Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية لتنمية بعض مهارات إدارة الذات لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية /
المؤلف
هلال،هناء احمد عطية محسوب.
هيئة الاعداد
باحث / هناء احمد عطية
مشرف / سعد محمد
مشرف / حسنية غنيمى
مناقش / زينب محمد
مناقش / نهى محمود
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
271ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
تاريخ الإجازة
23/9/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تربية الطفل
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 279

from 279

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
مقدمة:
تتكون الدراسة من أربع فصول، يعرض الفصل الأول مدخل إلى الدراسة، والفصل الثاني يعرض الإطار النظري والدراسات السابقة، والفصل الثالث يقوم بعرض منهج الدراسة وإجراءاتها، والفصل الرابع وفيه نتائج الدراسة وتفسيرها، وصولاً إلى المراجع.
مشكلة الدراسة:
تسعى الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية في تنمية بعض مهارات إدارة الذات (الوعي بالذات – الثقة بالنفس – التواصل مع الآخر) لدى أطفال ما قبل المدرسة ذوي صعوبات التعلم النمائية، ويمكن تحديد مشكلة الدراسة في التساؤلات الآتية:
4. ما مدى فاعلية برنامج قائم على استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية في تنمية بعض مهارات إدارة الذات لدى أطفال ما قبل المدرسة ذوي صعوبات التعلم النمائية؟
5. إلى أى مدى توجد فروق بين الجنسين (الذكور والإناث) في معدل الاستجابة للبرنامج؟
6. هل توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين مهارات إدارة الذات المستهدفة بالدراسة؟
أهمية الدراسة:
تعد هذه الدراسة على درجة من الأهمية من الناحيتين النظرية والتطبيقية:
 الأهمية النظرية:
تتأتى أهمية الدراسة من الناحية النظرية فيما يلي:
- أهمية المرحلة العمرية التي تتناولها الدراسة وهي المرحلة من (6,5-7,5) سنوات، وكذلك الفئة المستهدفة وهي فئة ذوي صعوبات التعلم النمائية.
- تحديد مهارات إدارة الذات المناسبة لأطفال ما قبل المدرسة لتضمينها في المناهج والمقررات الدراسية.
- قلة الدراسات العربية التي تناولت تنمية مهارات إدارة الذات باستخدام استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية لطفل ما قبل المدرسة ذو صعوبات التعلم النمائية وذلك في حدود علم الباحثة.
- توجيه أنظار المهتمين بمرحلة رياض الأطفال على أهمية استخدام استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية التي تساعد على تنمية مهارات إدارة الذات للأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية.
- تساير هذه الدراسة الاتجاهات الحديثة في مجال العمل في رياض الأطفال حيث تنادي بضرورة الاهتمام بتنمية مهارات إدارة الذات ومحاولة التغلب على الآثار الناتجة عن صعوبات التعلم النمائية.
 الأهمية التطبيقية:
تتأتى أهمية الدراسة من الناحية التطبيقية فيما يلي:
- تضيف هذه الدراسة للمكتبة العربية بعض المقاييس النفسية والبرامج التدريبية الخاصة بالأطفال ذوي صعوبات التعلم النمائية.
- إعداد برنامج قائم على بعض استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية لتنمية بعض مهارات إدارة الذات لطفل ما قبل المدرسة ذو صعوبات التعلم النمائية.
- الاستفادة من المواقف والأنشطة التعليمية المتنوعة داخل البرنامج المقدم في إعداد برامج تدريبية في مراحل تعليمية أخرى وعلى فئات مختلفة من الأطفال.
- يستعان بنتائج هذه الدراسة في تصميم برامج تدريبية متعددة تهتم بتنمية مهارات إدارة الذات الأخرى بما يتلائم مع مراحل النمو المختلفة للأطفال.
- يمكن الاستفادة من هذه الدراسة في ميادين مختلفة مثل التربية الخاصة، وعلم النفس التعليمي، وعلم النفس الإيجابي، والصحة النفسية.
