Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دور المدرسة فى تنمية الوعى بمقومات التربية الصحيةلدى طلاب مرحلة التعليم الأساسى فى محافظة المنوفية /
المؤلف
عثمان،محمد امين حسن.
هيئة الاعداد
باحث / محمد امين حسن
مشرف / اميرة محمد شاهين
مشرف / نوال نصر
مناقش / نهله عبد القادر
مناقش / فاطمة على
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
356ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
5/7/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 393

from 393

المستخلص

المستخلص
محمد امين حسن عثمان: دور المدرسة فى تنمية الوعى بمقومات التربية الصحية لدى طلاب مرحلة التعليم الأساسى فى محافظة المنوفية، رسالة ماجستير /جامعة عين شمس، كلية البنات للآداب والعلوم والتربية، قسم أصول التربية،2020 م.
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور المدرسة فى تنمية الوعىبمقومات التربية الصحية بمدارس التعليم الأساسى فى محافظة المنوفية، واستخدمت الدراسة المنهج الإثنوغرافى للتعرف على واقع مقومات التربية الصحية بالمدرسة لدى طلابها، وفى ضوء المنهج المستخدم استعانت الدراسة بأدوات حققت أهداف البحث الحالى مثل بطاقة الملاحظة بالمعايشة،وبطاقة المقابلة المفتوحة المقننة،والصور الفوتوغرافية،(ومن ثم خلصت الدراسة إلى وضع تصور مقترح مناسب لتنمية الوعى بمقومات التربية الصحية لدى طلاب مرحلة التعليم الأساسى فى محافظة المنوفية).
وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج منها:نقص الدعم المادى اللازم،الكثافة المرتفعة للطلاب فى الفصل الواحد فى بعض المدارس مما يؤثر على عطاء المعلم والمشرف الصحى، ويعوق المدرسة من نشر الثقافة الصحية بين الطلاب،تركيز بعض المديرين على العمل الروتينى اليومى مثل حصر الحضور والغياب، وإجراء الامتحانات، وإصدار التعريفات، والضبط المدرسى، وغياب الاهتمام بالنواحى الفنية الأخرى مثل الأنشطة المدرسية، الأنشطة الصحية، وربط المدرسة بالبيئة وجعلها مركز إشعاع فى المجتمع، قلة الوعى لدى بعض أولياء الأمور بأهمية التعاون والتواصل مع المدرسة فى علاج مشاكل أبنائهم الدراسية والصحية والسلوكية،ندرةوجود زائرة صحية مقيمة أو طبيب مقيم بالمدرسة مع الطلاب يومياً، إهمال توفيرغرفة خاصة ومجهزة للزائرة الصحية لاستقبال الحالات الطارئة، ضعف توفير مقاييس الطول للطلاب، إهمال الجانب الصحى فى تجهيز الفصول الدراسية، قلة التعيينات المؤقتة أو الثابتة لعمال النظافة،ندرة أعداد سلال المهملات بالفصول، غياب وجود بدل عدوى لعمال النظافة فى حالة الإصابة بالأمراض،انتشار الأكشاك العشوائية حول المدرسة التى تبيع الأطعمة والأشربة غيرالصحية للطلاب مثل الشيبسى والاندومى والعصائر المحفوظة والمياه الغازية،بصق بعض المعلمين والطلاب فى فناء المدرسة نتيجة غياب الوعى الصحى والبيئى لديهم،غياب وجود قوانين وعقوبات رادعة تعاقب كل من يبصق فى فناء المدرسة مهما كانت مهنته،سوء تصميم المبنى المدرسى بشكل غير مطابق لمعاييرالأمن والسلامة، وجود ظاهرة العبث بالأثاث المدرسى لدى بعض الطلاب نتيجة انحدراهم من بيئات متدنية أخلاقياً وغياب الوعى لديهم فى الحفاظ عليه، التسرب الدراسى لدى بعض الطلاب،ضعف تعاون بعض أولياء الأمور مع إدارة المدرسة.
الكلمات المفتاحية:
مقومات التربية الصحية، مرحلة التعليم الأساسى، محافظة المنوفية.

Abstract
Mohamed Amin Hassan Othman،The School Role In Developing the Awareness of the Health Education Constituents for students of the Elementary Education In Menoufia Governorate، masters Degree in Education، Foundations of Education Department،2020.
The study aimed to identify the reality of health education Constituents in basic education schools in Menoufiya Governorate. Then, the study concluded to develop a suitable conceptual proposal for the development of awareness of the elements of health education among students of basic education in Menoufia Governorate.The study reached a number of results, including: lack of financial support necessary, high density of students per class in some schools, which affects the tender of the teacher and health supervisor, and impedes the school from spreading a healthy culture among students, the focus of some principals on the daily routine work such as inventory attendance Absence, examinations, issuance of tariffs, school discipline, lack of interest in other technical aspects such as school activities, health activities, linking the school with the environment and making it a center of radiation in the community, the lack of awareness among some parents of the importance of cooperation and communication with the school in treating Problems of their children’s academic, health and behavioral problems, the scarcity of a resident nurse or school doctor with the students daily, neglecting to provide a special room and equipped for a nurse to receive emergencies, poor provision of measures of height for students, neglect of the health side in the processing of classrooms, and the lack of temporary or fixed appointments of workers Hygiene, scarcity of classroom waste baskets, absence of infection allowance for cleaners in case of disease, spread of random stalls around the school that sells unhealthy foods and beverages to students such as chips, indomie، preserved juices and soda water, Some teachers and students stuck in the schoolyard due to the absence of health and environmental awareness, the absence of laws and deterrent penalties punish anyone who spits in the schoolyard whatever their profession, the poor design of the school building does not meet the safety and security standards, and the existence of the phenomenon of tampering with school furniture for some students They come from morally low environments and lack of awareness to preserve it, dropout among some students, and the weak cooperation of some parents with the school administration.
Key Words:
The Health Education Constituents،Elementary Education،Menoufia Governorate.