Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دور التفكير التجريدى وبعض الأساليب المعرفية فى فهم اللغة المجازية لدى طلاب الجامعة/
المؤلف
عبد الجليل، غادة عبد الجواد عبد الرحمن
هيئة الاعداد
باحث / غادة عبد الجواد
مشرف / ماجى وليم
مشرف / محمد طه
مناقش / ايمن محمد
مناقش / هبه حسين
تاريخ النشر
2019
عدد الصفحات
162ص.؛
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التربوى
الناشر
تاريخ الإجازة
6/3/2019
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 158

from 158

المستخلص

ملخص البحث
1. مشكلة البحث
يسعى البحث الحالى إلى الإجابة عن الأسئلة التالية:
1. هل يرتفع فهم اللغة المجازية لدى طلاب الجامعة ذوى التفكير التجريدى المرتفع مقارنة بذوى التفكير التجريدى المنخفض؟
2. هل يرتفع فهم اللغة المجازية لدى طلاب الجامعة ذوى الأسلوب المعرفى اللفظى المرتفع مقارنة بذوى الأسلوب المعرفى اللفظى المنخفض؟
3. هل يرتفع فهم اللغة المجازية لدى طلاب الجامعة ذوى الأسلوب المعرفى البصرى المرتفع مقارنة بذوى الأسلوب المعرفى البصرى المنخفض؟
4. هل يرتفع فهم اللغة المجازية لدى طلاب الجامعة ذوى الأسلوب المعرفى المكانى المرتفع مقارنة بذوى الأسلوب المعرفى المكانى المنخفض؟
5. هل يختلف فهم اللغة المجازية باختلاف النوع (ذكور- إناث ) والفرقة الدراسية (أولى- رابعة) لدى طلاب الجامعة ؟
6. ما الإسهام النسبى للتفكير التجريدى وكلٍ من الأسلوب المعرفى اللفظى والبصرى والمكانى فى فهم اللغة المجازية؟
2 أهداف البحث
يهدف البحث الحالى إلى فهم الدور الذى يقوم به التفكير التجريدى وكلٍ من الأسلوب المعرفى اللفظى والبصرى والمكانى فى فهم اللغة المجازية وكذلك التنبؤ بمدى إسهام النموذج الذى يضم المتغيرات الأربعة معاً فى فهم اللغة المجازية بالإضافة إلى فهم دور متغيرى النوع والفرقة الدراسية فى فهم اللغة المجازية، وهو ما يمكن إجماله فيما يلى:
1. تحديد مدى اختلاف فهم اللغة المجازية باختلاف مستوى التفكير التجريدى لدى طلاب الجامعة.
2. تحديد مدى اختلاف فهم اللغة المجازية باختلاف استخدام الأسلوب المعرفى اللفظى لدى طلاب الجامعة.
3.تحديد مدى اختلاف فهم اللغة المجازية باختلاف استخدام الأسلوب المعرفى البصرى لدى طلاب الجامعة.
4. تحديد مدى اختلاف فهم اللغة المجازية باختلاف استخدام الأسلوب المعرفى المكانى لدى طلاب الجامعة.
5. تحديد مدى اختلاف فهم اللغة المجازية باختلاف النوع (ذكور- إناث) والفرقة الدراسية (أولى- رابعة) لدى طلاب الجامعة.
6. التنبؤ بالإسهام النسبى للتفكير التجريدى وكلٍ من الأسلوب المعرفى اللفظى والبصرى والمكانى فى فهم اللغة المجازية لدى طلاب الجامعة.
3. أهمية البحث
تتمثل أهمية البحث فى الجوانب التالية:
الأهمية النظرية
تكمن الأهمية النظرية للبحث الحالى فيما يلى:
• إلقاء الضوء على عمليات فهم اللغة المجازية فى اللغة العربية.
• دراسة مدى اختلاف طرق معالجة اللغة المجازية فى اللغة العربية عن اللغات الأخرى.