أهداف الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى تنمية بعض مهارات إدارة الذات لدى أطفال ما قبل المدرسة ذوي صعوبات التعلم النمائية عن طريق برنامج تدريبي قائم على استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية.
فروض الدراسة:
في ضوء الدراسات السابقة والإطار النظري، قامت الباحثة بصياغة فروض الدراسة التالية:
6. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال عينة الدراسة في القياس القبلي والبعدي على مقياس مهارات إدارة الذات لصالح القياس البعدي.
7. يتصف البرنامج المقدم بدرجة مناسبة من الفاعلية (نسبة الكسب المعدل لبلاك ≥ 1,2)، وذلك في تنمية مهارات إدارة الذات لدى أطفال عينة الدراسة.
8. توجد علاقات ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين درجات أطفال عينة الدراسة في كل بعد من أبعاد مقياس مهارات إدارة الذات.
9. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال عينة الدراسة في القياس البعدي على مقياس مهارات إدارة الذات تبعًا لمتغير النوع.
10. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال عينة الدراسة في القياس البعدي والتتبعي على مقياس مهارات إدارة الذات.
منهج الدراسة:
اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج شبه التجريبي للتعرف على فاعلية البرنامج القائم على بعض استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية في تنمية بعض مهارات إدارة الذات لطفل ما قبل المدرسة ذو صعوبات التعلم النمائية.
عينة الدراسة:
تكونت عينة الدراسة الأساسية من (13) طفلاً وطفلة، (6) من الإناث، و(7) من الذكور من أطفال ما قبل المدرسة ذوي صعوبات التعلم النمائية، والملتحقين بمدرسة جمال عبد الناصر الرسمية المتميزة للغات التابعة لإدارة النزهة التعليمية بمحافظة القاهرة، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (6,5- 7,5) سنوات.
أدوات الدراسة:
تتحدد نتائج الدراسة الحالية بمجموعة الأدوات المستخدمة، وهي:
1. اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لــ ”جون رافن” (تقنين: إبراهيم مصطفى حماد، 2008).
2. مقياس المستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي للأسرة (إعداد: معمر نواف الهوارنة، 2006).
3. اختبار المسح النيورولوجي السريع (إعداد وتقنين: عبد الوهاب محمد كامل، 1999).
4. قائمة صعوبات التعلم النمائية لأطفال الروضة (إعداد: عادل عبد الله محمد، 2005).
5. مقياس مهارات إدارة الذات المصور (إعداد الباحثة).
6. برنامج لتنمية مهارات إدارة الذات (إعداد الباحثة).
الأساليب الإحصائية:
1. المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية.
2. النسبة المئوية.
3. معامل ”كودر وريتشارد سون”.
4. معامل ”ألفا كرونباخ”.
5. معامل ارتباط سبيرمان.
6. اختبار مان ويتني Mann Whitney Test للتعرف على الفروق بين عينتين مستقلتين.
7. اختبار ويلكوكسون Wilcoxon Signed Ranks Test للتعرف على الفروق بين عينتين مرتبطتين.
8. معادلة حجم التأثير (r) لكارتر لمعرفة حجم تأثير البرنامج.
9. معادلة الكسب المعدل لبلاك لحساب فاعلية البرنامج.
نتائج الدراسة:
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين متوسطي رتب درجات أطفال عينة الدراسة في القياس القبلي والبعدي على مقياس مهارات إدارة الذات بأبعاده الفرعية (الوعي بالذات – الثقة بالنفس – التواصل مع الآخر)، لصالح القياس البعدي.
- يوجد تأثير قوي للبرنامج المقدم في تنمية مهارات إدارة الذات (الوعي بالذات – الثقة بالنفس – التواصل مع الآخر) لدى أطفال عينة الدراسة، حيث بلغت قيمة حجم التأثير (0,88).
- ارتفاع نسبة التحسن لأطفال عينة الدراسة على مقياس مهارات إدارة الذات بأبعاده الفرعية (الوعي بالذات – الثقة بالنفس – التواصل مع الآخر) والدرجة الكلية في القياس البعدي مقارنة بالقياس القبلي، حيث تراوحت نسب التحسن ما بين (68,24% - 71,28%).
