Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تصور مقترح لتنمية القيم الإدارية لدى مديري المعاهد الأزهرية من و جهة نظر المعلمين :
المؤلف
حسن، السيد البدوي صبحي حسن.
هيئة الاعداد
باحث / ”السيد البدوي” صبحي حسن حسن
مشرف / صلاح السيد عبده رمضان
مناقش / نسمة عبد الرسول عبد البر
مناقش / صلاح السيد عبده رمضان
الموضوع
الرؤساء والمديرون. المعاهد الأزهرية. المدرسون.
تاريخ النشر
2021.
عدد الصفحات
462 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
التعليم
تاريخ الإجازة
1/1/2021
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - التربية المقارنة والإدارة التعليمية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 253

from 253

المستخلص

يعتبر الأزهر مؤسسة تربوية على درجة كبيرة من الأهمية، ولعل ما يؤكد هذا القول الدور الفعال الذى قام به فى الحياة الاجتماعية للمجتمع المصرى على مر العصور، وإدراكاً لأهمية هذا الدور، فقد تناولته حكومات متعددة فى أزمان مختلفة بالإصلاح والتطوير حتى يظل قادراً على القيام بدوره التربوي في حياة الشعب المصرى خاصة والشعوب الإسلامية عامة.
وتبدو مؤسسات التعليم الأزهري فى واقع الأمر أكثر مقاومة للتغيير بمفهومها المنهجي أو التطبيقي نظراً لخصائصها ونزوعها إلى التحفظ تحت عناوين المحافظة على التقاليد أو الرصانة ورسوخ سمعتها، ومع ذلك، وبرغم انحياز غالبية القيادات الأكاديمية نحو التمسك بما هو قائمٌ أو وجدوه فى جامعاتهم التى تخرجوا منها، فإن رياح التغير بدأت تضغط دون استئذان على بوابات إدارة الأزهر لظهرت استجابات على قدر واسع من الاختلاف فى ممارسة العمل الإداري للقضاء على الأزمات وتحقيق الجودة الشاملة، والذى يتضمن أهم مسؤوليات الإدارة من تخطيط وتنظيم، وتوجيه، ومتابعة، وتقويم. ( )
وتعد الإدارة عملية مهمة فى تسيير أمور المجتمعات، وأصبح من الواجب على القائمين بأعمال الإدارة أن يواجهوا باستمرار تحديات التنظيم البشرى والعلاقات الإنسانية وتعقيداتها والتطور العلمي المتسارع، والنظام التربوى التعليمي كغيره من الأنظمة الحياتية المختلفة يحتاج إلى إدارة، وكى تحقق التربية ثمارها، فإنها تحتاج إلى إدارة فاعلة تنظم نشاطاتها وتنسق جهود أفرادها من أجل تحقيق الأهداف المرجوة.( )
وتساهم القيم الإدارية فى تحديد الرؤية المستقبلية للمؤسسة وتحديد مهامها، فكل مؤسسة تملك هيكل ثقافي عليها أن تحدد مسبقاً مجموعتين من القيم الأساسية بغية تحقيق أهدافها، تتمثل المجموعة الأولى أساساً فى القيم القاعدية التى تتعلق بالرؤية أى إلى أين تتجه المؤسسة، كما تحدد مهمتها أيضاً، أما المجموعة الثانية من القيم فهى تلك التى تتعلق بطريقة التفكير وعمل الأشياء داخل المؤسسة وتسمح لها بالتكيف والوقوف فى وجه تحديات المحيط، كما يسمح تواجدها أيضاً بتسهيل عملية تسيير التغيير استراتيجياً فكل محاولات التغيير بعيداً عن تغيير القيم والمعتقدات تبقى مجرد تغيرات سطحية إذا لم تشمل تغيير سلوكيات الأفراد من خلال تغيير طرق تفكيرهم.( )
والقيم الإدارية تلعب دوراً فى توجيه العنصر البشرى، وتعمل على تنمية مهاراته التى ترتكز على أسس سليمة مستمدة من الدين الإسلامي، ومنظومة القيم هى من أهم المناهج ترشيداً وتوجيهاً للسلوك الإدارى وذلك لاعتمادها على القيم الإدارية الفاضلة التى تصقل نفسية العاملين وتجنبها المفاسد التى تشكل العلاقات الرئيسية للأداء البشرى المتميز، ولهذا فإن أثر القيم فى الإدارة يساعد على إيجاد إدارة نموذجية يكون العنصر البشري فيها هو المستفيد الأكبر.( )
وتعتبر إدارة المعاهد الأزهرية من أهم العمليات والمدخلات في التعليم الأزهري، إذ أن الإدارة التعليمية يقصد بها ”مجموعة من العمليات المتشابكة، التى تتكامل فيما بينها، سواء في داخل المعاهد الثانوية الأزهرية وبينها وبين نفسها لتحقيق الأغراض المنشودة من التربية، وهي وسيلة وليست غاية فى حد ذاتها.
Al-Azhar is an educational institution of great importance, and perhaps what confirms this saying is the effective role it has played in the social life of Egyptian society throughout the ages, and in recognition of the importance of this role, it has been dealt with by multiple governments at different times with reform and development in order to remain able to carry out its educational role In the life of the Egyptian people in particular and the Islamic peoples in general.
In fact, Al-Azhar educational institutions seem to be more resistant to change in their methodological or applied concept due to their characteristics and tendency to be conservative under the titles of preserving traditions or sobriety and solidifying their reputation, however, and despite the bias of the majority of academic leaders towards adhering to what is existing or found in their universities from which they graduated, The winds of change began to press without permission on the gates of Al-Azhar administration, for responses to a wide range of differences emerged in the practice of administrative work to eliminate crises and achieve comprehensive quality, which includes the most important responsibilities of the administration of planning, organizing, directing, following up, and evaluating.
Management is an important process in managing the affairs of societies, and it has become imperative for those in charge of administration to constantly face the challenges of human organization and human relations and their complexities and the accelerated scientific development, and the educational educational system, like other different life systems, needs management, and for education to achieve its fruits, it needs management An actor that organizes its activities and coordinates the efforts of its members in order to achieve the desired goals.
Administrative values contribute to defining the future vision of the institution and defining its tasks. Every institution that has a cultural structure must predetermine two sets of basic values in order to achieve its goals. The first group is mainly the basic values that relate to the vision, that is, where the institution is heading, and its mission is also determined. The second group of values are those related to the way of thinking and doing things within the organization and allow it to adapt and stand in the face of the challenges of the environment, and its presence also allows to facilitate the process of managing change strategically, so all attempts to change away from changing values and beliefs remain only superficial changes if they do not include changing the behavior of individuals By changing their ways of thinking.
And administrative values play a role in directing the human element, and it works to develop its skills that are based on sound foundations derived from the Islamic religion, and the value system is one of the most important approaches to rationalize and direct administrative behavior because it relies on the virtuous administrative values that refine the psyche of workers and avoid the evils that constitute the main relationships of performance. The human element is distinguished, and that is why the impact of values on management helps to create an exemplary administration in which the human element is the biggest beneficiary.
¬The administration of Al-Azhar institutes is considered one of the most important processes and inputs in Al-Azhar education, as the educational administration means ”a group of interlocking processes that are integrated with each other, both within and between Al-Azhar secondary institutes and between themselves to achieve the desired objectives of education, which is a means and not an end in the limit.” Itself.