Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تصميمان للفيديو التعليمي (شخصي، موضوعي) لنموذج الفصل المقلوب وأثر تفاعلهما مع أسلوب التعلم على تنمية بعض كفايات تكنولوجيا التعليم
ومهارات التنظيم الذاتي لدى المعلمين/
المؤلف
محمد،اشرف فتحى محمد.
هيئة الاعداد
باحث / اشرف فتحى محمد
مشرف / عبد اللطيف الجزار
مشرف / انهار على
مناقش / محمد عطية خميس
مناقش / حمدى اسماعيل
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
422ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
تكنولوجيا التعليم
الناشر
تاريخ الإجازة
13/5/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تكنولوجيا التعليم والمعلومات
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 442

from 442

المستخلص

(المستخلص)
يهدف البحث الحالي إلى الكشف عن فاعلية تصميمان للفيديو التعليمي (شخصي، موضوعي) لنموذج الفصل المقلوب، والتعرف على أثر تفاعلهما مع أسلوب التعلم (الاعتماد / الاستقلال) عن المجال الإدراكي، على تنمية بعض كفايات تكنولوجيا التعليم بشقيها المعرفي والمهاري، ومهارات التنظيم الذاتي للتعلم لدى المعلمين، وللوصول لذلك اتبع الباحث منهج البحث التطويري كما عرفه عبد اللطيف الجزار (Elgazzar, 2014)، فقام الباحث بتحديد أولويات كفايات تكنولوجيا التعليم اللازمة للمعلمين، وقام بإعداد قائمة معايير لتصميم بيئة تدريب إلكتروني قائمة على نموذج الفصل المقلوب بتصميمين للفيديو (شخصي وموضوعي)، واستخدم نموذج عبد اللطيف الجزار (Elgazzar, 2014) في تطوير بيئة التدريب الإلكتروني بتصميميها (الشخصي والموضوعي)، كما قام الباحث بإعداد أدوات البحث وتأكد من صدقها وثباتها. وتكونت عينة البحث من (40) معلم، وتم تقسيمهم عشوائيًا إلى أربع مجموعات تجريبية، واستخدم الباحث التصميم التجريبى المعروف باسم التصميم العاملى (2×2). وتم إجراء تجربة البحث، وتطبيق أساليب المعالجة الإحصائية باستخدام برنامج (SPSS)، واختبار فروض البحث.
أظهرت نتائج البحث عدم وجود تأثير أساسي عند مستوي دلالة ( ) لتصميمي الفيديو (الشخصي، الموضوعي) لنموذج الفصل المقلوب علي التحصيل والكسب في الجانب المعرفي لكفايات تكنولوجيا التعليم، والجانب المهاري لهذه الكفايات، ومهارات التنظيم الذاتي لدي المعلمين، وعدم وجود تأثير أساسي عند مستوي دلالة ( ) لأسلوب التعلم (المعتمد، المستقل) علي التحصيل والكسب في الجانب المعرفي لكفايات تكنولوجيا التعليم، والجانب المهاري لهذه الكفايات، ومهارات التنظيم الذاتي لدي المعلمين، وكذلك عدم وجود أثر للتفاعل عند مستوي دلالة ( ) بين تصميمي الفيديو (الشخصي، الموضوعي) لنموذج الفصل المقلوب وأسلوب التعلم (المعتمد، المستقل) علي التحصيل والكسب في الجانب المعرفي لكفايات تكنولوجيا التعليم، والجانب المهاري لهذه الكفايات، ومهارات التنظيم الذاتي لدي المعلمين. هذا وقد تم تفسير تلك النتائج، وتقديم عدة توصيات ومقترحات ببحوث مستقبلية.
الكلمات المفتاحية : الفصل المقلوب، الفيديو الشخصي، الفيديو الموضوعي، أساليب التعلم، كفايات تكنولوجيا التعليم، مهارات التنظيم الذاتي للتعلم، منهج البحث التطويري، نموذج الجزار (Elgazzar, 2014).
(Abstract)
The current research aims at discovering the effectiveness of two instructional video designs (subjective, objective) for flipped classroom model and to discover the effectiveness of their interaction with the cognitive style (field dependence and field independence) on developing some prioritized educational technology competencies in both cognitive and skill aspects and self- regulation learning skills among teachers. Thus, the researcher used the developmental research method as defined by Elgazzar (2014). He has prioritized the necessary educational technology competencies for teachers and has prepared a list of standards to design an e-training environment based on the flipped classroom model with two instructional video designs (subjective, objective). The researcher used Elgazzar (2014) ISD Model in developing E-training environment with two instructional video designs (subjective, objective). Research tools were prepared and validated to be valid and reliable. The research sample consisted of (40) teachers divided and randomly assigned into four experimental groups in a factorial design (2×2). The researcher conducted the research experiment according to the experimental design. Data was processed and appropriate statistical methods using the SPSS were implemented to test hypotheses.
Results of the research revealed that there are no significant main effects at the level of two video designs (subjective, objective) of the flipped classroom model on cognitive achievement, skills aspect of educationaltechnology competencies, and self-regulation learning skills for teachers. There are no significant main effects at the level of the learning style (field dependence and field independence) on cognitive achievement, skills aspect of educational technology competencies, and self-regulation learning skills for teachers. Also, there are no significant interaction at the level between the two video designs (subjective, objective) of the flipped classroom model and the learning style (field dependence and field independence) on cognitive achievement, skills aspect of educational technology competencies, and self-regulation learning skills for teachers.
Results have been interpreted, and several recommendations and suggestions for future research have been presented.
Keywords: Flipped Classroom, Subjective instructional Video design, Objective instructional Video design, Learning Styles, Educational Technology Competences, Self- Regulation learning Skills, Developmental Research Method, Elgazzar (2014) ISD Model.