:
1. اختبار تحصيلي (قبلي / بعدي) للجانب المعرفي من مهارات البرمجة بلغة HTML (من إعداد الباحث).
2. بطاقة تقييم مشروعات الأقران (مبدئية / نهائية) للجانب الأدائي من مهارات البرمجة بلغة HTML (من إعداد الباحث).
3. مقياس رضا الطلاب عن التعلم. (من إعداد الباحث).
إجراءات البحث
اتبع الباحث في البحث الحالي الخطوات الآتية:
1- إعداد الإطار النظري للبحث، ويتضمن مراجعة وتحليل الأدبيات والدراسات السابقة المرتبطة بمتغيرات البحث وهي:(تقييم الأقران بنمطيه داخل المجموعات وبين المجموعات، بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي، تطبيقات الحوسبة السحابية، مهارات البرمجة، الرضا عن التعلم).
2- إعداد قائمة المهارات المعرفية والأدائية لمهارات البرمجة بلغة HTML المراد إكسابها لطلاب تكنولوجيا التعليم، وعرضها على السادة المحكِّمين لإقرار صلاحيتها، وتعديلها في ضوء مقترحاتهم.
3- إعداد المعايير التصميمية لبيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية باستخدام نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات / بين المجموعات) لتنمية مهارات البرمجة بلغة HTML وعرضها على السادة المحكِّمين لإقرار صلاحيتها، وتعديها في ضوء مقترحاتهم.
4- تصميم وتطوير بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائمة على تطبيقات الحوسبة السحابية باستخدام نمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات / بين المجموعات).
أ‌- تحديد تطبيقات الحوسبة السحابية التي سيتم استخدامها في البيئة.
ب‌- اختيار السحابة التي سيتم استخدامها في استضافة بيئة التعلم التشاركية.
ج‌- بناء نموذج تصميم تعليمي لتقييم الأقران بنمطيه داخل المجموعات وبينهما في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية.
د‌- بناء أدوات البحث، وعرضها على السادة المحكِّمين، والمتمثلة في: (اختبار تحصيلي، بطاقات تقييم مشروعات الأقران، مقياس الرضا عن التعلم).
5- إجراء التجربة الاستطلاعية لضبط أدوات البحث وإجراء التعديلات اللازمة.
6- تحديد عينة البحث وإجراء التجربة الأساسية للبحث من خلال:
• تطبيق أدوات البحث قبليًا على المجموعتين التجريبيتن.• تطبيق المعالجة التجريبية لنمطي تقييم الأقران (داخل المجموعات / بين المجموعات) ببيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية) على المجموعتين التجريبيتن.
• تطبيق أدوات البحث بعديًا على المجموعتين التجريبيتن.
7- تحليل البيانات، وإجراء المعالجات الإحصائية باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة.
8- عرض نتائج البحث ومناقشتها وتفسيرها.
9- تقديم التوصيات والمقترحات.
نتائج البحث
وأسفرت نتائج البحث عن:
• وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الأولى (نمط التقييم داخل المجموعات) في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي في الجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة HTML لصالح التطبيق البعدي.
• وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي في الجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة HTML لصالح التطبيق البعدي.
• عدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى (نمط التقييم داخل المجموعات) والثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي في الجانب المعرفي لمهارات البرمجة بلغة HTML.
• وجود فرق دال إحصائيًا بين رتب متوسطي درجات مشروعات طلاب المجموعة التجريبية الأولى (نمط تقييم داخل المجموعات) في التقييم المبدئي والنهائي للجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغة HTML لصالح التقييم النهائي.
• وجود فرق دال إحصائيًا بين رتب متوسطي درجات مشروعات طلاب المجموعة التجريبية الثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في التقييم المبدئي والنهائي للجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغة HTML لصالح التقييم النهائي.
• وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسط رتب درجات مشروعات طلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى (نمط التقييم داخل المجموعات) والثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في التقييم النهائي للأقران للجانب الأدائي لمهارات البرمجة بلغة HTML لصالح المجموعة التجريبية الثانية (نمط التقييم بين المجموعات).
