Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تطوير نظام إعداد الباحث التربوي في مصر
علي ضوء خبرات بعض الدول/
المؤلف
محمد،نهى نور رزق.
هيئة الاعداد
باحث / نهى نور رزق
مشرف / حافظ فرج
مشرف / اميرة محمد
مناقش / نجاح رحومة
مناقش / زهير السعيد
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
199ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
14/6/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 230

from 230

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
مقدمة
يٌعد التعليم العالي والبحث العلمي من الأركان الأساسية في أي بلد, ولهذا لابد أن يكون للجامعات دورا ”كبيرا” في البحث العلمي وتطويره, وتدريب طلبة الجامعات واستغلال طاقاتهم وتأهيلهم ليكونوا باحثين متميزين ومشاركين في البحث العلمي, وتوظيفه لخدمة التنمية باستغلال طاقاتهم وقدراتهم, والمرافق العلمية, والتجهيزات فيها بفاعلية قصوي, والعمل علي توفير التمويل اللازم لتغطية نفقات متطلبات البحث بصورة مستمرة, ليكتسب البحث العلمي أهمية حيوية, كونه من أبرز مظاهر التقدم العلمي ومظاهر الرقي الحضاري والثقافي, إذ لا يمكن تطوير المجتمع بمعزل عنه.
فالمسؤوليات التي تقع علي عاتق الجامعات هي: التعليم والتربية, وخدمة المجتمع وتطوير الموارد البشرية من خلال التدريب والتأهيل والتعليم المستمر, إضافة إلي البحث العلمي وتحديدا” لدي طلبة الدراسات العليا الذين سيتخرجون من جامعاتهم ليشاركوا في تطويرمستوي الإنتاج والخدمات, ولهذا لابد من تحديث الخطط الدراسية, وربطها بخطوط الإنتاج الصناعي, وتوجيه طاقات البحث العلمي وطلبة الدراسات العليا في مختلف الكليات والتخصصات للعمل علي حل المشكلات الحقيقية التي تواجه المجتمع.
ويحظى البحث التربوي باعتباره جزءا ”لا يتجزأ من البحث العلمي في الجامعات باهتمام متزايد من قبل الأفراد والمؤسسات علي حد سواء, لاسيما أنه يهتم بإنتاج وتنمية المعرفة التربوية التي تعمل علي توجيه وتطوير السياسات والممارسات التربوية, ومواجهة مشكلات وتحديات الواقع التربوي, ومن ثم تحسين ما يقدم داخل المؤسسات من خدمات الأمر الذي يؤكد علي أهميته في تحقيق التنمية البشرية في المجتمع.
وإذا كان البحث العلمي في الميدان التربوي يعتبر وظيفة أساسية من وظائف الجامعة, فإن أعظم خدمة يمكن أن تؤديها الجامعة للبحث التربوي في هذا العصر لمواجهة كافه مستجداته بإيجابية, هي إعداد باحثين مؤهلين بالمهارات اللازمة والمعارف المطلوبة للقيام بهذه البحوث, من خلال توفير منظومة دراسات عليا تعمل علي إيجاد برامج جديدة تساعدهم علي فهم أصول البحث العلمي ومهاراته, وتجعل منهم قوي بشرية عالية المستوي تخدم المجتمع في شتي قطاعاته.
وتزداد أهمية التمسك بالمهارات البحثية لدي طلبة الدراسات العليا باعتبارهم الجماعة التربوية الصاعدة في المجتمع, إذ يقدمون إنتاجا ”تربويا” ذا قوة تأثيرية مجتمعية تعبر عن جملة التصورات والاقتراحات لديهم حول الواقع التربوي أو أحد جوانب المجتمع الأمر الذي يؤهلهم لإجراء البحوث في مجال تخصصهم بطرق فعالة من خلال تنمية مهارات البحث العلمي لديهم وتكوين معارف جديدة برأسمال فكري يحقق فائدة للمجتمع.
مشكلة الدراسة وأسئلتها:
تتبلور مشكلة الدراسة بوجود قصور في نظام إعداد الباحثين التربويين في مصر والتي منها:
1_ ضعف توظيف البحث العلمي وتنمية القدرات العلمية في تطوير المعرفة وحل مشكلات المجتمع وإحداث التنمية القومية.
2_ضعف العلاقة بين الجامعة ومؤسسات الإنتاج والخدمات, مما أدي إلي ضعف الاهتمام بممارسة نشاط البحث والتطوير سواء في الجامعات أو في مؤسسات الإنتاج والخدمات.