الأهمية التطبيقية
تتحدد الأهمية التطبيقية للبحث الحالى فيما يلى:
• دراسة موضوع يمثل إحدى التحديات الكبيرة التى تواجه متعلمى اللغات وهو فهم اللغة المجازية.
• تقديم أدلة علمية وتطبيقية تسهم في رسم الإطار العام لتنظيم المناهج الدراسية الخاصة بدراسة اللغات.
• توجيه اهتمام المعلمين والقائمين على وضع المناهج علي ضرورة اتباع طرق حديثة في التدريس تأخذ نتائج البحث الحالى في الاعتبار.
• تقديم عدد من التوصيات التربوية التي يمكن أن يستفيد منها المعلمون وأولياء الأمور في إكساب أبنائهم اللغة العربية.
• تقديم دعوة لضرورة الاهتمام بالبحوث الخاصة باللغة العربية كلغة قومية والوقوف على العوامل التي قد تؤدي إلي زيادة إتقان الطلاب لها.
3. أدوات البحث
تضم أدوات البحث مايلى:
• اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لرافن للأطفال والكبار (5,5- 68,4 سنة) (تعديل وتقنين عماد حسن، 2016)
• استبيان الأسلوب المعرفى اللفظى- البصرى- المكانى (Blazhenkova & Kozhevnikov, 2009) (ترجمة وتعديل الباحثة)
• اختبار فهم اللغة المجازية (إعداد الباحثة)
• مقياس المستوى الاجتماعى الاقتصادى والثقافى (إعداد حمدان فضة: 1997)
4. عينة البحث
تكونت العينة من (213) طالب وطالبة من طلاب جامعات (عين شمس- طنطا- كفر الشيخ - الأزهر)، بواقع (104) طالب، (109) طالبة، ينتمون للفرق الأولى والثانية والرابعة، بمتوسط عمر قدره (19.42)، وانحراف معيارى قدره (1.26)،وقد تم استبعاد الفرقة الثانية عند دراسة الفروق بين الفرقة الأولى والرابعة، وقد تم استخدامها فى العينة الكلية فقط.
5. أساليب معالجة البيانات
تتمثل أساليب معالجة البيانات فى اختبار ت لعينتين مستقلتين، وتحليل التباين الثنائى، وتحليل الانحدار المتعدد.
6. نتائج البحث
أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً فى فهم اللغة المجازية بين الطلاب ذوى التفكير التجريدى المرتفع والمنخفض لصالح الطلاب ذوى التفكير التجريدى المرتفع، وكذلك وجود فروق دالة إحصائياً فى فهم اللغة المجازية بين الطلاب ذوى الأسلوب المعرفى اللفظى المرتفع والمنخفض لصالح الطلاب ذوى الأسلوب المعرفى اللفظى المرتفع، كما أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً فى فهم اللغة المجازية بين الطلاب ذوى الأسلوب المعرفى البصرى المرتفع والمنخفض لصالح الطلاب ذوى الأسلوب المعرفى البصرى المرتفع، بينما لا توجد فروق دالة إحصائياً فى فهم اللغة المجازية بين الطلاب ذوى الأسلوب المعرفى المكانى المرتفع والمنخفض، كما أظهرت النتائج أن فهم اللغة المجازية يختلف باختلاف الفرقة الدراسية بينما لا يختلف باختلاف النوع والتفاعل بين كلٍ من النوع والفرقة الدراسية.
وقد أظهر النموذج أن قيمة مربع معامل الارتباطتساوى 0,49، مما يعنى أن النموذج يفسر49 % من فهم اللغة المجازية، وقيمة (ف) تساوى 49,32، وقيمة مستوى الدلالة تساوى0,0، مما يعنى أن قيمة مربع معامل الارتباط دالة إحصائياً، كما بلغت قيمة مربع معامل الارتباط بعد استبعاد الأسلوب المعرفى المكانى 0,49، مما يعنى أيضاً أن النموذج يفسر49 % من فهم اللغة المجازية، وقيمة (ف) تساوى 65,66، وقيمة مستوى الدلالة تساوى0,0، مما يعنى أن قيمة مربع معامل الارتباط دالة إحصائياً.