• عدم وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبيتين الأولى (نمط التقييم داخل المجموعات)، الثانية (نمط التقييم بين المجموعات) في مقياس الرضا
توصيات البحث:
في ضوء نتائج البحث، ومناقشتها وتفسيرها، يوصى الباحث بما يلي:
1- الاستفادة من قائمة معايير تصميم التطبيق التعليمي لتقييم الأقران بنمطيه (داخل المجموعات – بين المجموعات) في بيئة التعلم الإلكتروني التشاركي القائم على تطبيقات الحوسبة السحابية التي توصل إليها البحث.
2- الاستفادة من نموذج تصميم نمطي تقييم الأقران في بيئات التعلم الإلكترونية التشاركية.
3- استخدام بيئة التعلم الالكتروني التشاركي في بناء المقررات الدراسية.
4- الاعتماد على تطبيقات جوجل السحابية كأدوات إتصال وتشارك.
5- الاعتماد على تقييم الأقران كأنشطة تعليمية تقويمية بشكل دائم في السنة الدراسية، خاصة في ظل جائحة كوفيد-19
6- تدريب الطلاب المعلمين، ومتخصصي تكنولوجيا التعليم على تقييم الأقران وأنماطه، لإثراء وتحقيق أهداف التعلم.
Summary
An introduction
The development of the assessment process is one of the important and realistic approaches when seeking to develop any educational system. This is because the development of the assessment process entails the development of all processes and aspects of the entire educational system, starting with educational objectives, through the processes of organizing content, teaching strategies, learning styles and methods, learning activities and tasks, and defining the roles of both the teacher and the learner. The development process for student assessment also ensures the improvement of the entire educational system.
This field has witnessed rapid transformations from the traditional approach, which is based on the teacher’s assessment of the student in specific cognitive aspects, to the multi-dimensional approach, which adopts alternative assessment methods and transforms the student from a receiving element into an active entity participating in assessment processes through activities that reflect his ability to cognitive skills. Peer assessment is the type of assessment in which the student is entrusted with the process of issuing a judgment on the actions of his peers according to clear foundations and rules (Mayfield, Tombaugh, 2019(.
According to the recent trends in learning, the involvement of the student in the learning and assessment process is a necessity to achieve the required goals. The use of the peer assessment method is based on the basis that the process of student achievement of learning outcomes takes place through deep and complex cognitive processes. So, the student is more able to make judgments than the teacher who relies on his assessment of students’ duties based on previous knowledge of the subject of learning and not on the process of learning Modern and in-depth learning (Race, 2001). This type of assessment also contributes to the development of the learner’s personality in a more comprehensive and profound manner. In addition, the compulsory shift towards distance learning imposed by the (Covid-19) pandemic, and the possibility of its continuation makes an urgent need to expand the use of alternative assessment methods such as peer assessment.
Falchikov (2001, p. 16) and Keppell et al. (2006, p. 456) Keppell, et al emphasized that peer assessment aims to employ learners’ ability to make their own independent judgments on the work of others, so that it can be developed according to a set of standards. They motivate students, encourage participation and responsibility, create a clearer framework, promote excellence, focus on learning skills, and increase feedback.
Research and studies have proven the effectiveness of using peer assessment on students for the psychological and cognitive aspects of students. The study of Chaktsiris and Southworth (2019) is methodologically identical to the study of Lyman and Keyes (2019), the study of Rabie Rivers, Hanan Muhammad (2013), the study of Mustafa Muhammad and Rania Al-Sayed (2014), the study of Hamdi Abdel Azim (2014).
Therefore, the research directed towards improving peer assessment and increasing its effectiveness, by studying its design variables, and peer assessment patterns which are among the most important of these design variables.
Peer assessment is classified according to participants in collaborative educational interactions into several methods, including: one-to-one assessment; One-to-group Assessment; Many-to-one Within group Assessment, Many-to-one Within group Assessment. The group’s assessment of the other group’s business (Assessment Between Groups). (Davies, 2000, p.532; Beckman & Kieffer, 2004, p. 126)
Peer assessment is essentially a collaborative activity that occurs between at least two peers (Kollar & Fischer, 2010). Peer assessment works on forming students’ identity, makes them feel a sense of belonging to groups, and develops their skill and cognitive performance. Peer assessment is an extension of learning activities in collaborative environments (Hani El-Sheikh, 2014 Bryant & Carless, 2010.(
collaborative learning is an approach and a learning strategy in which learners work together in small or large groups and participate in the accomplishment of a task or the achievement of common learning goals, where knowledge, skills or directions are acquired through joint teamwork, and thus focuses on collaborative, collaborative efforts among learners to generate knowledge It is not received, through social interactions and knowledge, which is learner-centered learning, and views the learner as an active participant in the educational process (Mohamed Khamis, 2003, p. 268).
