Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أثر الذكاء الوجداني على رأس المال النفسي لدى طلاب الكليات العسكرية/
المؤلف
القصاص ،هدير هشام إبراهيم.
هيئة الاعداد
باحث / هدير هشام
مشرف / محمد محمد سيد
مشرف / سحر فاروق
مناقش / اسماء عبد المنعم
مناقش / عبير محمد
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
160ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
11/11/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 177

from 177

المستخلص

مشكلة الدراسة: يواجه الطلبة في بداية حياتهم الجامعية مشكلات تسهم في نجاحهم، وتحد من تحقيق أهداف الجامعة في بناء الطلبة علميًّا، والإسهام في نمو شخصياتهم؛ وذلك لاختلاف جو الدراسة وطبيعة النظام وطبيعة التعامل. وخاصة الحياة العسكرية؛ إذ إنَّها تختلف في أنماطها وسماتها عن الحياة المدنية،” ولأن التحاق الطلاب بالكليات العسكرية يحدث عمليات انضباط وإطاعة للأوامر العسكرية فضلًا عن تغير أنماط الحياة الاجتماعية في المآكل والمشرب والملبس لديهم، حيث يتم تنظيم حياة الطالب وفق البرامج المعمول بها؛ من تنظيم وقت الطالب، ومحاولة إيجاد شخصية عسكرية بحتة، والأمر الذي يعرض الطلاب للعديد من المشكلات التي من الممكن أن تحدث نظرًا للتغير المفاجئ”. الطلاب
وأوضحت دراسة خالد بن سعيد بن محمد آل سعد 2006م أنَّ نسبة 93% من يتمنون انتهاء اليوم؛ بسبب صعوبة البرنامج اليومي في الكلية، و88% ليس لديهم وقت كافٍ للمذاكرة أثناء اليوم؛ مِمَّا يؤدي إلى إحداث ضغط للطالب من الممكن أن يُعيق التوافق لديه.
وتختلف طبيعة الحياة العسكرية عن الحياة الاجتماعية المدنية في بعض الجوانب، فهي تتسم بطابع معين يفرض النظام العسكري وفق نسق محدد يتطلب الالتزام أو الجدية والاتزان, والامتثال للأوامر التي تصدر إليه وتطبيقها, كما يتم تحديد المسؤليات والواجبات، ولا شك أنَّ الكليات العسكرية تتميز بالالتزام, وهذا الالتزام يدفع المدربين أو المعلمين إلى التدقيق في كل تصرفات وردود أفعال الطلاب؛ مِمَّا يبرز شيئًا من الصعوبة لدى الطلاب، ويؤثر في توافقهم النفسي والاجتماعي، ويؤثر أيضًا في تحصيلهم الدراسي.
وقد لاحظت الباحثة أنَّه على الرغم من تناول البحوث والدراسات موضوع الذكاء الوجداني؛ فإنَّه لم يُتناول بوصفه برنامجًا لطلاب الكليات العسكرية؛ ليكونوا أكثر نجاحًا في حياتهم العملية والعلمية، وأكثر نجاحًا مع البيئة العسكرية التي يتواجدون فيها، وأيضًا ندرة الدراسات والبحوث التي تناولت الذكاء الوجداني ورأس المال النفسي، مثل: دراسة Monico et al, 2016 ، ودراسة Mellao and Monico 2013 ، ودراسة Chaudhary 2015
ولذلك تقوم الباحثة بعمل برنامج لأثر الذكاء الوجداني على رأس المال النفسي لطلاب الكليات العسكرية، وترى أثر هذا البرنامج على الطلاب من خلال (قياس قبلي، وبعدي، وتتبعي) ومن خلال المقابلات التي تقوم بها الباحثة مع الطلاب.
تهداف:
تهدف الدراسة إلى تعرف أثر تنمية الذكاء الوجداني على رأس المال النفسي لدى طلاب الكليات العسكرية.
وذلك من خلال:
1- تصميم برنامج تدريبي لتنمية الذكاء الوجداني لدى عينة من طلاب إحدى الكليات العسكرية. الدراسة
2- اختبار فاعلية البرنامج التدريبي المستخدم.
أهمية الدراسة:
أهمية هذه الدراسة تلقي الضوء على أحد الموضوعات المهمة، التي تتعلق بطلاب الكليات العسكرية وهم من فئة الشباب، وتُعَدُّ هذه الفئة من الركائز الأساسية للمجتمع، كما تكمن أهمية الدراسة في تقديم برنامج وقائي لتأهيل طلاب الكليات العسكرية بالعديد من المهارات الوجدانية التي تمكنهم من التعامل بكفاءة مع المشكلات والضغوط التي قد تواجههم أثناء هذه المرحلة أو خلال السنوات الدراسية داخل الكلية.
