Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
نمطا التذييلات (فردي، تشاركي) على الفيديو ببيئة الفصل المقلوب وأثرهما على تنمية التحصيل والتفكير الناقد وجودتهما لدى الطالبات المعلمات/
المؤلف
احمد،أسماء محمد مرسى سيد.
هيئة الاعداد
باحث / اسماء محمد مرسى
مشرف / محمد عطية خميس
مشرف / نيفين منصور
مناقش / حنان اسماعيل
مناقش / هانى شفيق
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
361ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
تكنولوجيا التعليم
الناشر
تاريخ الإجازة
11/1/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تكنولوجيا التعليم والمعلومات
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 400

from 400

المستخلص

(مستخلص الرسالة)
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن أثرنمطي التذييلات (فردي، تشاركي) على الفيديو ببيئة الفصل المقلوب على تنمية التحصيلوالتفكير الناقد وجودتهما لدى طالبات الفرقة الثالثة تربوي تخصص اللغة العربية، بكلية البنات. ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة منهج البحث التطويري الذي يتناول تحليل النظم وتطويرها من خلال أحد النماذج حيث قامت الباحثة بتطبيق نموذج محمد خميس (2007)، وتكونت عينة البحث من (60) طالبة، قسمتها إلى مجموعتين، تناولت المجموعة الأولى (نمط التذييل الفردي)، وتناولت الثانية (نمط التذييل التشاركي)، واستخدمت التصميم التجريبيالمعروف بتصميم المجموعتين التجريبيتين مع القياس القبلي والبعدي. وتوصلت نتائج البحث إلى أنه يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (05,0) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية الأولى (نمط التذييل الفردي)، والمجموعة التجريبية الثانية (نمط التذييل التشاركي)في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التحصيل المعرفي، لصالح التطبيق البعدي، كما أنه لا يوجد فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (05,0) بين متوسطي درجات الكسب في التحصيل المعرفي لدى طالبات المجموعتين التجريبية الأولى والثانية. كذلكاتضح أن حجم تأثير نمطي التذييلات (فردي، تشاركي) على الفيديو ببيئة الفصل المقلوبأكبرمن(0.14) في التحصيل لدى الطالبات المعلمات.
الكلمات المفتاحية: الفصل المقلوب، الفيديو التعليمي، التذييلات، التعلم الفردي، التعلم التشاركي، التفكير الناقد.
(Abstract)
This research aims to reveal the effect of the types of Annotations (Individually, Collaborative) on Video in a Flipped Classroom Environment and their effect on the development of achievement and critical thinking and their quality among The Student of The third year in the educational , specializing in the Arabic language, Girls College. To achieve this goal, the researcher used the developmental research methodology that deals with the analysis and development of systems through one of the models where adopted by the researcher the model of Mohammed Khamis model (2007), and The research sample consisted of (60) students, divided into two groups, dealing with the first group (individual Annotation), The second experimental group (Collaborative Annotation), and used the experimental design known as the design of the two experimental groups with pre and post measurement.The results of the research found that there was a statistically significant difference at the significance level of (0.05) between the mean scores of female students of the first experimental group (individual Annotation) and the second experimental group (Collaborative Annotation) in the pre and post applications of the cognitive achievement test, in favor of the post application, As it turns out Also, there is no statistically significant difference at the significance level of (0,05) between the average degrees of gain in cognitive achievement among students of the first and second experimental groups. it turns out The effect of the Two types of Annotations (Individually, Collaborative) on Video in a Flipped Classroom Environment achieves an effect size of more than (0.14) in the achievement of female teachers.
Key words: Flipped Classroom, Instructional video, Annotations, Individual learning, Participatory learning, Critical thinking.