3_ضعف مستوي التأهيل العلمي لطالب الدراسات العليا من حيث افتقاده للمعارف النظرية والمهارات العلمية التطبيقية اللازمة لاستكمال الدراسة في مستوياتها العليا.
4_تدني مستوي أداء المراكز البحثية فيما يخص البحوث الكمية والنوعية, وبالتالي عجزها الواضح في إنتاج المعرفة علي المستوي العالمي.
ومن هنا تطرح الدراسة الأسئلة التالية:
1- ما التحديات العالمية والمحلية وانعكاساتها علي منظومة التعليم العالي والباحث التربوي ؟
2- ما خبرات بعض الدول في مجال إعداد الباحث التربوي؟
3- ما واقع نظام إعداد الباحث التربوي في مصر؟
4- ما أراء أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات المصرية حول آليات تطوير إعداد الباحث التربوي؟
5- ما التصور المقترح لتطوير نظام إعداد الباحث التربوي في مصر؟
أهداف الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلي ما يلي:
1_ عرض التحديات العالمية والمحية وانعكاساتها علي منظومة التعليم العالي والباحث التربوي في مصر.
2_الأطلاع علي خبرات بعض الدول في مجال إعداد الباحث التربوي.
3_ تعرف واقع نظام إعداد الباحث التربوي في مصر.
4_تعرف أراء أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات المصرية حول آليات تطوير إعداد الباحث التربوي.
5_ وضع تصور مقترح لتطوير نظام إعداد الباحث التربوي في مص علي ضوء خبرات بعض الدول.
أهمية الدراسة:
اتضحت أهمية هذه الدراسة فيما يلي:_
1- تناولها لموضوع خبرات بعض الدول المتقدمة في مجال إعداد الباحث التربوي والذي تفرضه متطلبات العصر الحالي وذلك من أجل تحسين الوضع الحالي للباحثين التربويين في مصر.
2- مواكبة الدراسة للمستجدات العالمية التي تتخذها الدول المتقدمة لتنمية وتطوير وإعداد الباحثين التربويين.
3- تناولها لموضوع إعداد الباحث التربوي وذلك لأهمية الباحثين فهم نواة البحث العلمي فكلما كان الباحثين مؤهلين ومدربين علي مستوي عالي كلما انعكس ذلك إيجابيا” علي التطوير والنهوض بالبحث العلمي.
حدود الدراسة:
تحددت الدراسة بالحدود التالية:_
1- اقتصرت الدراسة علي اثنين من خبرات الدول المتقدمة في مجال إعداد الباحث التربوي وهما اليابان وفرنسا, لاهتمام اليابان بالبحث العلمي فهي ثاني دولة في العالم بعد الولايات المتحدة الأمريكية في الأنفاق علي البحث العلمي ,تقدم الجامعات اليابانية برامج لتدريب وإعداد الباحثين علي أسس العلم والتكنولوجيا.
وبالنسبة لفرنسا تعتبر فرنسا ثاني أكبر اقتصاد في أوربا, تحتل المركز 15 في مؤشر الابتكار العالمي, وجاء اهتمام فرنسا بإعداد الباحثين من اهتمام الجامعة بالبحث التربوي المقارن حيث يركز البحث التربوي علي المناهج الدراسية وطرق التدريس, والتفاعلات بين الجامعة والمجتمع بنشر المعرفة في إعداد الباحثين, تتكفل فرنسا بإنشاء برامج للتكفل بالباحثين الشباب.
تناولت الدراسة نظام إعداد الباحث التربوي كما يلي:
أ‌- المدخلات, تتضمن: الدراسات العليا التربوية, عضو هيئة التدريس, الباحث التربوي, المكتبة,إدارة الدراسات العليا, نظام ومدة الدراسة في برامج الدراسات العليا
ب‌- العمليات, تتضمن: التفاعل بين طالب الدراسات العليا وعضو هيئة التدريس.
ج_ المخرجات, وتتمثل في الباحث التربوي الجيد.
منهج الدراسة وأداتها:
اعتمدت الدراسة الحالية علي أسلوب تحليل النظم Systems Analysis Approach, وهو أحد الأساليب المنهجية المعاصرة, التي يمكن من خلالها الوصول إلي قرارات أو خيارات أفضل بشأن المستقبل, واستخدمت الباحثة استمارة استطلاع رأي لمعرفة آراء أعضاء هيئة التدريس حول آليات تطوير إعداد تطوير إعداد الباحث التربوي.