الفروض:
بناءً على الإطار النظري للدراسة ونتائج الدراسات السابقة سالفة الذكر يمكننا صياغة فروض الدراسة الحالية على النحو الآتي:
1- توجد علاقة ارتباطية بين الذكاء الوجداني ومكونات رأس المال النفسي: [الكفاءة الذاتية- والصمود- والتفاؤل- والأمل] لدى طلاب الكليات العسكرية.
2- تختلف متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس الذكاء الوجداني بعد تطبيق البرنامج التدريبي لدى طلاب الكليات العسكرية لصالح القياس البعدي.
3- تختلف متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على رأس المال النفسي بعد تطبيق البرنامج التدريبي لدى طلاب الكليات العسكرية لصالح القياس البعدي.
4- تختلف متوسطات درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس الذكاء الوجداني ومقياس رأس المال النفسي لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
5- لا توجد فروق بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الذكاء الوجداني.
6- لا توجد فروق بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس رأس المال النفسي.
المنهج والإجراءات:
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي والمنهج التجريبي لملائمتهما لطبيعة الدراسة.
المنهج والإجراءات:
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي والمنهج التجريبي لملائمتهما لطبيعة الدراسة.
التصميم التجريبي:
استخدمت الدراسة الحالية تصميم المجموعة الواحدة والمجموعتين المتكافئتين
عينة الدراسة:
أ- عينة التقنين:
تتكون عينة الدراسة الاستطلاعية من 180 طالبًا من السنة الأولى لطلاب إحدى الكليات العسكرية، للتأكد من الكفاءة السيكومترية للمقياسين (قياس الصدق والثبات) في ضوء متغيرات الدراسة، وأيضًا لاختيار العينة التجريبية والعينة الضابطة للدراسة الحالية.
ب- عينة الدراسة الأساسية:
وتنقسم على مجموعتين كالآتي:
- المجموعة التجريبية قوامها 50 طالبًا من طلاب إحدى كليات العسكرية بالسنة الأولى.
- المجموعة الضابطة قوامها 50 طالبًا من طلاب إحدى الكليات العسكرية بالسنة الأولى.
الأدوات:
أ- أدوات القياس النفسي:
1- مقياس الذكاء الوجداني – لبار أون – ترجمة د. صفاء الأعسر ود. سحر فاروق.
2- مقياس رأس المال النفسي luthans 2007 وآخرين- قامت الباحثة بتعريبه.
ج- البرامج التدريبية:
1- برنامج الذكاء الوجداني/ من إعداد الباحثة.
الأساليب الإحصائية المستخدمة:
استخدمت الباحثة في الدراسة الحالية الأساليب الإحصائية الآتية:
1- معامل الارتباط بيرسون. 2- المتوسط الحسابي.
3- الانحراف المعياري.
4- T-Test لحساب دلالة الفروق للعينات المستقلة والعينات المترابطة.
نتائج الدراسة:
1- وجود فروق دالة إحصائيًّا في معظم العلاقات الارتباطية بين أبعاد مقياس الذكاء الوجداني، ومقياس رأس المال النفسي، وأنَّ الأبعاد كافة بينها علاقات ارتباطية موجبة دالة إحصائيًّا عند مستوى 0.01. وأنَّ هناك بعض الأبعاد دالة عند 05, ، ويوجد علاقة سالبة بين الاعتماد على الذات والتفاؤل .
2- وجود فروق دالة إحصائيًّا على أبعاد مقياس الذكاء الوجداني، حيث كانت جميع الفروق بين القياسين القبلي والبعدي في أبعاد مقياس الذكاء الوجداني دالة عند مستوى 0.001 لصالح القياس البعدي؛ مما يشير إلى فعالية البرنامج التدريبي.
3- وجود فروق دالة إحصائيًّا على أبعاد مقياس رأس المال النفسي، حيث كانت جميع الفروق بين القياسين القبلي والبعدي في أبعاد مقياس رأس المال النفسي دالة عند مستوى 0.001 لصالح القياس البعدي مما يشير إلى فعالية البرنامج التدريبي.
4- وجود فروق بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على أبعاد مقياس الذكاء الوجداني ومقياس رأس المال النفسي لصالح المجموعة التجريبية.
5- ثبوت الفروق بين القياس البعدي والتتبعي على مقياس الذكاء الوجداني ومقياس رأس المال النفسي، بالرغم من أن هناك بعض الأبعاد كانت أقل أو أكثر في كل من القياسين، ولكنها لم تصل إلى حدود الدلالة الإحصائية؛ مما يشير إلى استمرار فعالية البرنامج التدريبي.
