![]() | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص ملخص البحث شرّف الله – سبحانه وتعالى- اللغة العربية بأن جعلها لسان كتابه، فنالت بذلك مكانة وحفظًا، وقيَّض لها علماء أجلاء نذروا أنفسهم في سبيل المحافظة عليها وبيان أسرارها، ومن أولئك الأعلام: الأستاذ الدكتور/ أحمد عبد العظيم، الذي يعد من حملة لواء العربية في عصره، وله باع كبير في اللغة العربية؛ وقد رأت الباحثة أن تجعل من هذا العَلَم موضوعا للدراسة؛ لذا جاء موضوع الدراسة موسوما بــ (ملامح الفكر النحوي عند الدكتور/ أحمد عبد العظيم " دراسة في الرؤية والمنهج")، وترجع أهمية هذه الدراسة إلى ما لهذه الشخصية من دور كبير وجهود عظيمة في الدراسات النحوية، فقد أولى هذا العلم اهتمامًا كبيرًا، بالإضافة إلى ما قدمه من إضافات جديدة في مجال القواعد والمصطلحات والرسم الإملائي، ولقد اتخذت الباحثة المنهج الوصفي والمنهج التحليلي - أيضا - طريقا لبلوغ غايتها. ومن أجل دراسة هذا العلم وبيان رؤيته وفكره النحوي، كان لزاما على الباحثة أن تضع خطة تفي بهذا الغرض، وتحيط بالموضوع من جميع أطرافه، فكان التمهيد ترجمة لعالمنا، وجاء بعد ذلك الفصل الأول ليتناول النحو والدلالة، ويضم هذا الفصل مبحثين، المبحث الأول: العلاقة بين الرسم الإملائي والوظائف التركيبية، المبحث الثاني: القيم الوظيفية للصيغة الصرفية (المضارع الأجوف نموذجًا)، ثم جاء الفصل الثاني بعنوان: الأصول النحوية، ويضم هذا الفصل ثلاثة مباحث، تحدثت في المبحث الأول عن القاعدة النحوية، وتحدثت في المبحث الثاني عن معايير الرفض والقبول في الدرس النحوي عند الأستاذ/ عباس حسن، أما المبحث الثالث: "قضية نحوية: الإعراب "، وتناولت فيه الخلاف بين النحاة حول دلالة الحركة الإعرابية على معنى وعدم دلالتها -كما وضحها عالمنا - مع بيان موقفه منها، وأعقبه الفصل الثالث ليتناول المصطلح النحوي، تحدثت فيه عن اضطراب المصطلح النحوي وتداخله من وجهة نظر عالمنا. وأخيرا تناولت الخاتمة عرضا لأهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة. Name of Candidate: Yasmin Ibrahim Saqr Hafez Degree: M.A Title of the thesis : Features of Grammatical Thinking of Dr. Ahmad Abd Al-azeem: A Stuudy in the Vision and Approach A Thesis proposal for an MA Degree Supervisors Prof. Hossam Mohammed El Nady Dr. Mohamed Abd Al-azeem Mahmoud Abstract Allah (Glorified and Exalted be He) has honored the Arabic language by making it the language of His book, thus attaining its status and preservation. Allah also has selected some of the finest scholars to devote their time for preserving it and revealing its secrets. One of those highly esteemed scholars is Professor Ahmed Abdel-Azim who has been an authority in Arabic language. For this reason, the researcher has decided to shed light on him in her thesis. Therefore, the study title becomes (Features of Professor Ahmed Abdel-Azim's Grammatical Thought: A Study in Vision and Approach”). The significance of this study stems from the greatest role played by Professor Ahmed Abdel-Azim with regard to his major efforts in grammatical studies. He has paid great attention to this area of knowledge in addition to his contributions to the field of grammar, terminology and orthography. Throughout her study, the researcher adopted the descriptive approach and the analytical approach in order to accomplish her objective. In order to study this highly respected scholar and explain his vision and grammatical thought, it has been necessary for the researcher to develop a plan that fulfills this purpose, and covers the theme as a whole. The preamble is devoted for the scholar's biography, then the first chapter deals with grammar and semantics where two sections of research are covered, namely the relationship between orthography and structural functions; and the second topic describes the functional values of the morphological formula (the present hollow verb as a model). The second chapter is entitled: grammatical origins. It tackles three sections: first, the grammatical rule; second, criteria for rejection and acceptance in the grammar lesson by Professor Abbas Hassan; and third: "cases", in which the researcher highlights the disagreement among grammarians about the significance of the grammatical diacritical marks on the meaning and their lack of significance - as our scholar has clarified it - with a statement of his position. The third chapter is devoted for the grammatical term and its overlap from the perspective of our scholar. Finally, the conclusion is devoted for presenting the key findings of the research. Translated by FUCLT Profr.Naglaa Saad M.Hassan |