وقد أظهرت نتائج قيم بيتا ودلالتها أن التفكير التجريدى يُعد أكثر المتغيرات التى تفسر فهم اللغة المجازية يليه الأسلوب المعرفى اللفظى والمعرفى البصرى، كما اتضح من قيم معاملات الارتباط الجزئى لكل متغير من المتغيرات المستقلة أن التفكير التجريدى يتنبأ ب 19% من فهم اللغة المجازية يليه الأسلوب المعرفى اللفظىوالمعرفى البصرى بنسبة2,9% ، 2,6% على التوالى قبل استبعاد الأسلوب المعرفى المكانى، 2,6 % لكلا الأسلوبين المعرفيين بعد استبعاد الأسلوب المعرفى المكانى.
1. Introduction
Language represents the most supreme feature of power that man has. It is a tool of thinking and a communication system between individuals and groups (Rafei Al Zaghoul & Emad Al Zoughoul, 2010, p. 219). It makes us- unlike the other creatures- the subjects and objects of our own behavior (Vygotsky, 1978, p. 24). Language is also a tool by which meaning is created (Freire & Macedo, 1987, p. xiii (. These meanings may be literal or figurative (P´erez, 2012, p. 13).In general, human communication requires going beyond the single meanings of single words. This is especially the case when processing and comprehending figurative language (Hung, 2010, p. 1(.
”Figurative language is the language using figures of speech; or in other words, language cannot be taken literally or should not be taken literally only” (Widyanti, 2013, p. 13). It is one of the most difficult tasks. Unlike literal language, figurative language takes advantage of linguistic devices such as metaphor, analogy, and so on, in order to convey indirect meanings which, usually, cannot be interpreted by simply decoding syntactic or semantic information. Figurative language reflects patterns of thought within a communicative and social framework (P´erez, 2012, p. 1).
While research on language comprehension has mainly focused on the processing
of syntactic and semantic information, processing mechanisms underlying the comprehending of pragmatic information are not fully understood. (Regel, 2009, p. 2). As language comprehension is a highly complex cognitive process which requires the processing and integration of different types of information such as semantic, phonologic, syntactic and pragmatic information. This process is assumed to rely on various subprocesses for these different types of information, and to involve interactions between them (Regel, 2009, p. 1).
Abstraction is one of the processes necessary for extracting meaning (Marisa, 2007, p. 289). Figurative language comprehension depends on inferring information beyond syntax or semantics. One should be able to infer information beyond syntax or semantics. If such information is not correctly unveiled, then the real meaning is not achieved and the figurative meaning is lost. Let us consider a joke. The amusing effect relies on hidden information. If such information is not unveiled, the result is a misunderstood joke (P´erez, 2012, p. 1-2).
Ellis (1990, p. 114) asserts that: “cognitive style is a term used to describe the manner in which people perceive, conceptualize, organize, and recall information.” Cognitive style is the preferred way in which individuals process information or approach a task. Various types of cognitive styles have been identified in psychological literature. Researchers have proposed a wide variety of cognitive styles. Bartlett (1932), Paivio (1971), and Richardson (1977) were among the first to propose that individuals can be classified as visualizers and verbalizers. Visualizers rely primarily on imagery when attempting to perform cognitive tasks, whereas verbalizers rely primarily on verbal analytical strategies. (Kozhevnikov, Kosslyn& Shephard, 2005, P. 710).
Although most of the studies on Visual–Verbal cognitive style were based on the existence of only two processing systems (visual and verbal), recent behavioural and neuroimaging researches have identified two distinct types of individuals, object visualizers, who use imagery to construct vivid images of individual objects and spatial visualizers, who use imagery to represent spatial relations (Blazhenkova &. Kozhevnikov, 2009, p. 638 -640).
This raises a question about the role of abstract thinking, verbal cognitive style, visual cognitive style and spatial cognitive style in figurative language comprehension. So this current research aims to investigate the relationship between abstract thinking, verbal cognitive style, visual cognitive style, spatial cognitive style and figurative language comprehension. It aims also to investigate the differences between males and females and between first and fourth grade in figurative language comprehension.