خطوات الدراسة:
الخطوة الأولي: الإطار العام للدراسة.
الخطوة الثانية: التحديات العالمية والمحلية وانعكاساتها علي منظومة التعليم الجامعى والباحث التربوى.
الخطوة الثالثة:الاطلاع علي خبرات بعض الدول في مجال إعداد الباحث التربوى.
الخطوة الرابعة: واقع إعداد الباحث التربوى في مصر.
الخطوة الخامسة: الدراسة الميدانية.
الخطوة السادسة:تصور مقترح لتطوير نظام إعداد الباحث التربوى في مصر.
نتائج الدراسة:
• قلة وجود خطة شاملة ومستقرة للبحث العلمي علي مستوي الجامعات.
• غموض الفلسفة العامة, وغياب سياسة علمية بحثية حقيقية بعيدة عن التذبذب, وكذلك غياب الرؤية الشاملة والنظرة المستقبلية لدور الدراسات العليا والبحوث, في مستقبل التنمية واستثمار الموارد القومية.
• ضعف الاهتمام بمستوي الطلاب الذين يقبلون في الدراسات العليا, وعدم الأخذ بنظام إجراء اختبارات قياس للكشف عن مهارات الطالب الفكرية والبحثية, وذلك قبل قيده لدرجة العلمية بصفة نهائية.
• ضعف ميزانية البحث العلمي في مصر.
• ضعف العلاقة بين الجامعة ومؤسسات الإنتاج والخدمات, مما أدي إلي ضعف الاهتمام بممارسة نشاط البحث والتطوير سواء في الجامعات أو في مؤسسات الإنتاج والخدمات.
• ضعف مستوي التأهيل العلمي لطالب الدراسات العليا من حيث افتقاده للمعارف النظرية والمهارات العلمية التطبيقية اللازمة لاستكمال الدراسة في مستوياتها العليا.
• تدني مستوي أداء المراكز البحثية فيما يخص البحوث الكمية والنوعية, وبالتالي عجزها الواضح في إنتاج المعرفة علي المستوي العالمي.









The Study Summary in English
Introduction:
Higher education and scientific research is one of the basic pillars in any country, and for this, universities must have agreat role in scientific research and its development, training university students and exploiting their energies and qualifying them to be distinguished researchers and participants in scientific research, and employing it to serve development by using their energies and capabilities, and scientific facilities, And the installations in it are extremely effective, and work to provide the necessary funding to cover the expenses of research requirements on an ongoing basis, so that scientific research acquires vital importance, as it is one of the most prominent manifestations of scientific progress and the manifestations of civilized and cultural advancement, as society cannot be developed in isolation.
The responsibilities of universities are: education and education, community service and the development of human resources through training, qualification and continuing education, in addition to scientific research and specifically for graduate students who will graduate from their universities to participate in developing the level of production and services, and for this it is necessary to update the study plans And linking them with industrial production lines, directing the energies of scientific research and graduate students in various colleges and majors for working to solve the real problems facing society
Educational research as an integral part of scientific research in universities is receiving increasing attention by individuals and institutions alike, especially as it is concerned with the production and development of educational knowledge that works to guide and develop educational policies and practices, and to face the problems and challenges of educational reality, and then improve what is presented Within the institutions is one of the services which confirms its importance in achieving human development in society.
If scientific research in the educational field is considered a basic function of the university’s functions, then the greatest service that the university can perform for educational research in this era in order to confront all its developments positively, is to prepare qualified researchers with the necessary skills and knowledge required to do this research, by providing a graduate system that works To find new programs that help them understand the basics of scientific research and its skills, and make them highly-qualified human forces serving society in all its sectors.
The importance of adhering to the research skills of graduate students as the emerging educational group in society increases, as they provide ”educational” production with a societal influence force that expresses their total perceptions and suggestions about the educational reality or one of the aspects of society, which qualifies them to conduct research in their field in effective ways from By developing their scientific research skills and creating new knowledge with intellectual capital that will benefit society
The Problem of the Study and Its Questions:-
The problem of the study declare the existence of opsticals in the system of preparing educational researchers in Egypt, which include:
1. Weak employment of scientific research and the development of scientific capabilities in developing knowledge, solving community problems and occuring national development.
2. The weak relationship between the university and production and services institutions, which led to a lack of interest in practicing the research and development activity, whether in universities or in services institutions producations.
