Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أُحادية الرؤية وعلاقتها بالتنظيم الانفعالي لدى طلبة الجامعة :
المؤلف
أبو الجود، هدى عويس سكران.
هيئة الاعداد
باحث / هدى عويس سكران أبو الجود
مشرف / محمد عبدالعال أحمد الشيخ
مشرف / سيد جارحي السيد يوسف
مناقش / سيد جارحي السيد يوسف
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
364 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
2/3/2021
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - الصحة النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 364

from 364

المستخلص

مستخلص الدراسة:
هدفت الدراسة تعرف طبيعة العلاقة بين أُحادية الرؤية والتنظيم الانفعالي لدى عينة من طلبة الجامعة، والكشف عن الفروق بين الجنسين في كل من أُحادية الرؤية والتنظيم الانفعالي، والفروق في التخصص والفرق الدراسية في أُحادية الرؤية والتنظيم الانفعالي، وإلقاء الضوء على البناء النفسي للأشخاص أُحادي الرؤية، وقد تكونت عينة الدراسة السيكومترية في صورتها النهائية من (1036) طالبًا وطالبة من طلاب الفرق الأربع، بكلية التربية جامعة الفيوم، منهم (132) طالبًا، و(904) طالبة، بمتوسط عمري (19.77)، وانحراف معياري (1.34)، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، والمنهج الإكلينيكي، وتم تطبيق الأدوات السيكومترية: مقياس أُحادية الرؤية (إعداد الباحثة)، ومقياس التنظيم الانفعالي (إعداد الباحثة)، كما تم إجراء الدراسة الإكلينيكية؛ تطبيق إستمارة دراسة الحالة (إعداد الباحثة)، وتطبيق اختبار تكملة الجمل(SCT)، وأيضًا تطبيق بعض لوحات اختبار تفهم الموضوعTAT، وقد بينت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيًا بين درجات عينة الدراسة ككل بمقياس أُحادية الرؤية بأبعاده، ودرجاتهم بمقياس التنظيم الانفعالي بأبعاده، كما أظهرت الدراسة الإكلينيكية الخصائص الفردية لكل حالة على حدة وديناميات شخصية أُحادي الرؤية، وكذلك أشارت إلى الأسباب والعوامل الدينامية الكامنة والمسئولة عن أُحادية الرؤية.
الكلمات المفتاحية: أُحادية الرؤية- التنظيم الانفعالي- طلبة الجامعة.
Abstract
One Track Mindedness and Its Relation to the Emotional Regulation of University Students ”A Psychometric Clinical Study”
Researcher’s name: Huda Owaies Sakran.
Academic degree: masters in education.
University: Fayoum University
.Faculty: Faculty of Education
Department: Mental Health
This study aims to identify the nature of the correlation between one track mindedness and emotional regulation in a sample of university students. The study also investigates gender differences in both one track mindedness and emotional regulation in relation to differences in academic specialization and academic years. The study aims to shed light on the psychiatric composition of one track mindedness people. The sample included 1036 students, both males (132) and females (904) from the four academic years of the Faculty of Education, Fayoum University. The average age is 19.77 and the standard deviation 1.34.
The study has relied on the descriptive approach, and the clinical approach. Various Psychometric tools were applied including: one track mindedness scale (designed by the researcher), emotional regulation scale (designed by the researcher), case study forms, sentence completion test (SCT) and Thematic Apperception Test (TAT). The results of the study have demonstrated a statistically negative correlation between the overall score of the study sample in the one track mindedness scale and their score in the emotional regulation.
The clinical study has revealed the personal characteristics of each case and the personal dynamics of one track mindedness characters. The study has also pointed to the causes underlying one track mindedness.
Keywords: one track mindedness- emotion regulation- university students.