Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
المـرونـة النفسيـة وعـلاقتهـا بتقـدير الـذات لــدى ذوى الإعـاقـة البصــرية /
المؤلف
مصطفى، أسماء خالد محمد.
هيئة الاعداد
باحث / اسماء خالد محمد مصطفى
مشرف / اسماعيل ابراهيم بدر
مناقش / ابراهيم عبد الفتاح الغنيمى
مناقش / اسماعيل ابراهيم بدر
الموضوع
المكفوفون. المكفوفون رعاية.
تاريخ النشر
2021.
عدد الصفحات
153 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
1/1/2021
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - الصحة النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 153

from 153

المستخلص

تعد فئة ذوى الاحتياجات الخاصة من أهم فئات المجتمع فى العصر الراهن، فبعد أن كانت تلك الفئة مهمشة وبعيدة عن دائرة الاهتمام، صارت الآن محل اهتمام وتقدير ليس فقط على المستوى المحلى بل على المستوى العالمي، ومن أهم تلك الفئات – ذوى الاحتياجات الخاصة – فئة المعاقين بصريا.
وتعتبر المرونة النفسية Psychological resilience من الركائز الأساسية في علم النفس الإيجابي هذا العلم الذي يعظم ثقافة التمكين وبناء القوة البشرية والفضائل الإنسانية في مواجهة الضغوط والاضطرابات النفسية، ويتجاوز التركيز علي القصور والضعف الإنساني الذي ظل سائداً فترة طويلة من الزمن؛ ولا شك ان موضوع تقدير الذات يحظى بأهمية بالغة، باعتباره تعبيراً عن قيمة الذات أو الثقة بالذات أو حب الذات ...، فهو دعامة أساسية لشخصية الكفيف علي مستوي كيانه الوجودي ونشاطه السلوكي واشتغاله المعرفي، وهذا ما يفسر تأثيره علي الصحة النفسية للكفيف، وعلي أدائه المدرسي، فمن الواضح؛ أن تقدير الذات هو تعبير عن القيمة أو الثقة أو الحب .... وهذه كلها عناصر أساسية لتحقيق التوازن النفسي والشعور بالرضا والإحساس بقيمة ما، داخل هذا الوجود إنه حكم تصدره الذات علي نفسها، وهو الذي يحدد مدي التوازن النفسي الذي تحققه . فإذا كان إيجابياً، يتيح للفرد إمكانية القيام بردود أفعال مناسبة والشعور بالتوافق والسعادة، وهذا ما يمنح للذات القدرة على مواجهة صعوبات الحياة والأزمات والمشاكل والاحداث غير المتوقعة، لكن إذا كان سلبياً، فسيقضي ذلك الي الإحساس بالتشاؤم وفقدان الثقة والشعور بالمعاناة، مما يعيق تواصل الكفيف مع الأشخاص وتكيفه مع الوقائع والأحداث، ويؤثر سلباً علي صحته النفسية.
مشكلـــة الـــدراســــــة :
وفي ضوء خبرة الباحثة الشخصية وجدت أن المكفوفين لديهم مستويات منخفضة فى تقديرهم لذاتهم بشكل واضح وذلك بسبب عدم وجود المستوى الكافي من المرونة النفسية فى التعامل مع الآخرين وتحديداً الأشخاص العاديين، وعدم القدرة على التكيف مع الآخرين والدخول فى صور وأشكال بالتعاون والدمج المجتمعي فى الحياة الطبيعية، مما يؤدي إلى نتائج سلبية فى حياتهم الاجتماعية والعملية، ونتائج أخرى بشعورهم عدم الإحساس بالأمان وعدم الثقة بالنفس.
أهـــداف الـــدراســــــة:
تهدف الدراسة الحالية الى الآتي:
1- التعرف على مستوى المرونة النفسية وتقدير الذات لدى المعاقين بصرياً.
2- دراسة العلاقة بين المرونة النفسية وتقدير الذات لدى المعاقين بصرياً.
أهميـــــة الـــدراســـــة :
اولاً: الأهميـــة النظـــريــــــة:
1- تهتم الدراسة الحالية بفئة المعاقين بصرياً والتي تزايد الاهتمام بها عالميا.