The collaborative learning environments are among the environments in which the tools and capabilities of the Internet can be used in the development of various skills, if they are built appropriately and the Internet tools are used optimally for the collaborative learning service (Holt, 2017), and the collaborative e-learning environments differ from e-learning environments. Its application must be preceded by scientific and academic studies that determine how to build these activities, and how to benefit from and employ them in educational situations (Mohammed Hussein, Zainab Amin, Amal Khalifa, 2018), and Justus (2014) confirmed that collaborative learning environments help to develop The social aspect among students, as it supports learners with effective learning methods that lead to the formation of information and positive learning in e-learning communities, the development of the social aspect among them and the formation of new visions of the topics they raise as well as making appropriate decisions regarding solving the problems they face.
Therefore, the current research uses the two peer assessment models (within and between groups) in a collaborative e-learning environment, with the aim of developing HTML programming skills and satisfaction of educational technology students, through the use of cloud computing applications; where collaborative learning is one of the foundations on which cloud computing applications are built. There are many research studies confirm the relationship between cloud computing and collaborative learning and their relationship to increasing the effectiveness of the educational process, due to the characteristics of cloud computing applications: (device and location independence, security, maintenance, low costs) because of the characteristics of collaborative learning: (interaction, integration, communication, individual accountability).
Cloud computing is a model for providing convenient and permanent access at any time to the Internet, for the purpose of sharing a wide range of digital resources, which can be easily deployed by the service provider. It is also described as: a model for enabling on-demand access to the Internet, and access to a shared repository of information resources; meaning access to networks, servers, storage, applications and services, which can be easily supplied and launched with minimal effort. (Spring Rivers, 2021, 142 (Radu, 2017; Mell & Grance, 2011).
from the above, the researcher believes that the application of a collaborative e-l
from the above, the researcher believes that the application of a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications using the two types of peer assessment (within groups, and between them) may contribute to achieving student satisfaction with the use of such environments, and also contribute to the development of programming skills in HTML for students of educational technology.
from the above, the research problem can be identified as follows:
There is a need to reveal the effectiveness of peer assessment, both within groups and between groups, in a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications on developing HTML programming skills and satisfaction of educational technology students.
Research questions
Starting from the formulation of the research problem, the following main question could be posed:
How can a collaborative e-learning environment be designed using two types of peer assessment (within groups and between groups) based on cloud computing applications to develop programming skills and satisfaction of educational technology students?
from this main question, the following questions arise:
1- What are the cognitive and performance aspects of HTML programming skills needed for educational technology students?
2- What are the design criteria for a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications using the two types of peer assessment (within groups - between groups) to develop HTML programming skills and satisfaction of educational technology students?
3- What is the educational design of a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications using the two types of peer assessment (within groups - between groups) to develop HTML programming skills and satisfaction of educational technology students?
4- What is the role of the peer assessment model (within groups, between groups) in a collaborative e-learning environment based on cloud computing on developing the cognitive aspect of HTML programming skills and satisfaction of educational technology students?
5- What is the effect of the two patterns of peer assessment (within groups, between groups) in a collaborative e-learning environment based on cloud computing on developing the cognitive aspect of HTML programming skills among educational technology students?
6- What is the effect of the two patterns of peer assessment (within groups, between groups) in a collaborative e-learning environment based on cloud computing on the development of the performance aspect of HTML programming skills among educational technology students?
7- What is the impact of the two types of peer assessment (within groups, between groups) in a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications on student satisfaction?
Research hypotheses
In light of the research questions, the researcher formulated the following hypotheses:
First: Assumptions related to the cognitive aspect of HTML programming skills.
1- There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the first two experimental groups (peer assessment within groups) and the second (peer assessment between groups) in the post application of the achievement test in the cognitive aspect of HTML programming skills.
2- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the first experimental group (peer assessment within groups) in the pre and post application of the achievement test in the cognitive aspect of programming skills in HTML in favor of the post application.
3- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the second experimental group (peer assessment between groups) in the pre and post application of the achievement test in the cognitive aspect of programming skills in HTML in favor of the post application.
Second: Assumptions related to the performance aspect of HTML programming skills.