- وجود مهارات إدارة الذات لدى أطفال عينة الدراسة بالترتيب التالي: جاء في الترتيب الأول مهارة التواصل مع الآخر فكانت النسبة المئوية (96,86%)، كما جاء في الترتيب الثاني مهارة الوعي بالذات فكانت النسبة المئوية (95,44%)، وجاء في الترتيب الثالث والأخير مهارة الثقة بالنفس فكانت النسبة المئوية (91,30%).
- البرنامج القائم على استراتيجيات البرمجة اللغوية العصبية ذو فعالية عالية في تنمية مهارات إدارة الذات (الوعي بالذات – الثقة بالنفس – التواصل مع الآخر) لدى أطفال عينة الدراسة.
- توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,05) بين درجات أطفال عينة الدراسة في الوعي بالذات ودرجاتهم في الثقة بالنفس.
- توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين درجات أطفال عينة الدراسة في الوعي بالذات ودرجاتهم في التواصل مع الآخر.
- لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين درجات أطفال عينة الدراسة في الثقة بالنفس ودرجاتهم في التواصل مع الآخر.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال عينة الدراسة على مقياس مهارات إدارة الذات بأبعاده الفرعية (الوعي بالذات – الثقة بالنفس – التواصل مع الآخر) في القياس البعدي تبعًا لمتغير النوع (ذكور وإناث).
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال عينة الدراسة في القياس البعدي والتتبعي على مقياس مهارات إدارة الذات بأبعاده الفرعية (الوعي بالذات – الثقة بالنفس – التواصل مع الآخر)، مما يدل على فاعلية البرنامج واستمرار أثره بعد مرور شهرين من تطبيقه.


SUMMARY OF THE STUDY
Introduction:
The study consists of four chapters, the first chapter offers an introduction to the study, the second chapter presents the theoretical framework and previous studies, and the third chapter presents the study methodology and procedures, and the fourth chapter contains the results of the study and its interpretation, all the way to the references.
:Problem of the study
The current study seeks to verify the effectiveness of a program based on some strategies of NLP in developing some self-management skills (self-awareness - self-confidence - communication with the other) among pre-school children with developmental learning disabilities, and the study problem can be identified in the following questions:
1. How effective is a program based on NLP strategies in developing some self-management skills among preschool children with developmental learning disabilities?
2. To what extent are gender differences (male and female) in the program response rate?
3. Is there a statistically significant correlation between the targeted self-management skills in the study?
importance of the study:
* Theoretical importance:
- The importance of the age group covered by the study, which is the stage of (6,5 - 7,5) years, as well as the target group, a group with developmental learning disabilities.
- Identify appropriate self-management skills for preschool children to include in Curriculum.
- Lack of Arabic studies that dealt with developing self-management skills by using NLP strategies for preschool children with developmental learning disabilities, within the limits of the researcher’s knowledge.
- Directing the attention of those interested in the stage of kindergarten on the importance of using NLP strategies that help develop self-management skills for children with developmental learning disabilities.
- This study follows the recent trends in the field of work in kindergarten, where it calls for the necessity of paying attention to developing self-management skills and trying to overcome the effects resulting from developmental learning disabilities.
* Applied importance:
- This study adds to the Arab Library some psychological measures and training programs for children with developmental learning disabilities.
- Preparing a program based on some NLP strategies to develop some self-management skills for a preschool child with developmental learning disabilities.
- Take advantage of the various educational situations and activities within the program prepared in preparing training programs in other educational stages and on different groups of children.
- The results of this study are used in designing multiple training programs concerned with developing other self-management skills in a way that suits the different stages of development for children.
- This study can be used in various fields such as special education, educational psychology, positive psychology, and mental health.
Objectives of the study:
The current study aimed to develop some self-management skills for preschool children with developmental learning disabilities through a training program based on NLP strategies.
Hypotheses of the study:
1. There are statistically significant differences between the mean levels of children’s scores for the study sample in the pre- and post-measurement on the scale of self-management skills in favor of post-measurement.