2- تهتم الدراسة الحالية بدعم الاطار النظري في ميدان الإعاقة البصرية .
ثانياً: الأهميــــة التطبيقيــــة:
1- من المتوقع أن تفيد هذه الدراسة العاملين فى مجال التربية والعاملين فى مراكز رعاية المكفوفين بصرياً، ولذك بما تقدمه من نتائج يمكن أن تمثل واحدة من الأساسات لبناء البرامج التربوية والإرشادية لهذه الفئة.
2- تفيد الآباء والمربين فى إكسابهم المعارف المرتبطة بكيفية التعامل مع أبناءهم ذوي الإعاقة البصرية، وتقبلهم وتعزيز مستوى تقبلهم وتقديرهم لذاتهم.
3- لفت الانتباه إلى فئة يجب إلقاء مزيد من الضوء حولها وهى فئة المعاقين بصرياً، وما تواجهه من مشكلات تتعلق بتقدير ذاتهم ومرونتهم النفسية، مما يسهم في تحديد أهداف كثيرة من البرامج التدريبية و الإرشادية المقدمة لهم.
4- د- توجيه نظر الجهات المسئولة إلى أهمية دمج المعاقين بصرياً مع المبصرين فى كافة الأنشطة التعليمية والاجتماعية.
الطـــريقـــة والإجــــــراءات:
أولاً : العينـــــــــــة:
تتكون عينة الدراسة الحالية من مجموعة المراهقين المعاقين بصرياً (45) طالباً وطالبة الملتحقين بمدرسة النور للمكفوفين والذين تتراوح أعمارهم من 16-18 سنة.
ثانياً: أدوات الــــدراســــــــة :
1- مقياس المرونة النفسية. (إعداد الباحثة)
2- مقياس تقدير الذات. (إعداد الباحثة)
ثالثاً: المنهــــج المستخــــدم:
اتبعت الباحثة في دراستها الحالية المنهج الوصفي الارتباطي المقارن.
رابعاً: الأســــالــيب الإحصــــائيـــة:
استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية الآتية:
 معامل ارتباط بيرسون.
 اختبار (ت).
 تحليل التباين.
نتــــــائـــج الــدراســــة :
1- توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائياً بين درجات الطلاب ذوى الإعاقة البصرية على مقياس المرونة النفسية ودرجاتهم على مقياس تقدير الذات.
2- يوجد مستوى مرتفع من المرونة النفسية لدى ذوى الإعاقة البصرية.
3- يوجد مستوى مرتفع من تقدير الذات لدى ذوى الإعاقة البصرية.
4- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس المرونة النفسية تعزى لمتغير المستوى الدراسي (الأول – الثاني – الثالث).
5- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس المرونة النفسية تعزى لمتغير الجنس (ذكر – انثى).
6- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس المرونة النفسية تعزى لمتغير العمر.
7- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس المرونة النفسية تعزى لمتغير نسبة الإعاقة (خفيفة – متوسطة – شديدة).
8- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس المرونة النفسية تعزى لمتغير الترتيب في الأسرة (الأكبر- الأوسط- الأخير).
9- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس تقدير الذات تعزى لمتغير المستوى الدراسي (الأول – الثاني – الثالث).
10- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس تقدير الذات تعزى لمتغير الجنس (ذكر – انثى).
11- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس تقدير الذات تعزى لمتغير العمر.
12- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس تقدير الذات تعزى لمتغير نسبة الإعاقة (خفيفة – متوسطة – شديدة).
13- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات ذوى الإعاقة البصرية على مقياس تقدير الذات تعزى لمتغير الترتيب في الأسرة (الأكبر- الأوسط- الأخير).
The category of people with special needs is considered one of the most important groups in society in the current era. After that group was marginalized and far from the circle of concern, it has now become a subject of concern and appreciation not only at the local level but at the global level, and among the most important of these groups - people with special needs - the disabled Visually.