4- There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of the projects of the students of the first two experimental groups (peer assessment within groups) and the second peer assessment between groups) in the initial peer assessment of the performance aspect of HTML programming skills.
5- There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the projects of the students of the first two experimental groups (peer assessment within groups) and the second (peer assessment between groups) in the final assessment of peers for the performance aspect of HTML programming skills.
6- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the first experimental group students’ projects (peer assessment within groups) in the initial and final assessment of the performance aspect of HTML programming skills in favor of the final evaluation.
7- There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the projects of the students of the second experimental group (peer assessment between groups) in the initial and final assessment of the performance aspect of HTML programming skills in favor of the final evaluation.
Third: Assumptions of Satisfaction
8- There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the first two experimental groups (peer assessment within groups), the second (peer assessment between groups) in the satisfaction scale.
Research aims
The current research aims to:
1- Finding a list of criteria for designing a collaborative learning environment based on cloud computing applications to evaluate peers, both within and between groups.
2- Finding a list of the cognitive and performance aspects of programming skills that educational technology students must have.
3- Presenting a proposed model for peer assessment within and between groups in a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications.
4- Developing a collaborative learning environment based on cloud computing applications.
5- Revealing the effectiveness of peer assessment patterns in achieving some outcomes of learning cognitive skills.
6- Detecting the impact of peer assessment patterns within and between groups in the collaborative e-learning environment on the cognitive and skill performance of programming skills.
7- To reveal the extent of students’ satisfaction with the peer assessment pattern and the collaborative environment based on cloud computing applications.
Research importance
The research is expected to contribute to the following:
1- Directing the attention of teachers, experts and educational specialists towards peer assessment patterns, methods of applying them in collaborative e-learning environments, and the impact of this on the development of cognitive and performance aspects of learning.
2- Directing the attention of researchers in the field of educational technology to the application of new technological environments based on cloud computing applications and benefiting from them in developing learning products.
3- Directing the designers of collaborative e-learning environments to take advantage of the advantages of using cloud computing applications and integrating its tools into the environments, to provide and use many patterns of peer assessment.
4- Providing standardized tools in the cognitive and performance aspects of the necessary programming skills for students of educational technology.
5- This research is considered one of the developmental researches in educational technology, as it is based on adopting one of the educational design models and applying it in the current reality.
6- The current research is in line with modern educational trends that emphasize the importance of making the learner a participant and producer in the educational process, not a recipient or consumer of it.
7- Contributes to the development of educational technology specialist preparation programs at Al-Azhar University.
Search variables
The current research includes the following variables:
1- The independent variable has two types:
A - Peer assessment within groups.
B - Peer assessment between groups.
2- Dependent variables:
A - Development of programming skills.
b- Satisfaction.
Research Methodology
This research belongs to the category of developmental research, which Elgazzar (2014) defined as the integration of three sequential approaches to research:
1- The descriptive approach: The researcher used it in describing and analyzing the literature, research and previous studies that dealt with: Peer assessment (within groups - between groups), collaborative e-learning, defining environmental design standards, cloud computing applications, HTML programming skills and learning satisfaction.
2- Educational Systems Development Approach: The researcher used it in designing and developing experimental treatments Peer assessment within groups, and Peer assessment between groups, through the application of the Muhammad Attia Khamis model (2007).
3- Experimental approach: The researcher used it in applying the research experience to study the effect of using peer assessment with its two patterns (within and between groups) in the collaborative e-learning environment based on cloud computing applications, in developing the programming skills of educational technology students.
Experimental design of the research:
The researcher used the experimental design based on two experimental groups with the two groups design with pre and post test, where the research sample was selected, then the pre-measurement of the cognitive achievement test was applied to it, then the independent variable (experimental treatment) represented in the two patterns of peer assessment within The groups and between them in a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications, and then the post application was conducted for each of the peer projects assessment card (Initial / Final), the cognitive achievement test, and the satisfaction scale, as shown in figure (1)
post applications Experimental processing Pre- applications search
group
- Peer projects assessment card (initial / final)
- The achievement test for the cognitive aspect
- Satisfaction Scale Peer assessment within groups in a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications Cognitive achievement test The first experimental group
Peer assessment between groups in a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications The second experimental group
Figure (1): The experimental design of the research
Search limits
The current search is limited to:
1- A sample of students of the fourth year of educational technology, Faculty of Education, Al-Azhar University for Boys, Cairo.
