Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج مقترح في الرياضيات قائم على إستراتيجيات التفكيرالمتشعب في تنميةالتواصل والتفكير
الرياضي لدىطلاب المرحلةالثانوية/
المؤلف
ابو رومية،مصطفى محمد عبد الله
هيئة الاعداد
باحث / مصطفى محمد
مشرف / محبات ابو عميرة
مشرف / مكه البنا
مناقش / عزة محمد
مناقش / شعبان حفنى
تاريخ النشر
2019
عدد الصفحات
555ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
المناهج وطرق تدريس الرياضيات
الناشر
تاريخ الإجازة
14/7/2019
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم مناهج وطرق تدريس الرياضيات
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 551

from 551

المستخلص

مستخلص البحث:
يهدف البحث إلى: بناء برنامج مقترح في الرياضيات قائم على استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية التواصل والتفكير الرياضي لدى طلاب المرحلة الثانوية.
وتتمثل أدوات البحث في: الأدوات التجريبية الآتية: (قائمة بأسس البرنامج، والتصور المقترح للبرنامج، ودليل الطالب في موضوعات (التباديل والتوافيق ونظرية ذات الحدين) تم إعداده وفق البرنامج، ودليل المعلم لتدريس موضوعات البرنامج المقترح).
أدوات قياس تتمثل في (اختبار التواصل الرياضي الكتابي، وبطاقة مقابلة التواصل الرياضي الشفهي، واختبار التفكير الرياضي) في موضوعات البرنامج.
عينة البحث: تكونت مجموعة البحث من (30) طالباً من طلاب الصف الحادي عشر من مدرسة القرارة الثانوية بنين بفلسطين.
نتائج البحث: أظهرت نتائج البحث ما يلي:
1) فاعلية البرنامج المقترح في تنمية كل من:
أ‌) التواصل الرياضي لدى طلاب الصف الحادي عشر.
ب‌) التفكير الرياضي لدى طلاب الصف الحادي عشر.
2) حجم تأثير البرنامج المقترح القائم على استراتيجيات التفكير المتشعب في تنمية التواصل والتفكير الرياضي لدى طلاب مجموعة البحث تأثيراً كبيراً.
كلمات مفتاحية:
• استراتيجيات التفكير المتشعب
• التفكير الرياضي
• التواصل الرياضي
ABSTRACT
Name of Candidate: Mustafa Mohammed Abdullah Abu Roumieh
Thesis Title: Effectiveness of a Suggested Program in Mathematics Based on Neural Branching Thinking Strategies for Developing Mathematical Communication and Thinking among Secondary School Students
Degree: Ph. D. Degree in Education (Curriculum and Instruction of Mathematics)
Aim of the Study: The study aims at investigating the effectiveness of a suggested program in mathematics based on neural branching thinking strategies for developing mathematical communication and thinking among secondary school students.
Tools of the Study:(A) Teaching Tools: A List of the Fundamentals of the Program, The Suggested Executive Program, the Student’s Book on Topics (Permutations, Combinations and two-boundary theory) adapted according to the program, the Teacher’s Guide for Teaching the Suggested Program Topics. (B) Measurement Tools: Written Mathematical Communication Test, Interview Card for Verbal Mathematical Communication, and Mathematical Thinking Test) in the subjects of the program.
Participants of the Study: The study group consisted of (30) students of 11th grade at Al-Qarara Secondary School for Boys in Palestine.
Results of the Study: The results of the study showed the following:
1. The effectiveness of the suggested program in the development of:
a) Mathematical communication among 11th grade students.
b) Mathematical thinking among 11th grade students.
2. The effect size of the suggested program based on Neural Branching Thinking Strategies for developing Mathematical communication and thinking among participants of the study was significantly (large).
Keywords: Neural Branching Thinking Strategies,Mathematical Thinking, Mathematical Communication