Psychological resilience is considered one of the main pillars in positive psychology, this science that maximizes the culture of empowerment and building human strength and human virtues in the face of psychological pressures and disorders, and goes beyond the focus on human shortcomings and weaknesses that have prevailed for a long period of time. There is no doubt that the subject of self-esteem is of great importance, as it is an expression of self-worth, self-confidence, or self-love ... it is a basic pillar of the personality of the blind at the level of his existential, behavioral activity and cognitive functioning, and this explains its impact on the mental health of the blind, and on his performance Scholastic, it is clear; Self-esteem is an expression of value, confidence, or love .... These are all basic elements for achieving psychological balance, feeling contentment, and feeling a value, within this existence it is a judgment that the self makes on itself, and it determines the extent of the psychological balance that it achieves. If it is positive, it allows the individual to make appropriate reactions and feel harmony and happiness, and this gives the self the ability to face life’s difficulties, crises, problems and unexpected events, but if it is negative, this will lead to a feeling of pessimism, loss of confidence and a feeling of suffering, which impedes the blind’s communication with Persons and his adaptation to facts and events, and negatively affects his mental health.
Problem of the study :
In light of the researcher’s personal experience, she found that the blind have clearly low levels of self-esteem due to the lack of an adequate level of psychological flexibility in dealing with others, specifically ordinary people, and the inability to adapt with others and enter into images and forms of cooperation and social integration into normal life, Which leads to negative consequences in their social and work life, and other results of their feeling of insecurity and lack of self-confidence.
Objectives of the study:
The objective study are as follows:
1- Identifying the level of psychological resilience and self-esteem of the visually impaired.
2- Study the relationship between psychological resilience and self-esteem among the visually impaired.
The importance of study:
First: The theoretical side:
a) The current study is concerned with the visually impaired, which has become increasingly global.
b) The current study is concerned with supporting the theoretical framework in the field of visual impairment.
Second: The applied side :
a) It is expected that this study will benefit workers in the field of education and workers in care centers for the visually impaired, and therefore, with the results it provides, it can represent one of the foundations for building educational and extension programs for this group.
b) Parents and educators benefit in providing them with knowledge related to how to deal with their children with visual impairment, accepting them and enhancing their level of acceptance and self-esteem.
c) Draw attention to a category around which more light should be shed, which is the group of the visually impaired, and the problems they face related to their self-esteem and psychological resilience, which contributes to defining many goals of the training and counseling programs provided to them.
d) Directing the attention of the responsible authorities to the importance of integrating the visually impaired with the sighted in all educational and social activities.
Study Procedures:
The study sample:
The current study sample consists of a group of visually impaired adolescents (45) male and female students enrolled in Al-Noor School for the Blind, whose ages range from 16-18 years old.
Study tools:
1- Psychological Resilience Scale (Researcher Preparation)
2- Self-Esteem Scale (researcher preparation)
The method used:
The researcher used in her current study the descriptive approach.
Statistical Methods:
The researcher used the following statistical methods:
 Pearson correlation coefficient.
 T-test.
 Analysis of variance.
Results:
1- There is a statistically significant correlational relationship between psychological flexibility and self-esteem in the study sample of the blind.
2- The blind have a high degree of psychological flexibility.
3- It is common for the blind to have a high degree of self-esteem.
4- There are statistically significant differences between blind students in psychological flexibility in the three academic levels in favor of those with higher levels.
5- There are statistically significant differences between males and females in terms of psychological flexibility.
6- There are statistically significant differences between blind students in psychological flexibility at the three age levels in favor of those with higher levels.
7- There are statistically significant differences between blind students in psychological resilience at different levels of severity of disability in favor of those with lower levels.
8- There are statistically significant differences between blind students in psychological flexibility according to their different Gregorian ranking in favor of those with the first Gregorian order.
9- There are statistically significant differences between blind students in self-esteem at the three academic levels in favor of those with higher levels.
10- There are statistically significant differences between males and females in self-esteem.
11- There are statistically significant differences between blind students in self-esteem at the three age levels in favor of those with higher levels.
12- There are statistically significant differences between blind students in self-esteem according to their different levels of severity of disability in favor of those with lower levels.
13- There are statistically significant differences in self-esteem among blind students according to the difference in their Gregorian ranking in favor of those with the first Gregorian order.