Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
ملامح الفكر النحوي
عند الدكتور/ أحمد عبد العظيم
دراسة في الرؤية والمنهج /
المؤلف
حافظ، ياسمين إبراهيم صقـر.
هيئة الاعداد
باحث / ياسمين إبراهيم صقـر حافظ
مشرف / حســام النــادي
مشرف / محمد عبد العظيم محمود
مناقش / مامون عبد الحليم
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
162 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
اللغة واللسانيات
تاريخ الإجازة
2/3/2021
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية دار العلوم - قسم النحو والصرف والعروض
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 162

from 162

المستخلص

ملخص البحث
شرّف الله – سبحانه وتعالى- اللغة العربية بأن جعلها لسان كتابه، فنالت بذلك
مكانة وحفظًا، وقيَّض لها علماء أجلاء نذروا أنفسهم في سبيل المحافظة عليها وبيان
أسرارها، ومن أولئك الأعلام: الأستاذ الدكتور/ أحمد عبد العظيم، الذي يعد من حملة
لواء العربية في عصره، وله باع كبير في اللغة العربية؛ وقد رأت الباحثة أن تجعل من
هذا العَلَم موضوعا للدراسة؛ لذا جاء موضوع الدراسة موسوما بــ (ملامح الفكر
النحوي عند الدكتور/ أحمد عبد العظيم " دراسة في الرؤية والمنهج")، وترجع أهمية
هذه الدراسة إلى ما لهذه الشخصية من دور كبير وجهود عظيمة في الدراسات النحوية،
فقد أولى هذا العلم اهتمامًا كبيرًا، بالإضافة إلى ما قدمه من إضافات جديدة في مجال
القواعد والمصطلحات والرسم الإملائي، ولقد اتخذت الباحثة المنهج الوصفي والمنهج
التحليلي - أيضا - طريقا لبلوغ غايتها.
ومن أجل دراسة هذا العلم وبيان رؤيته وفكره النحوي، كان لزاما على الباحثة
أن تضع خطة تفي بهذا الغرض، وتحيط بالموضوع من جميع أطرافه، فكان التمهيد
ترجمة لعالمنا، وجاء بعد ذلك الفصل الأول ليتناول النحو والدلالة، ويضم هذا الفصل
مبحثين، المبحث الأول: العلاقة بين الرسم الإملائي والوظائف التركيبية، المبحث
الثاني: القيم الوظيفية للصيغة الصرفية (المضارع الأجوف نموذجًا)، ثم جاء الفصل
الثاني بعنوان: الأصول النحوية، ويضم هذا الفصل ثلاثة مباحث، تحدثت في المبحث
الأول عن القاعدة النحوية، وتحدثت في المبحث الثاني عن معايير الرفض والقبول في
الدرس النحوي عند الأستاذ/ عباس حسن، أما المبحث الثالث: "قضية نحوية: الإعراب
"، وتناولت فيه الخلاف بين النحاة حول دلالة الحركة الإعرابية على معنى وعدم
دلالتها -كما وضحها عالمنا - مع بيان موقفه منها، وأعقبه الفصل الثالث ليتناول
المصطلح النحوي، تحدثت فيه عن اضطراب المصطلح النحوي وتداخله من وجهة
نظر عالمنا.
وأخيرا تناولت الخاتمة عرضا لأهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة.
Name of Candidate: Yasmin Ibrahim Saqr Hafez
Degree: M.A
Title of the thesis : Features of Grammatical Thinking of Dr. Ahmad
Abd Al-azeem: A Stuudy in the Vision and Approach
A Thesis proposal for an MA Degree
Supervisors Prof. Hossam Mohammed El Nady
Dr. Mohamed Abd Al-azeem Mahmoud
Abstract
Allah (Glorified and Exalted be He) has honored the Arabic language by making it the
language of His book, thus attaining its status and preservation. Allah also has selected some
of the finest scholars to devote their time for preserving it and revealing its secrets. One of
those highly esteemed scholars is Professor Ahmed Abdel-Azim who has been an authority in
Arabic language. For this reason, the researcher has decided to shed light on him in her thesis.
Therefore, the study title becomes (Features of Professor Ahmed Abdel-Azim's Grammatical
Thought: A Study in Vision and Approach”). The significance of this study stems from the
greatest role played by Professor Ahmed Abdel-Azim with regard to his major efforts in
grammatical studies. He has paid great attention to this area of knowledge in addition to his
contributions to the field of grammar, terminology and orthography. Throughout her study,
the researcher adopted the descriptive approach and the analytical approach in order to
accomplish her objective.
In order to study this highly respected scholar and explain his vision and grammatical
thought, it has been necessary for the researcher to develop a plan that fulfills this purpose,
and covers the theme as a whole. The preamble is devoted for the scholar's biography, then
the first chapter deals with grammar and semantics where two sections of research are
covered, namely the relationship between orthography and structural functions; and the
second topic describes the functional values ​​of the morphological formula (the present hollow
verb as a model). The second chapter is entitled: grammatical origins. It tackles three
sections: first, the grammatical rule; second, criteria for rejection and acceptance in the
grammar lesson by Professor Abbas Hassan; and third: "cases", in which the researcher
highlights the disagreement among grammarians about the significance of the grammatical
diacritical marks on the meaning and their lack of significance - as our scholar has clarified
it - with a statement of his position. The third chapter is devoted for the grammatical term and
its overlap from the perspective of our scholar. Finally, the conclusion is devoted for
presenting the key findings of the research.
Translated by FUCLT
Profr.Naglaa Saad M.Hassan