3. Weakness of the scientific qualification level for a graduate student in terms of his lack of theoretical knowledge and applied scientific skills necessary to complete the study at its higher levels.
4. The low level of performance of research centers with regard to quantitative and qualitative research, and thus their apparent inability to produce knowledge at the worldly level.
Hence, the study raises the following questions: _
1. What are the world and local developments and their implications for the system of higher education and educational research ?
2. What are some countries ’experiences in preparing the educational researcher?
3. What is the reality of the system of preparing the educational researcher in Egypt?
4. What are the views of the faculty members of the colleges of education in the Egyptian universities on the mechanisms for developing the educational researcher’s preparation?
5. What is the suggested perception for developing the educational researcher preparation system in Egypt?
The Objectives of the study:
The current study aimed at the following:
1_ Showing worldly and local developments and their implications for the higher education system and the educational researcher .
2_ To see the experiences of some countries in the field of preparing the educational researcher.
3_ Knowing the reality of the educational researcher’s preparation system in Egypt.
4_ Knowing the opinions of faculty members in colleges of education in Egyptian universities about the mechanisms for developing the educational researcher’s preparation.
5_ Setting a suggested scenario for developing the educational researcher’s preparation system in Egypt in light of the experiences of some countries.
The importance of the study:
The importance of this study is shown in the following: _
1- It deals with the topic of the experiences of some developed countries in the field of preparing the educational researcher, which is imposed by the requirements of the current era, in order to improve the current situation of educational researchers in Egypt.
2- Keeping abreast of the study with the global developments taken by developed countries to develop, develop and prepare educational researchers.
3- It tackled the issue of preparing the educational researcher because of the importance of researchers understanding the nucleus of scientific research, so the more researchers are qualified and trained at a high level, the more that will positively reflect on the development and advancement of scientific research.
The limitations of the study:
The study identified the following limits:
1- The study was limited to two experiences of developed countries in the field of preparing the educational researcher, namely Japan and France, due to Japan’s interest in scientific research, as it is the second country in the world after the United States of America in the expenditures on scientific research. Japanese universities offer programs to train and prepare researchers on the foundations of science and technology.
For France, France is the second largest economy in Europe, ranking 15th in the Global Innovation Index, and France’s interest in preparing researchers came from the university’s interest in comparative educational research where educational research focuses on curricula and teaching methods, and interactions between the university and society by spreading knowledge in preparing researchers, ensuring France to create programs to sponsor young researchers.
2_ The study examined the educational researcher’s preparation system as follows:
A- Inputs, including: educational postgraduate studies, faculty member, educational researcher, library,the Department of Graduate Studies, the system andduration of study in graduate programs.
B- Operations, including: the interaction between a graduate student and a faculty member.
C- Outputs, which are represented by a good educational researcher.
The methodology and tools of the study:
The current study relied on Systems Analysis Approach, which is one of the contemporary methodological methods, through which better decisions or options can be reached regarding the future, and the researcher used a survey questionnaire to know the opinions of faculty members on the mechanisms for developing the preparation of the educational researcher’s preparation.
Study steps:
The first step: The general framework of the study.
The second step: Global and local challenges and their implication for the system of university education and educational researcher.
The third step: See the experiences of some countries in the field of preparing the educational researcher.
The fourth step: The reality of the system of educational researcher preparation in Egypt.
The fifth step: Field study.
The sixth step: Aproposed vision for developing the system of preparing the educational researcher in Egypt.
The Resultsof the study:
• The lack of a comprehensive and stable plan for scientific research at the universities level.
• The ambiguity of general philosophy, the absence of a real scientific research policy away from fluctuation, as well as the absence of a comprehensive vision and future outlook for the role of graduate studies and research, in the future development and investment of national resources.
• Poor attention to the level of students who accept postgraduate studies, and not adopting a system of conducting measurement tests to reveal the student’s intellectual and research skills, before he is finally enrolled for the degree of scientific degree.
• The weakness of the budget for scientific research budget in Egypt.
• The weakness relationship between the university and the production and services institutions, which led to a weak interest in the practice of research and development activity, whether in universities or in production and services institutions.
• The weakness level of scientific qualification for a graduate student in terms of his lack of theoretical knowledge and applied scientific skills necessary to complete their study at its higher levels.
• The low level of performance of research centers with regard to quantitative and qualitative research, and thus their apparent inability to produce knowledge at the worldly level.