Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
برنامج معرفي سلوكي لخفض مظاهر السلوك المضاد للمجتمع لتحسين التوكيدية وإدارة الذات”دراسة على طلاب المدارس الثانوية”/
المؤلف
عبد الهادى،عبدالله ابوحميرة عبد الله.
هيئة الاعداد
باحث / عبد الله ابوحميرة
مشرف / شادية عبد الخالق
مشرف / شيماء مجاهد
مناقش / سعيدة محمد
مناقش / عواطف ابراهيم
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
259ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التربوى
الناشر
تاريخ الإجازة
14/4/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 313

from 313

المستخلص

مستخلص الدراسة
عنوان الدراسة: برنامج معرفي سلوكي لخفض مظاهر السلوك المضاد للمجتمع لتحسين التوكيدية وإدارة الذات”دراسة علي طلاب المدارس الثانوية”
هدفت الدراسة: إلي الكشف عن فعالية برنامج معرفي سلوكي لخفض مظاهر السلوك المضاد للمجتمع لتحسين التوكيدية وإدارة الذات لدى طلاب المرحلة الثانوية.
أدوات الدراسة: اختباررسم الرجل لجودانف ـ هاريس لقياس ذكاء الطلاب (ترجمة وإعداد/ مصطفي فهمي: 1979) مقياس المستوي الإجتماعي والاقتصادي والثقافي, مقياس السلوك المضاد للمجتمع, مقياس التوكيدية, ومقياس إدارة الذات, وأخيراً البرنامج المعرفي السلوكي للدارسة, وجميعهم من إعداد الباحث.
وقد بلغ قوام عينة الدراسة: (20) طالباً من مدرسة الشهيد بشير صولة الثانوية ببلدية الماية, وتم اختيارهم ممن حصلوا على درجات مرتفعة على مقياس السلوك المضاد للمجتمع, ومنخفضي الدرجة على مقياس التوكيدية وإدارة الذات, وتروحت أعمارهم ما بين (14ـ 16) سنة, ودرجة ذكاء (90 ـ 110) درجة, مقسمين على مجموعة ضابطة (10), ومجموعة تجريبية (10) طلاب.
وأسفرت نتائج الدارسة عن:ـ
1ـ وجود فروق بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في السلوك المضاد للمجتمع حيث انخفض السلوك المضاد للمجتمعفي القياس البعدي.
2ـ توجد فروق بين المجموعتين (التجريبية-الضابطة) في السلوك المضاد للمجتمع في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية مما يدل على فاعلية البرنامج المعرفي السلوكي في خفض السلوك المضاد للمجتمع.
3ـ عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين (البعدي – التتبعي) في السلوك المضاد للمجتمع، من خلال حساب مجموع الرتب الأقل تكراراً في مكونات السلوك المضاد للمجتمع (العدوان ، السرقة ، التمرد ، الدرجة الكلية).
4ـ وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين (القبلي – البعدي) في التوكيدية لصالح القياس البعدي، من خلال حساب مجموع الرتب الأقل تكراراً لمكونات التوكيدية (التعبير عن المشاعر، المطالبة بالحقوق، التفاعل الايجابي، الدرجة الكلية).
5ـ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعتين (التجريبية - الضابطة) في مكونات التوكيدية (التعبير عن المشاعر، المطالبة بالحقوق، التفاعل الإيجابي، الدرجة الكلية) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية.
6ـ عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين (البعدي – التتبعي) في التوكيدية.
7ـ وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين (القبلي – البعدي) في إدارة الذات لصالح القياس البعدي.
8ـ توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعتين (التجريبيةـ الضابطة) في مكونات إدارة الذات (مراقبة الذات, تقويم الذات, تعزيز الذات, الدرجة الكلية) في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية.
9ـ عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين (البعدي ـ التتبعي) في إدارة الذات.
الكلمات المفتاحية:
• برنامج الإرشاد المعرفي السلوكي.
• السلوك المضاد للمجتمع.
• التوكيدية.
• إدارة الذات.


Abstract
The Study aims to A Cognitive Behavioral Program to Reduce the Manifestations of Anti-Social Behavior to Improve Emphasis and Self-Management ”A Study on Secondary School Students”
The study aimed to reveal the effectiveness of a cognitive behavioral program to reduce the manifestations of anti-social behavior to improve affirmation and self-management in secondary school students.
Instruments of the study: Man’s drawing of Godanf-Harris to measure the intelligence of students (translation and preparation / Mustafa Fahmy: 1979), the level of socio-economic and cultural level, the scale of anti-social behavior, the measure of affirmation, the measure of self-management, and finally the cognitive behavioral program of the study, all prepared by the researcher.
The study sample consisted of (20) students from Al-Shaheed Bashir Soula Secondary School in Al-Maya Municipality. They were selected who got high scores on the anti-social behavior scale, and those who have low scores on assertiveness and self-management scale. Their age ranged from 14 to 16 years. The degree of intelligence (90 - 110) degrees, divided into a control group (10), and an experimental group (10) students.
Results indicate the following:
1- There are differences between the pre and post measurements of the experimental group in the anti-social behavior where the behavior decreased in favor of the post-application.
2 - There are differences between the two groups (experimental - control) in antisocial behavior in the telemetry in favor of the experimental group, which shows the effectiveness of the cognitive behavioral program in reducing antisocial.
3 - There are no statistically significant differences between the mean levels of the experimental group scores in the two measurements (post-track) in the anti-social behavior, by calculating the sum of the least frequent ranks in the components of anti-social behavior (aggression, theft, rebellion, total score).
4 - There are statistically significant differences between the mean levels of the experimental group scores in the two (pre - post) measurements in the affirmation in favor of the post measurement, by calculating the sum of the least frequent ranks of the affirmative components (expressing feelings, claiming rights, positive interaction, total score).
5- There are statistically significant differences between the average grades of the two groups (experimental - control) in the affirmative components (expressing feelings, claiming rights, positive interaction, total score) in the telemetry.
6- There are no statistically significant differences between the mean grades of the experimental group in the two measurements (post-tracer) in the confirmation.
7 Previous There are statistically significant differences between the average grades of the experimental group in the two measurements (tribal - post) in self-management in favor of telemetry.
8 - There are statistically significant differences between the average grades of the two groups (experimental - control) in the components of self-management (self-monitoring, self-evaluation, self-enhancement, total score) in the telemetry.
9- There are no statistically significant differences between the average grades of the experimental group in the two measurements (post-tracer) in self-management
Key words:
• Goghitile Behavior Counseling
• Anti Social Behavior
• Asseviieness
• Self Management