Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
الفساد فى عقود مقاولات الاعمال.
الناشر
كلية الحقوق،
المؤلف
طلب،ياسر عبدالراضى احمد.
هيئة الاعداد
باحث / ياسر عبد الراضي احمد طلب
مشرف / ثروت عبد العال احمد
مناقش / عبد المحسن سيد ريان
مناقش / هشام عبدالمنعم عكاشة
الموضوع
ادارى.
تاريخ النشر
2019.
عدد الصفحات
420ص.؛
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
قانون
تاريخ الإجازة
1/12/2019
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية الحقوق - القانون العام
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 465

from 465

المستخلص

إن الفساد بمختلف أشكاله وألوانه يعد من الظواهر الخطيرة التي استشرت في المجتمع، نتيجة الممارسات السياسية والاقتصادية والاجتماعية الخاطئة التي اتبعتها الحكومات مر السنين، وعدم إتباع نظام الشفافية والمحاسبة والمساءلة، مما أوجد بنية خصبة لنمو الفساد، حتي أصبح من المظاهر العامة في المجتمع، سواء علي المستوي الفردي للأشخاص، أم علي مستوي المؤسسات والأنظمة والحكومات.
لذلك تهدف هذه الدراسة إلى ما يلي:
1- توضيح دور الهيئات والمؤسسات في الوقاية والمكافحة في الفكر الاداري والقانوني.
2- التوعية القانونية بمظاهر الفساد في قطاع مقاولات الاعمال من خلال ايضاح مفهوم الفساد الاداري والمالي وبيان مظاهرة وأسبابه والاثآر المترتبة عليه من وجهه النظر القانونية.
3- توضيح مدي الكفاية التشريعية والادارية لمكافحة الفساد في قطاع مقاولة الأعمال.
كما تبرز أهمية هذه الدراسة في: تحقيق أهدافها في السعي نحو توضيح الاثار السلبية الناجمة عن الفساد في عقد المقاولة في كافة المجالات السياسية والاجتماعية والادارية والاقتصادية وما ينجم عن ذلك من ضياع للأموال العامة وادارها وهشاشة لدور الادارة يحولها الي رفات لا طائل منه وكذلك القضاء علي العدالة والشفافية والنزاهة والمساوة والقيم وانماء المصلحة الشخصية الذاتية علي حساب المصلة العامة.
وتتلخص إشكالية الدراسة في: معالجة وتوضيح الفساد في عقود مقاولات الأعمال.
وتشتمل هذه الدراسة على توضيح الجوانب القانونية للفساد في عقود مقاولات الأعمال من خلال تعريف عقد مقاولة الأعمال وآثاره، وتوضيح الفساد في مرحلة ما قبل التعاقد( المرحلة السابقة على التعاقد) ، والتعرف على الفساد في مرحلة تكوين العقد (المرحلة المعاصرة للتعاقد) إداريًا وماليًا ومرحلة ما بعد تنفيذ العقد وانتهائه، وكذلك التطرق إلي آثار الفساد في عقود مقاولات الأعمال ووسائل مكافحته.
كما تحاول الدراسة الإجابة على التساؤلات التالية:
1- ما هي مظاهر الفساد في عقود المقاولات؟
2- ما هي اسباب افساد في عقود المقاولات؟
3- ما هي الاثار الناتجة عن الفساد في عقود المقاولات؟
4- ما هي الحلول المقترحة للحد من الفساد في عقود المقاولات؟
وتعتمد الدراسة على استخدام المنهج التحليلي الذي يمكن من خلاله تحليل النصوص التشريعية والآراء الفقهية لكل ما يمس مكافحة الفساد في عقود مقاولة الاعمال وما يرتكبه الموظف العام من انحرافات تعد من صور مظاهر الفساد.
وتنقسم خطة الدراسة إلي فصل تمهيدي وثلاثة أبواب وخاتمة: يتناول الفصل التمهيدي: تعريف عقد مقاولة الأعمال وآثاره. ويتناول الباب الأول: الفساد في مرحلة ما قبل التعاقد( المرحلة السابقة على التعاقد). أما الباب الثاني: فقد خصص لدراسة الفساد في مرحلة تكوين العقد (المرحلة المعاصرة للتعاقد) إداريًا وماليًا ومرحلة ما بعد تنفيذ العقد وانتهائه. أما الباب الثالث: فقد خصص لتحليل آثار الفساد في عقود مقاولات الأعمال ووسائل مكافحته. أما ا
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج، نذكر منها ما يلي:
1- المناقصة هي طريقة للانتقاء، يهيمن عليها اعتباران رئيسيان قد يبدو أنهما متناقضان، أو أنهما يؤديان إلى نتائج متعارضة تحرص الإدارة على المال العام، وتوفيره للخزينة العامة، وهو اعتبار يدفعها لاختيار أفضل الشروط المالية الأقل سعرًا لإنجاز الأشغال واعتماد هذا الأساس في اختيار المتعاقد؛ من شأنه أن يعيق حرية الإدارة، بحيث تجد نفسها ملزمة بإبرام العقد مع المقاول الذي يقترح أرخص الأسعار يجب على الإدارة أن تحرص على تحقيق المصلحة الفنية والتقنية في الأشغال العامة؛ الأمر الذي يدفعها لاختيار أكفأ المتنافسين للتعاقد معها، من أجل إنجاز الأشغال بصرف النظر عن الأسعار، وعن الشروط المالية.
2- تنوع مظاهر الفساد الإداري والمالي في عقود المقاولات أثناء إعداد الدراسة، والمقايسة المبدئية، والإعلان عن طرح العملية.
Corruption in all its forms and colours is one of the serious phenomena that has been spread ing in society, as a result of the wrong political, economic and social practices that governments have pursued over the years, and the failure to follow the system of transparency, accountability and accountability, which has created a fertile structure for the growth of corruption, until it becomes one of the Public manifestations in society, whether at the individual level of people, or at the level of institutions, systems and governments.Therefore, this study aims to:1- Clarify ing the role of bodies and institutions in prevention and control in administrative and legal thought.2- Legal awareness of the manifestations of corruption in the business sector by explaining the concept of administrative and financial corruption and the statement of a demonstration and its causes and consequences from the legal point of view.3- To clarify the legislative and administrative adequacy to combat corruption in the business contracting sector.The importance of this study is also highlighted in: achieving its objectives in seeking to clarify the negative effects of corruption in the contract of entrepreneurship in all political, social, administrative and economic fields and the resulting loss of public funds and management and fragility of the role of the administration turns them into useless remains As well as eliminating justice, transparency, integrity, equality and values and the development of self-interest at the expense of public prayer.The problem with the study is: addressing and clarifying corruption in