2. The program used is characterized by an appropriate degree of effectiveness (ratio of adjusted gain to Black ≥ 1,2), in developing self-management skills among the children of the study sample.
3. There are statistically significant correlational relationships between the scores of the children in the study sample on each dimension of the scale of self-management skills.
4. There are no statistically significant differences between the mean scores for the children of the study sample in the post-measurement on the scale of self-management skills according to the type variable.
5. There are no statistically significant differences between the mean scores for the children’s scores for the study sample in the post and successive measurement on the scale of self-management skills.
Methodology of the study:
The current study relied on the semi-experimental approach to identify the effectiveness of the program based on some strategies of NLP in developing some self-management skills for a preschool child with developmental learning disabilities.
sample of the study:
The basic sample of the study consisted of (13) children, (6) girls, and (7) males from preschool children with developmental learning disabilities, who were enrolled in Jamal Abdel Nasser School of Excellence for Languages of the Department of Educational Alnazhat in Cairo Governorate, and their ages ranged The time period is between (6,5 - 7,5) years.
Tools of the study:
1. John Raven Color Sequential Matrix Test (Rationing: Ibrahim Mustafa Hammad, 2008).
2. The measure of the socio-cultural level of the family (Prepared by: Muammar Nawwaf Al-Hawarneh, 2006).
3. The rapid neurological examination test (preparation and codification: Abdel Wahhab Muhammad Kamel, 1999).
4. List of developmental learning disabilities for kindergarten children (Prepared by: Adel Abdullah Muhammad, 2005).
5. Photographer scale of self-management skills (prepared by the researcher).
6. A program for developing self-management skills (prepared by the researcher).
Statistical methods:
1. Arithmetic averages and standard deviations.
2. The percentage.
3. Coder and Richard Sonne coefficient.
4. The ”Alpha Kronbach” coefficient.
5. Spearman correlation coefficient.
6. Mann Whitney Test to identify the differences between two independent samples.
7. Wilcoxon Signed Ranks Test to identify the differences between two linked samples.
8. Carter’s Impact Equation (r) to see the effect of the program.
9. Black’s modified earning formula to calculate program effectiveness.
Results of the study:
- There are statistically significant differences at the level (0.01) between the average levels of children’s scores for the study sample in the pre and post measurement on the scale of self-management skills with its sub-dimensions (self-awareness - self-confidence - communication with the other), in favor of post-measurement.
- There is a strong influence of the program presented in developing self-management skills (self-awareness - self-confidence - communication with the other) among the children of the sample, where the value of the impact size (0,88).
- The increase in the percentage of improvement for the children of the study sample on the scale of self-management skills with its sub-dimensions (self-awareness - self-confidence - communication with the other) and the overall score in the post-measurement compared to the pre-measurement, where the improvement rates ranged between (68.24% - 71,28%).
- The presence of self-management skills among the children of the study sample in the following order: The skill of communicating with the other came in the first order, so the percentage was (96,86%), and in the second order the skill of self-awareness came as the percentage (95,44%), and it came in The third and last ranking is the skill of self-confidence, so the percentage was (91.30%).
- The program based on NLP strategies is highly effective in developing self-management skills (self-awareness - self-confidence - communication with others) among the children in the study sample.
- There is a correlation relationship statistically significant at the level (0.05) between the degrees of the sample’s children in self-awareness and their degrees of self-confidence.
- There is a correlation relationship statistically significant at the level (0.01) between the degrees of the sample’s children in self-awareness and their degrees in communicating with the other.
- There is no statistically significant relationship between the sample children’s degrees in self-confidence and their degrees in communicating with the other.
- There are no statistically significant differences between the mean scores for the children of the study sample on the scale of self-management skills with its sub-dimensions (self-awareness - self-confidence - communication with the other) in the post-measurement according to the gender variable (male and female).
- There are no statistically significant differences between the average levels of children’s scores for the study sample in the dimensional and consecutive measurement on the scale of self-management skills with its sub-dimensions (self-awareness - self-confidence - communication with the other), which indicates the effectiveness of the program and its continued impact after two months of its application.