Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أمان التعلق والنفاذ للآخر وعلاقتهما بمهارات الوعي الوالدي لدى آباء الأطفال الذاتويين وأخواتهم/
المؤلف
عبد العال،زينب عبدالعال إبراهيم.
هيئة الاعداد
باحث / زينب عبد العال
مشرف / ماجى وليم
مشرف / منى الصواف
مناقش / سعيدة محمد
مناقش / مارى عبد الله
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
146ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس الاجتماعي
الناشر
تاريخ الإجازة
9/8/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 162

from 162

المستخلص

مستخلص الدراسة
هدفت الدراسة إلي دراسة أمان التعلق والنفاذ للآخر وعلاقتهما بمهارات الوعي الوالدي لدى آباء الأطفال الذاتويينوإخوانهم (أم -أب-أخوة)، والكشف عن الفروق بين الاناث والذكور في النفاذ للآخر وأمان التعلق لدى أخوة الأطفال الذاتويين،واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المقارن ، وتكونت العينة من مجموعتين: الأولى لحساب الخصائص السيكومترية لأدوات الدراسة :عينة قوامها (75) أسرة من أسر الأطفال الذاتويينبأحد المؤسسات الخاصة لذوي الاحتياجات الخاصة بالقاهرة، وتراوحت أعمار الأطفال ما بين (9–12) سنوات، والثانية عينة الدراسة الأساسية وتكونت من (90) أم -أب -أخوة ، موزعين بالتساوي على(30) أسرة من أسر الأطفال الذاتويين، واعتمدت الدراسة على الأدوات التالية : مقياس ستانفورد بينية- الصورة الخامسة (إعداد/ أبوالنيل، 2011)،مقياس التوحد الطفولي (إعداد/ عادل عبدالله، 2008)، ومقياس النفاذ للآخر (إعداد/ Alison F Garton&FyalGringart وترجمة / فاطمة عبدالعزيز، 2017). ومقياس مهارات الوعي الوالدى (إعداد/ الباحثة)، ومقياس أمان التعلق (أعداد/Mark T. Greenberg, Armsdenترجمة/ فاطمة عبدالعزيز، 2017) وقد توصلت النتائج إلى وجودعلاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين أمان التعلق ومهارات الوعى لدى آباء وأخوة الأطفال الذاتويين منخفضي الاضطراب، وأن هناك علاقة ارتباطية سالبة بين أمان التعلق ومهارات الوعي الوالدي للأطفال مرتفعي الاضطراب،كما توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين أبعادالنفاذ للآخر ومهارات الوعى لدى إخوة الأطفال الذاتويين، وأن هناك فروقا في مهارات الوعي الوالدي لصالح الأمهات.
الكلمات المفتاحية:أمان التعلق - النفاذ للآخر -مهارات الوعي الوالدي - أباء الأطفال الذاتويين وأخوتهم.
Abstract
The study aimed to study the safety of attachment and access to the other and their relationship to the parental awareness skills of autistic parents and their brothers (mother-father-brothers), and to reveal the differences between females and males in access to the other and the safety of attachment among the siblings of autonomous children. For the purposes and hypotheses of the study, the sample consisted of two groups: the first for calculating the psychometric characteristics of the study tools: a sample consisting of (75) families from families of children with special needs in a special Foundation for Special Needs in Cairo, and the ages of the children ranged between (9-12) years, and the second: The basic study sample: It consisted of (90) mother-father-brothers, distributed equally among (30) families of autistic children, and the study relied on the following tools: Stanford Interstitial Scale - Fifth Image (Prepared / Abul-Nile, 2011), Childhood Autism Scale (Preparation / Adel Abdullah, 2008), and the measure of accessibility to the other (edited by Alison F Garton &FyalGringart and translated by Fatima, 2017) and the measure of parental awareness skills (preparation / researcher),and the measure of the safety of attachment(edited by Mark T. Greenberg, Armsden, and translated by Fatima, 2017) and the results have reached a statistically significant correlation between the safety of attachment and the parental awareness skills of parents and siblings of autonomous children with low disorder, and that there is a negative correlation between the safety of attachment and the skills of parental awareness for children with high disorder, there is a correlation relationship Statistical significance between the two dimensions of access to the and the awareness skills of siblings of autistic children with low disorder, and that there are differences in parental awareness skills in favor of mothers.
Key words: Attachment Safety - Parental Awareness Skills - Access to the Other - Autistic Parents and Siblings of Children.