Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
نظام إبحار تكيفي وفقًا لأسلوب التعلم (البصرى- اللفظى) ببيئة وسائط متشعبة وأثره على التحصيل والكفاءة الذاتية وسهولة الاستخدام لدى الطالبات المعلمات./
المؤلف
اسماعيل،سارة محمد أمين.
هيئة الاعداد
باحث / سارة محمد امين
مشرف / محمد عطية خميس
مشرف / سماح محمد صابر
مناقش / حنان الشاعر
مناقش / خالد مصطفى
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
388ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
تكنولوجيا التعليم
الناشر
تاريخ الإجازة
19/10/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تكنولوجيا التعليم والمعلومات
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 413

from 413

المستخلص

(مستخلص الرسالة)
يهدف البحث إلي الكشف عن فاعلية تصميم نظام إبحار تكيفي قائم على شكل الروابط (المصورة - النصية) وفقًا لأسلوب التعلم (البصرى- اللفظى) ببيئة وسائط متشعبة في تنمية التحصيل والكفاءة الذاتية وسهولة الاستخدام لدى الطالبات المعلمات. ولتحقيق هذا الهدف، قامت الباحثة بإعداد قائمة معايير لتصميم بيئة وسائط متشعبة بإستخدام نظام إبحار تكيفي وفقًا لأسلوب التعلم (البصري- اللفظي)، وتطوير بيئة الوسائط المتشعبة بنموذج محمد عطية خميس (2007) للتصميم التعليمي، وتكونت عينة البحث من (62) طالبة، واستخدمت التصميم التجريبي المعروف بتصميم المجموعتين التجريبيتين مع القياس القبلي والبعدي، وتم إجراء تجربة البحث، وتطبيق أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة باستخدام برنامج (SPSSV.20)، وتوصلت نتائج البحث إلى فاعلية تصميم نظام إبحار تكيفي قائم على شكل الروابط (المصورة - النصية) وفقًا لأسلوب التعلم (البصرى- اللفظى) ببيئة وسائط متشعبة في تنمية التحصيل والكفاءة الذاتية وسهولة الاستخدام لدى الطالبات المعلمات، بينما لا توجد فروق بين شكلى الروابط (المصورة- النصية) ببيئة الوسائط المتشعبة. وضم تقرير الرسالة عددا من التوصيات والبحوث المقترحة، كما ضمت الرسالة الجداول والأشكال وقائمة المراجع العربية والإنجليزية.
الكلمات المفتاحية: نظم الوسائط المتشعبة- الروابط المصورة- الروابط النصية- الكفاءة الذاتية- سهولة الإستخدام.
An Adaptive Navigation System According to the (Visual - Verbal) Learning Style in a Hypermedia Environment and Its Effect on Female student Teachers’ Achievement, Self-efficacy and Ease of Use
Prepared by: Sara Mohamed Amin Ismail
Supervised by:
Prof. Dr. Mohamed Atteya Khamis & Dr. Samah Mohamed Saber
Abstract:
The aim of this research is to study the effectiveness of an adaptive navigation system according to the (visual - verbal) learning style in a hypermedia environment and on female student teachers’ achievement, self-efficacy and ease of use. In order to reach that aim the researcher prepared a design standard list to hypermedia environment with adaptive navigation system according to the (visual - verbal) learning style applying Khamis (2007) ISD MODEL. The reassert sample consisted (62) students, in female student teachers’. The two experimental group design with pre and posttest was applied. The research experimental was conducted data was collected and processed with the suitable statically methods through (spss, V.20). The results revealed the effective of an adaptive navigation system based on Forms of Links (visual- verbal) according To (visual- verbal) learning style in a hypermedia enviroment Therefore, the researcher recommended using an adaptive navigation system based on Forms of Links (visual- verbal) according To (visual- verbal) learning style in a hypermedia environment in higher education. The Thesis includes lists of both recommendations and fellow up researches. It also includes tables, figures, and references.
Key words: Adaptive hypermedia system - visual links - verbal links - self-efficacy - ease of use