Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تنمية أساليب مجابهة الضغوط مدخل لخفض أعراض القلق لدى أمهات الأطفال الذاتويين/
المؤلف
لطيف، مروة عبد الحكيم عوض
هيئة الاعداد
باحث / مروة عبد الحكيم
مشرف / هبه حسين
مشرف / منال محمود
مناقش / ماجى وليم
مناقش / نعمه سيد
تاريخ النشر
2019
عدد الصفحات
239ص.؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
2/9/2019
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 258

from 258

المستخلص

مشكلة الدراسة: تتحدد مشكلة الدراسة فى ضوء الأسئلة الأتية:
1. إلى أى مدى تتحسن أساليب مجابهة الضغوط لدى أمهات الاطفال الذاتويين بعد تطبيق البرنامج؟
2. إلى أى مدى تنخفض درجة القلق لدى أمهات الاطفال الذاتويين بعد تطبيق البرنامج؟
3. إلى أى مدى تختلف أساليب مجابهة الضغوط لدى أمهات الاطفال الذاتويين باختلاف القياسيين البعدى والتتبعي للبرنامج؟
4. إلى أى مدى يختلف القلق لدى أمهات الاطفال الذاتويين باختلاف القياسيين البعدي والتتبعي للبرنامج؟
أهداف الدراسة: تسعى هذة الدراسة لتحقيق الأهداف التالية:
1. الكشف عن مدى تحسن أساليب مجابهة الضغوط ومكوناتة لدى المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج.
2. الكشف عن مدى إختلاف القلق ومكوناتة لدى أمهات الاطفال الذاتويين بعد تطبيق البرنامج.
3. الكشف عن مدى إستمرارية اثر البرنامج فى تنمية أساليب مجابهة الضغوط و خفض القلق لدى أمهات الاطفال الذاتويين فى القياسيين البعدى والتتبعي للبرنامج.
خطوات الدراسة: مر إنجاز هذة الدراسة عبر عدة مراحل وخطوات، ويمكن إستعراضها فيما يلي:
1. إجراء مسح للدراسات السابقة والنظريات المعنية بالظاهرة موضوع الدراسة، وتفيد هذة الخطوة فى تحديد المفاهيم، وصياغة الفروض، وإنتقاء العينة، وبناء الأدوات، ومناقشة النتائج.-
1. بناء الأدوات والتيقن من كفاءتها السيكومترية.
2. تطبيق الأدوات تطبيقآ قبليآ.
3. تطبيق البرنامج.
4. تطبيق الأدوات تطبيق بعدى ثم تتبعى.
5. المعالجة الإحصائية.
6. مناقشة الفروض وإستخلاص النتائج.
7. كتابة التقرير النهائى للبحث، وكتابة التوصيات.
عينة الدراسة:
تم إختيار عينة الدراسة من أمهات الأطفال الذاتويين من مركز”تواصل لذوى القدرات الفائقة”وتم إختيارهن بطريقة عشوائية وعددهم (10) أمهات. تراوحت أعمارهن مابين ( 45- 30) عامآ، بهدف الكشف عن فاعلية برنامج ارشادى لتنمية أساليب مجابهة الضغوط لخفض أعراض القلق لدى عينة من أمهات الأطفال الذاتويين.
أدوات الدراسة:
إعتمدت هذة الدراسة فى إجراءاتها على الأدوات التالية:
أ‌- أدوات تشخصية تتمثل فى (مقياس القلق، ومقياس مجابهة الضغوط) إعداد الباحثة.
ب‌- وأدوات إنمائية إرشادية تتمثل فى (برنامج لتنمية أساليب مجابهة الضغوط لخفض أعراض القلق) إعداد الباحثة.
ح‌- أدوات إرشادية تتمثل فى (برنامج إرشادى لتنمية أساليب مجابهة الضغوط وخفض أعراض القلق) إعداد الباحثة.
الأساليب الإحصائية:
استخدمت الدراسة الأساليب التالية من فروضها وهي:
1. اختبارات بارامترية: تتمثل فى الاتساق الداخلي، معاملات الثبات، معامل ألفا كرونباخ.
2. اختبارات لابارامترية: إختبار ويلككسون للتحقق من دلالة الفروق بين المجموعات المرتبطة.
نتائج الدراسة: أسفرت الدراسة عن النتائج التالية:
1. تحسن درجة مجابهة الضغوط لدى أمهات الاطفال الذاتويين بعد تطبيق البرنامج.
2. إنخفاض درجة القلق لدى أمهات الأطفال الذاتويين نتيجة التحسن فى درجة مجابهة الضغوط بعد تطبيق البرنامج.
3. إستمرارية فعالية البرنامج فى تحسين درجة مجابهة الضغوط وخفض درجة القلق بعد القياس التتبعى.
Summary of the Study
The study objectives:
This study aims to achieve the following goals.
1. To what extent is the degree of coping methods of the mothers of autistic children improved after application of the program?
2. To what extent is the degree of anxiety among mothers of autistic children after application of the program?
3. To what extent is the degree of coping methods of mothers of autistic children different according to the dimension and follow-up criteria?
4. To what extent is the degree of anxiety among the mothers of autistic children different in terms of distance and follow-up criteria?
The study assumptions:
Through the previous show of the theoretic points of the study, it makes the following assumptions.
1. Reveal how different methods of coping pressures in the mothers of autistic children, according to the tribal and non-tribal standards?
2. Revealing the extent of anxiety among the mothers of autistic children by different tribal and non-tribal standards?
3. Revealing the extent of the program’s impact on the development of methods of coping with stress and reducing the anxiety of the mothers of autistic children in telemetry?
The steps of the study:
The achievement of doing this study passed through many steps and stages which can be shown in the following:
1. Doing a research to the past studies and the concerning theories to this phenomenon I study.This identifies the concepts , the assumptions forming , the sample choosing , the tools building and discussing the results.
2. Building the tools and making sure of their psychometric efficiency.
3. Carrying out the program in a pre-application way.
4. Carrying out the program.
5. Applying the tools in a pre and post way.
6. Applying the tools in a post application and then a following one.
7. Discussing the assumptions and finding out the results.
8. Writing the research final report and recommendations.
The study sample
The study sample was chosen randomly among the mothers of the Autistic children.
from a communication center for those of highly abilities, there are (10) mothers chosen aged from (30-45) aiming to find out the effectiveness of a guiding program to develop the ways of facing stress symptoms for the above mentioned sample of mothers.
The study tool:
This study depended on the following tools
1- Diagonstic tools ( the worry measurement – the facing stress measurement)
2- Prepared by the researcher.
3- Guiding developing tools such as a program to develop the ways of facing stress symptoms prepared by the researcher in addition to the diagnosis.
4- Guiding tools such as a program to develop the ways of facing stress symptoms prepared by the researcher.
The census tools:
1. Parametric tests represented in the Correlation Coefficient.
2. Nonparametric tests represented in Wilcoxon tests to check the differences evidences between the associated groups.
The study results:
1. improve the degree of resistance to stress in the mothers of autistic children after the application of the program.
2. low degree of anxiety among mothers of autistic children as a result of improvement in the degree of resistance to pressure after the application of the program.
3. Continuity of the effectiveness of the program in improving the degree of resistance to stress and reduce the degree of anxiety after tracking measurement