contracts for businesses.This study includes clarifying the legal aspects of corruption in contracting contracts by defining the contract of business contract and its effects, clarifying corruption in the pre-contracting stage (pre-contracting phase), and identifying corruption at the stage of contract formation (contemporary contracting phase) administratively Financially and after the implementation and termination of the contract, as well as addressing the effects of corruption in contracts for business escontracts and means of combating it.The study also attempts to answer the following questions:1. What are the manifestations of corruption in contracts?2- What are the reasons for corruption in contracts?3- What are the effects of corruption in contracts?What are the proposed solutions to reduce corruption in contracts?The study is based on the use of the analytical method through which legislative texts and jurisprudential opinions can be analysed for all that affects the fight against corruption in business contracts and the deviations committed by the public official that are considered to be manifestations of corruption.The study plan is divided into a preliminary chapter, three sections and a conclusion: the preliminary chapter: the definition of the contract of business contract and its effects. The first part deals with corruption in the pre-contracting phase . Part 2: It was devoted to the study of corruption at the stage of contract formation (the contemporary stage of the contract) administratively, financially and after the implementation and termination of the contract. Part 3 is devoted to analysing the effects of corruption on contracts for businesses and ways to combat it. Conclusion: It included the most important findings of the study and the most important proposals and recommendations.The study has reached several conclusions, including:1. Bidding is a method of selection, dominated by two main considerations that may appear to be contradictory, or lead to conflicting results that the administration is keen on public money, and its provision to the public treasury, which pushes it to choose the best financial terms for the completion of the works and to adopt this basis in The choice of the contractor would hinder the freedom of management, so that it finds itself obliged to conclude the contract with the contractor who proposes the cheapest prices, the administration must ensure that the technical and technical interest in public works is achieved, which prompts it to select the most qualified competitors to contract with it, in order to complete the works. Regardless of prices, and financial terms.2- The diversity of manifestations of administrative and financial corruption in contracts contracts during the preparation of the study, the preliminary measurement, and the announcement of the introduction of the process.The study presents several proposals and recommendations that are necessary to eliminate or reduce the phenomenon of corruption - especially in contracts for contracts, which are:1. Attention to the ethics of public office and codes of conduct through the development of self-awareness among employees, and the inculcation of religious and moral concepts and values in which they are nurtured by the care of honesty, sincerity, belonging and the realization of the general interest of society.2. Notify the public servant and his sense of responsibility, by establishing guidelines and standards of ethical values that the public servant must uphold, which will have a significant impact on his or her conduct and on the decisions he makes.3. Maintaining integrity and combating corruption requires comprehensive reform programmes with political support and a special strategy to identify the problem and address its causes, which calls for the cooperation of government agencies, the participation of society and its institutions, the promotion of ethical principles and values in management and society and the benefit of international experiences. .4. Legislation must be tightened by requiring public institutions to be transparent, to declare their actions, statistics, achievements and actions in public finances, and to submit monthly, annual or quarterly reports, and to make them available to the public and the press.5. Requiring senior state officials and others to submit financial disclosure declarations, once and during the public service, and after their connection to it has been interrupted, in order to follow up on their wealth and the extent to which they are inflated during their tenure in public office; if their funds are found to be inflated in proportion to their known resources, then by law they must They need to prove legitimate sources of that inflation; otherwise they are illegal funds, even if there is no physical evidence that they were the result of bribes or corrupt practices in any way.6- Activating internal control systems in administrative units due to their presence within the units and the speed of knowledge of the juvenile to put the wrongdoer to the punishable. 7. The establishment of courts, administrative and ordinary courts, all jurisdictions to hear cases of financial and administrative corruption to achieve fair and speedy justice without slowing down cases that may last for many years, leading to indifference in the commission of corruption crimes.