Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تقويم برامج التدريب أثناء الخدمة لمديري مدارس التعليم قبل الجامعى في الكويت فى ضوء بعض الخبرات المعاصرة /
المؤلف
خليفة، على فهد
هيئة الاعداد
باحث / على فهد خليفة
مشرف / مصطفي أحمد أمين
مناقش / محمود مصطفى الشال
مناقش / عبد الرازق محمد زيان
الموضوع
الادارة التعليمية
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
192 ص ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/8/2021
مكان الإجازة
جامعة دمنهور - كلية التربية - الادارة التعليمية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 232

from 232

المستخلص

هدفت الدراسة الحكم على مدى تحقيق برامج التدريب للمديرين أثناء الخدمة الأهداف المرجوة منها من خلال تحليل وتحديد نقاط القوة والضعف للعمل على النهوض بنوعية تلك البرامج.. واستخدمت المنهج الوصفي لوصف وتحليل واقع برامج تدريب المديرين بمدارس التعليم قبل الجامعي بالكويت. وتم تصميم استبانة هدفت إلى الوقوف على مدى تحقيق برامج التدريب للمديرين أثناء الخدمة الأهداف المرجوة منها، وكانت محاورها : أهداف البرامج التدريبية. محتوى أساليب التدريب فيها ، المدربون، مدتها، نظام التقويم فيها، الفئة المستهدفة. وقد تم عرضها على عينة من الخبراء الأكاديميين في بعض الجامعات العربية، وتم تطبيقها على عينة قوامها (286) من المديرين والمديرين المساعدين بمدارس التعليم قبل الجامعي بالكويت. وكانت أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة: نجحت برامج التدريب أثناء الخدمة لمديري مدارس التعليم قبل الجامعى في الكويت في تحقيق أهدافها بدرجة متوسطة في كافة محاورها السبعة. توجد فروق غير دالة إحصائياً بين متوسطات درجات أفراد العينة بحسب المسمى الوظيفي. توجد فروق غير دالة إحصائياً بين متوسطات درجات أفراد العينة حسب النوع. هناك فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أفراد العينة عند مستوى 0.01 حسب الخبرة (أقل من 5 سنوات - من 5-10 سنوات)، لصالح الفئة الأكثر خبرة أكثر من 5-10 سنوات.
وتوصي الدراسة بتنفيذ السبل والمقترحات التي قدمتها في الفصل السادس.
الكلمات المفتاحية
- تقويم.
- برامج تدريب.
- الخبرات المعاصرة .

The study aimed to judge the extent to which the training programs for in-service managers achieve their desired goals by analyzing and identifying the strengths and weaknesses to work on improving the quality of those programs. The descriptive approach was used to describe and analyze the reality of the training programs for managers in pre-university schools in Kuwait. A questionnaire was designed to determine the extent to which training programs for in-service managers have achieved the desired goals, and its domains were: Training program objectives. Content of training methods, trainers, duration, evaluation system, targeted group. It was exposed to a sample of academic experts in some Arab universities, and was applied to a sample of (286) principals and assistant principals in pre-university schools in Kuwait. The most prominent findings of the study were: In-service training programs for principals of pre-university schools in Kuwait succeeded in achieving their objectives to a moderate degree in all of its seven domains. There are non-statistically significant differences between the main scores of the sample members according to the job title. There are non-statistically significant differences between the mean scores of the sample members according to gender. There are statistically significant differences between the average scores of the sample members at the level of 0.01 according to experience (less than 5 years - from 5-10 years), in favor of the group with more than 5-10 years of experience.
The study recommends the implementation of the methods and proposals presented in Chapter VI
key words
Evaluation.
Training programs.
Current experiences..