English Summary
Study problem
At the start of their academic lives, students face problems which contribute to their success or reduce their university objectives to build such students scientifically and to promote their personalities due to difference in study climate, nature of system and that of treatment in the military life which has types and characteristics different from those of civil life. As joining military faculties makes students accustoms to discipline and obedience of orders, beside changing social life patterns in food, drinking and dress, where students lives are organized as per the applicable programs whose aims are organizing students time, creating pure military character, the matter that results in making the students encounter many problems thanks to such sudden change.
The study of Khaled ben said (2006) pointed out that 93% of students wish that their training days pass quickly because their difficult daily programs, 88% have no time for study which constitutes stress on them and makes their coping difficult.
The nature of military life is difference from that of civil life, which imposes abiding by military system based on commitment, seriousness and balance obeying orders as well as assigning responsibilities and duties, which urge their trainers and instructors to be careful about students reactions and conduct which adds difficulty to students lives, their psycho-social coping and their achievement.
The researcher noticed that despite the fact that literature has dealt with the topic of emotional intelligence, yet, it has not been dealt with as related to the military faculties students, programs for making them more successful in their practical and scientific lives, in this environment. She noticed also that there is a few studies and research dealt which emotional intelligence and psychological capital, such as Monico et al. (2016), Mello et al. (2013), Chaudhary (2015). Accordingly, the researcher made programs to measure the impact of emotional intelligence on psychological capital among the military faculties students, through (pre-post-follow-up measurements) and by interviewing those students.
Study objectives
Identify the effect of developing the emotional intelligence on The psychological capital among the students Of a military college through:
1-Designing a training program for developing Emotional intelligence among a sample of a military college students
2- Testing the effectiveness of the training program used This study aims To.
Study importance
This study sheds light on one of the important topics related to the military faculties students for being a young population, namely one of the society main components, it also provides a preventive program for qualifying military faculties students in many affective skills which enable them to deal aptly with problem and stress they may face throughout their study.
Hypotheses
Upon the study literature and the results of the previous studies, we could put the following hypotheses.
1- There is a correlative relationship between emotional intelligence and psychological capital components ([self-Efficacy, Resiliency, optimism, hope]) among the military faculties students.
2- The means of the experimental group scores differ in the pre-post measurements on the emotional intelligence scale following applying the training program on these students in favor of the post measurement.
3- The means of the experimental group scores differ in the pre-post measurements on psychological capital following applying the training program on those students in favor of the post measurement.
4- The means of both the experimental group and the control of differ in the post measurement on the affective intelligence scale and psychological capital scale in favor of the experimental group.
5- There are no significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre-post measurements on the emotional intelligence scale.
6- There are no significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre-post measurements on the psychological capital scale.
Method & Procedure
This study is based on the descriptive experimental approach for being suitable for the study nature.
Design: This study applied the one group design and that of the two equivalent groups.
Third : sampling
- The exploratory sample consisted of 180 students of the first year in one of the military faculties, to verify the two scales psychemeteric proficiency (validity & reliability) in the light of the study variables and for choosing the main sample.
Main sample : It is divided into:
- The experimental group of 50 students from a military faculty first year.
- The control group of 50 students from a military faculty first year.
Tools
a) Tools of psychological measurement.
1- Emotional intelligence scale bar on translated by Safaa Al Aasar et al.
2- Psychological capital scale (Luthans 2007 et al.) it was utilized by the researcher.
C-Training program
1- Affective intelligence program, prepared by the researcher.
Statistical methods used
1- Pearson correlation coefficient.
2- Mean
3- Standard deviation (SD).
4- T-test to calculate the significance of the differences of the independent samples and the correlated ones.
Study results
1- There are significant differences in most of the correlative relationships between the dimensions of emotional intelligence and the psychological capital scale, and that all dimensions had a positive correlative relationships at 0.01, and that some dimensions had significance at 0.05, there is a negative relationship between self-dependence and optimism.
2- There are significance difference on the dimensions of emotional intelligence scale, as all the differences between the pre-post measurement in the dimensions of emotional intelligence scale were significant at 0.001 in favor of the post measurement which points out the effectiveness of the training program.
3- There are significant difference on the dimensions of psychological capital scale, as all the differences between the pre-post measurement in the dimensions of emotional intelligence scale were significant at 0.001 in favor of the post measurement which indicates the effectiveness of the training program.
4- There are difference between the experimental group and the control one on the dimensions of emotional intelligence scale and that of psychological capital in favor of the experimental group.
There were differences between the post measurement and the follow-up one on the emotional intelligence scale and that of psychological capital, although some dimensions, were less or more in both measurements but they did not reach significance level which indicates the constant effectiveness of the training program.