2- The academic year 2020/2021.
3- Some cognitive and performance aspects of HTML programming skills.
4- Using two peer assessment methods (within and between groups) in a collaborative e-learning environment based on some cloud computing applications.
5- Using Google Meet, Google Calendar, Google Form, G-mail, YouTube, Collaborative Code Editor, Moodle Learning Management System, as cloud computing applications.
Search tools
The researcher designed a reference measurement tool, which was represented in:
1. An achievement test (before / after) of the cognitive aspect of programming skills in HTML (prepared by the researcher).
2. Peer projects score card (initial / final) for the performing aspect of HTML programming skills (prepared by the researcher).
3. A measure of student satisfaction with learning. (Prepared by the researcher).
Search procedures
In the current research, the researcher followed the following steps:
1- Preparing the theoretical framework for the research, which includes a review and analysis of literature and previous studies related to the research variables, which are: (peer assessment with its two patterns within groups and between groups, collaborative e-learning environment, cloud computing applications, programming skills, learning satisfaction).
2- Preparing a list of cognitive and performance skills for programming skills in HTML to be imparted to educational technology students, and presenting it to the arbitrators to approve its validity, and modify it in the light of their suggestions.
3- Preparing design criteria for a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications using the two types of peer assessment (within groups/between groups) to develop HTML programming skills and presenting them to the arbitrators to confirm their validity and transgression in the light of their proposals.
4- Designing and developing a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications using the two types of peer assessment (within groups / between groups).
A- Determining the cloud computing applications that will be used in the environment.
B - Choosing the cloud that will be used to host the collaborative learning environment.
C- Building an instructional design model for peer assessment with its two patterns within groups and between them in a collaborative
e-learning environment based on cloud computing applications.
D - Building research tools and presenting them to the arbitrators, which are: (achievement test, peer project assessment cards, learning satisfaction scale).
5- Conducting the exploratory experiment to adjust the research tools and make the necessary adjustments.
6- Determining the research sample and conducting the basic research experiment through:
• Applying the research tools beforehand on the two experimental groups.
• Applying the empirical treatment of the two types of peer assessment (within groups / between groups) in a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications) on the two experimental groups.
• Application of research tools remotely on the two experimental groups.
7- Analyzing data and performing statistical treatments using appropriate statistical methods.
8- Presentation, discussion and interpretation of the research results.
9- Providing recommendations and suggestions.
Research results
The search results resulted in:
• There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the first experimental group (peer assessment within groups) in the pre and post application of the achievement test in the cognitive aspect of programming skills in HTML in favor of the post application.
• There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the second experimental group (peer assessment between groups) in the pre and post application of the achievement test in the cognitive aspect of programming skills in HTML in favor of the post application.
• There is no statistically significant difference between the mean scores of students of the first two experimental groups (peer assessment within groups) and the second (peer assessment between groups) in the post-application of the achievement test in the cognitive aspect of HTML programming skills.
• There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the first experimental group’s projects (peer assessment within groups) in the initial and final assessment of the performance aspect of HTML programming skills in favor of the final evaluation.
• There is a statistically significant difference between the mean scores of the students’ projects of the second experimental group (peer assessment between groups) in the initial and final assessment of the performance aspect of HTML programming skills in favor of the final evaluation.
• There is a statistically significant difference between the average scores of students’ projects of the first two experimental groups (peer assessment within groups) and the second (peer assessment between groups) in the final assessment of peers for the performance aspect of HTML programming skills in favor of the second
experimental group (peer assessment between groups).
• There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the students of the first two experimental groups (peer assessment within groups), the second (peer assessment between groups) in the satisfaction scale.
Search recommendations:
In light of the research results, their discussion and interpretation, the researcher recommends the following:
1- Benefiting from the list of educational application design criteria for peer assessment with its two patterns (within groups - between groups) in a collaborative e-learning environment based on cloud computing applications that the research reached.
2- Benefiting from a typical design model of peer assessment in collaborative e-learning environments.
3- Using the collaborative e-learning environment in building academic courses.
4- Relying on Google cloud applications as communication and sharing tools.
5- Relying on peer assessment as permanent educational activities in the school year, especially in light of the COVID-19 pandemic
6- Training student teachers and educational technology specialists on peer assessment and its patterns, to enrich and achieve learning goals.