2. Research questions:
2.1 Does figurative language comprehension differ between students high and low in abstract thinking?
2.2 Does figurative language comprehension differ between students high and low in verbal cognitive style?
2.3 Does figurative language comprehension differ between students high and low in visual cognitive style?
2.4 Does figurative language comprehension differ between students high and low in spatial cognitive style?
2. 5 Does figurative language comprehension differ by sex (males- females) and grade (first- fourth) in university students?
2. 6. How much variance in figurative language comprehension can be explained by (abstract thinking- verbal cognitive style- visual cognitive style- spatial cognitive style) in university students?
3. Aim of research
This research aims to:
3.1 Investigate the role of abstract thinking in figurative language.
3.2 Investigate the role of verbal cognitive style in figurative language.
3.3 Investigate the role of visual cognitive style in figurative language.
3.4 Investigate the role of spatial cognitive style in figurative language.
3.5 Investigate the role of gender and grade in figurative language comprehension in university students.
3.6 Investigate how much variance in figurative language comprehension can be explained by (abstract thinking- verbal cognitive style- visual cognitive style- spatial cognitive style) in university students.
4. Importance of Research
4.1 Theoretical Importance
The theoretical importance of this research lies in:
1. Investigating some of the basic requisites necessary for figurative language comprehension as one of the necessary skills required for communication.
2. Investigating the differences in processing figurative language comprehension in Arabic and other languages.
4.2 Practical Importance
The Practical importance of this research lies in:
1. Providing empirical evidences, contributing to set the general framework of language teaching.
2. Suggesting some recommendations that can helpteachers to help students to gain proficiency in Arabic as their first language.
3. Paying the attention of educators to follow new methods in teaching, taking the results of this current research into consideration.
5. Research terminology
The current research discusses the following concepts:
5.1 Figurative language: These expressions whose meanings differ from the meanings of their component words. . It is measured operationally by the participant’s degree in figurative language comprehension test.
5. 2 Abstract thinking: This type of thinking focusing on necessary details and removing the unnecessary ones. It includes the processes of generalizing concepts and finding patterns. It is measured operationally by the participant’s degree in Raven’s progressive matrices test.
5. 3 Verbal cognitive style: Relying primarily on verbal-analytical strategies when processing information. It is measured operationally by the participant’s degree in verbal cognitive style questionnaire.
5.4 Visual cognitive style: Relying primarily on processing the visual appearance of objects and scenes in terms of their shape, color information and texture. It is measured operationally by the participant’s degree in visual cognitive style questionnaire.
5.5 spatial cognitive style: Relying primarily on processing object location, movement, spatial relationships and transformations. It is measured operationally by the participant’s degree in spatial cognitive style questionnaire.
6. Tools of research
They include the following tests:
• Economic and social level test (Hemdan Fadaa, 1997)
• Raven’s progressive matrices test
• Object-Spatial Imagery and Verbal Questionnaire ( (Blazhenkova & Kozhevnikov, 2009)
• Figurative language comprehension test
7. Research sample
The researchsample consists of (213) university students from (Ain shams, Tanta, Kafr Elsheikh and Al-Azhar) universities. The male number is (104) and female number is (109). Their age ranging from (18- 21) year, with mean age (19.42) and standard deviation (1.26).
8. Data processing
• Independent-samples t-test
• Two-way between groups ANOVA
• Multiple Regression
9. Results
The multiple regression analysis shows that R2 = 0.49, F = 49.32 and P = 0.0≥0.01, meaning that the model explains 49% of the variance in figurative language comprehension. Abstract thinking makes the strongest unique contribution (19%), then verbal cognitive style (2.9%), then visual cognitive style (2.6%). Spatial cognitive style is not making a significant unique contribution to the prediction of figurative language comprehension. The results show also that there are no significant differences between males and females in figurative language comprehension. It also shows that there are significant differences between first grade and fourth grade in figurative language comprehension for the fourth grade.